Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1995)
Over de woelige wegen
De Range Rover is, zeker in de jongste gedaante, doorgedrongen tot de automobiele adelstand. Het luxepaardje ontwikkelde zich van geciviliseerde terreinwagen tot een limousine met duidelijk afwijkende proporties. Na zo'n 25 jaar vond Land Rover de tijd rijp om een nieuwe versie te introduceren. Met behoud van het typische karakter van de voorganger kwam er een nieuw model voorzien van de modernste technieken.
De Range Rover is strakker geworden en daardoor iets minder karakteristiek. Veel typische details zijn wel weer aanwezig, zoals bijvoorbeeld de opstaande randjes aan de zijkant van de motorkap. Hij is alleen nog maar verkrijgbaar met vier portieren. Net als voorheen torent hij zo'n halve meter boven de meeste limousines uit. Aan bewegingsvrijheid heb je voorin geen gebrek en het uitzicht vanaf je hoge zitpositie is riant. Achterin is er volop ruimte: zo'n zes centimeter vrije ruimte tussen hoofd en dak gecombineerd met 15 centimeter tussen knie‰n en voorstoel geven een heel royaal gevoel.
Uiteraard heeft een verheven gigant als de HSE standaard een elektronisch geregelde airconditioning. Met de enorme lappen glas is dat pure noodzaak. Een ander detail is het forse bergvak tussen de voorstoelen. Dit heeft een heel slim deksel dat omgedraaid dienst doet als tafeltje met vier bekerhouders. De voorstoelen zijn voorzien wegklapbare armleuningen. We raakten onder de indruk van het uitgebreide diagnosesysteem van de 4.6 HSE. De computer kan maar liefst 102 verschillende meldingen op het matrixschermpje toveren. Dat varieert van de precieze plaats van een defect lampje tot de mededeling dat de versnellingsbak niet meer naar behoren functioneert.
Land Rover heeft in de Range Rover gezorgd voor prima zittende zetels met veel elektrische instelmogelijkheden. Je zit hoog ten opzichte van het dashboard waardoor het stuur iets vlakker staat. Het comfort is er niet minder om, tenzij je hard door een bocht gaat: door zijn veel hogere zwaartepunt helt de 4.6 HSE behoorlijk over. In de praktijk blijkt hij door de standaard luchtvering zeer comfortabel te rijden, maar we hadden er nog iets meer van verwacht. Wellicht dat de maar liefst 25,5 centimeter brede sloffen iets te veel van het goede zijn. De meest hobbels worden soepel genomen, maar richeltjes willen nog wel eens hard doorkomen.
Betrouwbare techniek
Range Rover kiest in de benzinegestookte modellen al sinds jaar en dag voor een dikke V8. De testauto heeft er een met maar liefst 4,6 liter inhoud. Hij is uiteraard voorzien van de modernste motorelektronica, maar het blok is een nog maar eens vergrote versie van de ooit van Buick gekochte motor. Rustig toerend hoor je het typische V8-geluid op de achtergrond, maar echt gasgeven zorgt voor bijna racegeluiden.
Het enorme frontale oppervlak en het leeggewicht van maar liefst 2220 kg spelen de Range Rover natuurlijk parten als het op prestaties aankomt. Desondanks hebben we geen klachten over de 225 pk leverende Range Rover: voor het sprintje van 0 naar 100 km/h zijn net iets meer dan tien tellen nodig en over een topsnelheid van om en nabij de 200 km/h hoort u ons niet klagen. Van 80 naar 120 versnellen kost ook maar 8,3 seconden.
Het verbruik is stevig. Uiteindelijk kwamen we met behoorlijk wat snelwegkilometers tot 5,3 kilometer per liter; wie veel in de stad zit of regelmatig snelle kilometers op Autobahnen aflegt, kan die 1:5 echt vergeten.
Een van de staaltjes van Range Rover techniek is de luchtvering, die zowel handmatig bediend als automatisch kan werken. Het kent verschillende standen voor in- en uitstappen, langzaam- en snel rijden en een extra hoge terreinstand.
De automatische transmissie heeft een normaal en een sportief schakelprogramma. De keuzehendel beweegt in een coulisse met twee sleuven. De linker is bedoeld voor normaal gebruik en automatisch gekoppeld aan de hoge gearing. De rechter gebruik je voor terreinrijden waarbij dan automatisch de lage gearing is ingeschakeld. Simpeler kan gewoon niet.
De Range Rover is in het topsegment een bijzonder interessante auto als je meer ruimte zoekt en er ook nog eens een keer je riante boot achter wilt hangen.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover 4.6 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 77.506 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.554 cc |
Maximaal vermogen | 166 kW / 226 pk bij 4.750 tpm |
Maximaal koppel | 377 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.713 mm / 1.889 mm / 1.817 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 2.031 kg |
Laadvermogen | 749 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 16,2 l/100km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.