Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 Titanium (2014)
Met de nadruk op verfijning
Bij zijn introductie in 2011 maakte de Focus indruk met zijn goede rijeigenschappen en prima motoren. Het design van in- en exterieur zorgden echter voor minder blije gezichten. Gelukkig heeft Ford met deze facelift juist die zaken aangepakt. Het front heeft de Aston Martin-achtige grille gekregen die alle nieuwe Fords krijgen. Misschien niet bijster origineel, maar hij oogt zonder meer fraai. Binnenin heeft de knoppenzee op de middenconsole eindelijk plaatsgemaakt voor een multimediascherm, in dit geval met touchscreen. Dat ruimt lekker op, al blijft het stuurwiel met al zijn knoppen wel wat druk en overdesigned.
De Focus is weliswaar vernieuwd, maar de 1,0-liter driecilinder Ecoboost-motor kennen we al. In de testauto ligt de versie met 125 pk. Die zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 11,5 seconden. Dat is zeker niet traag, toch is bij het wegrijden regelmatig voelbaar dat de turbo nog even op gang moet komen. Met zijn praktijkverbruik van 1 op 14,5 laat de Focus een keurig cijfer zien.
Het vernieuwde multimediasysteem is een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige versie, maar helaas laat het zich nog steeds niet heel fijn bedienen. Vooral de langzame reactie op elke keuze of ingevoerde letter is irritant.
De Focus is niet alleen op het gebied van design flink aangepakt, de technici hebben ook goed naar het onderstel gekeken. Onder meer is de voortrein met dikker plaatmateriaal stijver gemaakt. Ook heeft de fabrikant stijvere ophangrubbers gebruikt en de afstemming van dempers en veren herzien. Bovendien is de afstemming van de besturing aangepast. Na deze wijzigingen rijdt de auto minstens zo dynamisch als voorheen. Wel is er meer rust in de koets, bovendien is de auto comfortabeler geworden. Desondanks doet hij nog altijd nerveuzer aan dan de meeste concurrenten.
De zitpositie is goed, ook voelt de auto op de bestuurdersstoel, die wel wat hard is, erg ruim aan. Met de ruimte achterin en in de kofferbak scoort de auto vrij goed. De vanafprijs van de Focus in de geteste uitvoering is netjes. Daarnaast heeft Ford voor relatief weinig geld allerlei pakketten en mooie opties in de aanbieding, zoals stuurwielverwarming en een systeem waarmee je automatisch kunt inparkeren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De vernieuwde Focus biedt meer verfijning dan voorheen. De ergonomie is nog steeds niet top en de motor lijkt soms wat pk’s te missen. Sturen doet de Ford nog altijd leuk en hij doet het goed op het gebied van ruimte, uitrusting en opties.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 995 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.823 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.648 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 720 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 640 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 12,7 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.