Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel (2014)
Dieselen in een Maserati
De Italiaanse sportautofabrikant Maserati verlegt de grenzen. Het gerespecteerde familielid van de Fiat-familie, een zusje van Ferrari, heeft flinke ambities om te groeien. Daarom is er sinds kort een nieuw, relatief bescheiden model aan het programma toegevoegd: de Ghibli. Hij is ook met een dieselmotor verkrijgbaar: een primeur in de geschiedenis van dit merk.
Maserati heeft door dat het alleen met een betaalbaar dieselmodel kan lukken om de verstokte rijders van een BMW 5-serie, Mercedes E-klasse of Audi A6 tot een overstap te verleiden. De Ghibli is met de 3,0-liter V6-dieselmotor al vanaf €80.947 te koop. En dan te bedenken dat de prijzen van een Maserati tot voor kort toch al gauw richting de twee ton gingen.
Qua uitstraling is de Ghibli op en top een Maserati, zo blijkt. Hij ziet er spannend en gracieus uit, terwijl het rijkelijk met leer beklede interieur chic oogt, zoals je dat van een Maserati mag verwachten. Alleen geavanceerde camera- en radarsystemen voor de veiligheid, waar Duitse merken mee pronken, ontbreken bij deze Italiaan.
Achterin kunnen twee volwassenen goed zitten. Niet meer, want een enorme tunnel in de vloer beperkt de beenruimte. Ook de flinke kofferbak maakt de Maserati geschikt als gezinsauto.
Het weggedrag is zoals je dat van een Maserati verwacht. De Ghibli veert sportief, dus stevig, maar blijkt nog voldoende comfortabel. De besturing is aangenaam licht en direct. Vraag je het uiterste aan vermogen, dan willen de achterwielen nog wel eens de greep op de weg verliezen. Het ESP zou dus wat alerter mogen zijn.
Verder mis je vooral het spannende motorgeluid dat Maserati's zo bijzonder maakt. In plaats daarvan horen we het typische geluid van een dieselmotor, waardoor de rappe Italiaan toch ineens heel gewoontjes lijkt. Diezelfde diesel zorgt echter wel voor een verbruik waar Maserati-rijders tot nu toe alleen maar van konden dromen. Goed, als je hem flink op z'n staart trapt, rijd je nog gauw 1 op 10. Maar wie behoedzaam met het gaspedaal omgaat, gaat heel eenvoudig richting de 1 op 17. En dat is voor een Maserati wel heel bijzonder.
Oordeel
Dat de Ghibli relatief goedkoop is, doet geen afbreuk aan het spannende rijkarakter. Alleen dat typische dieselgeluid verwacht je niet in een Maserati.
Signalement
Merk | Maserati |
---|---|
Model | Ghibli 3.0 V6 Diesel |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 84.279 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 202 kW / 275 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.971 mm / 1.945 mm / 1.461 mm |
Wielbasis | 2.998 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.