Volkswagen Jetta Hybrid (2013)
Met de stroom mee
Voor zakelijk rijdend Nederland is de Jetta Hybrid een leuke propositie. Een 1,4-liter TSI-motor en een 20 kW sterke elektromotor zorgen voor de aandrijving, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. De 1,4-litermotor is flink onder handen genomen. De interne wrijving is gereduceerd en in plaats van een ketting drijft nu een riem de nokkenas aan.
Tijdens het rijden op de buitenweg voelt deze hybride amper anders aan dan een gewone Jetta 1.4 TSI met DSG. Je merkt haast niet dat er een elektromotor meedoet. Bij het inparkeren is het een ander verhaal. Dan blijkt het soms behoorlijk lastig om de auto nog een paar centimeter verder te laten rollen. Ook het remmen vergt gewenning. Raak je het rempedaal zacht aan, dan werkt eerst de elektromotor als rem. Die laadt dan meteen de accu's bij. Laat je het pedaal los, dan lijkt de zaak even te blijven kleven en blijft de auto licht afremmen. Trap je harder, dan rem je ook via het conventionele systeem.
Niet echt zuinig
Bij stationair toerental vibreert de motor sterk, zeker tijdens de opwarmfase. En bij het optrekken klinkt hij erg merkwaardig, alsof er een driepitter aan het werk is. In theorie zou je tot 70 km/h puur elektrisch kunnen rijden. Dat lukt echter niet, want ook al trek je nog zo voorzichtig op, de benzinemotor springt bijna altijd bij. Maar het overkwam ons ook dat we met een krachtige bries in de rug bij 80 km/h ineens geheel elektrisch reden. En laat je op de snelweg het gas los, dan rijd je in een soort vrije vlucht. De auto rolt dan uit zonder weerstand. Mede dankzij wat aerodynamische maatregelen zou het verbruik op een nette 4,1 l/100 km moeten uitkomen, oftewel 1 op 24,4. Wij haalden een gemiddelde van 6,9 l/100 km (1 op 14,5) en dat is met een gewone 1.2 TSI ook te realiseren. Waarom verbaast dit ons niet? De Jetta rijdt niet vaak elektrisch en het hybridepakket maakt deze versie 125 kg zwaarder dan een gewone 1.4 met DSG. Buiten de bebouwde kom heb je sowieso weinig profijt van de elektromotor. De prestaties doen in geen enkel opzicht aan een eco-auto denken. Binnen negen tellen spurt de VW vanuit stilstand naar 100 km/h en ook daarna stoomt hij lekker door, maar de Jetta met alleen de 1.4 TSI (160 pk) is nog iets vlotter. De DSG schakelt razendsnel en geheel onmerkbaar.
Aan het interieur en sommige details is te zien dat deze Volkswagen uit Mexico komt en niet uit Europa. Het dashboard is wat harder, de deurbekleding minder fraai en de rugleuningen van de voorstoelen zijn niet traploos te verstellen. Over de kwaliteit van het meubilair en de zitpositie niets dan lof. Ook achterin zit je riant, met opvallend veel beenruimte. De aanvankelijk royale kofferbak (510 liter) is sterk geslonken door de komst van het accupakket. Dankzij een in twee delen neerklapbare achterbank kan er toch heel wat mee, hoewel de laadopening wel beperkingen oplegt. Lastig zijn ook de grote beugels aan de klep. Daar zijn betere oplossingen voor.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De prestaties van deze Jetta zijn overtuigend, maar het verbruik teleurstellend. In de praktijk is hij niet veel zuiniger dan een gewone 1.4 TSI.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.426 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.400 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.644 mm / 1.778 mm / 1.454 mm |
Wielbasis | 2.651 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,5s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 95 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.