Volvo V60 Plug-in Hybrid (2013)
Geduld is een schone zaak
Volvo belooft weliswaar dat zijn V60 Plug-in Hybrid maar 1,8 liter nodig heeft om 100 kilometer te rijden, maar dat is dan wel inclusief een afstand van 50 kilometer die je geheel elektrisch dient af te leggen. Voor in de V60 Plug-in Hybrid ligt de 2,4-liter vijfcilinder D5-motor die 215 pk levert via een zestraps Geartronic-automaat. Er zit op de achteras ook een 70 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een accupakket met een capaciteit van 11,2 kWh zorgt voor de voeding, wat de theoretische actieradius van 50 kilometer elektrisch rijden mogelijk maakt. De elektrokracht kan echter ook als hulpje fungeren voor de dieselmotor.
Snel minder
We gaan rijden. De accu's zitten volledig vol en we zetten de Volvo in Pure-modus. In het lcd-display stellen we de nieuwe Hybrid-instelling in. Handig is de meter rechts die je laat zien hoe ver je het gaspedaal intrapt en hoeveel verder dat nog kan voordat de verbrandingsmotor bijspringt. In Pure-modus is de speling wat groter, zodat het goed mogelijk is om de dieselmotor volledig uit te laten. Dan heb je nog maar 70 elektrische paarden tot je beschikking, maar omdat die wel onmiddellijk beschikbaar zijn, net als de 200 Nm aan koppel, rijd je het verkeer niet in de weg. Goed, naar 120 km/h optrekken kost wat tijd, maar het is te doen. Helaas zien we op de snelweg de actieradius rap minder worden. Zelfs bij continu 100 km/h op de cruisecontrol ga je die 50 kilometer niet halen. Met wat goede wil is in de praktijk tussen de 35 en 40 kilometer wel te realiseren. Als de accu's echt leeg zijn, fungeert de dieselmotor als generator. Wanneer we zoveel mogelijk elektrisch rijden, komen we tot een gemiddeld verbruik van 1 op 40,1. Best indrukwekkend, al is het niet zo goed als beloofd. Rijden we zonder op te laden, dan komen we tot 1 op 16,2. Niet verkeerd, gezien het vermogen, maar meer ook niet.
Uiteraard zijn we wel benieuwd naar de 285 paarden en de sprinttijd die Volvo opgeeft. En daar valt de V60 gelukkig niet tegen, we meten hem precies vijf tienden boven de fabrieks-opgave. Tussensprints klaart de Plug-in verzengend snel. Menig GTI-rijder bijt z'n tanden erop stuk. Toch gaat het te ver om de Volvo sportief te noemen. Daarvoor mist hij scherpte en heeft hij iets te veel kilo's mee te torsen. Ten opzichte van de gewone D5 komt er bijna 300 kilo bij en dat merk je als je de bocht om wilt. De V60 voelt bij snel bochtenwerk dan ook ronduit log aan. De vering en demping zijn vrij zacht, maar niet week, waardoor de auto op de lange afstand heel prettig is.
Helemaal achterin wreekt de aanwezigheid van een accupakket onder de laadvloer zich. Het aantal liters slinkt naar 305 liter en dat is voor een auto in dit segment wel erg beperkt. Maar dergelijke offers moet je nu een keer brengen voor het lage verbruik. Voor dat laatste is geduld trouwens ook vereist, want wie het maximale uit zijn Plug-in Hybrid wil, zal hem toch consequent moeten opladen.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 63.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 11 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.849 kg |
Laadvermogen | 656 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,6 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 48 g/km |
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.