Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2013)
Opvallende zakensedan
Na de Rio en de Picanto is nu ook de grote middenklasse bij Kia over de tekentafel van Peter Schreyer gegaan. Het resultaat is een koets die allesbehalve saai of anoniem is. De lijnen zijn wellicht net iets te uitgesproken om tijdloos te zijn, maar voorlopig kunnen we hier prima mee leven. Aan de voorkant heeft de auto de typische familieneus meegekregen. De scherp getekende koplampen geven hem een potente smoel. En profil wekt hij de indruk een hatchback te zijn, maar in werkelijkheid is het een sedan. Door de lage zijraampartij, de Hofmeister-knik en de breed uitlopende C-stijl heeft de koets ook wel iets van een vierdeurscoupé. Ook de achterkant straalt dynamiek uit dankzij de lage, brede achterlichten die ver over de zijkanten uitlopen.
Kia heeft ook werk gemaakt van het interieur. Zeker de vormgeving is erg geslaagd, doordat het instrumentenpaneel om de bestuurder heen is gebogen. De diepliggende klokken hebben chroomranden en het stuur is rijkelijk bezaaid met bedieningstoetsen. De radiobediening is niet altijd even logisch en vergt daardoor enige gewenning. De stoelen zijn niet zo stevig, maar zeker niet slecht.
Drie keer nadenken
De hoofd en beenruimte scoren in de Optima een voldoende. Wie echter de gewoonte heeft met zakken vol Hollandse piepers en heel veel potten pindakaas op vakantie te gaan, moet drie keer nadenken voordat hij de Optima bestelt. Het accupakket zit namelijk achterin en dat kost bijna de helft van de kofferruimte. Er blijft daardoor slechts 280 liter over.
De rijeigenschappen waren voorheen niet de sterkste kant van de grotere Kia's, maar ook op dat gebied is flinke winst geboekt. Door het relatief hoge gewicht veert hij tamelijk fors in, maar de straffe demping voorkomt dat dit hinderlijk wordt. Overhellen in de bochten blijft binnen de perken en hoewel de stuurbekrachtiging nog steeds wat te enthousiast is, heb je best wat gevoel en scherpte in het stuur. Door het gewicht van het accupakket achterin is de Optima Hybrid minder onderstuurd dan de dieselversie. Het hybride-systeem is er één van het type dat volledig elektrisch rijden toestaat, zelfs op hogere snelheden. Zodra de elektromotor het niet meer alleen aankan, wordt de benzinemotor bijgeschakeld. Dat voel je bijna niet, omdat de krukas aanvankelijk zonder compressie (met geopende kleppen) op toeren wordt gebracht. Standaard heeft de Hybrid een conventionele zestrapsautomaat, die er volgens moderne maatstaven forse schakelmomenten op nahoudt. Dat doet afbreuk aan de snelheidsbeleving.
Kia biedt nog steeds veel waar voor je geld. In de Super Pack-uitvoering blijft er dan ook vrijwel niets te wensen over. Leren bekleding, navigatie, een achteruitrijcamera, een hoogwaardig audiosysteem, elektrische verstelling en verwarming van de stoelen, stuurverwarming, xenonverlichting, sfeerverlichting, het zit er allemaal standaard op.
Oordeel
De Optima is niet te vergelijken met zijn voorgangers. Het is een mooie auto met een prima onderstel. De uitrusting is bovendien vorstelijk.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 131 kW / 177 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 319 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.845 mm / 1.830 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.795 mm |
Massa leeg | 1.562 kg |
Laadvermogen | 488 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,6s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.