Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2013)

Opvallende zakensedan

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack
Kia deed al eerder een aanval op het D-segment, maar zonder succes. Met de Optima probeert het Koreaanse merk het opnieuw. Zeker de Hybrid-uitvoering zou als zakensedan wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien.

Na de Rio en de Picanto is nu ook de grote middenklasse bij Kia over de tekentafel van Peter Schreyer gegaan. Het resultaat is een koets die allesbehalve saai of anoniem is. De lijnen zijn wellicht net iets te uitgesproken om tijdloos te zijn, maar voorlopig kunnen we hier prima mee leven. Aan de voorkant heeft de auto de typische familieneus meegekregen. De scherp getekende koplampen geven hem een potente smoel. En profil wekt hij de indruk een hatchback te zijn, maar in werkelijkheid is het een sedan. Door de lage zijraampartij, de Hofmeister-knik en de breed uitlopende C-stijl heeft de koets ook wel iets van een vierdeurscoupé. Ook de achterkant straalt dynamiek uit dankzij de lage, brede achterlichten die ver over de zijkanten uitlopen.
Kia heeft ook werk gemaakt van het interieur. Zeker de vormgeving is erg geslaagd, doordat het instrumentenpaneel om de bestuurder heen is gebogen. De diepliggende klokken hebben chroomranden en het stuur is rijkelijk bezaaid met bedieningstoetsen. De radiobediening is niet altijd even logisch en vergt daardoor enige gewenning. De stoelen zijn niet zo stevig, maar zeker niet slecht.

Drie keer nadenken

De hoofd en beenruimte scoren in de Optima een voldoende. Wie echter de gewoonte heeft met zakken vol Hollandse piepers en heel veel potten pindakaas op vakantie te gaan, moet drie keer nadenken voordat hij de Optima bestelt. Het accupakket zit namelijk achterin en dat kost bijna de helft van de kofferruimte. Er blijft daardoor slechts 280 liter over.
De rijeigenschappen waren voorheen niet de sterkste kant van de grotere Kia's, maar ook op dat gebied is flinke winst geboekt. Door het relatief hoge gewicht veert hij tamelijk fors in, maar de straffe demping voorkomt dat dit hinderlijk wordt. Overhellen in de bochten blijft binnen de perken en hoewel de stuurbekrachtiging nog steeds wat te enthousiast is, heb je best wat gevoel en scherpte in het stuur. Door het gewicht van het accupakket achterin is de Optima Hybrid minder onderstuurd dan de dieselversie. Het hybride-systeem is er één van het type dat volledig elektrisch rijden toestaat, zelfs op hogere snelheden. Zodra de elektromotor het niet meer alleen aankan, wordt de benzinemotor bijgeschakeld. Dat voel je bijna niet, omdat de krukas aanvankelijk zonder compressie (met geopende kleppen) op toeren wordt gebracht. Standaard heeft de Hybrid een conventionele zestrapsautomaat, die er volgens moderne maatstaven forse schakelmomenten op nahoudt. Dat doet afbreuk aan de snelheidsbeleving.
Kia biedt nog steeds veel waar voor je geld. In de Super Pack-uitvoering blijft er dan ook vrijwel niets te wensen over. Leren bekleding, navigatie, een achteruitrijcamera, een hoogwaardig audiosysteem, elektrische verstelling en verwarming van de stoelen, stuurverwarming, xenonverlichting, sfeerverlichting, het zit er allemaal standaard op.

Oordeel

3 sterren

De Optima is niet te vergelijken met zijn voorgangers. Het is een mooie auto met een prima onderstel. De uitrusting is bovendien vorstelijk.

Signalement

Merk Kia
Model Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 131 kW / 177 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 319 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.845 mm / 1.830 mm / 1.455 mm
Wielbasis 2.795 mm
Massa leeg 1.562 kg
Laadvermogen 488 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,6s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.