Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Expression (2012)
Royaal en zuinig
De Mégane werd onlangs lichtjes opgefrist en bij die operatie pakten de Renault-technici onder meer de lichtste dieselmotor bij de kladden. Ze haalden de 1,5-liter dCi-krachtbron helemaal uit elkaar, om vervolgens te kijken waar ze de viercilinderdiesel efficiënter konden maken. Zodoende verlaagden ze onder andere de interne wrijving, kwam er een beter start-stopsysteem en ging het motormanagement op de schop. Het resultaat is een meer dan keurige CO2-uitstoot van 90 gram per kilometer, goed voor een lage bijtelling.
De Mégane dCi 110 Eco2 krijgt zijn kracht zoals gezegd door een dieselmotor met een inhoud van 1,5 liter, die – zoals je al aan de typeaanduiding had kunnen afleiden – een vermogen van 110 pk loslaat. Ook het koppel van 260 Nm mag er zijn. Achter die motor monteert Renault in de zuinigste Mégane een handgeschakelde zesbak. Een automaat is wel leverbaar, maar dan vervalt de term Eco2 in de typeaanduiding en stijgt de bijtelling. Wie optimaal op zijn centen zit, is dus overgeleverd aan ouderwets handwerk. Niet dat dat erg is, want de zesbak in de Mégane is best prettig in de omgang. Dit is typisch zo'n handbak die 'gewoon' zijn werk doet. Wel had hij best wat strakker van verzet mogen wisselen en een minder hakerig gevoel mogen geven, maar echt storend is het niet.
Te fanatiek geknepen?
Eenmaal in het juiste verzet weet de dCi prima raad met de Estate. Vooral het uitblijven van motorlawaai is prettig. Dat zorgt ervoor dat het comfort aan boord van de Mégane op een hoog plan staat. De dieselmotor kan (al bij lage toerentallen) gebruikmaken van zijn trekkrachtreserve. Toch valt er wel wat aan te merken op de bakverhoudingen in deze Mégane. Niet alleen is het eerste verzet vrij kort, de motor draait ook net te weinig toeren wanneer je 80 kilometer per uur rijdt in de zesde versnelling. Dat vindt ook de schakelindicator, die je op dat moment aanraadt om terug te schakelen naar 'vijf'. Vreemd, want het zou juist goed zijn als de Mégane zonder problemen tachtig in 'zes' kon rijden. Dat is nu niet het geval, want hij draait zó laag in toeren dat de auto lichtjes begint te trillen. Wellicht is de motor iets te fanatiek geknepen.
Op ruimtegebied en wat praktische voorzieningen betreft mag de Mégane Estate er zijn. Wel is de achterbankconstructie helaas wat ouderwets, want hier moet je als vanouds eerst de zitting wegklappen voordat de leuning kan volgen. Staat de voorstoel ver naar achteren, dan moet je ook die eerst naar voren laten glijden. De bagageruimte is werkelijk riant Ook met de achterste zitplaatsen in gebruik slikt de Mégane flink wat liters. De auto in onze test is de Mégane Estate in Expression-trim. Daarnaast werden er nog wat extra's gemonteerd. Zo heeft de testauto een prima geluidssysteem, Tomtom-navigatie en zelfs een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak. De Renault Handsfree Card is overigens nog een speciale vermelding waard, want het systeem werkt geniaal. Loop op de auto af en hij springt van het slot, maar loop je van de auto weg, dan gaat-ie ook vanzelf weer dicht, terwijl hij je daar met een geluidssignaal fijntjes op wijst. Dat is nu luxe waar je wat aan hebt.
Oordeel
De Renault Mégane Estate is een ruime en praktische auto, die dankzij de zuinige 1,5-liter dieselmotor ook nog voordelig te rijden is.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Expression |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.390 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.559 mm / 1.804 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.701 mm |
Massa leeg | 1.283 kg |
Laadvermogen | 581 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 690 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 8,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 3,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 90 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Renault Mégane Estate dCi 110 – 2012 – 481.442 km - Klokje Rond
Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012
Renault Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT (2013)
Renault Mégane 1.5 dCi - Ford Focus 1.6 TDCi - Dubbeltest
Test: Honda Insight - Renault Mégane Estate 1.5 dCi eco2
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.