Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Multi-air (2010)

Plezierig stuurwerk

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Multi-air
Voor Alfa Romeo breken er spannende tijden aan. De kersverse Giulietta moet aanhaken bij de toppers in z'n klasse. De auto heeft z'n roemruchte naam mee, maar heeft hij voldoende ingrediënten in huis om z'n stempel op het C-segment te drukken?

De Giulietta is een echte koppendraaier. Wulpse rondingen geven de auto een verleidelijk uiterlijk en doordat-ie heerlijk dik en breed op z'n wielen staat, is de Giulietta ook een stoere, sportieve verschijning. Hij onderscheidt zich met details als de verticale handgreep in het achterportier, de bijzonder gevormde, liggende achterlichtunits, waarvan de led-verlichting een fraaie krul vormt zodra je het rempedaal intrapt, en de mooie, in de neus verzonken driehoekige grille.

Het interieur ziet er verfrissend uit en creëert vooral dankzij de aluminiumkleurige strip een gevoel van ruimte. Bestel je het sportpakket, dan krijg je een baan van geborsteld aluminium; het plastic derivaat dat wij aan boord hebben, doet wat goedkoop aan. Bovendien is de harde kunststof krasgevoelig. Rond om de knoppen van de audio-installatie is een paneel in pianolak aangebracht; mooi, maar besmettelijk. Het dashboard ziet er opgeruimd uit en is in ergonomische zin beter voor elkaar dan ooit. Bij het wegrijden maakt de Alfa direct een goede indruk. De kleine turbo van de 1,4-liter Multi-air-motor heeft slechts een korte tijd nodig om voldoende druk op te bouwen en komt dus snel ter zake.

De 170 pk sterke krachtbron haalt diep adem en laat de auto er vrijwel zonder dralen als een haas vandoor gaan. Daarbij produceert-ie een sympathieke brom. Alleen bij hoge toerentallen gaat het geroffel over in een minder fraaie dreun. Het heeft echter weinig zin de Alfa-motor ver in de toeren te laten klimmen. Z'n maximumvermogen bereikt-ie immers bij 5.500 tpm. Hoeveel indruk de Turbo Benzina-motor ook maakt, hij maakt de Alfa Romeo niet extreem snel.

Afzonderlijk bestuurbaar

De Multi-air-motor heeft als kenmerk dat een gasklep ontbreekt. In plaats daarvan is elke inlaatklep afzonderlijk bestuurbaar. Hierdoor valt zowel het tijdstip waarop de gasklep opengaat als de tijd dat hij open blijft alsook hoe vér hij open gaat per verbrandingsslag afzonderlijk te regelen. Daarmee stijgen de prestaties terwijl het verbruik en de uitstoot afnemen. De Giulietta, die naast de nieuwe Italiaanse motortechniek ook een start-/stopsysteem aan boord heeft, springt spaarzaam om met brandstof. We haalden gemiddeld 1 op 14,6. Ook op het gebied van ondersteltechniek heeft Alfa Romeo progressie gemaakt.

De afstemming van het onderstel, waarin veel aluminium is verwerkt, is vrijwel perfect. De auto laat zich zeer precies daar zetten waar je hem hebben wilt. Het stuurwiel werkt exact en met veel gevoel. De Giulietta heeft ook een DNA-schakelaar achter de pook. Met deze 'sportknop' kun je de alertheid van het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en de bemoeizucht van de actieve veiligheidssystemen beïnvloeden. Bovendien schakel je er in de Dynamicstand het elektronische sperdifferentieel – Q2 genaamd – mee in. Hierdoor heb je optimale grip in de bocht. In deze stand inspireert de Giulietta het meest. Als je de Alfa op de grens van z'n grip door een bocht loodst, voel je de remingrepen op het ontlaste binnenste voorwiel wel, maar desondanks durven we te stellen dat de Giulietta de fijnst sturende voorwielaangedreven auto van dit moment is.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Progression
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.351 mm / 1.798 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.634 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 5,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,8 s / 8,9 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.