Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Multi-air (2010)
Plezierig stuurwerk
De Giulietta is een echte koppendraaier. Wulpse rondingen geven de auto een verleidelijk uiterlijk en doordat-ie heerlijk dik en breed op z'n wielen staat, is de Giulietta ook een stoere, sportieve verschijning. Hij onderscheidt zich met details als de verticale handgreep in het achterportier, de bijzonder gevormde, liggende achterlichtunits, waarvan de led-verlichting een fraaie krul vormt zodra je het rempedaal intrapt, en de mooie, in de neus verzonken driehoekige grille.
Het interieur ziet er verfrissend uit en creëert vooral dankzij de aluminiumkleurige strip een gevoel van ruimte. Bestel je het sportpakket, dan krijg je een baan van geborsteld aluminium; het plastic derivaat dat wij aan boord hebben, doet wat goedkoop aan. Bovendien is de harde kunststof krasgevoelig. Rond om de knoppen van de audio-installatie is een paneel in pianolak aangebracht; mooi, maar besmettelijk. Het dashboard ziet er opgeruimd uit en is in ergonomische zin beter voor elkaar dan ooit. Bij het wegrijden maakt de Alfa direct een goede indruk. De kleine turbo van de 1,4-liter Multi-air-motor heeft slechts een korte tijd nodig om voldoende druk op te bouwen en komt dus snel ter zake.
De 170 pk sterke krachtbron haalt diep adem en laat de auto er vrijwel zonder dralen als een haas vandoor gaan. Daarbij produceert-ie een sympathieke brom. Alleen bij hoge toerentallen gaat het geroffel over in een minder fraaie dreun. Het heeft echter weinig zin de Alfa-motor ver in de toeren te laten klimmen. Z'n maximumvermogen bereikt-ie immers bij 5.500 tpm. Hoeveel indruk de Turbo Benzina-motor ook maakt, hij maakt de Alfa Romeo niet extreem snel.
Afzonderlijk bestuurbaar
De Multi-air-motor heeft als kenmerk dat een gasklep ontbreekt. In plaats daarvan is elke inlaatklep afzonderlijk bestuurbaar. Hierdoor valt zowel het tijdstip waarop de gasklep opengaat als de tijd dat hij open blijft alsook hoe vér hij open gaat per verbrandingsslag afzonderlijk te regelen. Daarmee stijgen de prestaties terwijl het verbruik en de uitstoot afnemen. De Giulietta, die naast de nieuwe Italiaanse motortechniek ook een start-/stopsysteem aan boord heeft, springt spaarzaam om met brandstof. We haalden gemiddeld 1 op 14,6. Ook op het gebied van ondersteltechniek heeft Alfa Romeo progressie gemaakt.
De afstemming van het onderstel, waarin veel aluminium is verwerkt, is vrijwel perfect. De auto laat zich zeer precies daar zetten waar je hem hebben wilt. Het stuurwiel werkt exact en met veel gevoel. De Giulietta heeft ook een DNA-schakelaar achter de pook. Met deze 'sportknop' kun je de alertheid van het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en de bemoeizucht van de actieve veiligheidssystemen beïnvloeden. Bovendien schakel je er in de Dynamicstand het elektronische sperdifferentieel – Q2 genaamd – mee in. Hierdoor heb je optimale grip in de bocht. In deze stand inspireert de Giulietta het meest. Als je de Alfa op de grens van z'n grip door een bocht loodst, voel je de remingrepen op het ontlaste binnenste voorwiel wel, maar desondanks durven we te stellen dat de Giulietta de fijnst sturende voorwielaangedreven auto van dit moment is.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Progression |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.351 mm / 1.798 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.634 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 8,9 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 134 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive | NAP | Automaat | Climate | Elektrische Stoelen | Stoelverwarming | TomTom| Bose
- 2012
- 186.305 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T 120PK DISTINCTIVE 5 DEURS ECC AIRCO 17INCH LMV LEDER-ALCANTARA BLUE&ME PARKEERSENSOREN LED ELECTR.RAMEN/SPIEGELS
- 2011
- 159.420 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Exclusive QV Line + ALCANTARA + LM VELGEN + NAVI + KLIMA
- 2014
- 169.957 km
Lees ook
Praktijkervaring Alfa Romeo Giulietta: 'Vooroordelen: de leuke kloppen'
Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon
Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank
Alfa Romeo Giulietta - Occasion Aankoopadvies
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.