Jaguar XFR (2010)
Eind aan de geruchten
De Jaguar is een verrassend bescheiden auto om te zien. Het toeval wil dat we kort hiervoor met de XF diesel op stap zijn geweest en deze XFR verschilt uiterlijk maar marginaal van die keurige diesel-limo. Twee grote luchthappers onder de bumper moeten voor extra zuurstof zorgen en boven op de motorkap zitten nog eens twee extra sleuven die de gewonere XF niet heeft. Verder wordt het de spotters uiterst moeilijk gemaakt. Twee dubbele uitlaatpijpen, een paar minuscule logo's en dat is het wel zo'n beetje. Dit is gewoon een keurige XF, een executive limousine waarmee je jezelf onderscheidt tussen de E-klasses en 5-series van deze wereld. Prachtige, ingetogen lijnen, met een vleugje Aston Martin aan de achterkant. Met de schuin aflopende daklijn noemt Jaguar het zelf een sports saloon, maar wij zien het vooral als een vierdeurscoupé.
Ook binnen zoek je bijna tevergeefs naar enig onderscheid met de keurige limousine waarop de R is gebaseerd. We hebben driftig gezocht, maar moeten terugkomen met welgeteld twee R-logo's. Eén daarvan zit in miniatuurformaat op de onderkant van het stuur, een grotere pronkt op het dashboard rechts, wellicht om de nietsvermoedend instappende bijrijder te waarschuwen voor het geweld dat rug en nieren op het punt staan te ondergaan. Het is maar de vraag of de onnozele het in de gaten heeft, temidden van de rustgevende luxe van de XF. Want ook aan de binnenkant is Jaguar met de XF een compleet nieuwe weg ingeslagen.
Klassieke lijnen en details zijn vervangen door een hoop aluminium en gadgets. Het aantal knoppen is beperkt gebleven dankzij de toepassing van een multifunctioneel touchscreen.
Ronde knop
Op de brede cardantunnel springt de bediening van de transmissie het meest in het oog. Die heeft de gedaante van een grote ronde knop, die in rust verzonken is en pas omhoog komt wanneer je de motor start. En dat starten gaat met een knop voor de 'pook', die rood pulserend oplicht wanneer je instapt. Behalve de versnellingsknop gaat ook op het dashboard het een en ander bewegen bij het starten. De vier ventilatieroosters draaien op dat moment namelijk open.
Onder de motorkap huist een V8 met compressor, die 510 pk en 625 Nm op de rollenbank zet. Dat zijn serieuze cijfers. Toch is het onderstel zo r ustgevend dat je van die krachten aanvankelijk maar weinig mee krijgt. Jaguar heeft het comfortabele karakter van de auto in hoge mate gehandhaafd en dat dit een knappe prestatie is, merken we pas wanneer het gas er serieus op gaat. Zoek een rustig weggetje met een paar mooie bochten op, druk op de knop met het finishvlaggetje (Dynamic Mode, voor fellere gasrespons en hardere demping), zet DSC helemaal uit en je leert een heel andere auto kennen.
De XFR laat zich verrassend mooi dwars gooien en is dan gemakkelijk genoeg weer op koers te krijgen. Daarbij hoef je amper op te letten in welke versnelling je zit. De XFR heeft een conventionele automaat, maar de koppelomvormer is wel geoptimaliseerd voor minder verlies tijdens de schakelmomenten. In combinatie met de flippers aan het stuur zorgt dat ervoor dat je aan puur sportief rijgenot niets tekortkomt in de XFR.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XFR 5.0 V8 Supercharged |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 137.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 375 kW / 510 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 625 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.961 mm / 1.877 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.909 mm |
Massa leeg | 1.891 kg |
Laadvermogen | 454 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 285/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s (fabrieksopgave: 4,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,6s |
Brandstofverbruik | 12,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 292 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.