Kia Sorento 2.4 X-clusive 4WD (2010)
Straatridder
De volledig vernieuwde Sorento is voorzien van een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke multilink-ophanging aan de achterzijde en vernieuwde motoren en transmissies. Ook uiterlijk werd de Sorento grondig aangepakt; de grote Kia ziet er fris en bijdetijds uit. De voorzijde oogt kloek en voornaam en ook en profil is het een goed geproportioneerde verschijning.
De achterzijde is minder uitgesproken, hoewel de met leds uitgeruste achterlichten hem wel goed staan. Ook binnenin heeft Kia de Sorento opgewaardeerd. Alles oogt degelijk en geeft de indruk dat het ook na jaren intensief gebruik nog zal functioneren. Toch weten de gebruikte materialen nog niet overal te overtuigen. Wel gaven de decorateurs het interieur wat meer sjeu, zoals met de sfeerverlichting in de portieren, die een rode gloed op de raambediening werpt.
Op de achterbank zit je goed. Door de lange wielbasis heb je plaats genoeg en ook je hoofd zal niet snel klem komen te zitten. In het laadruim kun je dan nog 1.047 liter aan spullen kwijt. Als je alles plat legt, kun je maar liefst 2.052 liter verstouwen. Bovendien is de bagageruimte goed toegankelijk en recht van opzet. Ook het interieur biedt genoeg ruimte om allerlei spullen op te bergen, zoals in het grote vak in de middenarmsteun.
Verfijnder
Onder de motorkap zit nu een 2,4-liter viercilinder, die er maximaal 174 pk en 230 Nm koppel uitperst. De motor werd gekoppeld aan een eveneens nieuwe zestrapsautomaat. In de praktijk blijkt dit een rustige, soepele aandrijflijn te zijn, die een stuk verfijnder aandoet dan wat we ons van de oude Sorento herinneren. De motor houdt zich erg op de vlakte en slechts bij vol accelereren laat hij zich horen, waarbij hij een mooie volle roffel produceert. Als je rustig gas geeft, schakelt de automaat al bij zo'n 70 km/h naar de hoogste versnelling, wat de rust aan boord verder verhoogt. De schakelmomenten verlopen bijna ongemerkt en zelfs als je kickdown geeft, valt de klap erg mee. Keerzijde van de medaille is dat je geen haast moet hebben met deze transmissie. Wil je opschieten, dan moet je echt aandringen voordat de automaat terugschakelt en zelfs dan valt de versnelling wat tegen. Je voelt dat die 1.780 kilo in beweging moet worden gezet.
Ook het verbruik lijdt onder de vetrollen van de Kia. Bij normaal, enigszins vlot doorrijden komen we niet verder dan 1 op 9,1. De auto zoeft gemakkelijk over het wegdek en het comfort aan boord is van een veel hoger niveau dan bij z'n voorganger. Zeker voor de lange afstand is de Kia een geschikte auto, waar je ook na een paar uur rijden nog fris uitstapt. Dat is mede de verdienste van de uitstekende voorstoelen, waar je lekker in wegzakt en die voldoende ondersteuning bieden. Ook het stuur is uitgebreid verstelbaar, waardoor het vinden van een goede zitpositie voor iedereen is weggelegd.
Helaas voel je ook bij het nemen van bochten het forse wagengewicht doorwerken. Toch wordt het nooit gevaarlijk; eventueel optredend tractieverlies wordt keurig opgevangen door het standaard aanwezige ESP, maar lichtvoetig is de Kia Sorento niet en door de gebrekkige communicatie is een stukje enthousiast sturen er simpelweg niet bij.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sorento 2.4 X-clusive 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 52.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.349 cc |
Maximaal vermogen | 128 kW / 174 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.685 mm / 1.885 mm / 1.710 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.690 kg |
Laadvermogen | 820 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Sorento
Lees ook
Vergelijkende Test: Chevrolet Captiva - Kia Sorento 2.2 - Mazda CX-7
Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi - Kia Sorento 2.2 CRDi
Vergelijkende Test: Kia Sorento - Citroën C-Crosser - Peugeot 4007
Test: Kia Sorento 2.2 CRDi Automaat X-tra (2009)
Test: Kia Sorento - Mitsubishi Outlander - Toyota RAV4
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.