Kia Sorento 2.4 X-clusive 4WD (2010)

Straatridder

Kia Sorento 2.4 X-clusive 4WD
Hoewel de mega-SUV inmiddels vrijwel geheel uit de gratie is geraakt, doen de kleinere en vooral goedkopere varianten het op de automarkt nog steeds relatief goed. Kia ruikt daarom kansen met de geheel nieuwe Sorento.

De volledig vernieuwde Sorento is voorzien van een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke multilink-ophanging aan de achterzijde en vernieuwde motoren en transmissies. Ook uiterlijk werd de Sorento grondig aangepakt; de grote Kia ziet er fris en bijdetijds uit. De voorzijde oogt kloek en voornaam en ook en profil is het een goed geproportioneerde verschijning.

De achterzijde is minder uitgesproken, hoewel de met leds uitgeruste achterlichten hem wel goed staan. Ook binnenin heeft Kia de Sorento opgewaardeerd. Alles oogt degelijk en geeft de indruk dat het ook na jaren intensief gebruik nog zal functioneren. Toch weten de gebruikte materialen nog niet overal te overtuigen. Wel gaven de decorateurs het interieur wat meer sjeu, zoals met de sfeerverlichting in de portieren, die een rode gloed op de raambediening werpt.

Op de achterbank zit je goed. Door de lange wielbasis heb je plaats genoeg en ook je hoofd zal niet snel klem komen te zitten. In het laadruim kun je dan nog 1.047 liter aan spullen kwijt. Als je alles plat legt, kun  je maar liefst 2.052 liter verstouwen. Bovendien is de  bagageruimte goed  toegankelijk en recht van opzet. Ook het interieur biedt genoeg ruimte om allerlei spullen op te bergen, zoals in het grote vak in de middenarmsteun.

Verfijnder

Onder de motorkap zit nu een 2,4-liter viercilinder, die er maximaal 174 pk en 230 Nm koppel uitperst. De motor werd gekoppeld aan een eveneens nieuwe zestrapsautomaat. In de praktijk blijkt dit een rustige, soepele aandrijflijn te zijn, die een stuk verfijnder aandoet dan wat we ons van de oude Sorento herinneren. De motor houdt zich erg op de vlakte en slechts bij vol accelereren laat hij zich horen, waarbij hij een mooie volle roffel produceert. Als je rustig gas geeft, schakelt de automaat al bij zo'n 70 km/h naar de hoogste versnelling, wat de rust aan boord verder verhoogt. De schakelmomenten verlopen bijna ongemerkt en zelfs als je kickdown geeft, valt de klap erg mee. Keerzijde van de medaille is dat je geen haast moet hebben met deze transmissie. Wil je opschieten, dan moet je echt aandringen voordat de automaat terugschakelt en zelfs dan valt de versnelling wat tegen. Je voelt dat die 1.780 kilo in beweging moet worden gezet.

Ook het verbruik lijdt onder de vetrollen van de Kia. Bij normaal, enigszins vlot doorrijden komen we niet verder dan 1 op 9,1. De auto zoeft gemakkelijk over het wegdek en het comfort aan boord is van een veel hoger niveau dan bij  z'n voorganger. Zeker voor de lange afstand is de Kia een geschikte auto, waar je ook na een paar uur rijden nog fris uitstapt. Dat is mede de verdienste van de uitstekende voorstoelen, waar je lekker in wegzakt en die voldoende ondersteuning bieden. Ook het stuur is uitgebreid verstelbaar, waardoor het vinden van een goede zitpositie voor iedereen is weggelegd.

Helaas voel je ook bij het nemen van bochten het forse wagengewicht doorwerken. Toch wordt het nooit gevaarlijk;  eventueel optredend tractieverlies wordt keurig opgevangen door het standaard aanwezige ESP, maar lichtvoetig is de Kia Sorento niet en door de gebrekkige communicatie is een stukje enthousiast sturen er simpelweg niet bij.

Video

Signalement

Merk Kia
Model Sorento 2.4 X-clusive 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 52.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.349 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 174 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.685 mm / 1.885 mm / 1.710 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.690 kg
Laadvermogen 820 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 186 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum