Kia Ceed 1.4 CVVT X-pect (2009)
Frisse neus
Het meest in het oog springt nog de verse familieneus van de Koreaan. Bij de vijfdeurs Cee'd en de Sporty Wagon is die sprekender geworden, maar vreemd genoeg bij de Pro Cee'd, niet. Die krijgt alleen de technische en interieurveranderingen mee, zoals een opgeschud motorenpalet, sprekender interieur, anderebekledingsstoffen en ISG, Kia's start-/stopsysteem.
Lekker present
Wij reden met de Cee'd 1.4 CVVT. Het meest opvallende daaraan is dat Kia het vermogen van de krachtbron heeft teruggeschroefd van 109 tot 90 pk. Dat is een heel verschil, maar u kunt gerust zijn: de 90 paardenkrachten van deze basismotor zijn lekker present. Meer heb je echt niet nodig in dit vlakke land. De krachtbron is lekker soepel, loopt keurig geraffineerd en is best stil. Standaard is er een vijfversnellingsbak aan gekoppeld en die schakelt keurig; hij voelt alleen wat kunstmatig aan. Ook had de pook iets verder naar voren mogen staan, richting motorblok. Wat gebleven is, zijn de opmerkelijk stevige stoelen. Dat stevige lijkt wellicht oncomfortabel, maar is op de lange duurjuist lekkerder. Dan zit je dus zomaar in een vijfdeurs hatchback die feitelijk helemaal klopt.
De bediening is gemakkelijk en soepel, het ruimteaanbod is goed voor elkaar en de uitrusting loopt goed in de pas met de prijzen die Kia voor de vernieuwde Cee'd vraagt. Wat die ruimte betreft: de kofferbak van 340 liter heeft maar iets minder volume dan die van een Golf en op de achterbank zit je ronduit prima. Daar is de Cee'd ruimer dan bijvoorbeeld een Nissan Qashqai of een Citroën C4.
In de heuvels rond Wenen, waar we de eerste kilometers maken met de auto, blijkt de Cee'd in stevig bochtenwerk lekker op de weg te liggen. Je mist wellicht wel wat vermogen om echt leuk te spelen, maar de Kia Cee'd blijft in snelle bochten goed zijn lijn vasthouden.
Moet je onverhoopt toch even terug en gas lossen, dan blijft het koetswerk rustig en stabiel. Het is ronduit een prettige kameraad om mee onderweg te zijn en een auto waaraan we bitter weinig minpunten kunnen ontdekken.
Nergens een foutje
Als je echter vraagt waar de auto in uitblinkt en waarom je er niet omheen kunt in dit zwaarbevochten C-segment, waar de Europese auto's nadrukkelijk de dienst uitmaken, dan is dat niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Hij blinkt uit in ... dat hij nergens steken laat vallen. Dat is een vaststelling die een auto als de Opel Astra in diens klasse of een VW Tiguan in de SUV-categorie al eens een overwinning in een test heeft opgeleverd. Spannend kun je ook de nieuwe Cee'd onmogelijk noemen en het is ook niet bepaald een auto waar je opgewonden van wordt. Maar strikt genomen hoeft dat natuurlijk ook niet. De vernieuwde Kia Cee'd is er in drie uitrustingsniveaus, die X-pect, X-tra en X-ecutive zijn gedoopt. Vanaf de basisuitvoering is een radio/cd-/mp3-speler standaard, net als zes airbags, ABS en EBD, elektrische ramen voor, elektrische en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling en zeven jaar garantie.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed 1.4 CVVT X-pect |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 137 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.260 mm / 1.790 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.163 kg |
Laadvermogen | 547 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.