Jaguar XF 3.0D V6 S Luxury (2009)

Golf van koppel

Jaguar XF 3.0D V6 S Luxury
Downsizing is hot en dus lijkt het misschien vreemd dat Jaguar een 2,7-liter dieselmotor vervangt door een geheel nieuwe drieliter. Die motor combineert toevallig echter wel een hoger vermogen met een lager verbruik.

De ontwikkelingen in dieselland gaan razendsnel en dus begon de 2.7D wat grijze haren te krijgen. Dat hebben ze bij Jaguar tijdig onderkend, met de nieuwe 3,0-liter diesel als resultaat. Dankzij twee parallel geschakelde, sequentiële turbo's, een nieuw inspuitsysteem met de allernieuwste piëzotechnologie is de door ons gereden 3.0D S nu goed voor 275 pk. De Britten slaagden er tegelijkertijd ook nog in om het verbruik met 0,7 liter per 100 km te reduceren. Zodoende krijgt de 3.0D voortaan een C-label.

Wat betekent dat in de praktijk? In geval van de 3.0D S vooral kracht in overvloed, maar ook een ongekend beschaafde motorloop. Als je wilt weten of je echt met een diesel te maken hebt, zul je uit  moeten stappen en de motorkap openen. Eenmaal achter het stuur fluistert de drieliter voor zich uit. Trillingen blinken uit door afwezigheid en een klein tikje tegen het gaspedaal blijkt voldoende om de dik 1,8 ton wegende Jag naar de horizon te katapulteren. Geen wonder, want de motor heeft 600 newtonmeter aan koppel gereedstaan. De technici hebben er de nadruk op gelegd om veel trekkracht bij een laag toerental te genereren. Al bij 1.500 tpm staat er circa 580 Nm paraat.

Snelle respons

De drieliter beschikt over een ongekend snelle respons op het gaspedaal. Je rijdt op een golf koppel, waardoor je amper gas hoeft te geven om tempo te maken. In de meeste gevallen trekt de motor zich op de achtergrond terug; bij 80 km/h maakt hij in z'n zes slechts 1.200 toeren. Als je vervolgens gas geeft, schakelt hij meerdere verzetten terug en toont hij zijn tweede gezicht. De forse por in de rug die je dan krijgt, gaat samen met een lekkere, diepe grom. Jaguar heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zestrapsautomaat een snellere reactietijd mee te geven; de gangwissels verlopen zeer beschaafd en snel. Wanneer je de bak in de handmatige modus met de flippers bedient, zorgt hij bij het terugschakelen ook voor een mooi stootje tussengas. De XF is voorzien van adaptieve dempers die de carrosseriebewegingen honderd keer per seconde checken, maar weinig doen om het rollen van het koetswerk in bochten efficiënt tegen te gaan.

Je kunt daar iets aan doen door een zogenaamde 'dynamic mode' te selecteren via de Drive Control, waarbij ook de motorelektronica en de automaat worden aangescherpt, maar het onderstel zou gerust nog een tandje straffer mogen zijn. Het driespaaks  stuur laat zich wat te licht ronddraaien, zonder veel contact met het wegdek te bieden. De besturing is niet echt direct en voelt wat kunstmatig aan. De XF biedt een heerlijk veercomfort. Samen met de rust in het interieur en de fantastische motor-bakcombinatie maakt dat de Jag tot een uitmuntende reisauto, waaraan ook de perfect zittende stoelen en het ruim ogende interieur bijdragen. Het interieur oogt bovendien ongekend chic.

De ruimte valt op de achterbank wat tegen. Met 4,96 meter is het een lel van een auto, maar met een lengte van 1,90 meter comfortabel 'achter jezelf' zitten is er niet bij. De beenruimte schiet dan tekort en door de sterk aflopende daklijn houdt de hoofdruimte evenmin over. Ook zitten langere mensen vanwege de kleine ruiten tegen de dakstijl aan te kijken, die ook het instappen bemoeilijkt.

Signalement

Merk Jaguar
Model XF 3.0D V6 S Luxury
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 73.280

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 202 kW / 275 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.961 mm / 1.877 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.909 mm
Massa leeg 1.820 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden235/50R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 179 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum