Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)
Belastingparadijs
Er zijn uiteenlopende gronden om als consument voor een auto met een alternatieve aandrijflijn te kiezen. Klimaat, milieu, olieprijs, maar ook gewoon de kosten in het algemeen. Met het huidige belastingregime kun je onder bepaalde omstandigheden namelijk het nodige voordeel pakken als je voor een auto met alternatieve aandrijflijn kiest. Bij Toyota en Honda weten ze daar alles van. Werden er voorheen jaarlijks hoogstens een paar duizend auto's met hybride aandrijflijn verkocht, sinds voor deze auto's slechts 14 procent bijtelling wordt gerekend in plaats van 25 procent, zijn de verkopen omhooggeschoten.
Wie van het maximale bijtellingsvoordeel wil profiteren, heeft momenteel in het C-segment slechts een beperkte keuze uit carrosserievarianten. Zo is de Honda er alleen als vierdeurs sedan. Als je meer ruimte wilt, moet je wat anders verzinnen en moet je naar auto's kijken waarvoor een hoger bijtellingspercentage geldt. Bij de hybride Honda blijft het laadvolume namelijk steken op 350 liter, een direct gevolg van het accupakket dat achter de achterbank verscholen zit. Zeker als het om grote stukken gaat, loop je tegen beperkingen aan, ook al doordat de achterbank niet plat kan.
Hightech-uitstraling
Met een gemiddeld postuur heb je geen enkel probleem om je draai te vinden in de Honda. Steek je echter iets boven het maaiveld uit, dan is de Civic toch al snel aan de krappe kant. Bij een volgende Civic zal Honda vooral ook rekening moeten houden met de positie van de handremhefboom. Die zit lelijk in de weg.
Kijken we naar vormgeving en materiaalkeuze, dan lijkt het dashboard van de Honda zo overgenomen uit Starship Enterprise. De hightech-uitstraling van het Civic-instrumentarium lijkt de vooruitstrevende aandrijftechniek van de Japanner te moeten verbeelden. Op z'n zachtst gezegd is enige gewenning noodzakelijk. De snelheid wordt met een getal weergegeven in een apart display boven het hoofdscherm, waarin je onder meer het toerental en de laadtoestand van het accupakket kunt aflezen. De auto is voorzien van een 1,4-liter viercilinder benzinemotor. Deze 95 pk sterke Honda-motor wordt geassisteerd door een 20 pk leverende elektromotor en een automatische versnellingsbak. Hiermee kan de auto de CO2-uitstoot beperkt houden tot 109 gram per kilometer. De lage uitstoot- en verbruikscijfers worden voor een deel gehaald dankzij het uitschakelen van de verbrandingsmotor wanneer je voor het rode verkeerslicht staat. Dat gebeurt volautomatisch. Wanneer je de rem loslaat, springt de verbrandingsmotor weer spontaan aan.
De Civic is voorzien van alle tegenwoordig gangbare veiligheidsattributen, zoals ABS, een batterij airbags en een elektronisch stabiliteitssysteem. Verder laat de uitrustingslijst zaken zien als elektrisch bedienbare zijruiten en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels.
Die spiegels zijn elektrisch in te klappen. De auto heeft ook elektrisch verwarmde voorstoelen, parkeersensoren achter, lichtmetalen wielen en cruisecontrol. Dit laatste is – zeker op de lange afstand – een prima instrument om het brandstofverbruik te drukken.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 167 Nm bij 4.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.545 mm / 1.750 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.268 kg |
Laadvermogen | 452 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,4s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lees ook
Test: Honda Civic Hybrid - Toyota Auris Hybrid - Toyota Prius - Kia Cee'd
Test: Toyota Prius - Honda Insight - Honda Civic Hybrid
Test: Honda Civic (2009)
Test: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.