Kia Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT ISG (2009)
Fiscale economie
Wie wil profiteren van het maximale bijtellingsvoordeel heeft in het C-segment maar een beperkte keuze uit carrosserievarianten. Voor een stationcar kom je al snel terecht in de lijst met auto's met 20 procent bijtelling, zoals de Kia Cee'd Sporty Wagon. Die auto biedt enorm veel ruimte. Bij de Sporty Wagon hoef je dan ook nauwelijks na te denken over wat je mee op reis neemt. Je kunt alleen al onder de bagage-afdekhoes 534 liter kwijt. En wanneer de achterbank plat gaat, schiet het laadvolume naar maar liefst 1.664 liter. De achterklep loopt een stukje door in het dak, waardoor de ruimte gemakkelijker toegankelijk is en je bovendien rechtop onder de klep kunt staan zonder je hoofd te stoten. De Cee'd is ontworpen met als uitgangspunt om een forse Noord-Europeaan zonder problemen een goede zitpositie te bieden en dat is goed gelukt. Zowel voor- als achterin kun je goed zitten. Kijken we naar de vormgeving en de materiaalkeuze, dan lijkt Kia voor een heldere no-nonsense-opzet te hebben gekozen. Het geheel oogt eigentijds en alle bedieningselementen laten zich blindelings vinden. Onze X-ecutive-versie heeft een aansluiting voor de iPod en twee 12- voltaansluitingen. Een uitkomst voor mensen die hun auto als mobiel kantoor gebruiken en hun laptop en mobiele telefoon moeten kunnen voeden.
Start-stopsysteem
De Cee'd Sporty Wagon is voorzien van een 1,4-liter viercilinder benzinemotor die 109 pk produceert. Mede dankzij een start-stopsysteem (ISG, Integrated Starter Generator) komt de Koreaan op een CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer. De motor slaat overigens pas af wanneer je de versnellingspook in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat. Zodra je de koppeling weer intrapt, springt de motor weer aan. Dat vergt van veel automobilisten een gedragsverandering. Veel bestuurders zetten de pook namelijk alvast in de eerste versnelling en wachten met de koppeling ingetrapt tot ze er bij groen licht weer rap vandoor kunnen.
Bij 120 km/h maakt de compacte vierpitter onder de Kia-motorkap behoorlijk wat toeren. Een en ander is inherent aan het feit dat er een relatief kleine motor in de Cee'd zit, die nu eenmaal z'n toeren nodig heeft om het benodigde vermogen te leveren. Het schakelen gaat nogal hakerig en soms is het net alsof je er een versnelling naast zit. Wanneer je bij het op groen springen van het verkeerslicht snel naar de eerste versnelling schakelt, vraagt dat om een strakke hand. Als je weinig hoeft te schakelen, valt er nog mee te leven, maar om met de 1,4-liter de ruim 1.200 kg wegende auto vlot door het verkeer te bewegen, moet er nogal eens van verzet worden gewisseld.
Het onderstel is wel weer goed. Zonder dat de auto oncomfortabel wordt, voelt hij lekker stevig aan: niet stug, maar mooi in balans. Ook met de koersvastheid is niets mis, al voelt de bekrachtigde stuurinrichting soms een beetje vaag aan. Maar het is geen enkel probleem om de aandrijfkrachten in goede banen te leiden. De auto is voorzien van alle tegenwoordig gangbare veiligheidsattributen, zoals ABS, een batterij airbags en een elektronisch stabiliteitssysteem.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT ISG X-pect |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 137 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.790 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.217 kg |
Laadvermogen | 603 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 8,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,7 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Occasion Test: Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant
Test: Dacia Logan MCV vs. Kia Cee'd Sporty Wagon
Kia Ceed Sporty Wagon 2.0 X-ecutive (2008)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.