Test: Fiat Grande Punto 1.6 Multijet Sport (2009)
Dubbelzinnig
De Fiat Grande Punto blaast sinds z'n introductie in 2006 een aardig partijtje mee in het B-segment. De concurrentie heeft in de tussentijd echter niet stilgezeten, dus greep de Italiaanse autofabrikant de modeljaarwijziging aan om de supermini weer helemaal competitief te krijgen.
Gelukkig heeft Fiat bij deze ingreep geen geforceerde wijzigingen aan het lijnenspel doorgevoerd, want wat ons betreft is de Grande Punto nog steeds een mooie auto in z'n segment. De testauto ziet er uitermate smakelijk uit met z'n sportieve lichtmetalen wielen.
Hoog koppel
Het grootste nieuws is misschien wel de introductie van de 1,6-liter Multi-jet turbodiesel uit de Bravo. Vandaar dat we juist deze versie hebben uitgekozen voor onze kennismaking met de vernieuwde Grande Punto. De diesel levert net als in de Bravo 120 pk, maar het maximumkoppel is hoger. Maar liefst 320 Nm heeft de topversie van de Grande Punto tot z'n beschikking, wat heel veel is voor zo'n kleine auto.
Wie wegrijdt, merkt in eerste instantie niet veel van deze kracht. Als de naald echter de 2.000 tpm passeert, is de beer los. Je krijgt een forse duw in de rug, waardoor de compacte Fiat een geduchte concurrent is in de tussensprint. Een sportieve motor dus, maar merkwaardig genoeg is de rest van deze auto juist op comfortabele leest geschoeid.
De Grande Punto 1.6 Multi-jet Sport is niet bepaald een bochtenridder. Dat is te wijten aan de wat vage – bij lage snelheden soms zelfs wat onrustige – besturing en de traag schakelende handbak. Daaraan merken we dat de Grande Punto toch alweer wat jaartjes meeloopt.
De splinternieuwe Ford Fiesta en Seat Ibiza, om twee concurrenten te noemen, voelen volwassener aan. Wat dat betreft moeten we helaas concluderen dat een flinke opfrisbeurt niet voldoende is voor de Fiat. Het zicht schuin naar achteren blijft ook een zorgenkindje, een kwaal waar overigens veel compacte hatchbacks aan lijden.
We zijn wel tevreden over de zesde versnelling, die meehelpt de Grande Punto tot een fijne reisauto te maken. Het overdrivekarakter ervan zorgt voor een lagere geluidsproductie. We realiseerden een gemiddeld verbruik van 1 op 14,8, ondanks de nodige files en een minder zuinig rijgedrag.
Met een iets andere rijstijl moet het lukken om dichter in de buurt van de beloofde 4,8 liter per 100 kilometer te komen.
Fijne reisauto
Toch rijst tijdens onze testweek de vraag voor wie de Grande Punto 1.6 Multi-jet Sport nu precies bedoeld is. Zijn prijs is namelijk best fors te noemen. Voor een klein bedrag meer kunt u bijvoorbeeld ook een Mini Cooper D krijgen.
Dat is een auto die wel van de lagere bijtelling profiteert, al heeft die natuurlijk niet zo'n
uitgebreide standaarduitrusting. Wie een sportieve Grande Punto wil, kan beter gaan voor een Abarth. Sneller, specialer en goedkoper, tenzij u een enorme kilometervreter bent.
Al met al heeft de nieuwe topversie van de Grande Punto z'n complete uitrusting als grootste pluspunt. De dieselmotor is uitmuntend, maar zijn karakter is te onrustig voor een comfortabele auto en niet spannend genoeg voor een snelle auto. Daarmee is de 1.6 Multi-jet Sport geen slechte auto, maar hij hinkt te veel op twee gedachten.
- +Complete uitrusting
- +Uitmuntende, sportieve diesel
- +Comfortabel
- -Vage, onrustige besturing
- -Traag schakelende handbak
- -Zicht naar achteren is matig
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Grande Punto 1.6 Multijet 16v 120 Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.845 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.687 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,2 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 9,4 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 126 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik Fiat Punto: veel rijders, veel motoren, welke is de zuinigste?
Op zoek naar goedkope occasion met dieselmotor
Fiat Punto - Occasion Aankoopadvies
Abarth Grande Punto Abarth (2008)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.