Volkswagen Golf 1.4 TSI 160 pk DSG Highline (2009)

Bijtellingswonder

Volkswagen Golf 1.4 TSI 106 pk DSG Highline
In Den Haag zien ze graag dat we met z'n allen voor zuinige auto's kiezen. Dat wordt ook fiscaal gestimuleerd. De Volkswagen Golf 1.4 TSI 160 pk DSG is een van de auto's die onder de nieuwe 20 procent bijtelling vallen. Zuinig rijden is dus niet altijd behelpen!

De motor van de Volkswagen is het schoolvoorbeeld van downsizing. Zo zorgt de 1.4 TSI ervoor dat we de 2.0 FSI van enige jaren geleden geen moment missen. Een  mechanische compressor en een turbo zorgen er samen voor dat de krachtbron met een relatief bescheiden cilinderinhoud toch maar mooi 160 pk en 240 Nm levert! En dat bij een door de fabrikant beloofd gemiddeld verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer. Bestel je dezelfde motor met handbak, dan ligt het verbruik hoger en stoot de motor meer

dan 140 gram CO2 per kilometer uit. Dan  betaal je als zakelijk gebruiker dus de volle  mep aan bijtelling. De nieuw zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling is helemaal afgericht op zuinig rijden. Staat-ie in D, dan weet de techniek niet hoe snel de bak al in zeven moet staan, soms al bij 60 km/h! De korte verzetten en de hoge trekkracht bij lage toeren zorgen ervoor dat de Golf zo zuinig mogelijk rijdt. Vaak rij je met een licht  brommende motor rond, met de toerenteller rond de 1.500 tpm. Geef een tikkie gas en de bak staat zo twee tandjes lager. Er zijn nog mensen die twijfelen aan de

capaciteiten van de Golf 1.4 TSI. Wacht maar tot ze een keer kennismaken met deze Golf met de letters TSI op de achterklep, waarbij de S en de I rood zijn! Want die 1.4 TSI 160 is hartstikke rap, mede dankzij de DSG-versnellingsbak. Op een licht vochtig wegdek sprintte de Golf in 8,2 tellen van nul naar honderd. Op de tussensprint komt het hoge koppel bij lage toeren goed tot zijn recht. We kwamen in deze test onder koude

omstandigheden uit op een brandstofverbruik van 1 op 11,5. Dat moet bij normale omstandigheden beter kunnen.

Vertrouwde verschijning

De bonkige Golf VI oogt stoerder dan zijn voorganger, maar is nog altijd heel herkenbaar als Golf. De VW komt net zo vertrouwd over als de vijf generaties die in de 34 jaar voor het huidige model werden geleverd. Het dashboard is er flink op vooruitgegaan: mooie materialen en diepliggende klokken in kokers. De ergonomie van het interieur is top. Zo zitten de knoppen voor de ruitbediening en die van de spiegels lekker hoog op het portier, en dicht bij het stuur. De knoppen voor de automatische airco

van de Golf voelen prettig aan en dat geldt ook voor de knoppen op het stuur voor het aflezen van de boordcomputer en de bediening van de audio. Een hele stap voorwaarts heeft VW gezet op het gebied van dynamiek. De huidige generatie Golf gaat veel gretiger de hoek om. De besturing is communicatiever en de neus zet zich sneller in de richting waarheen je wilt. De vorige Golf was op dit gebied wat zompig. Maar  tegelijkertijd is het onderstel straffer geworden. Zeker met de 18-inchwielen in de maat 225/40R18 voel je dwarsrichels erg goed. De testauto beschikte over het Dynamic-pakket en daarmee hangt de Golf vijftien millimeter dichter boven het asfalt en zijn de dempers stugger.  Standaard moet de Highline het met 16-inch lichtmetaal doen. Met de voorwielaangedreven Golf heb je bij natte weersomstandigheden al snel kans op wielspin. Het lampje van de aan de ESP gekoppelde tractieregeling brandt dan regelmatig.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.4 TSI 160pk Highline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.035

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.199 mm / 1.779 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.245 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 670 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 5,2 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum