Ford Focus Coupé-Cabriolet 2.0 16V Titanium (2008)
Slowstarter
Bij die facelift kreeg de auto een nieuwe neus, maar de ontwerpers lieten de achterkant ongemoeid en dat betekent dat de coupé-cabriolet met de enorme bilpartij nog steeds enorme achterlichtunits heeft met daartussen een chique chromen strip waarin staat dat het een Focus is. Van achteren zie je nauwelijks dat de auto met een stalen vouwkap de compacte middenklasser als basis heeft, maar dat komt door die enorm lange achter steven.
Toch sleept Ford voordeel uit de enorme achterpartij. Met het dak dicht heeft de Focus Coupé-Cabriolet een kofferbak van maar liefst 534 liter en dat is erg veel voor een auto van dit kaliber. Je opent en sluit de kap met een knop op het dashboard en dat proces duurt 26,5 seconden. In de Focus kun je comfortabel open rijden tot ver boven de 120 km/h. Achterin zijn wel twee zitplaatsen, maar echt riant zijn die niet.
Het dashboard verschilt niet van dat van de gewone Focus; in deze testauto is het wel uitgevoerd in een bruine tint, die goed bij de exterieurlak past. Deze Titanium heeft mooi materiaal op de middenconsole, wat een voor een dure uitstraling zorgt. Het harde plastic op de portieren valt daarbij wel een beetje uit de toon. Tussen de voorstoelen zit een grote armsteun met daaronder een flink opbergvak, de bovenkant van de armsteun is verstelbaar. Voorin is er weinig plek voor spullen; de portiervakken zijn klein en smal.
Minder herrie
Het mooie van zo'n coupé-cabriolet is het geluidsniveau; een dergelijke overkapping laat minder herrie door dan een stofje. Toch horen we bij een dicht dak wat kraakgeluiden, vooral op forse drempels. Dat doet het ergste vermoeden voor de stijfheid, maar dat valt reuze mee.
Het karakter van de besturing kan worden ingesteld: normaal, sportief en comfortabel zijn de mogelijkheden, waarbij sportief een zwaarder en directer stuurgedrag oplevert. In de comfortabele stand gaat het allemaal lekker licht. De stuur positie kun je perfect instellen. Jammer dat de knoppen op het stuur in het donker niet verlicht zijn. In bochten gedraagt de zware cabrio zich prima en het overhellen valt reuze mee. Bij het uitaccelereren slaat wel het binnenste voorwiel snel door en dat merk je vooral aan een oplichtend ESP-lampje.
De 145 pk sterke 2.0 16V-motor bereikt zijn maximum trekkracht van 185 Nm pas bij hoge toeren. Je moet hem tot ver over de 4.000 toeren jagen om er de gang goed in te krijgen. De lange overbrengingen van de vijfbak doen hem wat dat betreft ook weinig goeds. Omdat je stevig moet trappen om de gang erin te houden, verbruikt de Focus ook veel meer brandstof dan de fabrikant belooft.
In de Ford horen we linksvoor wat windgeruis, dat bij de buitenspiegel vandaan lijkt te komen. Overigens heeft de Coupé-Cabriolet kleinere spiegels dan de hatchback. Dat is jammer, want bij de cabrio is het zicht naar achteren minder goed.
Ford weet de cabrioletrijder voortreffelijk in de watten te leggen. In de Coupé-Cabriolet met het chique Pininfarinaopschrift op de zijkant ontbreekt het je aan bijna niets: leren bekleding, klimaatregeling met gescheiden temperatuurregeling, 17-inchwielen en nog veel meer zaken die zo'n auto aangenaam maken.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Coupé-Cabriolet 2.0 16V Titanium |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.509 mm / 1.834 mm / 1.456 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 17,6 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Coupé-Cabriolet BWJ 2009 | 1.6 101PK Titanium | LEER | CLIMA | STOELVERWARMING | LICHTMETAAL |
- 2009
- 159.500 km

Ford Focus Coupé-Cabriolet 2.0 Limited | Clima | Cruise | Navi | Leer | 17 Inch | Pdc | Voorruitverwarming | Stoelverwarming
- 2011
- 77.859 km

Ford Focus Coupé-Cabriolet 1.6 Titanium / AIRCO / NAVI / CRUISE
- 2010
- 175.425 km
Lees ook
Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (11) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.