BMW X5 3.0d (2007)

Groeispurt

BMW X5 3.0d
SUV's hebben in de autowereld een vaste plek. BMW was de eerste die de afwerkingskwaliteit en rijeigenschappen van de X5 op het hoge niveau van z'n dikke sedans trok. Die eerste generatie X5 is onlangs vervangen door de tweede generatie.

De BMW X5 is van voor tot achter nieuw. Maar je moet wel twee keer kijken. Na het succes van de eerste generatie lijkt BMW met de vormgeving van de tweede reeks op zeker te spelen. Toch is de nieuwe X5 helemaal BMW anno nu. Doordat de auto nogal veel wegheeft van z'n voorganger, valt het nauwelijks op dat de SUV uit München gegroeid is, en flink ook. Hij is maar liefst 18 cm langer, 6 cm breder en 5 cm hoger dan voorheen. De wielbasis groeide met 11 cm naar 293 cm, en ze komen vrijwel helemaal ten goede aan de interieurruimte. Het dashboard lijkt sterk op de
panelen die we kennen uit andere BMW's. Het is strak, overzichtelijk en zakelijk.
Ondanks allerhande pogingen om de hoeveelheid knoppen, toetsen en schakelaars te beperken, loopt de auto ervan over. Oorzaak: een immer toenemende functionaliteit. De auto heeft zijn bestuurder steeds meer te bieden. Wat in de BMW wel een aardige gimmick is, zijn de speciale 'favorietentoetsen': wanneer je deze licht aanraakt, verschijnt in de display de bijbehorende informatie. Je hoeft dus nog niet definitief de knop in te drukken om te zien wat het resultaat zou kunnen zijn van de drukactie. Alle drie de auto's hebben een heldere display voor navigatie en multimedia.
We zijn erg gecharmeerd van BMW's head-updisplay. De op de voorruit geprojecteerde informatie over de snelheid en de te nemen afslagen of zijwegen is in hoogte verstelbaar en dat is prettig.


Claustrofobisch
De X5 is gegroeid, waardoor hij zich duidelijker onderscheidt van de X3. Hierdoor is er in de BMW nu ook plaats voor een derde zitrij. Alleen wekt die derde zitrij wel claustrofobische gevoelens op; als volwassene moet je daar niet komen. De bagageruimte is maximaal 620 liter, 100 meer dan het vorige model bood. De beenruimte voor de achterpassagiers is ook toegenomen.

Onder de motorkap slaat een zescilinder lijnmotor aan. In de X5 is er geen pook die je door een sleuf langs de diverse standen heen en weer beweegt, maar meer een ergonomisch gevormde joystick die bediend wordt door er een klein beetje mee te bewegen. Een conventionele handrem met een flinke hefboom zullen we ook tevergeefs zoeken. De elektronische handrem werkt met een klein hendeltje op de middentunnel.
De common-rail turbodiesel laat weinig van zich horen. Bij constante snelheid is de X5 fluisterstil en nagenoeg vrij van hinderlijke trillingen of vibraties. Je hebt niet of nauwelijks in de gaten met een diesel onderweg te zijn. Alleen wanneer er flink gewerkt moet worden, doet de motor van zich spreken. Geen moment bekruipt je het gevoel met een 2.180 kg wegende kolos op pad te zijn. Dat de auto zich behoorlijk lichtvoetig gedraagt, is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan BMW's Adaptive Drive. Niet alleen de schokdemping wordt aangepast, maar ook de stabilisatoren. Comfort en rijdynamiek gaan hierdoor op een fraaie manier hand in hand. De koets wordt mooi vlak gehouden en de auto reageert erg direct. Met een druk op de sportknop wordt alles op scherp gezet.

Signalement

Merk Bmw
Model X5 xDrive30d
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 77.540

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 173 kW / 235 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.854 mm / 1.933 mm / 1.766 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 2.050 kg
Laadvermogen 705 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.700 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,3s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 217 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum