Nissan 100 NX 1.6 SLX (1994)
Wél leuk, geen volbloed
Hoewel de Nissan 100 NX alweer de nodige jaartjes op de Nederlandse wegen rijdt, is het nog steeds een heel aantrekkelijk automobieltje, dat weliswaar een aardige cent meer kost dan de 'gewone' Sunny, maar daarvoor ook heel wat exclusiviteit terug geeft.
Dat aparte zit hem allereerst in het lage, sportieve silhouet, in de GT-achtige cockpit en natuurlijk in de uitneembare, doorzichtige dakpanelen á la 300 ZX, waardoor de auto met een paar handgrepen kan worden veranderd in een cabriolet met modieuze T-bar. Even wat uitleg: zo'n T-bar is een stevige balk in de lengterichting van het dak, die de voorruit met de achterkant van de auto verbindt, waardoor de auto met open dak even stevig is als in gesloten toestand. In de jaren '70 was Triumph de eerste die op zijn roemruchte Stag een T-bar toepaste. Na nog een paar experimenten van andere fabrikanten heeft Nissan die veilige cabrio-constructie volledig in ere hersteld.
Zoals bij veel bijzondere auto's roepen de opvallende aspecten van de 100 NX bij kritische beschouwing ook discussie op. Zo is de lage daklijn met de grote, vlakliggende achterruit natuurlijk heel fraai, maar voor de achterpassagiers schept dat weinig ruimte, terwijl de zon er ongenadig op de achterhoofden kan branden. En als de losse dakpanelen vanwege het mooie weer in de bagageruimte zijn opgeborgen, is het verblijf in de beperkte ruimte achter de voorstoelen ook voor kleine kinderen bepaald geen pretje. Want met een béétje vaart op de snelweg wervelt de wind zó hinderlijk door het achtercompartiment, dat de lol van het 'open' rijden er gauw af is.
Dan hebben we het nog niet gehad over het gedoe met de dakpanelen, die in hoezen op de bodem van de bagageruimte een plaatsje moeten vinden en dus behoorlijk in de weg zitten als er koffers moeten worden ingeladen. En als de kofferbak eenmaal vol zit, is het natuurlijk weer lastig om bij het eerste regenbuitje naar een parkeerhaven te koersen en daar haastig de panelen onder de bagage op te graven... De conclusie moet luiden dat er geen rozen zonder doornen zijn: wie plezier aan de 100 NX wil bleven, moet hem gebruiken als een pure tweepersoons-auto, waarbij de kofferbak tijdens de rit naar zonnige oorden gesloten blijft en de dakpanelen achter de voorbank worden opgeborgen.
Technisch gezien komt de Nissan 100 NX vrijwel overeen met de Sunny, waarvan hij dan ook een directe afstammeling is. Voor deze test was een 1.6 SLX beschikbaar, die met zijn vermogen van 102 pk goede prestaties biedt, hoewel een topsnelheid van 180 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 10,8 s niet echt tot de categorie flitsend behoren.
Rijtechnisch gezien is de 100 NX echter een heel plezierige auto, die zich moeiteloos en met weinig correctie over doordraaiende klaverbladbochten laat rondsturen en op hoge snelheid bij herhaling blijk geeft van een uitstekend doseerbaar remvermogen. Bij de SLX+-uitvoering (onder andere met elek- trische zijruiten en centrale portiervergrendeling) is ook een stuurbekrachtiging inbegrepen, die het manoeuvreren uiteraard vergemakkelijkt, maar op de snelweg een wat onrustig gevoel geeft. Echt hinderlijk is dat niet, maar het vraagt voort- durend wat extra aandacht. Misschien is dat bedoeld om een pseudo-sportief gevoel te geven, maar een moderne auto kan het bést zonder stellen.
Met z'n tweeën rondtoeren in de 100 NX is een aangename belevenis: met het dak dicht is de auto onverwacht stil, de goedgevormde stoelen zitten prettig, het rijcomfort is goed verzorgd en het uitzicht-rondom valt alles mee. Achter het strak ingedeelde, goed van instrumenten voorziene dashboard heeft de bestuurder het best naar zijn zin, vooral ook omdat alle bedieningsorganen uitstekend op hun plaats zitten en de positie van het stuurwiel aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast. In druk verkeer toont de 100 NX zich handelbaar, op de lange afstand is hij gerieflijk genoeg, zijn brandstofverbruik is heel netjes en de wegligging voldoet aan alle redelijke eisen. Dat maakt van de leuk uitziende T-bar-coupé van Nissan natuurlijk nog geen volbloed-sportwagen, maar een prettige reisauto is het zeker wél.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | 100 NX 1.6 SLX |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.788 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.680 mm / 1.315 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.