Kia Carnival 2.7 V6 EX Luxe (2006)

Verrassende Kia

Kia Carnival 2.7 V6 EX Luxe
De Kia Carnival was weinig succesvol. Z'n matige rijeigenschappen waren er in ieder geval debet aan. Een eenvoudig onderstel, slappe vering en demping en gevoelloze besturing zijn niet bepaald de ingrediënten om een potentiële koper over de streep te trekken.

Je mag als MPV nog zo goedkoop zijn, het moet natuurlijk wel allemaal kloppen. Dat lijkt met de nieuwe Carnival zo te zijn. Hij ziet er leuk uit hoewel het front karakter ontbeert; hij heeft een mooi onderstel en is gunstig geprijsd. Hij is ook 'n stuk minder groot dan zijn voorganger.
Minstens zo belangrijk als de buitenkant is het interieur, met het dashboard als hoofdattractie. Met de Koreaanse auto's van tien jaar geleden in ons achterhoofd, mogen we vaststellen dat de vooruitgang enorm is. Dit ziet er gewoon goed uit. Sommige kunststofsoorten zijn weliswaar niet van topklasse, maar de totale indruk is goed. De middenconsole is prettig hoog geplaatst, wat de bediening van stereo, navigatie en klimaatregeling er stukken gemakkelijker op maakt. Minder gecharmeerd zijn we van het instrumentarium, dat qua lay-out en materialen een goedkope indruk maakt. Opbergruimte is in ruime mate voorhanden en met name het tafeltje tussen de twee voorstoelen is in de praktijk superhandig.
De Kia heeft zeven losse stoelen; elke stoel is uitneembaar en verschuifbaar op rails. Maar geen voordeel zonder nadeel. De stoelen zijn namelijk loodzwaar. Uitnemen en terugplaatsen is een crime. En dan moet je die dingen ook nog eens ergens opbergen. Je zult maar twee hoog in de stad wonen!


Verrassend goed
De motor van de Kia is modern van opzet. Hij voelt krachtig aan en draait met gemak veel toeren. De Koreaan is uitgerust met een automatische vierbak die ook handmatig is te schakelen. Hij doet zijn werk prima en is goed bij de les: hij schakelt tijdig terug en wisselt schokvrij van verzet. De Carnival is naar wens ook leverbaar met een hand-geschakelde vijfbak.
Achter het stuur zit je uitstekend. De stoel is lekker groot en goed te verstellen. Nu we het daar toch over hebben: die verstelknop in de vorm van een stoel op het portier lijkt wel heel erg op die van een zeker merk uit Stuttgart! Feit is wel dat het de bediening vergemakkelijkt, omdat je niet hoeft te zoeken naar knoppen
aan de zijkant van de zetel. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar en kent eigenlijk maar één ideale stand. De passagiersstoel is eveneens elektrisch verstelbaar, echter niet in de hoogte. Blijkbaar is Kia van mening dat passagiers minder behoefte hebben aan een ideale zit.
Rijden is 'n grote verrassing, want voor een hoge auto met een gewicht van bijna twee ton stuurt de Carnival gewoon goed. Hij heeft geen last van overdreven overhellen of duiken en gaat goed de bocht door. De afstemming van vering en demping is goed gekozen en past bij het karakter van de auto. De besturing werkt precies, maar ontbeert écht contact met de voorwielen. Op slecht wegdek valt op dat het onderstel de oneffenheden goed verwerkt, uiteraard mede dankzij de forse wielbasis. In zijn totaliteit maakt de Carnival 'n evenwichtige, rustige indruk tijdens het rijden. Comfortabel, maar absoluut niet week.
De afstandsbediening van de Kia is al net zo multifunctioneel als de auto zelf. Behalve voor het ontgrendelen van de sloten, zijn er ook knoppen om de schuifdeuren
en de achterklep elektrisch te bedienen. De Carnival is compleet; zaken als parkeersensoren, een automatisch dimmende binnenspiegel, zijairbags, lichtmetalen wielen, BAS (remassistent) en ESP zijn bij de prijs inbegrepen.

Signalement

Merk Kia
Model Carnival 2.7 V6 EX Luxe
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.656 cc
Maximaal vermogen 139 kW / 189 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 249 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.810 mm / 1.985 mm / 1.815 mm
Wielbasis 2.890 mm
Massa leeg 1.946 kg
Laadvermogen 839 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/60R17Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s
Acceleratie 50-80 km/h in D 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,1s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 260 g/km