Autotests  |  Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2006)

30 augustus 2006

Signalement

Renault
Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line
5-deurs, stationwagon
5 versnellingen handgeschakeld
2006
€ 25.900

De Renault Mégane Grand Tour laat steken vallen op het gebied van kwaliteitsbeleving, stuur- en schakelgedrag. Pluspunten zijn het comfort en de bagageruimte. Hij zit goed in de spullen maar we zien geen groot voordeel ten opzichte van de concurrentie.

De Renault Mégane werd onlangs voor het eerst gefacelift. Niet dat de wijzigingen groot zijn; Renault beperkte de ingrepen tot een nieuwe lay-out van koplamp- en achterlichtunits en ’n scherper lijnenspel voor het front. Dat komt tot uitdrukking in een op de vorm van de koplampen aansluitende, taps toelopende grille en een grotere, licht V-vormige luchtopening onder de bumper.

Binnen werd de boel opgevrolijkt met nieuwe kleurtjes voor de bekleding van het meubilair en werd de klokkenwinkel opgefrist. Die is nu beter a.eesbaar en wordt in het donker beschenen door wit licht. Verder heeft Renault opnieuw vorm-gegeven lichtmetalen wielen. Geen schokkende veranderingen, maar wel precies dát waarmee de Mégane weer een paar jaartjes vooruit kan. De Grand Tour die wij te leen hebben, is een zogenaamde Tech Line, eigenlijk is het een Dynamique Luxe-uitvoering inclusief navigatiesysteem met kleurenscherm.

 

Zacht

We treffen een ‘zacht’ dashboard aan, met afgeronde vormen en relatief zachte kunststof. Een keurige werkplek waar je zonder problemen de weg vindt met logische bediening voor audio (ook aan het stuur) en klimaatregeling. De afwerking is goed voor elkaar, al hoorden we tijdens het rijden wel wat kraakjes van-uit het dashboard. In vorige tests met Méganes bleek het met de duurzaamheid van de materialen niet altijd snor te zitten.

De stoelen zijn zacht, maar bieden des-ondanks een goede zijdelingse steun, met de zitpositie ten opzichte van het stuur is weinig mis. Achterin vinden we eveneens zacht meubilair dat is voorzien van geïn-tegreerde hoofdsteunen. De passagiers beschikken er over ruim voldoende been- en hoofdruimte. Zo’n zachte bank komt niet echt solide over wanneer je de zitting omklapt en de rugleuning plat legt om de maximale laadruimte van 1.600 liter te benutten. De achterbank van de Mégane Grand Tour laat zich in de verhouding 60:40 omklappen.

 

In de gordels

Helaas heeft Renault de facelift van de Mégane niet aangegrepen om iets aan de besturing te veranderen. Die voelt nog altijd erg kunstmatig en gevoelloos aan, al zijn de uiteindelijke reacties best scherp. Schakelen is geen onverdeeld plezier, de bak is wat hakerig en je maakt lange slagen met de pook. Stap je voor het eerst in een Mégane en raak je voor het eerst het rempedaal aan, is de kans groot dat je strak in de gordels hangt. Wat is dat ding sterk bekrachtigd, zeg! Even wennen. Vering en demping staan op standje ‘comfortabel’ afgesteld, zoals het een goed Frans product betaamt.

Het valt op dat Renault bij de facelift een beetje aan het motormanagement heeft gerommeld, waardoor ’t vermogen voor de verandering niet steeg maar juist daalde: van 115 naar 110 pk. Het koppel nam één hele newtonmeter af naar 151 Nm. Wat betreft prestaties heeft de aangenaam stille 1,6 weinig hoeven inboeten. Nul naar honderd in 11,6 seconden is netjes en op de tussen-sprints toont de Mégane zich allerminst een achterblijver. Het beloofde verbruik van 7,0 liter per 100 kilometer kan ’ie niet waarmaken (wij haalden 8,7).

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1598 cc
Maximaal vermogen82 kW/110 pk bij 6000 tpm
Maximaal koppel151 Nm bij 4250 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line
Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line

ActieAuto

Tijdens Salon de Promotion bij Arend Auto Tot 4.700 euro extra voordeel bij aanschaf van nieuwe ...

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Volkswagen Golf GTI - Renault Mégane RS - Ford Focus ST
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep