Renault Kangoo Altica 4x4 1.9 dCi 85 (2004)

Renault Kangooroe

Renault Kangoo Altica 4x4 1.9 dCi 85
De Renault Kangoo Altica 4x4 staat hoog op de poten omdat hij ook off road uit de voeten moet kunnen. Daardoor valt bijvoorbeeld niet alleen de zitpositie hoger uit, maar ook de prijs. Maar voor de rest is het bijna een gewone Kangoo.

De geteste Kangoo Altica 4x4 heeft permanente vierwielaandrijving en een 1,9-liter dieselmotor. Met behulp van common-railinspuiting en een turbo komt hij aan een vermogen van 85 pk en 180 newtonmeter trekkracht. De vierwielaangedreven Kangoo is gemakkelijk te herkennen. Hij staat hoger op de poten dan z'n tweewielaangedreven broertjes. Z'n dikke, ongespoten bumpers geven de Altica 4x4 iets stoers. Dat geldt speciaal voor de voorbumper met mistlampen in een aluminiumkleurige omlijsting. Ook de zichtbare beschermplaat onder de motor geeft aan dat dit een voertuig is voor het ruigere werk.
Door het hogere gewicht en 't zwaardere werk dat hij moet aankunnen, heeft de Kangoo 4x4 ook een – in elk geval relatief – krachtige motor nodig. Zijn 1,9-liter dCi-krachtbron bezorgt hem een top van 146 km/h. Van nul naar honderd zetten wij 16,9 seconden op de stopwatch. Met zo'n resultaat hoeven we er ook niet gek van op te kijken dat de tussenacceleraties ook geen tijden opleveren om over naar huis te schrijven. Maar ja, wie snelheid belangrijk vindt, begint natuurlijk niet aan een Kangoo 4x4. Dit is echt geen auto voor scheurneuzen, zeker ook omdat hij in de bocht duidelijk gaat hangen.

De permanente vierwielaandrijving heeft in bochten ook voordelen: meer grip en een betere bochtvastheid. Natuurlijk is de besturing bekrachtigd, maar toch werkt hij zwaar en niet nauwkeurig. Maar dat hangt samen met de wielophanging, waarin genoeg 'ruimte' moet zitten om hobbels en kuilen te kunnen verwerken. Hij vervoert z'n inzittenden behoorlijk comfortabel over ongeplaveide wegen. Met het geluidscomfort is het minder goed gesteld. We registreerden bij 100 km/h al 69 decibel. En bij een constant tempo van 120 liep het geluidsniveau aan boord zelfs op tot 73 dB. De ruime, vanbinnen matig beklede Kangoo is toch een soort klankkast. De diesel in het vooronder speelt een rol en ook heb je te maken met windgeruis, met geluiden van de banden en de vierwielaandrijving.


Tussen de schuifdeuren
Natuurlijk is de Altica 4x4 een Kangoo. Dat betekent in sommige opzichten eenvoud. Zo kun je de stoelen niet in hoogte verstellen en ook het stuur is niet verstelbaar. De stoelen zijn wel comfortabel. De Kangoo biedt veel ruimte om spullen op te bergen op de gebruikelijke plaatsen: portiervakken, aflegruimte op het dashboard, in de middenconsole en bekerhouders vóór de versnellingspook. Maar er is méér opbergruimte boven de voorruit, in het hoge 'voorhoofd' van de Kangoo, en kastjes boven de zijruiten achter. De achterpassagiers kunnen makkelijk in- en uitstappen via ruime schuifdeuren. Aan hoofd- en beenruimte hebben ze geen gebrek. Elk van de drie mensen achterin heeft een driepuntsrolgordel en een hoofdsteun. Die hoofdsteunen kunnen zo ver omlaag, dat ze het zicht naar achteren niet belemmeren als de achterbank niet in gebruik is. Dankzij de in ongelijke delen omklapbare achterbank kan de bagageruimte worden vergroot. Maar de 4x4 kan toch wat minder bagage aan dan de 'gewone' Kangoo, doordat – vanwege de vierwielaandrijving – het reservewiel in de bagageruimte is ondergebracht. En doordat hij hoger op de wielen staat, zijn de laadvloer en de instap hoger. Ook hoger is de prijs. De 1.9 dCi 85 Altica 4x4 kost € 22.595, een hele prijs voor een in principe eenvoudige auto.

Signalement

Merk Renault
Model Kangoo 1.5 dCi 85 Altica 4x4
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 23.195

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.663 mm / 1.827 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.305 kg
Aanhangermassa geremd 1.150 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 146 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,9 s (fabrieksopgave: 16,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,9 s / 18,8 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum