Bentley Continental GT (2004)

Stoute auto voor heren

Bentley Continental GT
Geluk kent slechts enkele vormen, gelukzaligheid veel meer. Maar een combinatie van die twee is toch wel het allermooiste en het beste voorbeeld daarvan is een heftige proefrit met de fonkelnieuwe Bentley Continental GT.

Met de nieuwe Continental GT begint Bentley zijn derde leven, maar oude en nieuwe klanten kijken mee of er nog wel voldoende traditie wordt ingebouwd! Maar ook of de auto niet te traditioneel wordt, want innovatie mag bij Bentley op grote waardering rekenen. De Belgische designer Dirk van Braeckel tekende de Coupé en heeft zich daarmee prima geweerd. De Continental is werkelijk een prachtige, elegante coupé van respectabele afmetingen, maar toch bescheiden.

Vier koplampen priemen uit de zacht gewelfde spatschermen die een vrij traditionele grille van kunstig gevlochten metaal flankeren. Een Bentley-traditie uit het eerste leven van het merk, in de jaren twintig. De motorkap is lang, de lage voorruit staat schuin en de stoere achterkant is de eenvoud zelve. De schitterende lichtmetalen 19-inchwielen staan sportief en buitengewoon elegant.
De Bentley is er een van het 'keyless go'-tijdperk, dus de contactsleutel (een computer eigenlijk) kan in de zak blijven. De enorm krachtige twaalfcilindermotor springt enthousiast tot leven en vult de omgeving met een zuiver en mooi geluid. Het dikke lederen stuurwiel, het vele chroom, het overvloedige, waanzinnig mooi gestikte leder en de prachtige houten panelen zorgen voor een perfecte ambiance, met talloze instrumenten op het dashboard en vele fraaie details zoals het kostbaar uitziende Breitling-klokje. Dit is één van 's werelds meest bewonderde en snelste vierzitscoupés. Bentley spreekt de waarheid over het aantal zitplaatsen, maar alleen vóórin kun je behoorlijk zitten. Wie achterin zit, zal vooral klein moeten zijn. Maar voor korte stukjes, dan gaat het wel.


GT-achtig
Onder de lange motorkap klinken uiterst exclusieve zoemgeluiden van de W12-krachtbron, die weliswaar van VW-Audiconcern stamt, maar die speciaal voor deze Bentley werd gebouwd en getuned. Vanaf 1.600 toeren levert hij aan alle vier de wielen een ijselijk hoog koppel dat oploopt tot 650 Nm. De Bentley is gemaakt voor het zware werk en hij levert prestaties die slechts enkele selecte supersportwagens hem nadoen. Zoals een top van 320 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 4,8 seconden. Dan ben je niet alleen dankbaar voor de AWD, maar ook voor elektronische hulpmiddelen, zoals ESP en de mooie wielophanging met luchtvering die bestaat uit dubbele draagarmen en schroefveren voor en achter, bijgestaan door stabilisatorstangen. De eerste meters met de Continental GT voelen meer GT-achtig dan Bentley-achtig aan.
De vering is comfortabel, de demping verrassend stug. De variabel bekrachtigde, maar nog lekker zware, gevoelige besturing verschaft veel vertrouwen. Even over de grens bij Beek naar Oberhausen gaat het gaspedaal diep in het tapijt. Allemachtig, de beschaafde W12-conversatie onder de mooie motorkap verdiept zich op slag in een donker wolvengehuil en gaat over in een snerpende gil. De neus komt iets omhoog en de Bentley blijft eenparig versnellen tot bij 260-270 km/h, de gang er wat uit ligt. De Bentley heeft zijn punt bewezen; hij is beresterk en onbeschaamd snel. Laat bij voorkeur de zesbakautomaat het werk doen, de tiptronic-functie maakt de auto geen haar sneller of sportiever. Met een rustig gangetje, zacht en gedwee mummelend, rijdt de Continental GT braaf terug naar huis.

Signalement

Merk Bentley
Model Continental GT
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 270.077

Specificaties

Brandstof benzine
Motor W12
Cilinderinhoud 5.998 cc
Maximaal vermogen 411 kW / 560 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 650 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.804 mm / 1.916 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.350 kg
Laadvermogen 450 kg
Banden275/40R19Prijzen
Topsnelheid 318 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,1s
Brandstofverbruik 16,6 l/100km
CO2-uitstoot 396 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum