Toyota MR2 1.8 16V VVT-i (2003)

Dit is fun, man!

Toyota MR2 1.8 16V VVT-i
Ga je de 'ordinaire' cabrio voorbij – de auto zonder dak – dan kom je uit bij de sportauto. Bijvoorbeeld bij de gelikte, vernieuwde Toyota MR2. Anders, maar erg leuk. Autofun mag gelukkig weer, maar deze Japanner doet daar nóg een schepje bovenop!

Omdat Toyota in elk stukje van de markt vertegenwoordigd wil zijn, bieden de Japanners al jarenlang dit middenmotorkanonnetje aan voor wie de Celica te praktisch en te braaf vindt. Voor hen is er de puurdere, volslagen onhandige MR2. Goeie zet, want er is nog geen generatie MR2 geweest die we níet leuk vonden. Absoluut fun om te rijden en uitdagend en opzwepend tegelijk. Maar de Japanners vernieuwden in 2000 hun tweezitter en deden een stapje terug in motorvermogen! Gingen we ooit op pad met 175 pk op de achterwielen, nu moeten we het stellen met 140 stuks. Maar Toyota doet zoiets niet zomaar. Het hele MR2-concept werd slanker, lichter en kon daarom toe met minder kracht. Komen we een beetje weg met dat motorvermogen? Ja, want met 965 kg is de MR2 licht als een veertje. Hij heeft een topsnelheid van 210 km/h en de sprint van 0 naar 100 km/h legt ie af in 7,9 seconden.
 

Vette grijns
Puur is in de ogen van Toyota niet per se simpel en zeker niet slordig. De foutloze afwerking van de MR2 knalt je tegemoet. Je eerste indruk is: 'Dit is helemaal doordacht, man.' Dus ga je op voorhand al met een vette grijns op pad! Instappen gaat heel normaal en als je eenmaal zit, verbaas je je over de betrekkelijk riante leefruimte. Met het MR2-dashboard slaagt Toyota er meteen in je het gevoel te geven dat je in een sportauto zit. Je zit op heuse sportstoelen met steun rondom. Gepast klokkenwerk in je blikveld en een precieze, directe bediening op alle fronten. Erg op de bestuurder gericht allemaal, maar daar is niets op tegen. Het gaat er toch om dat je lekker kunt sturen? En deze auto stuurt ongehoord subtiel! De MR2 heeft een gedienstige persoonlijkheid; hij wil het in de eerste plaats de bestuurder naar de zin te maken. En hij laat het aan die gelukkige baas over hoe ver, hoe hard, hoe diep, hoe dwars we gaan vandaag. Wil je veel toeren, dan wil je dus knallen. Dan krijg je in de Toyota een lekkere vibratie, een machtig geluid en de versnelling die je wenst. Maar wil je moeder met jouw sportauto naar de kapper, dan kan zelfs dát met een MR2.
 

Doordacht
De Toyota heeft ook een geraffineerd, supersimpel, goed werkend, dak-los-dak-naar-achteren-dak-opgeborgen-klaar-systeem. Kunnen we ons dan toch nog ergens aan ergeren? Zeker wel. De vrachtwagenpiepjes bijvoorbeeld als je de achteruit van de MR2 inschakelt of de sleutels laat zitten. Of het volslagen gebrek aan bagageruimte in de Japanner, want iets ergens kunnen opbergen is toch handig zo nu en dan...Natuurlijk houden we wel van een beetje pret onderweg, maar het leven is nu eenmaal niet alleen maar lol. Soms móet je ook nog wel eens wat. Zoals door de regen rijden, je in druk spitsverkeer begeven, geregeld in- en uitstappen, iemand meenemen die wat minder lenig is dan wijzelf. Zelfs dán voldoet de MR2.  Niet alleen dan natuurlijk, er is nog meer. De kracht van de Toyota is dat hij doordacht veelzijdig is. Je kúnt, maar je móet niet altijd. Toyota verdient echter een nog groter compliment. De Japanse fabrikant heeft een smaakvolle auto gebouwd met aansprekende ingrediënten, maar de producent heeft er tegelijk voor gezorgd dat je niet bij elke oprisping die smaak weer opnieuw proeft...

Signalement

Merk Toyota
Model MR2 1.8 16v VVT-i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.794 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 3.895 mm / 1.695 mm / 1.240 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 965 kg
Laadvermogen 260 kg
Banden voor185/55R15Prijzen
Banden achter215/45R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 11,5 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km