MG ZR 105 (2003)

All show but no go!

MG ZR 105
Een roemruchte naam is niet genoeg om van een verouderde Rover 200 een nieuwe en attractieve auto te maken. De Brit valt door de mand als je hem de sporen geeft. De motor wil niet en de bak werkt ook tegen. Hij stuurt wel aardig, maar helaas klopt het totaalplaatje niet.

Heldhaftig uitgedost betreedt de MG ZR 105 het strijdtoneel. Zijn krijgs-uitrusting doet imposante prestaties vermoeden, alsof hij je uitnodigt tot een middagje ongegeneerd trappen. Zet 'm tussen wat concurrenten en omstanders pikken steevast de MG er als snelste uit. En het moet gezegd, de ZR 105 oogt ver-leidelijk. Die credits bouwt hij op dankzij forse 17-inch wielen, een agressieve neus en een lel van een achtervleugel. Benieuwd hoe dit – ogenschijnlijke – bommetje rijdt! Dat het concept al een tijdje meegaat, zie je vooral aan het interieur. Hij kwam al in 1995 als Rover 200 op de markt en met een nieuw logo gaat de auto zijn tweede jeugd in. De zitpositie is verre van ideaal. Je zit te hoog en de stoel lijkt gemaakt te zijn voor frêle vrouwtjes. De breedte tussen de lendensteunen is namelijk niet voldoende voor iemand van normaal postuur. Daardoor zit je tégen die bulten aan en dat wordt op den duur knap irritant. Het materiaal waarvan het dashboard is gemaakt, is niet bijzonder fraai en ergonomisch gezien stamt de MG duidelijk uit een ander tijdperk. Het bedienen van de radio is zo ongeveer even gevaarlijk als sms'en tijdens het rijden. Het apparaat zit gewoon veel te laag. Het instrumentarium oogt wat goedkoop, en kijk eens naar dat cluster schakelaars in de middenconsole; echt gedateerd. Nee, van binnen maakt de ZR geen indruk.


Lange versnellingen
Na het starten van de Rover K-motor leggen we de eerste versnelling in, wat niet van harte gaat. De bak schakelt stroef, met lange schakelwegen. Daarbij is de ZR 105 verre van kwiek. De motor komt erg gezapig op toeren en lijkt maar weinig zin te hebben. Meer een zwaktebod dan een krachtbron. Hij wordt in zijn luiheid uitstekend bediend door de versnelingsbak met ellenlange overbrengingsverhoudingen. Om het motortje enigszins op toeren te krijgen, zul je eerst érg ver moeten door-halen. De twee reikt tot 110 op de klok en de drie zelfs over de 150! Die lange twee helpt de MG in ieder geval aan een acceptabele sprint naar 100 km/h. Maar kijk eens wat hij doet op de '80-120' in vijf: maar liefst 25 tellen! Kortom, het gevechtsgewaad van de MG is er slechts om te imponeren. Wat prestaties betreft laat de ZR 105 het af-weten, maar sturen doet ie heel verdienstelijk. De bekrachtigde besturing werkt redelijk zwaar en vertelt iets over de relatie band-wegdek. Hij staat op brede banden, met stugge wangen, die een flinke middenklasser aan het asfalt kunnen laten kleven. De kleine MG beweegt zich messcherp over bochtige weggetjes. Het onderstel is op belangrijke plaatsen voorzien van hardere rubbers en dat heeft z'n effect op het weggedrag en het rijplezier. Hij bijt zich lekker vast en zou meer vermogen goed aankunnen. Doorsparen voor de aanmerkelijk vlottere ZR 160, als het toch een MG moet worden. De remmen van de ZR 105, met trommels op de achterwielen, vragen om een flinke pedaaldruk. Ze grijpen niet gretig aan bij een eerste contact met het pedaal. ABS is wel standaard. Deze MG ZR 105 is voorzien van een actiepakket, waardoor hij als Le Mans door het leven gaat. Deze uitvoering is alleen in de kleuren 'Xpower grey' of 'Le Mans green' leverbaar. Het pakket bestaat uit: 17-inch velgen, leren stuur en pookknop, zijskirts in carrosseriekleur en mistlampjes in de voorbumper. Hij mag weg voor € 17.200.

Signalement

Merk Mg
Model ZR 105
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 123 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.010 mm / 1.688 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.499 mm
Massa leeg 1.020 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50R16Prijzen
Topsnelheid 179 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,6 s / 9,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,5 s / 25,0 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km