Toyota MR2 1.8 16v VVT-i (2002)
Dwarse drifter
Een cabrio met toegevoegde waarde, wat moeten we ons daar nou bij voorstellen? Laten we zeggen: je kunt 'n hele hoop lol beleven aan bijvoorbeeld een Porsche 911 cabrio of een Maserati Spyder, om maar even twee dwarsstraten te noemen. Verschrikkelijk veel plezier zelfs; aandachtstrekkers van jewelste, dikke motoren, alles erop en eraan en prestaties die maar door heel weinig concurrenten overtroffen worden. Hartstikke geinig. Maar ja, voor de berg euro's die je voor een Spyder of een 911 neer moet leggen, heb je vier MR2's op je oprit staan – mits de oprit dat toelaat, natuurlijk... Dus wie nog altijd op de zilvervloot zit te wachten of gewoon geen zin heeft om een klein vermogen voor een auto neer te leggen, zal op zoek moeten naar alternatieven die ook garant staan voor een flinke dosis rijplezier. De voorwaarden daarvoor: een motor met lekker wat pit, een sportieve uitstraling en - heel belangrijk - achterwielaandrijving! Daar komt de aap eindelijk uit de mouw. Want achterwielaandrijving kan het fahren een hele hoop meer freude geven, zoals een Duits merk met een blauwwit-logo dat al lang geleden tot huisslogan bombardeerde. Dan moeten we het dus zoeken in de categorie BMW Z4, MG TF, Toyota MR2 en Mazda MX-5; auto's met achterwielaandrijving en een prijskaartje van rond de 35.000 euro. We kozen de MR2 en deden en passant ook nog even een rondje op het TT-circuit in Assen.
Bekende naam
De Toyota MR2 is er eentje uit de oude doos – wat betreft naamgeving althans. Dit laatste model dateert uit 1999, het vorige uit 1989 en de oer-MR2 (dat hoekige, boemerangvormige ding, weet u nog?) stamt zelfs al uit 1984! Het speciale aan een MR2 was en is de middenmotor – in dit geval een 1,8-liter van 140 pk waarmee de MR2 in staat moet zijn om in 7,9 s naar de 100 te snellen en een top moet halen van 210 km/h. Onze testauto had leren zetels, maar bij Toyota moet je daar wel 1.610 euro extra voor afrekenen. De lichtmetalen wielen zijn wel standaard.
Om eens te kijken wat zo'n achterwielaandrijver nou doet en of de boel een beetje in het gareel blijft als het wat harder gaat, togen we naar het TT-circuit in het Drentse Assen. Hup, kap eraf natuurlijk - wordt het nog spectaculairder van ook, met het geluid van piepende banden en het windgeruis om je oren. Het is een fluitje van een cent om hem open te krijgen; gewoon de klemmen links en rechts losmaken en het dak naar achter gooien. Je hoeft niet eens de auto uit, hoewel dat wel aangeraden wordt door het instructieboekje. Je klikt de boel simpel vast en het dak is meteen keurig afgedekt door een matzwarte plaat (voorste deel van het dak). Snel en simpel. Een glazen achterruit is standaard en da's een stuk prettiger dan een plastic exemplaar. Alleen als je met de kap dicht rijdt, klappert de achterruit een beetje in z'n linnen omhulsel wanneer je de zijruit een stukje open doet. Wie zo'n linnen kappie overigens maar niks vindt, kan ook een hardtop (€ 2.905, in combinatie met airco) bestellen. Maar ja, zo'n harde kap kun je niet meenemen en als je dan onderweg een bui op je hoofd krijgt, is het simpelweg wachten op droge tijden.
Driften maar!
Als wij op het TT-circuit zijn, is het er een drukte van belang met allerlei rijvaardigheids-trainingen. Gelukkig is er in de lunchpauze voor ons even gelegenheid om op een gedeelte van de baan (zo'n anderhalve kilometer) een 'proef' uit te zetten. Hoe zal die achterwielaandrijver het doen? De Toyota heeft de motor midscheeps en dat zorgt voor een speciale balans in de auto; bij het insturen is hij niet superscherp. Hij is eerder onder- dan overstuurd, omdat 'ie van voren relatief licht is. Eenmaal ín de bocht is de balans echter, door de goede gewichtsverdeling, prettig. De MR2 is werkelijk perfect controleerbaar en handelbaar. Wil je een echte fun-auto, dan scoort 'ie goed, want hij schakelt ook nog eens erg prettig. Hij geeft je een beetje 'n kart-gevoel en verleidt je tot eindeloos bochten nemen. Je bent absoluut helemaal één met de auto.
De MR2 die wij hadden kost zo'n € 33.500, en da's inclusief leren bekleding en airco (bij elkaar € 2.755). Verder nog iets? Nou, geen kofferbak achter bijvoorbeeld. Wel kun je spullen achter de voorstoelen kwijt. De prestaties zijn goed, sturen doet hij meer dan prettig. Bent u lief-hebber van uitgebalanceerd spectaculair rijden, raden wij u een MR2 aan.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | MR2 1.8 16v VVT-i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.794 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.885 mm / 1.695 mm / 1.240 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 185/55R15Prijzen |
Banden achter | 205/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
Lees ook
Toyota MR2 1.8 16v VVT-i (2000)
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.