Mini Cooper Pepper (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper Pepper |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Mini Cooper Pepper is ruim drie en een half jaar in mijn bezit geweest. Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad. Hij moest weg na een aanrijding (total-loss).
De auto ziet er geweldig uit; British Racing Green met witte velgen, spiegels en dak; sportief en toch chic. Het nieuwe is er inmiddels wel een beetje af, maar nog steeds krijg je af en toe leuke reacties van voorbijgangers. Vooral op vakantie in gebieden waar de Mini nauwelijks voorkomt, is dat nog altijd opvallend.
De Mini Cooper rijdt geweldig, zowel in rechte lijn (ook op snelwegen met diepe sporen) als in bochten. Het blijft een feest om op rotondes en klaverbladen mensen verbaasd achter je te laten. De besturing is lekker direct en niet te sterk bekrachtigd. De demping is aan de stugge kant, maar zeker niet oncomfortabel. Alleen drempels zijn een crime, ondanks de stugge vering wil de voorbumper het wegdek nog wel eens raken.
De motor levert voldoende trekkracht bij lage toeren en valt soepel te rijden. Onder de 4.000 toeren is hij zelfs relatief zuinig, wat je kunt zien op de standaard boordcomputer. Zodra de naald van de toerenteller de 4.000 passeert begint de auto echter pas echt te trekken (alleen in de vierde en vooral vijfde versnelling is dat wat minder). Het verbruik is dan ook navenant hoger natuurlijk. Toch heb ik over de afgelopen 124.000 kilometer een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:14,0, mede dankzij de cruise-control. Het geluid van motor / uitlaat is sportief, maar altijd bescheiden op de achtergrond. Ik vind het een prettige sound en het is nooit hinderlijk.
Het interieur is netjes en degelijk afgewerkt, al wil de achterbank nog wel eens een kraakje laten horen. Ook het dashboard laat zich wel eens horen, met name bij sterke temperatuurschommelingen (airco in de zomer en verwarming in de winter). Voorin is de Mini ruim voldoende bemeten om ook langere mensen comfortabel te kunnen laten zitten. De zitpositie achter het stuur is formidabel. De als extra gemonteerde sportstoelen zijn prima (traploos) instelbaar en bieden net voldoende zijdelingse steun om je in snelle bochten op je plaats te houden. Op de achterbank kun je voor kleinere stukjes best één volwassene kwijt. De bagageruimte is ruim genoeg voor dagelijks gebruik, moet er eens wat meer mee (vakantie) dan klap je de bank gewoon neer.
De opgegeven topsnelheid van 200 km/u wordt ruimschoots gehaald. Ik had 205 op de digitale teller staan toen ik moest afremmen. Veel meer zat er echter niet meer in volgens mij. De acceleratie is ook prima, maar niet wereldschokkend. Een potente TDI kan nog wel eens sneller weg zijn...
Voor lange afstanden (vakantieritten en dergelijke) is de Mini uitstekend geschikt. Langdurig hoge kruissnelheden (ca. 170 km/u) zijn geen probleem. Dankzij de uitstekende stoelen, de goede zit, het comfort, de stabiliteit (weinig stuurcorrecties nodig) en de airco, stap je na lange ritten altijd fris uit de auto. Je bent zo een eind weg.
De kosten vallen tot nu toe best mee: over de volle drie en een half jaar en 124.000 kilometer ben ik gemiddeld 6 cent per kilometer kwijt aan afschrijving (erg weinig, het is tweedehands ook een erg gewilde auto en in mijn geval was de dagwaarde ook netjes), 9 cent per kilometer aan brandstof, 7 ct/km voor de verzekering en 2 ct/km voor onderhoud en reparatie. Met de wegenbelasting en wat boetes erbij kom ik op een totaal kostenplaatje over deze afstand van 25,0 ct/km. Voor een nieuw aangeschafte auto niet verkeerd.
PROBLEMEN
Bij aflevering zat er verkeerde bekleding op de stoelen (volledig interieur kostenloos vervangen door de dealer). Bij kilometerstand 27.000 is de voorruit vervangen vanwege een defecte voorruitverwarming (garantie).
Bij kilometerstand 43.000 gaf de brandstofmeter (en de boordcomputer) aan dat de tank leeg was, terwijl er de dag ervoor getankt was. Opnieuw starten hielp even, de meter stond na een uurtje rijden echter weer op ’leeg’. De dealer heeft dit verholpen (garantie), wat het was is mij niet verteld.
Bij kilometerstand 53.000 viel er af en toe een druppeltje olie onder de auto, dit bleek te gaan om een lekkend carterringetje rond de sensor van de olietemperatuur meter. Ook dit is onder garantie vervangen.
Bij 55.000 kilometer is de voorruit als gevolg van steenslag weer vernieuwd. Momenteel zit er weer op twee plaatsen een scheurtje in, maar zolang ik er geen last van heb, laat ik het zitten. De auto is erg gevoelig voor steenslag blijkbaar. Zal wel aan de vrij rechtop staande voorruit liggen.
Bij 104.000 kilometer is de dashboardverlichting deels vervangen (kapot lampje).
Bij 121.000 kilometer deed zich weer het probleem met de brandstofmeter voor, dit keer is het vanzelf over gegaan.
Verder helemaal geen problemen met de auto. Alles werkt prima, geen vreemde slijtages of defecten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.