Mini Cooper (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Een BMW in schaapskleren
- 515 km
Je rijdt nog niet zo lang in een BMW 330e, in mijn ogen zo'n beetje de meest begerenswaardige auto in zijn klasse als je een leaseauto mag rijden, zeker als je in mijn geval maar 7% hoeft bij te tellen (nog net in 2015 afgeleverd) en dan... dan komt er een heel mooie nieuw baan op je pad. Maar het bedrijf in kwestie doet niet aan leaseauto's. Ai, dat is even lastig. Maar na een paar nachtjes slapen en wetende dat je financieel goed gecompenseerd wordt is een auto natuurlijk nooit de reden om niet voor een mooie nieuwe baan te gaan. Dus de BMW moest er weer uit.
Maar wat dan? Vooral als je toch een beetje verslaafd bent aan premium. De 330e overnemen zou hebben gekund maar hij is duur (want heel veel opties) en het voordeel van de 7% bijtelling is er niet meer. Dus die viel af. Naar andere BMW's gekeken. Zowel nieuw, bijvoorbeeld een mooie aangeklede 1-serie als gebruikt. Ik ben ook wel een fan van youngtimers en heb daar ook goede ervaring mee. Maar omdat ik geen ondernemer ben maar in loondienst heb ik met een youngtimer niet het fiscale voordeel. Bovendien: hoe goed youngtimers ook kunnen zijn ik weet uit ervaring dat het ook weer lastig kan zijn ze kwijt te raken als je er flink wat kilometers bij zet. Dus nog heel even getwijfeld toen er een prachtige Mercedes CLS op mijn pad kwam met maar 50.000 kilometer op de teller maar die vond ik los van genoemde nadelen ook net een tikkeltje te onbescheiden.
Vervolgens ben ik maar eens gaan kijken wat ik makkelijk prive kan leasen. Letterlijk alles heb ik overwogen. Zelfs een Fiat 500C met alles erop en er aan. Waarom niet? ik rij 90% van de tijd alleen in die auto. En ik vond het wel een grappig idee. Ondanks mijn 1.96m lengte zit ik echt prima in zo'n Fiatje, het rijdt goed. Maar goed... ok... het is wel heel klein. En basis zaken als een cruisecontrol ontbraken. Dus die viel af.
Tot mijn oog viel op de Mini. Ik heb Mini's altijd prachtig gevonden. Eigenlijk vond ik het eerste retro-model, dat dacht ik vanaf 2001 werd geleverd altijd de leukste. Niet te groot, heel herkenbaar en dichtbij het oermodel met nog die lekkere eigenwijze kilometerteller in het midden etc. En heerlijk onpraktisch, dat ook. Het tweede model heb ik nog wel een weekend mee gehad zo'n 10 jaar geleden. Een weekend waar ik goede herinneringen aan heb. Lekker karten in dat ding. Die was al iets groter. Maar ook van toen herinner ik me dat ik hem weer graag inleverde na dat weekend.
Toen het huidige model uitkwam in 2014 had ik daar wel een mening over. Of meer een oordeel. Hier ging Mini te ver! Dit was geen Mini meer, veel te groot. En de snelheidsmeter was definitief verdwenen in het midden van het dashboard! Dat kan niet. Wel nog het rondje maar gevuld met Multimedia. Bah schreef ik toen.
Niets zo veranderlijk als een mens. Want ik ging dus maar eens langs de dealer op zoek naar mijn nieuwe auto. Eigenlijk getriggerd door de nieuwe Clubman. Die vond ik er wel kek uitzien met zijn eigenwijze achterdeurtjes. En toen ik in de auto stapte gebeurde er wat al zo vaak is gebeurd in mijn autoleven: ik werd in mijn hart getroffen. Wat een leuk ding. In een oogopslag zag ik: deze auto klopt! En wat je ziet is dat het een premiumproduct is. Alles zit zo mooi in elkaar geschroefd, met zoveel liefde voor detail. En zo lekker eigenwijs. En de kilomterteller achter het mooie stuurtje en het navigatiescherm in het midden stoorde me opeens ook niet meer. En hoewel geen ruimtewonder: zowel de hatchback als de Clubman kunnen er qua ruimte prima mee door. Vooral de Clubman is gewoon een mooie ruime auto, ook achterin.
Dus hevig verliefd verliet ik de dealer en ben ik aan het configureren geslagen. Om te ontdekken dat de Mini ronduit duur is. Bah, altijd als het mooi is is het duur. What's new. De vanaf prijzen zijn prima hoor. Maar het is net als bij BMW, ga je extra's toevoegen dan loopt de prijs pijlsnel op. En ik hou van luxe. Dus daar ga je...
Lang was ik ervan overtuigd dat de Clubman het moest worden. Logisch, ik kom uit een BMW 3-serie wat gewoon een ruime auto is (wat de mensen ook zeggen, met mijn 1.96 kunnen achter mij mensen nog prima zitten: ruim dus, niet maar net aan). En toch is die het niet geworden. Ik ben proef gaan rijden in een gewone hatchback, een Cooper. En die rit maakte dat ik mijn keuze maakte. Dit moest hem worden! Ik kwam terug en gaf met een big smile de sleutel terug aan de verkoper. Spot on zei ik! Het was alleen nog een kwestie van kiezen. En bij Mini heb je HEEL VEEL keuze. Qua model, motorisering, kleurstelling, striping etc.
Op het moment dat ik wilde bestellen kwam er een special edition uit die alleen als hatchback leverbaar zou worden. De Marylebone. Met grappige striping, het prachtige cross punch leather interieur, Harmon Kardon geluidsinstallatie en het briljante schuifdak. Voor veel korting. Ik heb nog eens goed nagedacht, maar wetende dat ik in mijn situatie niet vaak mensen aan boord zal hebben besloot ik: ik ga gewoon voor de hatchback. De Clubman vind ik ook prachtig maar het scheelt zoveel geld per maand dat het me dat niet waard is. En eerlijk is eerlijk: de hatchback vind ik ook het leukst om te zien. Zo lekker dik! Zeker in de uitvoering zoals ik hem heb besteld.
Hieronder zie je de specificaties van mijn vierkant op zijn wielen staande Cooper:
Mini Cooper Hatchback
Dat betekent dus de 1.5 3-pitter met 136 PK
- Kleur Pepper White (wat er uit ziet als creme, lekker retro)
- Zwart dak
- Automatische transmissie
- Chili pakket
- Wired pakket
- Serious business pakket
- Mini Soda Sportstuurwiel
- Lichtmetalen wielen chrome Spoke 18"
- Comfort access
- Chrome line accenten exterieur
- Chrome line accenten in interieur
- Visibility package (verwarmbare voorruit)
- Glazen panoramadak
- Middenarmsteun voor
- Comfortstoelen met lederen bekleding
- Opbergpakket
- Elektrisch verwarmbare voorstoelen
- Hemelbekleding Anthrazit
- Interieurpanelen piano black
- Mini Excitement pack
- Regen- en lichtsensor
- Airconditioning automatisch
- Cruise control
- Boordcomputer
- Lichtpakket
- LED mistlmapen voor
- LED koplmapen met uitgebreide functies
- Navigatiesysteem Professioneel
- Harmon Kardon Soundsysteem
- Mob telefoonvoorbereiding + USB Audio
- Mini Connected
- Min- Driving Modes
- Park Distance Control achter
- Mini Connected XL
Kenners zullen weten dat pakketten als Chili een bundel van de daaronder gespecificeerde opties bevatten. Maar goed, niet zo interessant. Deze auto zit dus goed in de opties. Dingen die ik niet heb genomen zijn de headup display, ondanks dat deze uitstekend beviel in mijn vorige auto. Maar om dit woord nog een keer te gebruiken, hij steekt bij de Mini uit het dashboard en wordt dus niet in de voorruit geprojecteerd. Ik vind dat een lelijk gezicht en vraag me af of het werkt met mijn lengte (niet uitgeprobeerd). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje mis, je went snel aan die luxe. Maar het zij zo. Parkeersensoren voor ook niet, en achter kan ik ze ook missen maar zitten in een van de pakketten. Achteruitcamera idem dito: niet nodig.
Sinds een dag of 5 heb ik de auto, de eerste 500 km zitten erop. Te vroeg voor al te harde uitspraken dus. Ik ben nog te verliefd. Want dat ben ik. Niet alleen vind ik de auto er buitengewoon mooi uit zien, en dat zal ook echt niet veranderen, hij rijdt ook zo heerlijk. Als een BMW. Maar ook weer anders. Heel direct. Het sturen gaat bijna zwaar met het kleine maar prachtige stuurtje, maar ik vind het fijn. In driving mode sport wordt het helemaal direct. De automaat schakelt snel en soepel, net niet zo mooi als de 8 traps in mijn 3 maar nog steeds erg goed. Het motortje is eigenlijk een motor: krachtig en met een mooie brom. Maar wel stil. Je merkt eigenlijk niet dat het een 3-pitter is behalve als hij stationair draait. Ik rij er nog een beetje voorzichtig in maar ik denk dat als je hem flink opjaagt dat het helemaal een leuk ding wordt.
De auto is redelijk stug op deze (prachtige) 18" velgen maar niet TE. Op een woonerf moet je niet te hard gaan (sowieso niet!) vooral bij drempels, maar op gewone wegen zou ik het eerder direct dan stug willen noemen. Het is natuurlijk geen limo, het is een relatief kleine auto. Maar ik vind het in balans. De tijd zal het leren hoe het is op lange ritten.
En de ruimte: dit is natuurlijk geen heel grote auto. Maar klein is hij zeker ook niet meer! De Mini zit een beetje tussen een Golf en Polo in. Voorin zit ik perfect. En ik meet 1.96m. Dus geen kleine man. Ik zit heerlijk, de stoelen zitten perfect, geven goed steun, zijn hard maar comfortabel. Heerlijk. Achterin is er met mijn lengte natuurlijk niet veel ruimte meer. Maar het is niet zo dat de stoel tegen de achterbank aan staat. Als ik iets inschik kan er iemand achter dus voor kortere ritten prima. En de rugleuning van de voorstoel is hol om centimeters te winnen voor de achterpassagiers. De kofferbak is klein maar goed te gebruiken voor huis-tuin-en-keukengebruik, de boodschapjes. Met een oh zo handige opbergruimte onder de kofferbodem.
Zaken waar ik nu al van geniet is het schuifdak, heerlijk. De prachtige stoelen en bekleding. En het Harmon Kardon geluidssysteem. De rest moet ik allemaal nog eens gaan uitzoeken en ervaren. Verbruik kan ik ook nog niet zoveel over vertellen. Ik ga morgen tanken en schat de eerste tank in op zo'n 1 op 15.
Als ik 10.000 km gereden heb meld ik me voor de eerste echte ervaringen.
Minioten
- 10.500 km
Zo, de eerste 10.000 km zit er op. Veel sneller dan gedacht. Ik heb deze auto geleast op 25.000 km per jaar maar als het in deze vaart door gaat dan worden het er minimaal 40.000. Is dat erg? Absoluut niet! Want als er iets is dat ik kan zeggen (of bevestigen) dan is het dat dit een geweldige rijdersauto is. Iedere kilometer is het genieten. In maar heel weinig opzichten stelt deze auto mij teleur. En gezien het grote aantal kilometers kan ik ook met zekerheid zeggen dat dit bepaald geen boodschappenauto is. Hij rijdt echt als een grote auto, ik zit er met mijn 1.95 uitstekend in, zonder enige maar. Ok, als er iemand achter me moet zitten (wat zelden gebeurt) dan moet ik inschikken. Dan zit ik natuurlijk niet meer zo riant, maar voor kortere ritten is het prima te doen. En dan heb ik het niet over 5 km. Ook in die stand kan ik prima en comfortabel een uur rijden.
De bagageruimte is klein maar zeer praktisch. Spullen die ik er vast in heb liggen heb ik onder de bodem gestopt (daar zit een mooie ruimte). De rest is voor wekelijks huis tuin en keuken gebruik (vooral boodschappen) prima!
Als met al een heel praktische auto dit. Hij ligt op de weg als een huis. Is stug maar zeker niet oncomfortabel. In driving mode " Sport " wordt hij wel heel strak maar die gebruik is af en toe. In de andere modi is er mooie balans tussen comfort en sportiviteit.
Wat maakt het rijden verder zo prettig? De kwaliteit van alle gebruikte materialen! Het interieur is een genot. Het prachtige stuurtje met dikke rand en prachtig leer, het dashboard dat prachtig is vormgegeven met mooie schakelaars en prachtig klokken, de speciale verlichting die het 's avonds op doet lichten, het schitterende leer, de zwarte hemel... ik kan zo nog even doorgaan. Voor mensen die niet zoveel met auto's hebben betekent het misschien niet zoveel, ik geniet er iedere dag weer van. En als ik autoliefhebbers in mijn auto krijg dan maken ze gelijk de opmerking: wat een prachtige auto. Ook het schuif/zonnedak is heerlijk. In de prachtige septembermaand heb ik genoten van het open rijden. En de Harmon Kardon installatie is geweldig. Niet zo goed als die in mijn vorige BMW, maar voldoet meer dan prima.
Motorisch ben ik ook zeer tevreden. Met wel wat kanttekeningen. De driepitter is een heerlijk fel motortje. En de auto is ronduit snel. De kanttekening is dat je dat niet altijd zo ervaart. Omdat het vermogen er geleidelijk in komt. Maar hij sleurt de auto wel snel naar hoogst illegale snelheden. Alleen blijft de echte duw in je rug een beetje weg. Dus de beleving is niet dat het supersnel gaat. Maar in iets meer dan 8 seconden naar de 100 gaan is wel degelijk snel! De reden dat het anders voelt heeft natuurlijk te maken met koppel. Dat is niet idioot hoog, en koppel bepaalt toch grotendeels dat gevoel. Maar goed, de motor voldoet dus prima qua prestaties. Het geluid vind ik ook mooi. Lekkere roffel als je doortrekt. Heel erg stil op de snelweg. De kanttekening hier is dat hij stationair niet zo mooi loopt. Een bekend euvel van een drie-pitter. Maar bij bijvoorbeeld file-rijden is het wel een beetje irritant. Je hoort en voelt de onbalans. Dat is jammer. En doet wat afbreuk aan het comfort. Maar dat is dan ook zo'n beetje het enige dat ik te zeuren heb. Het verbruik is netjes. Ik zit nu op zo'n 1:15,5. Ik had nog iets zuiniger verwacht en ik ben beniewd wat er gebeurt als het winter wordt.
De automatische 6 bak schakelt feilloos en zonder dat je het merkt. Fractioneel minder goed dan de onovertroffen 8-bak (die wel in de Cooper S zit). Maar het verschil is klein en in de dagelijkse praktijk is het een heerlijke bak. Ik zou niet zonder willen! Zo relaxed.
Tot slot het multi-mediasysteem. Ik kende het al van BMW. En het werkt super fijn. Ik heb wel wat gedoe met Spotify. Dat werkte goed maar sinds een update van Mini Connected niet meer. Misschien dat ik een update van het Multi mediasysteem nodig heb. Maar verder werkt alles feilloos. De controller had ik gelezen zit niet op een handige plek. Ik heb daar geen last van. En ik gebruik het voice control systeem regelmatig (bellen, navigatie) en dat werkt na een druk op de knop prima. Top systeem. Peperduur, maar je krijgt wel kwaliteit.
Mini rijden is een way of life. Ik kopte al met "Minioten" en dat komt omdat ik er achter ben gekomen dat er een hele grote enthousiaste groep van Mini-rijders is die met elkaar in contact staat om hun enthousiasme te delen. Welk merk heeft dat? Niet zoveel. Het zegt iets over wat Mini als auto doet, maar ook dat het een merk is met emotie. En ik snap dat inmiddels. Ik heb zelfs al ontmoetingen gehad met andere Mini-rijders. En zonder uitzondering rijdt iedereen Mini met zijn hart. Overdreven? Dat is een mening of misschien wel een oordeel. Voor mij is het een werklijkheid. En die hoop ik nog lang mee te maken. Bij 25.000 km meld ik me nog een keer.
Mini = Maxi
- 33.000 km
Ruim 33.000 km zitten er op. En wat een genot. Hoog tijd voor een update. Als je het eerste verslag leest weet je hoe ik in deze auto terecht ben gekomen. En ik moet zeggen dat ik nog steeds absoluut geen spijt heb van mijn keuze. Dit is ene heerlijk allrounder. Veel mensen raken toch nog verward door de naam (Mini) maar Mini is meer een merk dan een aanduiding voor de grootte van de auto. Ok, het is geen grote auto. Maar hij is ook ZEKER niet klein. En als je kijkt waar ik de auto voor gekocht heb, 90% zakelijk gebruik, dan kom ik niets terecht. Als ik geen rekening hoef te houden met bijrijders achterin zit ik echt riant. Veel mensen geloven dat niet maar het is echt waar. En ik ben 1,96 m lang. De stoelen, ik heb de luxe variant, zitten heel erg goed. Ik ben net terug van een weekend retour Parijs en ik stap na zo'n trip fris uit de Mini. Ook de wegligging is meer dan acceptabel. In sport stand wordt hij wat stugger (maar dat is ook het idee achter die driving mode) maar in normaal en green is hij mooi uitgebalanceerd.
De motor bevalt me ook uitstekend. Mooi compromis tussen voldoende vermogen en prestatie en gunstig verbruik. Ik zit nu op een verbruik ergens tussen de 1 op 15 en 1 op 16. Ik denk dat ik over een heel jaar dicht tegen de 16 kom want het is zomer en dan is hij een stuk zuiniger dan in de winter. In Parijs merkte ik wel dat als je veel stadsverkeer rijdt dat hij behoorlijk meer gaat slurpen. Dan zit je al snel in de buurt van de 1 op 13. Maar ik rij merendeels snelweg. Automaat ook trouwens en die 6 bak is heerlijk. Nooit het idee dat hij de verkeerde versnelling pakt, snel schakelen. Prima. Naar Parijs was ik trouwens met de hele familie, inclusief twee dochters die beide rond de 1,80 zijn. Dan moet ik wat inschikken maar geloof me, het gaat prima. En om te parkeren is dit natuurlijk een geweldige auto: lekker kort.
Niks te zeuren? Natuurlijk wel. Het peperdure navigatiesytseem is niet actueel (schande) en stuurt je midden in grote steden met het grootste gemak eenrichting straten in of zelfs een busbaan. Regelmatig heb ik google maps nodig. Dat is wel bij. Waarom dit systeem niet? Grosso modo verder wel een fijn systeem hoor. Prachtig scherm, duidelijke aanduidingen. Maar gezien de prijs zou het perfect moeten zijn. En dat is het niet. Verder is de binnenspiegel irritant klein en is het systeem waarmee je de stoelen naar voren schuift (ik heb een 3 deurs) ronduit knullig. Het geheugen werkt niet goed dus getrut met stoel opnieuw instellen etc. Ik vergeef het haar maar zou beter kunnen. En, maar dat is een uitzondering: waarom nou net dat plastic van het dashboardkastje van goedkoper plastic maken? De rest van het interieur is een genot! Prachtige materialen, echt premium. Maar daar zit je duidelijk dat er bespaard is. Dom. Dat gezegd hebbend: ik kan bewust genieten van het waanzinnig mooie dashboard met de racy klokken, het prachtige leren stuurtje, de mooie lederen bekleding etc.
Al met al een prima keuze geweest. En ik ga met plezier weer verder rijden in dit karretje.
Van Mini naar Maxi (andere auto)
- 92.000 km
De titel van dit verslag verwijst naar het feit dat ik een andere auto heb. De Mini gaat alleen (nog) niet weg. Hij is gepromoveerd tot tweede auto. Iets te luxe naar mijn mening. Maar dat heeft een financiele reden. En ook een beetje een emotionele. Over Maxi die ik nu (zakelijk) ben gaan rijden kun je hier lezen als je het interessant vindt: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/tesla-model-s-75d-2018-2/
On topic: waarom de Mini houden? Omdat het een private lease is en toen ik op ging vragen wat ik moest betalen om hem stil te zetten schrok ik me vierkant in de rondte. Ik wist echt wel dat eerder stoppen van een contract geld kost. En ik wist ook dat ik sowieso bij moest gaan betalen omdat ik (veel) meer kilometers reed dan waar ik het contract voor had afgesloten (25.000 km/jr voor 48 maanden). Alles goed en wel maar BMW Financial lease bleek wel heel erg ongunstig voor mij (en dus goed voor hun portemonnee) te rekenen. Met hulp van de BMW dealer waar ik al jaren kom kwam ik er achter dat ze minimaal 4.000 euro onder de marktwaarde zaten in de eindcalculatie. Wat de rekening van 7.000 Euro verklaard die ik kreeg gepresenteerd. Echt niet BMW Financial Lease. Vervelende telefoongesprekken hielpen niet veel. Dus een lang verhaal kort is dat ik heb besloten het contract netjes uit te dienen. Dan blijf ik keurig binnen de 100.000 km en hoeft niets extra's te betalen. Uiteraard moet ik wel nog dik anderhalf jaar de maandelijkse termijn betalen maar de andere prive leaseauto (een Up!) kon wel stopgezet worden. Daar kreeg ik zelfs wat geld terug. Hulde aan Autolease Midden Nederland in Tiel. Shame on BMW Financial Lease. Die zien mij dus nooit meer terug. Customer first, daar hou ik van...
Inmiddels dus dik 90.000 km met de Mini gereden. En ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het rijgenot is gebleven. Wel wat dingetjes gehad zoals banden die op een of andere manier niet gelijkmatig sleten waardoor een geluid kreeg te verwerken dat voelde alsof het rechter achterwiel van de velg af zou lopen maar eenmaal vervangen was alles weer ok. De auto is eigenlijk alleen maar zuiniger gaan rijden. Ik haal bijna 1 op 16! Ik vind dat keurig bij mij niet kinderachtige rijstijl. Ik plank echt niet bij ieder stoplicht weg. Maar ik rij ook niet als een oud wijf. Het zal best flink omhoog gaan want hij gaat nu vooral in stadsverkeer gebruikt worden. Maar dan maakt een wat hoger verbruik ook niet veel uit gezien het lage kilometrage.
Qua kwaliteitsbeleving zijn er bij de Mini bij mij wel wat haarscheurtjes ontstaan. Begrijp me goed: hij ziet er na dik jaar nog steeds puik uit en toont als een premium auto. En: dat mag ook wel, want we hebben het nog steeds over een relatief kleine auto dit bijna 35k kostte. Dan vind ik dat het niet kan dat je aan de bestuurdersstoel na 90k al gaat zien dat hij gebruikt wordt. Wetende dat ik echt zuinig ben op mijn auto. Ik plof er niet in als ik ga zitten. Ik maak hem regelmatig schoon. Ik behandel het leder regelmatig met een middel. Maar je ziet nu al de glans over de stoel die ik ken van auto's van 10 jaar of ouder. Dan vind ik het normaal. Hier niet. Hetzelfde geldt voor het prachtig stuurtje. Het begint al gebruikssporen te vertonen. Niet echt fijn als hij straks de tweedehands markt op moet. Voor de rest geeft de auto overigens geen krimp. Geen rammeltjes of kraakjes. Dus het zit echt wel goed in elkaar geschroefd. Het is ook niet slecht. Vandaar haarscheurtjes...
Waar word ik nog onverminderd blij van als ik met de Mini rij: het kartachtige karakter (zowel qua wegligging als qua sturen), het motorkarakter (pittig, leuke geluid (behalve stationair)), de sublieme stoelen (sportstoelen van BMW met veel zijdelingse steun en zitting verlening wat fijn is als je 1.96 bent), de looks!, het puike Harmon Kardon geluidssysteem, het heerlijk command systeem en navi (ook al is de kaart soms gedateerd...foei!), de voorruitverwarming (nooit meer schrappen die voorruit) en zijn verrassend ruime interieur (met 4 man is echt te doen).
Ik zal er (veel) minder in rijden. Maar als ik het elektrische gezoem van de Tesla beu ben pak ik lekker de Mini voor een potje scheuren. Als hij wordt ingeleverd mid 2020 kom ik nog terug voor een slot-review.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.