Audi A4 2.0 TDI ultra 190pk design (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI ultra 190pk design |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 137.687 km |
Keuzes en keuzes
- 10 km
Na lang twijfelen tussen een BMW 320d en een Mercedes C220d heb ik voor de een Audi A4 2.0 TDI Design Pro Line S-tronic gekozen. Jammer dat BMW nog steeds geen nieuwe 3 serie heeft. Ik zal je de details over het keuzeproces besparen want daar heb je niks aan en is persoonlijk.
Geen gemakkelijke keuze omdat Audi in eerste instantie niet op mijn voorkeurslijstje stond. Ik weet niet precies waarom maar prive bezit ik al meer dan 10 jaar BMW en dan stap je niet zomaar over op een ander merk. (update: per 21-10 verkocht, op zoek naar een tank: 7 serie F01 of Mercedes GL).
**De Audi A4 B9**
Waarom dan een Audi? Al snel bleek de A4 gunstig uit te pakken qua basisprijs dus er was aardig wat ruimte voor motorisering en uitvoering. Toch maar eens verdiepen in de wereld van Audi en dat begon met de keuze voor de motor: de 150 of 190 pk. Met beide een proefrit gemaakt. Met de 150pk een hele dag en de 190pk een uurtje. Daar viel mij meteen op dat de 190pk nog voldoende trekkracht over had boven de 130km/u en de 150pk wat achterbleef. De 190pk reed net wat soepeler en heeft over het hele bereik continu trekkracht. Daarbij kun je de 190pk variant herkennen aan de dubbele uitlaat links. Ik was eigenlijk verbaasd over de A4 en is veel moderner qua interieur. De wegligging is wel ok al merk je dat je voorwielaandrijving hebt als je bij de 190pk het gas vol intrapt vanuit stilstand want dan gaan de traction control lampjes aan. Dan is de BMW toch net wat fijner met achterwielaandrijving moet ik eerlijk bekennen. Maar hoe vaak doe je dat.....
**De uitvoering**
Qua lijn heb ik gekozen voor de Design Pro Line uitvoering en de kleur Moonlight blauw in combinatie met Twin Leder Atlasbeige. Het is een wat chiquere geworden. Tijdens de proefrit heb ik gemerkt dat ik het grote scherm (= MMI Plus en standaard op de Plus varianten) fantastisch is in combinatie met de Audi Virtual Cockpit maar aangezien ik dagelijks dezelfde route maak en de navigatie daarom niet vaak nodig heb niet echt een voordeel oplevert. Daarbij heb ik het ook niet echt gebruikt tijdens de proefrit maar wel fantastisch. Helaas te duur in de lease. Als je de Pro Line uitvoering kiest krijg je wel een 8 inch display bij je tellers dus dat is niet verkeerd en best mooi. In combinatie met Google Earth is het trouwens fantastisch maar dit gaat via je data bundel en kan snel gaan als je het vaak gebruikt, zeker als je ook nog streamt via 4G.
**Audi Sound System**
Dan het audio systeem. Tja wat zal ik daarvan zeggen. Ik heb met het standaard systeem gereden en dat voldeed prima maar was toch nieuwsgierig naar het Audi Sound Systeem, ook gezien de meerprijs. Dat was echter een teleurstelling. Het B&O systeem viel echter af vanwege het hoge leasetarief (wordt dan in een keer afgeschreven). Het Audi Sound System van de A4 B9 2016 is schraal en als je het volume wat hoger zet dan kraakt de subwoofer of lijkt het alsof er iets los zit in de hoedeplank. De bass hoor je nauwelijks. Het standaard systeem van mijn voorloopauto, een V40 D4, is nog 10 keer beter en kost geen euro extra. Tja, misschien een maandagmorgen auto dus toch nog maar even een andere dealer opgezocht die ook een A4 had staan met het Audi Sound System. Precies hetzelfde dus deze optie kon ik schrappen en had ik nog wat over voor iets anders. Intussen had ik al slechte reviews gelezen op Duitse forums dus dat bevestigde mijn beslissing. Ik kom veel A4 B9 rijders tegen in Duitsland die zelf een luidspreker upgrade hebben uitgevoerd en dat dat nog beter klinkt als een B&O systeem en dat tegen een paar honderd euro extra dus misschien is dat na verloop van tijd nog een optie.
**Audi Smartphone Interface met Apple Carplay en Audi Music Interface**
Ik dacht, ik moet Apple Carplay hebben. Maar dat viel tegen. Ik moest bij iedere start de auto weer connecten met mijn Iphone terwijl dat met bluetooth vanzelf gaat. Niet handig dus maar misschien met een software update verholpen maar hoe lang gaat dat duren.... De apps die worden weergegeven zijn lang niet alle apps van je Iphone. Ik had gedacht dat ik kon kiezen en dat het MMI systeem dat dan zou opslaan. Niet dus. Ik stream veel muziek via MixCloud en Soundcloud maar soms stonden de apps erbij en soms weer niet. Als de apps er wel bij stonden werkte het maar half of liep het systeem (of mijn Iphone) vast. Die optie dus ook maar weggelaten. En Audi Music Interface? Wat daar de meerwaarde van is weet ik niet maar als je streamt via bluetooth dan heb je deze optie niet nodig. Vooral handig als je met kabeltjes wilt werken want er zitten dan extra aansluitingen onder de middenarmsteun.
**opties:**
- Elektrisch schuifdak (code 3FE)
- Twin Leder atlasbeige (code Zi)
- Driespaaks lederen stuur, multifunctioneel plus en verwarmd (code 1XP)
- Elektrisch inklapbare spiegels (code 6XE)
- 54 liter tank (code OM1)
- SCR tank 24 liter (code FK2)
**Levertijd**
Mijn bestelde A4 B9 2016 had een levertijd van 7 weken. Besteld op 12 juli en afgeleverd op 30 augustus. Overigens besteld bij Wittebrug. Best snel. Als je Assistentiepakket Tour of City hebt besteld dan duurt het 2-3 weken langer vanwege de beschikbaarheid. Check bij de aflevering of de Adblue tank vol is want ik heb regelmatig gelezen dat dit niet altijd het geval is en dan sta je snel weer aan de pomp.
Eerste ervaringen
- 5.020 km
Inmiddels de eerste 5.000 km gereden en daarmee is de Audi ook ingereden. Misschien een te snelle review maar kon het niet laten om al iets te reviewen. Wat is mij opgevallen?
Wegligging en sturen:
Als je een BMW gewend bent is een Audi iets anders rijden. De dynamiek is er niet echt naar mijn gevoel. Ik vind persoonlijk de wegligging van een BMW beter maar misschien lost een sportonderstel bij de Audi dit op want deze optie ben ik dus vergeten. De standaard 17 inch wielen maken de auto wel comfortabel. Een BMW is vastgeplakt op de weg en kun je prima 200+ rijden. Bij de Audi is dat gevoel iets anders en is 200+ rijden opletten geblazen. Op een of andere manier heb ik gewoon minder controle over de auto. Het sturen gaat naar mijn gevoel te licht en ik heb weinig tot geen contact met de weg. Misschien dat de optie Dynamic Steering van ruim € 1400 daar iets aan doet. Kortom, wil je comfort kies een Audi, wil je dynamiek kies een BMW.
Knopjes en knopjes
Ja, de knopjes zitten allemaal op de juiste plek. Hier is over nagedacht. Ook het pookje is top. De volume voor de audio ook goed geplaatst en snel volgende of vorige zender of track. Geen opmerkingen.
Verbruik/tanken/Adblue
Voor degene die dit onderdeel belangrijk vinden: gemiddeld 5,5 liter op 100. Best zuinig dacht ik zo met een zware rechtervoet. Als ik normaal rijd met cruise control dan komt het makkelijk op een 4,7-4,9 liter op 100. Daarbij moet ik veel tanken wat een nadeeltje is. Een tank van 54 liter is echt te klein als je dagelijks 220 km woon-werk verkeer hebt. Zou eerder 70 liter tank verwachten. Beetje vreemd maar wellicht is er geen plek voor.
S-tronic automaat
De S-tronic automaat begrijp ik niet helemaal. Of de S-tronic begrijpt mij niet. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Ik neem aan dat deze zelflerend is. Als ik 120 rijd dan maakt de motor 1100 toeren. Leuk die lage toeren en dat dat goed is voor het mileu maar ik ben er niet zo kapot van. De motor maakt dan zo weinig toeren dat als een beetje gas geef gaat de motor trillen. Ik moet het gas zo ver intrappen (tot bijna een kick down) om terug te schakelen. Als de auto dan terugschakelt dan vind ik best rauw gaan. Ik heb het voor nu deels opgelost door na het starten meteen de sportstand in te schakelen en vaak ook de pook naar rechts te zetten zodat deze langer in een bepaalde versnelling staat en zodat ik met de flippers kan schakelen. Kortom, minder snel opschakelen en langer in de versnelling blijven. Eigenlijk zou je ergens in het menu deze sportstand als standaard moeten kunnen instellen. Als ik overigens sportief ga rijden met de flippers en terugschakel dan gaat dat ook wat rauw en hakerig.
Peekaas
Die heb ik voldoende met de 190pk variant. Trekt op de juiste momenten lekker door ten opzicht van de 150 pk. Ik vraag mij af waarom er een 120pk beschikbaar is maar die zal wellicht alleen in België worden verkocht.
Drive select:
Deze functie mogen ze van mij verwijderen. Ik weet niet wat hier de toegevoegde waarde van is. Ik heb vanalles ingesteld maar ik merk het gewoon niet echt. Behalve de Dynamic stand schakelt 1 versnelling terug maar dat is de sportstand..... Voor mij een zinloze feature. Als je de dure optie Dynamische vering hebt dan kan ik mij voorstellen dat dat meer scheelt.
MMI navigatie en Google Traffic
Ik heb de kleine variant en die voldoet prima voor de normale functies. Werkt lekker snel. Google Traffic werkt trouwens ook. Kost alleen wat MB maar ik hou het bij via de app My Data Manager. Verbruik is nihil. De dealer gaf aan dat dat alleen kon met MMI Plus maar ik was blij dat het werkte. Je ziet precies real time waar file is en waar niet. Google Earth werkt ook in combinatie met het kleine MMI scherm maar kost beduidend meer MB. Wel erg mooi om mee te rijden in de straat. Je krijgt standaard 3 maanden MMI Connect maar in de introductieperiode krijg je standaard 3 jaar. Ik ben benieuwd of dat goed gaat na die 3 maanden want je moet een code invullen in je My Audi account. Iets zegt mij dat dit verkeerd gaat want men kan niet in mijn account.... To be continued.
Bluetooth
Deze kraakt regelmatig en valt zo nu en dan weg. Schandlig. Niet chique voor een Audi van bijna 55K. Ik vraag me dan wel een beetje af waar dat "Voorsprong door techniek" vandaan komt. We hebben al sinds 2001 bluetooth in auto's en het is bij deze auto niet goed. Misschien een software update? Ik stream overigens muziek via bluetooth. Dan toch maar een Aux kabeltje kopen, misschien dat dat scheelt. Als je een iPhone 7 hebt aangeschaft dan zou ik toch voor een Audi Smartphone interface gaan want die heeft geen aux aansluiting meer.
Standaard audio
Niet heel denderend maar deze voldoet prima en ben blij dat ik geen Audi Sound heb besteld want dat was juist slechter naar mijn mening. Ik lees op Duitse Audi forums dat er flink is bespaard op de kwaliteit van de speakers en ja ook bij de B&O installatie.
Gek geluid bij 40km/u
Ik hoor een vreemde tik na het starten en wegrijden. Dat is precies bij 40km/u. Na wat speurwerk op forums ben ik erachter gekomen dat het een zelftest is van de ABS. Ik vind het niet kunnen dat dit zo'n irritant geluid maakt. Lijkt op een veer die uit elkaar wordt gerekt.
Standaard stoelen
Ik heb nu een aantal langere ritten gemaakt en ik mis iets aan de stoelen. Is karig een juist woord? Ja, de standaard stoelen zijn een beetje simpel. De stoelen stellen niks voor naar mijn mening. Ik mis steun bij mijn schouders. Verder zit de hoofdsteun wat ver naar achter. En wat blijkt....daar heb je een optie voor: Variabele X verstelling hoofdsteunen voorstoelen a € 175. Het moet niet gekker worden. Dat je je Audi met 400 opties kunt aankleden prima maar ik verwacht wel een beetje premium. De stoelen van mijn vriendin haar auto (Touran Highline 2011) zitten 10 keer beter. Audi heeft geen comfortstoelen zoals BMW die heeft of misschien zitten die in de Design Collection of had ik toch een S line interieur moeten kiezen? Ik kon helaas geen sportstoelen bestellen in combinatie met Twin leder atlas beige en ook geen sportstoelen in combinatie met een Design uitvoering i.c.m. stof.
Luidruchtige motor/uitlaat
Vanaf het begin vind ik dat de uitlaat wat veel geluid maakt of trilt als ik een stuk heb gereden. Lijkt erop dat het minder is geworden maar als ik de uitlaat aanraak met de schoenen is de trilling weg. Tja ook dit is een gevalletje.....MAG NIET. Bij de eerste beurt maar wat schroeven laten aandraaien.
En verder....
Ben ik de comfortaccess vergeten te bestellen. Dus zonder je sleutel de deur openen.....
Bedenk dat als je een schuifdak wil bij de sedan dat de hoofdruimte voor de achterpassagiers iets minder is.
Volgende review bij 15.000-20.000 km.
Bijna 15.000 km; ik mis iets
- 14.712 km
Inmiddels staat er bijna 15.000 km op de teller en bekruipt mij het gevoel of ik wel de goede keuze hebt gemaakt. Het is een prima auto maar ik mis emotie bij de Audi. Ik krijg het er niet warm van en de wegligging had beter gekund. Quattro was een te dure optie en het sportonderstel was ik vergeten. Qua wegligging: komt het omdat ik bijna mijn hele leven BMW rijd? Waarschijnlijk wel, als ik mijn privemobiel 535D Touring M pakket eerlijk wil vergelijken dan moet ik er een A6 3.0 TDI Bi turbo naast zetten met sportonderstel maar ik probeer te vergelijken met de 320d EDE van de proefrit en dan kom ik toch tot deze conclusie.
Waarom ik twijfel heeft te maken met dat ik de fun factor mis die ik bij BMW wel heb. Pijnlijk? Nee hoor, dit is een prima auto met wat aandachtspunten maar als ik nog eens mocht kiezen.....geen Audi!
De wegligging vind ik niet top al is het stukken beter geworden sinds ik vorige week de winterbanden eronder heb liggen (Continentals T860). Denk dat deze erop blijven liggen, laat die eco zomerbanden maar voor wat ze zijn! Ik ben achteraf toch niet zo kapot van voorwielaandrijving. Tijdens de proefritten was het droog weer en heb ik hooguit 1 dag kunnen testen. Blijkt nu achteraf dus tekort omdat ik niet met meerdere weersomstandigheden heb gereden.
Wat een gemis tijdens de donkere dagen....een automatisch dimmende binnenspiegel..... Ja leuk Audi maar ik had toch echt verwacht bij een auto van bijna 55K en Proline uitvoering dat deze automatisch zou dimmen. Niet dus: fail. Ik moet nu de spiegel telkens handmatig omlaag zetten met het lipje. Jammer....of had ik toch beter de optielijst moeten lezen of was ik in de veronderstelling dat het standaard zou zijn?
Verder ben ik nog steeds tevreden over de standaard audio installatie maar niet over de bluetooth inrichting. Dit is niet goed. Kraakt vaak zoals ik in mijn vorige review al had geschreven. Binnenkort maar eens de software updaten, misschien dat dat scheelt. Ik moet nog steeds een aux kabeltje kopen om dit op te loggen om muziek te streamen.
De S tronic begrijp ik nog steeds niet of de S tronic begrijpt mijn rijstijl nog steeds niet. Adaptive? Nee.
Nog geen melding van Adblue bijvullen gehad. Verbruik nu 5,6 liter op 100km. Ik wil maar 1 ding kwijt: waar is die tank van 70-80 liter gebleven? Kost nu echt teveel tijd.
En de stoelen: ik heb vorige week een ritje Hamburg gemaakt en de stoelen zitten wel ok dus is minder erg dan gedacht. Ben er nu wel achter dat ik het Milano leer had moeten kiezen als ik dezelfde kleur leer wilde hebben in combinatie met sportstoelen. Twin leder wat ik nu heb is kunstleer, Milano is echt leer. Al met al kan ik wel zeuren maar dan moet ik maar de juiste opties kiezen maar dat laat het budget niet toe.
Ik heb er nog aan gedacht om de originele 19 inch velgen op Ebay.de te kopen om de A4 toch nog wat op te leuken maar een complete set van minimaal € 2200 is me toch wat te duur voor een leaseauto. Had gekeken voor:
8W0601025BD
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.X8W0601025BD.TRS0&_nkw=8W0601025BD&_sacat=0
8W0601025BE
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=8W0601025BD&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X8W0601025BE.TRS0&_nkw=8W0601025BE&_sacat=0
Zelf Adblue tanken: easy
- 15.069 km
Vandaag 18,1 liter Adblue getankt bij een lokale Esso want ik had niet zo'n zin om alleen voor Adblue een afspraak te maken voor een werkje van nog geen minuut. Al adviseert de dealer natuurlijk anders. Kan blijkbaar met Multitankcard. Er zat dus nog 6 liter in. Totaal € 13,58 en dat is € 0,75 per liter. Geen geld! Volgens mij vraagt de dealer ruim € 3,- per liter excl. werk. Het is dan weliswaar niet mijn auto maar toch let ik er wel op. Geen adapter nodig of wat dan ook. Easy! Lampje was overigens nog niet aan maar uit voorzorg toch maar getankt. Auto gaf aan < 5000 km.
Remmen trillen
- 24.455 km
Inmiddels bijna 25.000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 5,6 liter/100 km. Dat is best zuinig met een redelijk zware rechtervoet. Niks van te zeggen dus! Collega met een 320d EDE doet bijna 7 liter.
Sinds een 5000 km trillen de remmen. Dat is wel erg vroeg maar ben het eerder tegengekomen in Audi reviews op Autoweek. Waarschijnlijk komt dit door hard remmen en in de file blijven de remblokken op een bloedhete remschijven stilstaan. Schijnt vaker voor te komen maar ligt dat niet aan de kwaliteit van de remschijven? Binnenkort de 30.000 km beurt dus hopelijk komen er dan nieuwe op want ik betwijfel dat het ligt aan het opnieuw balanceren van de wielen. Misschien de Auto-Hold functie gebruiken?
En ik had gelijk.... Inmiddels is de Audi MMI Connect van 3 maanden voorbij en ik moet zeggen dat ik de Google Traffic al geruime tijd mis. Ik ben niet meer online! In de leaseovereenkomst staat 3 jaar MMI Connect dus eens kijken wat de dealer aangeeft maar daar heb ik nog reactie op terug. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.... (update 04-02-2017: nog geen nieuws.)
Verder reageert de S-tronic soms wat langzaam op het gasgeven. Dan zit er echt teveel tijd tussen het moment dat ik gas geef en dat de auto in beweging komt. Ik dacht dat deze sport DSG zelflerend zou zijn maar misschien heeft de Audi moeite met inleren. Ik heb gehoord dat de S-tronic in de A4 meerdere keren de geest hebben gegeven. Oh oh...
De A4 kom ik nu iets vaker tegen op de weg maar misschien weet iemand hoeveel er al verkocht zijn? Blijft mooi die dynamische knipperlichten achter.
Streamen via Bluetooth geeft nog steeds kraken en valt regelmatig weg.... Met bellen valt de bluetooth overigens niet weg ben ik achter gekomen.
Verder erg prettig met de afgelopen weken: stuurverwarming. Top optie
Volgende week een duo test in Autoweek (1 feb) las ik met een 3 serie en een A4 dus ben benieuwd...
Nieuwe remschijven
- 34.000 km
Nu al? Ja nu al. Vandaag nieuwe remschijven op de A4 gemonteerd. Denk toch dat de kwaliteit van de remschijven onder de maat zijn of te dun zijn. Ben benieuwd hoe lang deze mee gaan! Overigens nog steeds geen oplossing voor Audi MMI Connect......ik krijg maar geen reactie, noch de leasemaatschappij, noch de dealer. Wat hoorde ik ook alweer in de Audi reclame op de radio afgelopen week? Audi doet er alles aan om het de Audi rijder perfect te maken. Het lijkt wel een politieke partij...
Bijna 50.000 km
- 49.352 km
En daarmee komt binnenkort de 2e onderhoudsbeurt. Ik denk dat ik voor de beurt olie bij moet gaan vullen want deze staat nu op minimaal. AdBlue bijvullen doe ik zelf.
Verder blijft de S-tronic een ding. Deze doet niet wat ik wil. Zelfs in de S stand veel te weinig toeren en als ik dan gas geef moet ik nog steeds het gas ver intrappen waarna deze redelijk schokkerig terugschakelt soms zelfs met een harde bonk die je goed voelt. Niet fijn en niet ok. Ik heb veel automaten gereden in mijn leven maar deze S tronic en de automaat van een S80 2.9 zijn toch wel de mindere die ik tot nu toe heb gereden. Vandaar dat ze de Tiptronic gebruiken in de zwaardere motoren (3.0 TDI en S4)?
Verder nog steeds geen MMI Online.....het is werkelijk waar gewoon te slecht voor woorden... De service monteur zou bellen voor een afspraak maar ze weten totaal niet waar ze het over hebben want ik heb alleen een licentie code nodig die ik kan invoeren in My Audi. Ik heb dus helemaal geen service monteur nodig. Raar.... Ik vraag mij dan ook af of ze wel weten wat ik bedoel.
Onderhoud en samenvatting
- 69.293 km
Inmiddels bijna 70.000 km en inmiddels ook regulier onderhoud gehad. Bij 60.000 km beurt is ook de S-tronic ATF olie vervangen. Vlak voor de beurt nog een liter olie moeten bijvullen. Verbruik is 5,4 liter gemiddeld over 70.000 km.
Tot nu toe:
Pluspunten:
- Modern interieur
- Stil van binnen
- Verbruik
- Snelle en gebruiksvriendelijke navigatie
- Fijne motor (190 pk)
Minpunten:
- Automaat reageert traag op gaspedaal!! Nee Audi, jullie maken nu wel reclame voor een gratis S-tronic maar de ZF automaat met 240.000 km rijdt beter.
- Wegligging niet geweldig (en dat merk je vooral boven 160). Plakt niet aan de weg.
- Standaard stoelen geven weinig steun
- Emotieloos / saaie auto
- Ruimte in kofferbak
- Hobbelbak / comfort. Vering is te stug.
- Stuur staat niet in het midden!
Ik weet het, de minpunten zijn op te lossen door allerlei opties toe te voegen maar helaas was er geen budget meer.
Navigatie en bluetooth uitgevallen
- 70.470 km
Sinds vanochtend problemen met navigatie. Ook bellen lukt niet handsfree want de bluetooth doet het ook niet meer. Traffic Online is ook uitgevallen.
Tekst op display:
"Uw navigatiesysteem is nog niet geactiveerd"
Aankomende vrijdag maar eens naar de dealer.
Bijna 100.000 km
- 96.601 km
De 100.000 km is bijna in zicht. Voor de Groenlinks stemmers en milieufreaks, het verbruik is 5.2 liter over deze afstand. Bij 60.000 km nog een grote beurt gehad waarbij ook de ATF olie van de S-tronic is ververst. Verder heeft van Wittebrug een MMI update uitgevoerd en is de navigatie en bluetooth opnieuw geactiveerd. Bleek sporadisch voor te komen. Met de grote Adbluetank van 24 liter red ik het net niet met een volgende servicebeurt dus ik moet een 4000 kilometer voor de beurt Adblue tanken. Volgens mij is een servicebeurt om de 30.000 km. Datzelfde geldt ook voor de olie. Eén liter olie bijvullen op 30.000 km. De remschijven achter worden de volgende grote beurt (120.000km) vervangen en de condensor moet hoogstwaarschijnlijk worden vervangen (lek?) en wordt de ATF olie weer ververst.
Spiegelverwarming kapot
- 135.763 km
Tijdens de vorst werkte de rechter spiegelverwarming niet. Probleem nog niet opgelost, binnenkort maar even naar de dealer. Kan de zekering niet vinden die dit regelt. Verder geen gekke dingen.
Ingeleverd, nieuwe baan
- 137.687 km
Wegens switchen naar andere baan heb ik de A4 ingeleverd. Bijna 138.000 km mee gereden zonder schade en wekelijks van binnen en buiten gewassen. Leasecontract gaat tot 180-200K dus gaat nog een jaar 2,5 jaar mee. Al met al een prima reisauto maar met wat aandachtspunten. Ik ga de fijne 190 pk dieselmotor en multimedia wel missen. De automaat niet.
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik voor een 3 serie Touring gekozen. Ja inderdaad, het huidige model. Een 318iA Touring Edition M Sport Shadow. Hier volgt wederom weer een review van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 30 TDI Automaat -NAVI-LEER-ECC-PDC-
- 2019
- 171.848 km

Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra Pro Line Bi-Xenon | Navi | Clima | Cruise | Elek. achterklep | PDC | LMV
- 2016
- 178.412 km

Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra S Design Pro Line Plus digi-cockpit sportstoelen drive-select leder/alcantara wegklapbare-trekhaak sportonderstel keyless start/entry schakelflippers cruise controle PDC v+a 18"LMV private-glas
- 2017
- 188.459 km