Audi A6 Avant 3.0 TDI 272pk quattro (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI 272pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Eerst indruk na 7 jaar BMW en 4500km
- 4.500 km
Begin dit jaar werd het tijd om de opvolger te kiezen van de 2012 F10 525xd sedan aangezien het contract afliep. Gezien het feit dat er voor de 5 volgend jaar al een opvolger komt viel deze af daar dit doorgerekend wordt in de lease. Daarnaast vond ik persoonlijk de 5 serie iets te onrustig rijden bij tijd en wijle. Altijd een leuke periode, het uitzoeken van een auto en heb het geluk doordat ik buiten NL woon en werk niet wordt geconfronteerd met BPM en hoge bijtellingen zodat ik daardoor in dit segment iets mag uitzoeken.
Welke vervangers kwamen in beeld?
- de X5 3.0d
- de A7 3.0tdi quattro
- de A6 avant
Mercedes trekt mij niet, dus komt niet op de lijst. De Maserati Ghibli is prachtig, overigens complimenten voor de recente reviewschrijver op dit forum, maar dit merk mogen wij niet leasen helaas.
Aangezien er een kleine kwam viel de A7 als eerste omdat de kofferbak net iets te schuin afloopt. Op motortalk werd dit door velen bevestigd dat voor (jong) gezinsgebruik de A7 niet helemaal ideaal is. Verder mijn inziens een prachtige, elegante en heerlijk rijdende wagen.
Dan de X5, lukte binnen het budget met een aantal opties zoals navi, panoramadak, navi, ambient light, comfortseats met verwarming en ventilatie en tot slot de standaard velgen. Heerlijk rijdende auto, net iets te veel rubber met 18 inch onder zo'n grote auto. Maar.... de uitstraling kan enigszins fout over komen bij klanten en dan is niet de bedoeling. Maar zat heerlijk en wat een grote kofferbak.
Heb ook nog proef gereden in de Macan, die ten eerste niet heel ruim is en daarnaast vrij prijzig wordt met alle opties. Tijdens de testrit de 3.0 tdi gereden. Deze auto rijdt enorm strak, maar met het standaard onderstel een drama in het stadsverkeer vond ik. Veel te stug. Tot slot is bij deze auto ook de kofferbak eigenlijk wat beperkt. Maar het was leuk om hem uitgeprobeerd.
Dus toen de A6 avant. ook hier uitgebreid mee getest. De verschillen met het pre-facelift model lijken niet zo heel groot, maar de auto is met name aan de buitenkant veel eleganter geworden door de subtiele veranderingen vind ik. Uitstraling is netjes en de auto ziet er prima uit. Over de rest dadelijk meer
Door de gunstige voorwaarden van mijn werkgever bij Audi, een goede korting gekregen en een goed aangeklede A6 avant kunnen bestellen. In eerste instantie werd een levertijd van 7 maanden voorgespiegeld... Hier werd ik niet zo vrolijk van en toen ik aangaf dat ik dan maar iets anders ging bestellen werd de auto op "priority"gezet. Met als resultaat dat de auto begin juli klaar stond.
Kenmerken zijn als volgt:
- Havannazwart (heeft een wat bruine gloed in de zon)
- 19 inch velgen
- matrix led verlichting
- s-line exterieur
- exclusive line interieur in Alabaster en zwarte hemelbekleding
- comfortstoelen met ventilatie,verwarming en massage
- panoramadak
- mmi plus
- audi connect
- comfortkey
- dubbelglas voor en getint glas achter
- bose sound system
- surround view
Na de afgelopen jaren de f10 525xd sedan gereden te hebben is het wel even wennen in het begin.
- wegligging is wat relaxter dan de 5 die toch wat nerveuzer is vooral op lange ritten rijdt de auto erg comfortabel zonder gevoelloos te zijn wat je vaak in de pers leest. De auto is gewoon wat neutraler in vergelijking tot de 5. Wat de pers altijd schrijft over gebrek aan gevoel noem ik eerder stabiel gedrag. Heerlijk voor de lange afstand en minder vermoeidend
- geluidsniveau is lager in de A6, maar dat zal door het dubbel glas komen
- MMI plus is wel wennen maar dat is niet gek na 7 jaar I-drive. Beide systemen zijn verschillend maar. Misschien is I drive net wat prettiger. Kan echter ook zijn omdat ik aan MMI nog niet helemaal ben gewend
- bluetooth in de BMW is fijner aangezien je daar makkelijker twee telefoons kunt afwisselen
- zitcomfort kan ik niet vergelijken omdat ik in de BMW geen comforstoelen had.
Bij de bestelling nog overwogen om een sportonderstel te nemen omdat het iets mooier oogt door de verlaging, maar omdat ik bang was dat het anders te stug zou worden heb ik dit niet gedaan.
De auto rijdt comfortabel, het kleine sportstuur is wel even wennen maar is uiteindelijk heerlijk. De variabele stuurbekrachtiging idem. De 19 inch velgen zijn minder stug dan verwacht en prima qua comfort. Ik heb dan ook geen runflats die ik in 17 inch op de 5 serie wel had. Scheelt veel
Drive-select in de Audi geeft een compleet ander gedrag. De auto is dan echt snel. Dit merk je met name bij het inhalen op 80-km wegen. Heerlijk dat gevoel van snelheid. De bi-turbo versie is nog veel sneller natuurlijk maar deze versie is echt al rap, op het moment dat je denkt dat ie ophoudt met accelereren
Kofferruimte is goed maar verwacht geen wonderen. Voor een gezinsvakantie is een dakkoffer nog steeds noodzakelijk als je een kinderwagen mee moet nemen that is.
Het dashboard; prima bij beide auto's.
Matrix-LED. Ik dacht dat Xenon altijd erg goed was, maar wat een verschil met LED zeg, met name dichtbij is de verlichting stukken beter. De Matrix lichten doen er nog een schepje bovenop dankzij de bundel die als het ware om de voor- of tegenligger heen schijnt. Krijg dan ook geen negatieve feedback van medeweggebruikers. Af en toe ziet de camera wel een verkeersbord aan voor een voertuig en valt de bundel deels weg.
Wat wel wennen is is dat de auto vrij groot aanvoelt ook al is het verschil met de 5 slechts 2 cm in lengte. Kan ook door de manier waarop de houding tov het dashboard is. In de 5 zit je minder ingebouwd dan in de A6 die toch een wat hoger dashboard heeft. Dit geeft een wat groter gevoel denk ik. De surround view is dan ook makkelijk bij parkeren.
Het gemiddelde verbruik ligt vooralsnog op 9 liter per 100km. Moet wel zeggen dat ik me op de snelweg niet altijd aan de regels houdt. Tevens ook al een fles olie toegevoegd. Wat ik overigens wel snel vind.
Tot zover de eerste uitgebreide indruk. Binnenkort op vakantie met de auto.
Verdere ervaringen
- 12.000 km
Met de Audi op vakantie geweest. Dakkoffer erop en gaan. Maakt wel een enorme herrie zo'n dakkoffer. Vroeg me af of dit werd versterkt door t panoramadak. Iig veel op 80km wegen gereden om zo goed de verschillen te ervaren tov de vorige auto. Op dit soort wegen is de 5 serie echt wel iets fijner omdat hij strakker stuurt. Zet je de stuurbekrachtiging zwaarder via de drive select dan reageert de auto exact hetzelfde als de 5.
Op de snelweg blijft het een heerlijke auto iig.
De navigatie stuurde ons af en toe over hele kleine wegen ipv de hoofdwegen. Of dat altijd de snelste route was (zo staat ie ingesteld iig) is nog maar de vraag.
De auto is tot nu toe iig betrouwbaar, bij 11.000 wel voor het eerst Ad blue moeten toevoegen tevens een fles olie diende toegevoegd te worden Vind dit laatste wel aangezien de BMW nauwelijks extra olie benodigde. Het brandstof gebruik ligt gemiddeld op 8,8 liter per 100 km. Moet er wel bijzeggen dat ik op de snelweg wel door rijd. Wanneer je echter rond de 120 gemiddeld aanhoudt, gaatde actieradius met zo'n 150 tot 200 km omhoog. Zelf haal ik ongeveer 800km op een tank.
Binnenkort de winterbanden erop. Heb geen kleinere velgen besteld ervoor hoewel dit ook kon, ben benieuwd hoe dat zal gaan in de winter met 19 inch velgen.
Iig nog immer tevreden met de keuze op dit moment. To be continued... Indien er andere punten zijn waar u meer over wilt lezen, laat t weten en ik voeg t toe.
Gewend
- 22.000 km
Nu 6 maanden verder en inmiddels volledig gewend aan de A6.
Conclusie; ik vind hem persoonlijk prettiger dan de vijf serie. Qua rijden is de A6 simpelweg meer voorspelbaar qua weggedrag waardoor ik meer ontspannen kan rijden op lange afstanden. De 5-serie was wat gevoeliger qua sturen waardoor je vaak moest corrigeren. De A6 ligt als een blok op de weg.
Nu ook meer gewend aan MMI en moet stellen dat daar het bmw systeem prettiger is qua gebruik, Qua navi is Audi echter prettiger vooral de functie online reisdoel waarbij je via google een bedrijfsadres kunt vinden inclusief foto op je scherm, Erg cool.
Laatste opmerking: 19 inch velgen is overigens wel andere koek in vergelijking to 17 inch qua stoepranden kan ik zeggen. Wel wennen.
Qua betrouwbaarheid, niet echt opmerkingen,alleen dat een 6 cylinder wel wat meer olie verbruikt.
Benieuwd naar de volgende kilometers
De eerste beurt
- 33.000 km
Na 30000km in 9 maanden werd het tijd voor de eerste beurt. Blijkbaar was een update nodig vd MMI. Een nieuwe functionaliteit is dat er nu net als bij BMW 2 telefoons tegelijk verbonden kunnen zijn als nr 1 en 2 met als gevolg dat een oproep altijd op de carkit gaat. Erg handig daar ik niet meer handmatig hoef te wisselen. Daarnaast is het adresboek bij wisseling van 2e naar 1e telefoon meteen beschikbaar.
Daarnaast lijkt de de automaat wat beter geprogrammeerd te zijn maar dat is gevoel. De auto reageert iiig nog beter op het indrukken van het gaspedaal. Blijft echt een heerlijk gevoel deze motor wanneer je in moet halen heb je altijd kracht over Meer heb je eigenlijk niet nodig in mijn optiek maar wellicht dat de eigenaren van de nog sterkere TDI hier anders over denken
Inmiddels helemaal gewend aan deze A6 en moet zeggen dat ik er zeer blij mee ben. Vooral op de snelweg dankzij de combinatie van dikker glas, comforstoelen met massage en de wegligging een genot om in de te rijden. Op de provinciale weg blijft de BMW echter een klein streepje voor hebben maar die rijd ik niet zoveel dus vandaar dat ik de Audi de voorkeur geef. We zitten er sterk over te denken deze auto aan het einde van de leaseperiode over te nemen, maar dat duur nog een drietal jaar. Binnenkort de zomerbanden weer erop hoewel dat met dit weer wat vroeg lijkt :)
De 60k beurt
- 60.000 km
Inmiddels 60.000km afgelegd naar volle tevredenheid. Weinig nieuws onder de zon.In de tussentijd:
- remblokken vervangen bij 40k
Verder bij de garage de vraag neergelegd de MMI software te updaten daar ik voor ieder wissewasje een melding een roaming melding krijg. Leuke functie van de online tool daarentegen is dat hij meldt of een parkeergarage vol is ja of nee, Best handig als je in een grotere stad moet zijn,
De auto rijdt eigenlijk heerlijk, doet geen onverwachte dingen, rijdt hard doch ontspannen en ligt als een bonk op de weg, Het prettigste is misschien wel de matrix LED verlichting; wat een licht geven die. Wanneer ik dat vergelijk met de halogeen verlichting van mijn vriendin dan maakt dit een wereld van verschil.
En weer wat verder
- 85.000 km
Nu inmiddels 2,5 jaar op de weg met deze auto en voor t eerst uitgebreid door de sneeuw moeten rijden. Niet prettig uiteraard maar gezien de omstandigheden; wat een genot! In combinatie met de winterbanden is de wegligging erg stabiel en voorsoelbaar bij het wisselen van weghelft uiteraard wel even glibberig maar vrij snel herstelt de tractie zich en voel je je geen moment bedreigd. Ook optrekken in deze omstandigheden is eigenlijk een fluitje van een cent. Voor die paar keer dat je het nodig hebt vind ik het de investering meer dan waard.
Tevens nog een update gehad van de software daar continue de roaming boodschap verscheen. Nadeel; nu is de tweede telefoon optie weg. BMW had deze functie al destijds in 2012 en Audi loopt hier te klungelen naar mijn mening, De garage kon t niet ongedaan maken beweerde men, terwijl motortalk toch andere geluiden gaf.
Tijd voor een andere dealer lijkt me.
Maar al met al nog immer tevreden en zie uit naar de volgende kilometers. Komend jaar maar eens beginnen met na te denken over de opvolger.
Zomerbanden er weer op
- 97.000 km
Inmiddels sinds half april de zomerbanden er weer op. Nieuwe deze keer omdat de vorige versleten waren. Verder nog een software update gehad ivm de telefonie en nieuwe remschijven/blokken. Het verschil is erg goed merkbaar iig. Kan nu weer op een actieve en passieve telefoon gebeld worden. Nu is het wachten op een nieuwe sjoemelsoftware versie.
Nog een jaar en dan is het tijd voor de opvolger. Het zal hoe dan ook een SUV want tijdens een weekendje weg met het gezin, zit ook deze kofferbak vol. Verder nog immer een prima en heerlijke reiswagen zonder problemen. Heb de BMW 5 serie geen enkel moment gemist.
Update
- 109.000 km
Weer een vijftal maanden verder. Inmiddels toch een paar dingetjes gebeurd. Bij 99.000km was 1 van de camera's in de spiegel kapot. Een week nadat de auto bij de garage was geweest, kapotte turbo en intercooler bij 100.000km. Tijdens het rijden kwam er ineens witte rook uit de uitlaat in een dusdanige hoeveelheid dat de paus jaloers zou zijn geweest tijdens zijn verkiezing. Iig werden de turbo, intercooler en de luchtfilters vervangen. De auto maakte de dagen ervoor al een behoorlijk zingend geluid tijdens de accelleratie. Resultaat; 10 dagen auto bij de garage.
De auto zal er mid 2019 weer uit gaan. Heb aan de leasemaatschappij de kosten gevraagd voor het voortijdig beëindigen van het contract. Die bleken hoger te zijn dan de auto in de garage te laten staan dus dat hebben we maar gelaten voor wat het is.
Dus qua betrouwbaarheid even wat haarscheurtjes maar het blijft een prettige reisauto.
Opvolger gekozen
- 125.000 km
Met nog enkele maanden te gaan werd het tijd om een opvolger te kiezen.
Het blijft een fijne auto om mee te cruisen. De software kan echter wel wat beter, altijd die roaming meldingen en soms loopt t systeem vast. Behoudens de opgeblazen turbo afgelopen zomer geen rare dingen gehad verder. Enige klacht die ik van derden kreeg, de harde zitting van de passgierscomfort stoel. Hier heb ik echter zelf geen last van. T blijft een aanrader wat mij betreft voor iemand die een redelijk snelle, comfortabele station wagen zoekt.
In juni wordt de Audi vervangen door een X5, had graag de Q8 genomen maar helaas geen derde zitrij en een kleinere kofferbak.
Ingeleverd
- 134.000 km
Na 4 prettige jaren de A6 ingeleverd.
Velgen waren toch bij inleveren hier en daar beschadigd. Dat is wel een nadeel van de 19 inch wielen op deze auto.
Verder geen bijzonderheden. Kortom een zeer betrouwbare auto met slechts 1 echt mankement gedurende de looptijd. Goed afgewerkt, comfortabel en veilig dankzij de Quattro.
Nu overgestapt op een nieuwe BMW X5 daar de Q7 facelift niet beschikbaar was en de Q8 kofferbak net iets kleiner is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.