Seat Leon 2.0 TSI Cupra 280 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TSI Cupra 280 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 27.500 km |
Introductie
- 400 km
Na 4 maanden wachten heb ik eindelijk mijn Seat Leon Cupra 280 in ontvangst mogen nemen. Half november stond de auto al bij de dealer op de stoep, maar ik wilde de auto in januari pas op kenteken hebben. Het wachten duurde lang.
Waarom heb ik voor de Cupra gekozen? Na de Renault Megane RS 265 Cup was ik weer toe aan een allrounder. Een auto waarmee ik wel comfortabel op vakantie kan gaan, maar ook een auto waarmee ik lekker kan hoeken op een bochtige weg. Ik had twee auto's op mijn lijstje staan. Allereerst zag ik bij BMW Amsterdam een gebruikte BMW Z4 35is staan. De BMW viel af. Motorisch was het een geweldenaar, ook de staat van de auto was voortreffelijk en wat is het een fraaie auto! Alleen vond ik de auto tegenvallen toen ik er mee ging rijden. Met name het onderstel en besturing waren showstoppers voor me. De auto voelde zwaar aan, de besturing niet des BMW's en het onderstel was niet in balans. Tot op 80% van de limiet een fijne auto, daarboven een draak.
Kom ik toch weer bij een hothatch uit. Niet geheel verrassend, ik heb al een BMW 130i, Golf VI GTI en Renault Megane RS gereden. Ik heb een zwak voor hothatches. Gewone familiewagens die met wat aanpassingen de klinkers uit de straat racen. De keuze voor de Seat Leon is voor mij makkelijk geweest. De Cupra is qua pk/prijsverhouding het meest gunstig. Een Golf GTI heeft een iets mooier interieur, maar je zult de optielijst stevig moeten aankruisen en hij mist 50 pk (Performance versie). De Golf R en Audi S1 vind ik ook geweldige auto's, maar helaas net wat te duur. Een Focus ST is nooit een optie geweest en op de coole Honda Civic Type-R of Focus RS (eind 2015) wilde ik niet wachten.
Uiteraard heb ik een proefrit in de Cupra gemaakt, ik was meteen verkocht. Gave looks, een fijn onderstel (echt een allrounder), mooie balans, veel grip (dankzij sperdifferentieel). Voor de liefhebbers, op www.driveaholic.nl heb ik daarover een review geschreven. Ik kende de Leon overigens al goed, mijn leaseauto is een Seat Leon 2.0 TDI FR. Ook een auto waar ik erg tevreden over ben. Ik heb dus twee Leonnetjes voor de deur staan nu. Ik heb gekozen voor de kleur Alorblauw, deze is sinds kort op de Cupra leverbaar.
Ik heb ook gekozen voor de DSG versnellingsbak. Ik heb altijd handgeschakelde auto's gereden, nu maar eens een keer 'vreemdgaan' met de DSG. Een hele fijne versnellingsbak, zeker met de flippers achter het stuur kun je veel plezier beleven. Verder heb ik nog een aantal opties aangekruist die het leven aangenamer maken zoals een schuifdak, navi, PDC, Sound upgrade, DAB+, Safety Pack, stoelverwarming en wat kleine frutsels. Standaard is de auto al voorzien van Full-LED verlichting, adaptieve dempers, 19 inch wielen, sperdifferentieel en ander nuttig spul.
Ik heb gisteren de auto in ontvangst genomen en direct de eerste 400 kilometer gereden. Ik zal later de waarderingen invullen, die zet ik nu op 4 sterren gemiddeld. Wel heb ik het eerste probleem helaas geconstateerd. De auto trilt. Volgende week dus naar de garage terug om de auto opnieuw te laten balanceren.
Verdere plannen? Ik wil eind maart de auto laten chippen bij JD Engineering en de uitlaat vervangen voor een leuker exemplaar. De Cupra klinkt niet echt inspirerend. Daar moet wat aan gedaan worden :). Ik vul deze review verder aan naarmate de kilometers vorderen en/of als er bijzonderheden te melden zijn.
Kleine verbeteringen doorgevoerd
- 7.000 km
De eerste 7.000 kilometer staan al weer op de teller. Bij kilometerstand 5.000 heb ik de auto bij JD Engineering nog van wat extra pepertjes voorzien. Een aantal zaken valt op:
Comfort
Allereerst het comfort. Wat een verbetering ten opzichte van mijn eerdere Megane RS. Met de dempers in comfortstand is het echt een prima reisauto. Wat meehelpt aan het comfort is dat de auto vrij stil is en dat de stoelen erg fijn zitten. Meest indrukwekkend is het rijgedrag op hoge snelheid op de Duitse Autobahn. De rechtuitstabiliteit is echt voortreffelijk. Snelheden van 250 kilometer per uur of harder zijn geen enkel probleem voor de Cupra. Ook snelle Autobahnbochten kun je met vertrouwen pakken.
DSG vs handbak
De DSG versnellingsbak is echt een aanrader. De snelheid waarmee de bak schakelt is echt indrukwekkend. Vooral het terugschakelen met de flippers blijft verslavend leuk. De sportstand is erg fijn als je sportief gaat rijden. Op de snelweg/autobahn is de normale D-stand wat prettiger. Enige minpuntje, ik mis een zevende versnelling om het verbruik wat te drukken. Bij een rustige rijstijl is 1 op 12 max haalbaar. Ik rijd gemiddeld 1 op 9. Mis ik de handbak? Nee, geen moment.
Handling/wegligging
Ik heb uiteraard ook de nodige bochtjes sportief genomen. Wat me opvalt is dat het ESP regelmatig ingrijp op momenten dat het (nog) niet nodig is. Je kunt overigens ook het ESP helemaal uitschakelen. Ondanks het sperdifferentieel heb ik net iets te veel wielspin. Mijn vorige Megane RS had wat meer grip op de vooras. Heeft de auto eenmaal grip, dan kun je wel optimaal profiteren van het sper en gewoon vol op het gas staan in de bocht. Geweldige techniek.
De besturing van de Cupra is fijn. Niet de beste installatie ooit, maar je kunt de auto redelijk precies plaatsen en hij geeft redelijke stuurprecisie. In Cupra stand vind ik de besturing te zwaar en te gevoelloos. Alsof je in een Audi rijdt. Ook de dempers heb ik nooit in de Cupra stand staan, vaak laat ik ze ook bij stevig bochtenwerk gewoon in comfortstand staan. Waarom hardere vering als het niet nodig is, toch? Belangrijkste pluspunt van de Seat bij een sportieve rijstijl is dat je voelt dat je in een lichte auto rijdt (nog geen 1300 kg). Bij iedere bocht profiteer je daar van. De Cupra legt het qua spektakel desondanks licht af tegen mijn vorige Megane RS, maar het blijft een hele leuke auto om hard mee te rijden. Juist omdat het zo makkelijk gaat kun je vrij makkelijk op de limiet rijden. Het remgevoel van de Cupra is prima. Lekker bijterig en als je de ankers uitgooit is de vertraging indrukwekkend. Ik moet er wel bij vermelden dat ik de remmen nog niet echt langdurig stevig heb gebruikt (bv bij circuitgebruik of alpenpasje), dus ik kan geen oordeel nog vellen over de fading.
Prestaties voor tuning
De eerste 5.000 kilometer was de auto nog stock en ook dan kom je eigenlijk al niets te kort. Hooguit mis je ietsjes koppel onder de 3.000 toeren, mijn voorgangers presteerden daar (mede dankzij tuning) wat beter. Boven de 4.000 toeren maakt de Cupra ook echt forse stappen en hij blijft tot aan de toerenbegrenzer doorgaan. Toeren draaien loont in deze auto en dat maakt het ook leuk!
Prestaties na tuning
Ik heb nog wel even zitten twijfelen of ik de auto nog wilde gaan tunen, want hij loopt al zo lekker. Maar ik ben toch overstag gegaan. Meer is ook leuker. Bij JD Engineering heb ik gekozen voor stage 2. Naast software tuning ook een full Milltek uitlaat en een Pipercross luchtinlaat. De Cupra spuugt nu 393 pk/512 nm op het asfalt. De prestaties zijn fenomenaal. Zonder moeite loopt de Cupra naar 280 kilometer per uur op de teller. Meer zit er zeker in. Vooral de tussenacceleraties zijn een belevenis. Een sprintje van 80 naar 120 in 3e versnelling raffel je in 2,3 seconden af (voor tuning in 3,0). Echt bizar. De chip is van de gebruikelijke JD kwaliteit. De vermogensopbouw en afgifte is echt voortreffelijk. Nauwelijks een turbogat en hij loopt heel mooi door naar de toerenbegrenzer. Nog beter als bij de originele software. Het loont bij de chip nog steeds om hoge toeren te draaien, alleen merk je dat je natuurlijk bij lagere toeren al meer power tot je beschikking hebt. Enige minpuntje is dat ik in 2e versnelling het vermogen niet perfect op het asfalt krijg. Heeft gedeeltelijk ook met de Continentals te maken, want met de nieuwe Michelin Supersports heb ik al meer tractie. Toch overweeg ik wel om het vermogen in 1e en 2e versnelling iets terug te laten schroeven.
Motorgeluid
Hier gaat het met de stock Cupra wel een beetje mis. Hij klinkt niet inspirerend. Helemaal als je in sport of Cupra stand ook nog eens extra motorgeluid uit de speakers 'kado' krijgt. Klinkt heel artificieel. Na de tuning is de auto voorzien van een volledige Milltek uitlaat en dat is een enorme verbetering. De set is precies goed. Duidelijk meer uitlaatgeluid, maar nooit wordt het storend of dreunend. En als de uitlaat lekker warm is gestookt hoor je ook wat lekkere ploffen uit de uitlaat komen. Echt heel leuk!
Problemen
Ik heb geen mechanisch probleem nog ondervonden, wel heb ik last gehad van overmatige bandenslijtage van de gemonteerde Continental Sportcontacts 3. Die waren in het midden al afgesleten na 5.000 kilometer! Waarschijnlijk heb ik met iets te hoge bandenspanning gereden (ik reed met 2,5 bar op de vooras). De Conti's staan er om bekend dat ze snel slijten, maar dit is wel echt van de gekke. Zeker omdat ik de auto niets eens heel stevig heb gebruikt. Geen stoplichtsprintjes, geen circuitwerk. De meeste kilometers waren op de relatief makkelijke snelweg en Autobahn. Ik heb deze band nu vervangen door Michelin Supersports. Een fijne band met veel grip. Ook deze band slijt sneller dan gemiddeld, maar ik hoop dat deze het iets langer volhouden.
Op jacht naar de 300 km/h grens
- 13.000 km
De afgelopen periode heb ik wat vaker op de Autobahn vertoefd. Even lekker van het vermogen genieten. De auto is inmiddels aardig losgereden. Het acceleratievermogen blijft dankzij de stage 2 tuning waanzinnig. Met name in het gebied 80-200 is de auto ongekend snel. Maar ook boven de 200 blijft de auto doorrammen. Ik heb inmiddels al 294 op de teller gezien, helaas moest ik remmen omdat er verder weg net wat te veel verkeer reed. De 300 kilometer per uur grens moet haalbaar zijn. Om je een indicatie te geven hoe de auto loopt, check even https://www.youtube.com/watch?v=PWr35BlP9DA.
Meer goed nieuws van het bandenfront. De gemonteerde Michelin Supersports slijten duidelijk minder snel. Ook bieden ze heel veel grip, zo merkte ik in Zwitserland toen ik wat bergwegen aan het verkennen was. Ik wil nog wel even terugkomen op mijn eerdere constatering dat de Cupra stand overbodig was. I changed my mind. De Cupra stand vind ik uiteindelijk toch wel fijner bij het stevige bochtenwerk. De besturing is niet het toppunt van gevoel, maar de extra tegendruk is toch wel prettig als je stevig aan het smijten bent. De DSG is in S-stand briljant in die omstandigheden. Ik laat de flippers dan meestal links liggen. Ook heb ik gemerkt dat de uitlaat meer geluid maakt in S-stand (pruttelt dan lekker sportief) voor nog wat extra beleving. Op de snelweg rijd ik altijd in D-stand. Overigens valt het me op dat richting topsnelheid de auto in S-stand uiteindelijk wat langer doorloopt. Iets wat ik in de gaten ga houden.
Minpuntje van de auto. De te kleine tankinhoud in combinatie met het gemiddelde verbruik. Zeker op Autobahntempo is de Leon een enorme zuipschuit. Voor de rest ben ik heel erg tevreden over de auto, het is en blijft een geweldige allrounder.
Cupra verkocht
- 27.500 km
Ik heb - met pijn in het hart - de Cupra verkocht. Ik rijd teveel kilometers om een dure benzineauto nog te verantwoorden. Ik heb de Cupra ingeruild tegen een Volkswagen Golf 7 GTD.
Ga ik de Cupra missen? Jazeker. Het is een geweldige auto. De Seat is razendsnel (301 km/h op teller gezien!), de auto heeft een fantastische wegligging en is ook nog eens comfortabel. Het is de ideale allrounder. Het mooie is dat de tuning de auto niet verpest. Hij kan het vermogen gewoon nog prima kwijt. Je bent alleen heel veel sneller.
Qua betrouwbaarheid niets te klagen. De auto loopt als het zonnetje. Enige echte minpunt is het stevige brandstofverbruik (1 op 8,5 gemiddeld). Voor de rest is het een geweldige auto. Ik hoop dat de volgende eigenaar er veel plezier mee gaat beleven.
De uitgebreide review kun je vinden op http://driveaholic.nl/duurtest-seat-leon-cupra-280-5/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST 1.0 EcoTSI 115 pk Style Connect | Buitenspiegels elektrisch verstelbaar | Cruise control | Extra getint glas
- 2015
- 146.606 km

Seat Leon ST 1.2 TSI 111PK STYLE BUSINESS OKT 2017 NAVIGATIE ANDROID-APPLECARPLAY ECC AIRCO CRUISECONTROL FULL LED PARKEERSENSOREN V+A BLUETOOTH LMV ENZ...
- 2017
- 120.314 km

Seat Leon 1.8 TSI FR Dynamic *180 PK*DSG*ZEER NETTE AUTO*
- 2014
- 201.180 km