Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 Sport 1.8 Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 100.500 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
Ter vervanging van mijn Mitsubishi Spacestar, een Mazda 6 gekocht van 03/2005 met 100.500 kms.
Ik zocht eigenlijk een Mazda 2, of een Honda jazz, of een Toyota Corolla Verso , zoals mijn vrouw haar auto, maar deze auto vond ik bij een afrika exporteur, hij had al 1 jaar stilgestaan en zag er goed uit voor 3800 euro..
Na een goede kuisbeurt is het interieur als nieuw..
De mechaniek ziet er ook prima uit: rijdt mooi rechtuit, met nieuwe batterij, Kleber banden nog ok, 3 nieuwe ruitenwissers, 2 nieuwe kontactsleutels.. wel enkele schrammen op bumpers en 1 op de zijkant onder( tak?)
Eerste ervaring: grotere draaicirkel tegenover de Spacestar, logger, maar eens in beweging en hem gewoon, stuurd hij ok en rijdt prima, schakeld zeer zacht
Verbruik schijnbaar rond 8.1 liter/100 kms, als men braaf rijdt.. 9.1 wat pittiger..
Ik ben wel wat verontrust door roestpuntjes al zichtbaar onder in de wielkasten kanten en onder naad onder de voordeur..
Mazda is nog het enige merk dat blijkbaar erg roest zoals vroeger.. op alle modellen en tot nu toe, schijnbaar staan de wagens lange tijd langs de zee geparkeerd ofzo iets..
enkele kms verder
- 107.500 km
105.000 kms :
Echt goede kwaliteit van de mechaniek en alle accesoires dat is zeker, interieur als nieuw! Alle bedieningen en knoppen gaan nog als nieuw, goede radio, prima weglegging en sturen, kleeft mooi op de weg, schakeld echt lekker, aangenaam veel koppel rijdt als automaat , start en vlug in 4 of 5 en rijden maar .. wat ik leuk vind is, is het voelen van de werking van de vering op oneffenheden, echt zalig..
De zetels zijn juist hoog genoeg voor oudere bestuurder of beter het lage plafond vooraan
nu in de winter vlug op 9.2 l. totaal verbruik bij normaal rijden of met airco
Echt tevreden over deze auto, rijdt leuk, als een BMW , issterk, en mooi ontworpen , verbruik schommeld tussen 8.1 en 9.1 l./100 maar is alles wat moet betaald worden.. op autoweg met de uitstekende cruise control verbruik slechts 6.5l.
- 109.000 km
Altijd meer tevreden over deze auto
Alles wat men moet betalen is de rijtaks en de benzine..
De motor is nogal brutaal, en trekt aangenaam snel op met een stoer geluid, sturen is een plezier, zachte uitgebalanceerde vering, schakeld echt super zacht
Leuk geroffel als men in de toeren gaat en men voeldt de onafhankelijke ophangingslinks zo werken ..
: zo prettig rijden als met een BMW
Juist nu de voorste banden die verslijten op de buitenkant ?, afstelling laten doen in een bandencentrale en niets te doen: is ok zo ??? denkbaar te oude banden..
Toch ook een herstelling moeten doen : de stuurhuis pomp maakte plots een hels lawaai : 2 keer olie bijgevoegd maar geen oplossing,
In de garage vond men een micro lek in de hogedruk metalen leiding die men vervangen heeft : 360 euro,
maar ik zeg het, nooit zo tevreden geweest van een auto..
Dit is een prachtige, gemakkelijke wagen met een super-afwerking en robustheid, te vinden voor 1500 euro en als nieuw , indien iemand goedkoop wil rijden...
Om te zeggen: ik laat onze nieuwe Toyota C-HR aan mijn vrouw.. ik rij liever met deze knorpot
Uit dankbaarheid, de auto 4 nieuwe banden geschonken, mooi verschil, ligt nu nog super op de baan..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.