Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Drive (2014)

autoreview

Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Drive (2014)

Signalement

UitvoeringCitigo 1.0 60pk Greentech Drive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst1.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers Skoda Citigo

  • 1.800 km

Ik was op zoek naar een nieuwe/gebruikte auto waarin ik goedkoop kon rijden. Dus een auto die zuinig is en weinig in de wegenbelasting en verzekering kost. Verdere wensen waren: cruise control, airco, lm-velgen, 5-deurs.
Welke autos spraken me aan en heb ik naar gekeken/in gereden?
Aygo/C1/107 | Kia Picanto | Up!/Mii/Citigo

Toyota Aygo 1.0
Er vielen me een aantal zaken op tijdens een testrit.
Veel windgeruis tijdens het rijden, erg storend boven de 80 km/h. De platte stoelen waren niet echt comfortabel en ze waren niet in hoogte verstelbaar, daardoor hoge zit. Het interieur/dashboard niet meer van deze tijd. Hard en goedkoop ogend plastic, vooral de knoppen voor de kachel/ventilatie vond ik minder mooi. Cruise control was geen optie af fabriek. Kofferbak glasplaat voelde erg gammel aan. Geen goed gevoel bij. Kortom dit ging hem niet worden. Was wel de goedkoopste van allen.

VW Up!
Aangezien de VAG drieling me ook erg aansprak qua uiterlijk ook maar eens bij de VW dealer langs geweest. Verteld wat mijn wensen waren: cruise control, airco, lm-velgen, 5-deurs waren eigenlijk een must. De totaalprijs viel me wat tegen aangezien VW dingen als cruise control en airco weer in aparte optie paketten heeft verwerkt en dan kom je uiteindelijk wat duurder uit dan gedacht (€13600 geloof ik)
Na het maken van een proefrit was ik positief verrast. Wat rijdt dit volwassen. Heerlijk stil. Je hebt niet het idee in zo'n kleine auto te zitten. Goede stoelen en in hoogte verstelbaar. Strak dashboard. Zeer goede wegligging. Het voelt en oogt kwalitatief hoogwaardig. Ook de kofferbak vond ik verrassend ruim voor een A-segment auto.
Ook waren er een paar minpuntjes tijdens de eerste indruk. De ramen konden niet aan 1 kant bediend worden en hij ging niet automatisch helemaal naar beneden als je de knop flink indrukt. Ook moest je de hoedenplank zelf op en neer doen als je de kofferbak opent. Verder had ik een zeer goed gevoel bij deze auto.

Kia Picanto 1.0
De Picanto heeft een sportief uiterlijk en is ook best ruim. Het dashboard ziet er ook prima uit. Hier en daar wat zilverkleurig materiaal gebruikt. De stoelen waren prima, alleen niet zo goed als in de Up!. Radiogeluid viel wat tegen. Verder reed de auto prima en ook de kofferbakruimte was ok. Het was iets minder stil in de Picanto dan in de VW. Het kwaliteitsgevoel was gewoon iets minder dan bij de Up. Het verbruik viel ook iets tegen hoorde ik van een kennis.

Aangezien ik zo te spreken was over de Up! ook maar eens gekeken bij de Seat en Skoda dealer. Het Mii interieur vond ik wat minder en met alle opties kwam je iets goedkoper uit dan de Up. Hier moest je ook voor zaken zoals cruise control flink betalen.
Bij de Skoda dealer aangekomen ook de Citigo maar eens bekeken. Op één of andere manier had ik een veel beter gevoel bij de Skoda dealer, prima verkoper. De Citigo was voor mij nog redelijk onbekend maar is zeker niet minder mooi. Er stond een hele mooie witte 5-deurs 1.0 drive uitvoering. Het was een rijk uitgeruste versie met alles erop wat ik eigenlijk op mijn wensenlijst had staan. Het dikke stuur lag heerlijk in de hand en rijden was een genot. Wat trouwens standaard is op de VAG drieling is het city emergency braking system. Dat kom je verder niet tegen in dit segment. Verder was de auto voorzien van zaken zoals mistlampen, electrische en verwarmde spiegels, lm-velgen, boordcomputer, hill hold control, passagiersstoel ook in hoogte verstelbaar.
De auto kon ik als ik wou de volgende week al rijden. Na er een dagje over nagedacht te hebben toch maar de knoop doorgehakt.
Ik kon bij de Skoda dealer gewoon verreweg de beste deal maken voor een compleet uitgeruste auto zonder allerlei pakketten erbij te hoeven nemen en kreeg er ook nog de meeste inruil voor m'n Polo. 15000 km beurt kost ook maar €99.
Vanaf februari rij ik dus in de Citigo en zal in de toekomst deze review updaten.

De eerste kilometers
Bij aflevering stond er 5 km op de teller en de tank was vol. Ik was benieuwd wat het verbruik zal zijn. Na inmiddels 1800km gereden te hebben kwam ik na de eerste twee tankbeurten uit op 1:20 wat ik best netjes vond. Als de auto goed is ingereden zal het verbruik vast nog wat afnemen maar dat zullen we zien. Ik hou de verbruiksmonitor bij.
In de praktijk heb ik nog geen hinder ondervonden van de genoemde minpunten zoals de raambediening en de hoedenplank. Verder vind ik het best aardig lijken dat de witte lakkleur terug te vinden is aan de binnenkant van de deuren. Dit valt mooi in lijn met het wit/grijze plastic op de stijlen en met de kleur van het hemeltje.
Hill hold control werkt ook mooi, op een helling houdt ie de rem even vast en kun je rustig wegrijden. Het start stop systeem is even wennen maar ook dat werkt prima. Koppeling intrappen en hij start weer.
Het comfort is prima en de besturing is erg prettig te noemen, niet te zwaar niet te licht. De 60pk is voor mij voldoende en ook op de snelweg kom ik prima mee. Over het geluid binnen in de auto ben ik zeer te spreken. De motor hoor je bijna niet. In de stad hoor je het leuke 3 cilinder roffeltje wel eens bij accelereren maar dat is absoluut geen straf. De cruise control is echt heerlijk, ik gebruik hem bijna bij alle snelheden. Zou niet zonder willen.
Nu eerst maar veel kilometers maken en ik zal jullie op de hoogte houden over mijn verdere bevindingen en misschien kan ik de waarderingen dan bijstellen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.