Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Hallo en bye bye GTI
- 139.000 km
De VW GTI…..
Ervaringen van 80.000 tm 139.000 km.
Na een jaar in een BMW 118! High Executive aut, aangevuld met lederen bekleding, te hebben gereden, met bijna 2x per week een rit van Z’meer naar Groningen of Almelo begon ik toch echt last te krijgen van de strakke oncomfortabele rijeigenschappen van de BMW . Na elke rit had ik last van mijn rug door de lage zit en het stuiterende rijgedrag.
Bij mij op de zaak heeft men de regel dat auto’s niet geruild kunnen worden tenzij de manager hiermee instemt. Mijn manager had geen enkel probleem met het ruilen van mijn BMW tegen een iets comfortabelere auto. Zo kreeg ik toegang tot de snoep winkel. Er stonden oa BMW 318 touring, 320 touring, A4 1.8 TSI, Dodge Journey, een C5 een Mazda 5 en een Mondeo. Al deze wagens deden het niet voor mij. Zeker geen BMW meer na 2x een 118 (i en d) te hebben gereden en simpel gezegd de andere auto’s deden mij helemaal niets. Hoewel de Dodge wel een hoog “ik heb schijt aan alles” gehalte had. Helaas was dit schijt gehalte ook van toepassing op de uitrusting en afwerking.
Geen leuke auto tot er een 2 maanden oude full options 130 pk dCi Grand Scenic in de lijst kwam. Dit voldeed immers perfect aan mijn wensen hoog, comfortabel en gemaakt voor langere afstanden. Toch bleef er een stemmetje roepen wacht nog even, geduld. Ik dacht ik ga wel even bellen met de wagenpark beheerder. Met hem de lijst van aankomende auto’s doorgenomen. Helaas ook niets…. Tot hij zei ohh wacht er komt ook nog een Golfje. Waarop ik aangaf dat dit alleen een optie zou zijn wanneer het een GTI zou zijn……. Je raadt het al het was een GTI. Nog even getwijfeld over het gewenste comfort, maar enkele reviews gaven aan dat de GTI comfortabeler is dan de 118i. De ruil was daarna zo gedaan. Weg BMW en erin GTI.
Het rijden:
Een Golf rijdt altijd een beetje saai, de GTI eigenlijk ook. Klinkt wat vreemd niet? Je kan gewoon met het verkeer meerijden, zonder veel poespas. Pas wanneer je de toeren gaat verkiezen boven de schakelindicator gaat het harder. Ik zeg vooral harder, want de echte snelheidsbeleving heb ik eigenlijk in twee jaar en 60.000 rijden nooit gehad. Tuurlijk is hij snel, maar bloedsnel, nee. Ik had er meer van verwacht. Een collega met een Alfa Guillieta 170pk, houdt mij bij, bij vol gas.
Op de snelweg behoor je met een GTI tegenwoordig wel tot de snellere weggebruikers. Vooral in de ochtend in het noorden van het land is dat aangenaam. Voor mijn gevoel rijden daar te veel “kleine” en “langzamere” auto op de linkerbaan die met 110 aan het inhalen zijn. Dan is het wel lekker dat je wanneer ze even naar rechts gaan direct kan inhalen zonder omkijken.
De besturing is gemiddeld sportief. Wanneer je op de snelweg rijdt, waar ik meer dan 90% van de tijd gereden heb, is de rechtuit stabiliteit geweldig. Storm, sneeuw of regen het maakt allemaal niet uit. Hij blijft in zijn spoor. Zelfs wanneer je een onverwachte beweging maakt, doet hij geen vreemde dingen. Hij is behoorlijk vergevingsgezind.
Het bochtenwerk is aangenaam te volbrengen. Strak de bocht in en daarna volgas eruit komen is een feestje. De tractie blijft. Het is altijd voldoende wanneer de weg droog is. Alleen wanneer de weg nat, dus niet een beetje vochtig, is wil de ESP nog wel eens ingrijpen. Dit is overigens niet echt hinderlijk omdat het niet erg nadrukkelijk aanwezig is. Ook maakt het helemaal niet uit of je korte bochten draait of lange scherpe bochten zoals op de A6 net na Lelystad, de A1, A9 bij Amsterdam op, of op de A27 bij Utrecht. Hoge snelheden in bochten zijn een feestje, je voelt de krachten werken en wordt in de fantastische stoelen gedrukt.
Ondanks het erop nahouden van een gematigd sportieve rijstijl, waar dat kan, heb ik de GTI ervaren als een bovengemiddeld comfortabele auto. Een GTI is geen sportauto, maar een sportievere auto. Het voelt een beetje als een combinatie van mijn CX-7 (snelheid en turbo gevoel) en een Megane 2.0 (Comfort). Hij heeft een betrouwbaar en voorspelbaar karakter, hij stil is en je ook aangenaam rustig kan rijden. Bij 120 kmph draait hij volgens mij ongeveer 2300 toeren. Wil je echt power moet je boven de 3000 toeren komen. Dan voel je echt dat hij constant wil gaan.
Gemiddeld was het verbruik 1:11 tot 1:12.Waarbij in de ochtend geregeld 145 tot 155 werd gereden en in de avond gewoon netjes aan de maximum snelheid werd gehouden. Op mijn reistijden en route zijn maar beperkt files daarom was mijn gemiddelde snelheid per tank meestal tussen de 85 en de 95 kmph.
Problemen:
Deze GTI is slachtoffer geweest van de TSI / Kettingproblemen. De motor liep zeer onregelmatig en had minder power. Het storingslampje brandde continue. Na een Groningen rit heb ik even een tussenstop gemaakt bij Century in Groningen en direct moest de GTI blijven slapen. Probleem, speling op de ketting. Schade, veel! Een week later kon ik de auto weer ophalen en daarna is alleen nog een lampje kapot gegaan. Verder geen enkel probleem.
Olie verbruik was nagenoeg nihil, 1 liter op 20.000 km.
Zou ik weer een GTI lease nemen? een gewetensvraag. Een GTI is een jongensdroom, maar zijn dromen niet om dromen te laten blijven?
Ik had de kans om een nieuwe GTI of GTD Golf 7 te leasen, maar nee. Het was leuk, het was sportief, het was betrouwbaar, het was snel, het was comfortabel, maar het was niet mijn auto. De uitstraling van de GTI is niet de uitstraling die past bij mijn werk / voorkomen. Ik heb de veilige keus gemaakt voor een V40 momentum Cross Country D2. De vraag is alleen nog, ga ik ‘m prive rijden of niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.