Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Citigo-go-go
- 500 km
Met de komst van deze Citigo, die ik 12-09-13 kreeg, trad ik toe tot het leger van lease rijders. Binnen mijn zakelijke km's range (zorgsector) viel dit, en alleen dit merk en model te kiezen. Voor 1000 grijpstuivers per maand mag ik hem privé rijden.
Allereerst: het gaat hier om de 5 deurs 60 pk Skoda Citigo Sprint, het actiemodel waar Skoda de aandacht mee vestigt al 10 jaar de tour uitgereden te hebben.
Alhoewel negatieve Fabia ervaringen mij niet meteen deden juichen. Enfin, we hebben het hier over de Up! in schaapskleren (de Mii zou dan de wolf moeten zijn) en met de kwaliteit daarvan lijkt het wel prima te zitten.
En dan stap je uit zo'n zouteloze Toyota Corolla (verkoopklapper wereldwijd) in een... even zouteloze Citigo! Wat een heerlijk feest der herkenning: rust, reinheid en regelmaat, wat een orde en non-frivoliteit, smullen voor mij!! Met voor de Corolla een Ford Mondeo C en u weet precies wat ik bedoel.
Wilde mijn hele familie een zwarte (met de keus uit zwart en zilver), het werd een zilveren.Mag ik altijd de auto uitzoeken en dicteert tweedehands vaak de kleur, nu had ik een keuze uit maar liefst 2 kleuren!
Bij Skoda dealer Mulder in Zutphen heb ik een zwarte aanschouwd en dat was wel een heel ernstig geval van somber.
Een paar leuke accenten in de bekleding zou de Citigo goed doen, maar het blijft bij een paar cm2 chromen accenten in het interieur. Vandaar grijs van buiten, zwart van binnen.
Als recente ex-dieselaar is er nog een ander feest der herkenning: de Citigo rijdt een beetje als een diesel, gevoelsmatig dan. Die driecilinder verraadt zichzelf niet als zodanig, je moet goed luisteren wil je het horen. Het koppel houdt niet over maar de auto is best wel soepel. Na een week weet ik me geen raad hup, hup, hup, op te schakelen naar zo snel mogelijk de 5 met 40 op de teller. Medeweggebruikers zullen af en toe wat achter me hangen, want er moet flink doorgetrokken worden (overigens: aan het inrijden), waar ik op zich van houd, vlot de snelweg op enz. maar eenmaal op kruissnelheid wel met het doel zo zuinig mogelijk van A naar B te komen. Toch kom je goed mee in het verkeer met deze dreumes die overigens behoorlijke binnenmaten kent.
De schakelgangen lopen soepel en trefzeker, de 5 ligt misschien net iets te ver weg, maar goed de racer is immers de Mii, niet?
Met 4 volwassenen is het te doen, eigenlijk veel beter dan privé auto nr. 2 (die nog een nieuwe eigenaar zoekt) de KIA Rio 1.5 uit 2005. Die houdt op de achterbank niet over en is een echt paar fracties rumoeriger.
Laat de Citigo de ruimte wat meer ten gunste van de kofferbak komen die is best groot voor zo'n A segment auto, maar wel diep.
De Citigo zal vooral gebruikt worden voor ons (echtpaar rond de 50) als emptynesters in spé; kids (15-20+) gaan bijna niet meer mee en daarom is het een heerlijke auto voor met z'n tweeën weekenden weg (alsof dat veel gebeurt). Benieuwd hoe zo'n Citigo dan zou bevallen naar het buitenland op de snelweg. Dat zullen we vast gaan zien.
Een groot gemis met het oog daarop vind ik het ontbreken van een middenarmsteun. Die mag ik er in zetten van de leasemij. (Broekhuis) mits hij netjes verwijderd wordt als ik de auto zou inleveren; kosten toch aanzienlijk want richting € 250,-.
Jammer, want de auto is in de Sprint versie echt rijk uitgerust, bovendien is er de Garmin (vreemd: Navigon en Garmin lopen als merknamen door elkaar bij dit systeem)navigatie bij geleverd die netjes werkt. Twee telefoons op de bluetooth, de Iphone van mijn werk en de privé Windowsphone, prima systeem! Dat puzzelt je dan; een sprint versie opgeleukt voor weinig en dan... de afdeling sneu.
Toch even benoemen: de buitenspiegelverstelling gaat handmatig. Nee, dan onze Citroen Xsara Break uit 1998 die in 2012 total loss raakte; die had een elektrische aan de bijrijderszijde en een handmatige aan de bestuurderszijde. Ook de raambediening is aan de bestuurderszijde voor dat raam en... aan de bijrijderszijde voor dat raam.Skoda heeft veel vertrouwen in de navigatie en gaat er vanuit dat ik geen local hoef te vragen langs de kant van de weg waar ik moet zijn.
In testen werd ook al de hoedenplank zonder touwtjes benoemd en ach... dan hebben we de grootste drama's wel gehad.
Maar vreemd blijft het om een op onbegrepen punten uitgeklede auto met een mooi pakket in de markt te zetten....
De komende tijd ga ik melden hoe de Citigo verder bevalt; verbruik, zijwindgevoeligheid (genoemd in een enkele test), alle andere rijkwaliteiten, de degelijkheid enz.
In ieder geval staat hij op een setje, hoe kan het ook anders, Continentals, goede banden dus. Wel ontbeert de Citigo een reserveband/thuisbrenger, maar het ik een 'plaksetje'. Of'm dat gaat worden met bijv. een mooie schroef in een net nieuwe Nokian Allweather band op de KIA, waag ik te betwijfelen. Dan maar de wegenhulp gebeld (026, zal wel Ohra alarmcentrale zijn?).
Het comfort beoordeel ik voorlopig met 5 sterren; het geluid is perfect! Op dag 1 (12-09) reden we 's middags door een wolkbreuk (Arnhem-Nijmegen) alleen de klaterende regen was hoorbaar.
Hobbels nemen is trouwens verstandig met was gas terug te nemen, de auto stuitert dan behoorlijk.
De eerste 500 km's zitten er (bijna) op, de start is goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Citigo 1.0 AUTOMAAT AIRO LM 105.000KM
- 2013
- 105.013 km

Skoda Citigo 1.0i Greentech Drive, Airco, Cruise!!!
- 2014
- 251.571 km

Skoda Citigo 1.0 Greentech Tour 5 Deurs | Org. NL | Navigatie | Airconditioning | Centrale Vergrendeling | Elektrische Ramen | Goed Onderhouden! |
- 2012
- 166.336 km