Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 Polar 2.0 Estate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 397.000 km |
Volvo for life
- 321.000 km
i.v.m. gezinsuitbreiding in 2008 ben ik op zoek gegaan naar een station naast onze Corsa.
Ik was altijd al heel erg gecharmeerd van de 240 en zat al een jaar naar advertenties van oude Volvo's te kijken.
Maar ja, wat koop je dan? Een oude 240 of een jonge 2e hands Ford Focus o.i.d.
Gelukkig heeft mijn vrouw me over de streep getrokken door te zeggen dat ik het maar gewoon moest proberen omdat ik anders nog jaren zou blijven mijmeren.
De Keuze viel op een jonge (Italiaanse) 240 met airco en 208.000 km op de teller.
Hoewel er op het voorscherm wel super staat is het geen Superpolar. Ik heb gewoon stoffen bekleding, raamslingers en geen ABS.
Tijdens de aankoop gelijk LPG laten inbouwen (onderbouw)omdat de auto gewoon dagelijks ingezet wordt.
Met zijn 2 litermotor is het geen stoplichtracer maar dat hoeft ook niet. De auto nodigt ook niet uit om ermee te gaan scheuren.
Als ik in de Volvo stap dan kom ik tot rust. Elke rit voelt als een toertocht en voel me de koning te rijk tussen al die grijze/zwarte/donkerblauwe VW's, Ford's en andere eenheidsworsten op de A2.
We rijden overigens niet als een bejaarde; we rijden gewoon met het verkeer mee.
Ook de bagageruimte is enorm. De kinderwagen hoefde niet ingeklapt te worden en kon zo in de kofferbak.
Wel is de auto behoorlijk smal. Met twee MaxiCosi Rodi zitjes op de achterbank past er bijna geen derde persoon meer tussen.
Ik heb er nu een ruime ton opzitten en de auto blijkt een betrouwbare reisgezel.
De tweelitermotor kan op LPG prima meekomen in het Nederlandse verkeer.
Bepakt en bezakt naar Italië en Oostenrijk ging ook goed. Maar dan merk je dat je weinig over hebt (met airco en LPG). Zeker als je jezelf bedenkt dat je 1500 kg mag trekken.
Ik hoef ook niet zo nodig de auto met 150 km/h de Alpen op te martelen. Ik rijd bergop gewoon 110 op de rechterbaan. Als ik wat meer wil (inhalen) dan kan ik hoog in de toeren toch nog de gewenste snelheid halen.
Maar ja, vakantie is ook onthaasten..
Sinds de aanschaf ruim een ton gereden. Naast het reguliere onderhoud om de 15.000 km toch nog een paar bijzonderheden moeten doen aan de auto;
- Cardanas vervangen i.v.m. lichte resonantie (door een 2e hands exemplaar)
- Lekke koppakking laten vervangen
-Kilometerteller heeft een jaartje stilgestaan, laten repareren.
- Dimlichtrelais gesmolten waardoor de verlichting het niet meer deed.
Verbruik ligt tussen de 1:7.5 en de 1:9. Afhankelijk van wie er rijdt. De rechtervoet van mijn vrouw is ietsje zwaarder en zij rijdt ook veel stadsritjes.
Verder geen roest. Maar ja, de eerste 16 jaar heeft de auto ten zuiden van het Gardameer gereden.
Vorig jaar nog bij de dealer in de buurt van Verona geweest waar de auto ooit nieuw geleverd was.
De Italiaanse Volvodealer keek mij glazig aan. Hij snapte niet dat er nog van die idioten waren die zo'n oud blik koesteren.
Kortom, erg blij met de auto en nog lang niet van plan hem in te ruilen voor een grijze eenheidsworst.
Beurt zonder bijzonderheden
- 325.000 km
Grote beurt gehad bij een 240 specialist. Vloeistoffen vervangen, verder geen bijzonderheden.
Laatst de deurklink eraf getrokken (zat al een tijdje los)
Zelf heel eenvoudig met een torx vastgezet van binnenuit.
Verder begint de einddemper er wat slechter uit te zien, dat is wellicht een punt voor de APK in April.
Voorremmen afgedraaid
- 331.000 km
Al enige tijd last van een trilling in stuur tijdens het remmen. Omdat de schijven er vanaf 2013 onderzitten en dus dik genoeg zijn heb ik ze laten afdraaien.
Oorzaak van het trillen is onbekend.
Kleine update
- 361.000 km
Een update waarin weinig te melden is. Gewoon een beurt waarin de vloeistoffen zijn vervangen/gecontroleerd, achterste demper en één koplampreflector vervangen i.v.m. APK. Weinig bijzonderheden.
Wel zijn de remschijven vervangen omdat het trillen terug bleef komen.
Later heb ik de twee Michelin energy's nog laten trimmen omdat deze gecupt waren. De oudere Uniroyal waren nog prima. Ik weet niet of dit de oorzaak was maar het trillen bij het remmen blijft uit.
Afgelopen zomer bepakt en bezakt naar Oostenrijk geweest. Het viel mij op dat bij warm weer en langzaam (file) rijden de bult op de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rood kwam. Airco uit, op benzine gaan rijden hielp enigzins.
Nu in NL blijft de temperatuurmeter netjes in het midden staan. Onder welke omstandigheden dan ook.
Onlangs het pinnetje van de dagteller afgebroken. Deze vakkundig laten repareren door een specialist uit Oosterhout. Deze heeft tevens een aantal condensators vervangen, alle solderingen nalopen en het telwerkje opgefrist. Dat alles tijdens een bak koffie.
Verder nog steeds met een grote glimlach achter het stuur.
Tot de volgende update.
Aanrijding gehad. #@^#&^$*&@%&#!@
- 364.800 km
Ondanks dat ik altijd de auto met zijden handschoentjes behandel ben ik toch in een kopstaart botsing beland1.
Op een maandagochtend in november reed ik om 06.30 over de a15. Het was druk en het verkeer stroopte al wat op. Ik wilde uitvoegen bij mijn afrit, ik keek over mijn rechterschouder om te kijken of ik ruimte had en toen stonden alle auto's voor mij vol in de remmen. Ik heek voor me, kon niet meer op tijd remmen en boorde mijn lange neus achterin een Volvo s60 station. Daar sta je dan. Doodongelukkig langs een drukke A15 met allemaal lachende, geïrriteerde en toeterende weggebruikers die langsrazen. Gelukkig was er alleen blikschade en kon ik op eigen kracht nog naar een veilige parkeerplaats komen (na de motorkap met Duct-tape gefixeerd te hebben).
Gelukkig was de auto getaxeerd en all-risk verzekerd.
De keuze was gauw gemaakt. De auto gaat weer de weg op. Het heeft vijf maanden -tussen de bedrijven door- geduurd voordat hij weer opgelapt was. In die tijd heerlijk gereden in een Ford Mondeo Ghia uit 1996 die ik van een vriend gekregen had voor een fles jonge klare.
In april 2016 stond de auto weer fris op zijn wielen.
Ik hoop voorlopig schadevrij te blijven rijden. Er gaat niets boven mijn eigen 240!
Nieuwe Radiateur
- 370.000 km
Nieuwe radiateur geplaatst. De oude zat er al vanaf 1992 in.
Verder zonder problemen naar Zuid Duitsland geweest met het hele gezin en kar.
Nog steeds rijden met een glimlach!
Nieuwe dynamo
- 373.000 km
Tijdens een rit terug uit België begon het laadlampje te branden.
Daarna toch nog twee forse ritten gereden om vervolgens achterin een boomgaard met grote kar achter de auto stil te vallen.
Andere accu erin geprutst en en na wat metingen verricht te hebben erachter gekomen dat de dynamo defect was.
Nieuwe dynamo erin en weer verder!
APK, beurt en weer door
- 380.000 km
APK en beurt laten uitvoeren.
Naast de gebruikelijke zaken rondom de beurt een aantal remslangen, stabilasatorrubbers en draagarmrubbers vervangen.
Verder geen bijzonderheden. Met vertrouwen gaan we de zomer tegemoet.
Beurtje en moeilijke keuze.
- 397.000 km
APK en beurt zonder grote bijzonderheden.
Alleen de remschijven en de voorbanden zijn vervangen naast olie e.d.
Na ruim 10 jaar bezit en nog steeds veel rijplezier krijg ik een auto van de baas bij mijn nieuwe functie.
Ik zit nog even in dubio wat te doen met de 240 op LPG. Ik wil hem er graag bijhouden. Eigenlijk rijd ik liever in een 240 dan in het multimedia apparaat op wielen die ik aangeboden krijg..... Wordt vervolgd.
Eerst de Alpen over met de 240...
APK, Beurt en twijfel
- 397.000 km
De 240 heeft een APK en een beurt gehad. Naast de gebruikelijke zaken zijn er twee nieuwe voorbanden en remschijven gemonteerd. Klaar om deze zomer met de nieuwe vouwwagen de alpen over te trekken.
Echter, ik krijg bij mijn nieuwe functie een auto van het bedrijf. Met deze auto zal ik alleen zakelijke kilometers rijden. De vraag is wat ik met de 240 op LPG G2 ga doen. LPG eruit gooien? Auto gedeeltelijk schorsen in de wintermaanden (voor behoud)? Of helemaal van de hand doen...
Eerst maar eens op vakantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.