Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Groots klein: Citigo!
Beste lezer,
Hierbij deel ik met veel plezier mijn ervaringen gedurende ruim 210.000 km en vijf jaar met de Skoda Citigo.
Eerst even voorstellen:
Ik ben Eric de Bree, 52 jaar en ik werk als rijvaardigheidsinstructeur in heel Nederland.
Mijn specialisme is het (bij)scholen van beroepschauffeurs en lessen verzorgen voor basiskwalificatie techniek, verkeer en administratie. Verder geef ik alle vormen van rijvaardigheidstrainingen en lezingen.
In het verleden ben ik Internationaal Chauffeur geweest en ik doceer vanuit mijn ervaring.
Regelmatig doe ik met veel plezier Internationale en nationale ritten op touringcar en vrachtauto.
Verder heb ik een eigen radioprogramma bij een lokale omroep en doe ik veel op audiovisueel gebied.
Ik sta erom bekend dat ik alles met passie, aandacht en overtuiging doe en dus ook het kiezen en gebruiken van mijn auto's.
Veel leesplezier, en vergeet ook de video niet te bekijken die aan deze review gekoppeld is!
Citigo?
De naam zou suggereren dat dit een autootje voor de Stad is maar de afgelopen maanden heb ik de Citigo flink de sporen gegeven, voornamelijk op de snelweg.
De auto is afgeleverd op 24 december 2012 door het voortreffelijke garagebedrijf Terpstra in Sexbierum.
In de eerste maand heb ik het gepresteerd om ruim 7400 kilometer op de maagdelijke teller te zetten.
Op jaarbasis zou dat neerkomen op bijna 90.000 km!
In de proefrit (d.d.september 2012) was mij al zeer duidelijk geworden dat dit a-segmentertje veel meer in zijn mars heeft dan de naam doet vermoeden.
De keuze voor deze auto wordt grotendeels verklaard in deze review.
Wat mij betreft is er een wereld van verschil met de concurrentie. Alleen de KIA Picanto en de Hyundai i10 komen een beetje in de buurt maar de motoren zijn in mijn eigen test te dorstig gebleken en het interieur haalt niet de kwaliteit en de ergonomie van de VAG-drieling. Let wel: het niveau is hoog!
Dat het geen Up! of Mii is geworden is een zeer persoonlijke en smaakgevoelige kwestie. In mijn ogen is de Citigo gewoon de leukste van de drie en ik vind Skoda een zeer sympathiek merk.
Het loser- imago van Skoda hangt samen met de Russische bemoeienis in het Sovjet- tijdperk en deze ligt al lang achter ons.
Overigens: vóórdat de Russen zich ermee gingen bemoeien was Skoda een technisch zeer vooruitstrevend merk en kon zich meten met de beste Duitse merken.
De praktijk van het alledaagse intensieve gebruik brengt de échte kwaliteiten van dit toch wel bijzondere karretje naar boven.
In dit verslag sta ik even stil bij de belevenissen met mijn Skoda Citigo 5drs 44kW Ambition.
De motor
Uitgebreid onderzoek in de oriënterende fase voorafgaand aan de aankoop maakte mij al snel duidelijk dat de 44kW-uitvoering goed voldoet. De enige twijfel die ik had over een eventueel vermogens/koppel tekort zou te maken hebben met omstandigheden van en naar de Wintersport in de Franse Alpen en regelmatige ritten naar Scandinavië.
Als je kijkt naar normale Nederlandse omstandigheden vind ik dit goed ingeschat.
In stedelijke omstandigheden komt de Citigo lekker vlot van zijn plek. De koppeling heeft een mooie lange slag, geeft voldoende feedback en maakt comfortabel wegrijden prima mogelijk. Je kan zeer vroeg opschakelen, de meeste rotondes zijn in de derde versnelling prima te ronden. Daarbij valt op hoe soepel het motortje vanaf zeer lage toerentallen zonder protest kan versnellen. Het is dan weliswaar geen sprintwonder, maar zonder mokken van de driecylinder kan je vlot wegkomen. Bij constante toerentallen laat het motortje zich opvallend weinig horen en bij accelereren is een lekkere brom (sommige beweren"pruttel") hoorbaar die nooit storend zal worden.
Dan nu de praktijk van de Wintersport. We zijn met een grote groep van 14 personen naar La Joué de Loupe in de Franse Alpen geweest.
Ironisch genoeg was ik ooit de eerste die met een Volvo Estate in die groep meeging.
Nu heb ik dus een Skoda Citigo en bestaat de rest van de groep uit drie Volvo Estates: een 940 LPT, een V70 2.5 Turbo en een V70 D5.
Ik had wel redenen om te twijfelen of de Citigo dit Turbo-geweld wel aankon!
Die vrees bleek ongegrond. De Volvo's waren voorzien van vier personen en hun bagage en de Citigo mocht twee personen en een heel pak spullen meeslepen. De eerste test was het heuvellandschap ten zuiden van Luik en daar kwamen we probleemloos en vlot overheen.
Natuurlijk moest er regelmatig worden teruggeschakeld (dat gaat overigens soepel, duidelijk en snel), maar de snelheid bleef ferm boven de 100km/ uur.
Gedurende de rest van de rit heb ik nooit het idee gehad dat de Skoda echt ademtekort heeft gehad.
Natuurlijk hebben de Volvo-bestuurders best een beetje rekening gehouden met mijn driepittertje, maar het tempo is ononderbroken hoog geweest.
140 km/u op de teller bleek een heel haalbare kruissnelheid.
Het verbruik over de hele heenrit van pakweg 1300 kilometer was ruim 1:16,5 bij het al eerder genoemde hoge gemiddelde en veel stevige klimacties.
Kwaliteitsindruk
Het is al lang bekend dat producten van de Volkswagen- groep een goede reputatie hebben als het gaat kwalitatief hoogwaardige materialen en een degelijke afwerking.
De tijd zal het leren, maar de start is veelbelovend. De gebruikte materialen zien er goed uit en voelen prettig aan al is het natuurlijk geen Golf VII- niveau. De dashboardpanelen sluiten keurig op elkaar aan en nergens is een rammel of kraakje te bekennen. Wel heb ik mijn twijfels of de viltachtige dakhemel wel goed schoon blijft of schoon te maken valt. Aan de andere kant: daar hoef je eigenlijk nooit met je handen te komen.
Comfort
In een a-segmenter mag je natuurlijk niet te veel verwachten van het comfortniveau.
Na diverse proefritten in een aantal concurrenten van o.a. de PSA-Groep was inmiddels duidelijk geworden dat de lat verrassend hoog ligt maar de indruk dat je in een kleine auto rijdt bleef steeds aanwezig. Logisch natuurlijk, het zijn kleine auto's.
De Citigo zal je steeds weer verrassen met een hoog comfortniveau.
Vering en demping geven de indruk in een veel grotere auto te rijden. Soepel en gelukkig ook niet te stevig gedempt.
Verkeersdrempels moet je wel als gevolg daarvan met terughoudendheid overwinnen.
Even stevig remmen en dan de voorzijde laten uitveren bij het beklimmen van de drempel werkt overigens prima.
Wat veruit het meest positief opvalt is de geluidsproductie.
Het vrijwel afwezig zijn van motorgeluid zorgt voor een zeer hoge mate van comfortbeleving en alleen op afroep komt een leuke driecylinder-roffel vrij.
Als gevolg hiervan zien we op diverse forums (fora?) al de eerste "luxeproblemen" opdoemen.
Klachten over tikken van de ruitenwisser-relais en klikkende geluiden uit de aandrijflijn bij opschakelen.
Door het vrijwel afwezig zijn van motorgeluid ga je gewoon andere dingen horen!
Een groot compliment voor de sound-engineers van deze auto.
De voorstoelen verdienen ook een eervolle vermelding. Na een hele dag en ruim 1300 kilometer kan ik concluderen dat deze tot niet alleen de beste in het segment horen, maar zelfs in een veel duurdere auto's zal je niet snel een stoel vinden die beter voldoet.
De vorm is perfect voor mij, de zijdelingse steun is ruim voldoende, de zitting is lang genoeg en goed gevormd. Ook de verstelmogelijkheden zijn goed.
Aanbevelenswaardig; de Stoelverwarming en hoogteverstelling, beide onderdeel van optiepakketten.
De interieurruimte vóór is niet alleen in vergelijking met de concurrentie groot, maar ritjes in een Renault Mégane uit 2010 en zelfs de BMW 3- serie maakten mij duidelijk dat een klasse hoger ook geen probleem is. Duidelijk meer ruimte(-beleving) in de Citigo! Op de achterbank is de ruimte niet riant, maar zeker acceptabel voor mijn zoons van negen en bijna dertien jaar.
Brandstofverbruik
Zoals verwacht is het brandstofverbruik in de winter wat hoger dan in de zomer. Tijdens de testrit in september haalde ik vrij probleemloos de 1:25, nu is het gemeten gemiddelde bij 80% snelweggebruik 1:21,9. De auto laat zich heerlijk lang in de versnelling uitrollen en in de bebouwde kom kan je rustig 50 in de vijfde versnelling rijden. Daarbij zie je verbluffend lage verbruikscijfers voorbij komen. Juist in file en de bebouwde kom lukt het steeds weer het verbruik absurd laag te houden.
Bij hoge snelheden (veelal 140-150 op de teller), veel bepakking en veel klimwerk steeg het verbruik naar 1:16. Voor mij zeer acceptabel.
Het start- stop systeem werkt prima en daagt je uit heel goed de verkeersstromen te observeren als je bij verkeerslichten vooraan staat. Doe je dat goed, dan zal niemand merken dat je met Start-Stop rijdt.
Praktische bruikbaarheid
In de eerste maand 7400 kilometer op de teller zetten betekent dat je direct allerlei
zaken tegenkomt als het gaat om dagelijkse bruikbaarheid.
De kofferruimte is ruim voldoende, een boodschappenkrat gaat er goed in. Wel is de kofferbak-rand en de bovenzijde van de bumper niet voldoende beschermd tegen mijn brute gebruik en zal ik op korte termijn een folielaag aanbrengen, net als op de dorpelranden bij de voordeuren.
Ergonomisch is er niet veel op aan te merken. Alles zit op een duidelijke en goed bereikbare plek en binnen een paar dagen zijn alle basisfuncties blindelings te bedienen, zeker als je al eerder in een auto van de Volkswagen-groep hebt gereden.
Er zijn diverse gebruikers die klagen over het gemis van een middenarm-steun.
Persoonlijk heeft het even geduurd totdat ik de goede zitpostitie heb gevonden, maar de middenarm-steun mag nog even wachten.
De hoogteverstelling van de stoel is ook weer zo'n lekkere optie die in deze klasse niet vanzelfsprekend en zeer welkom is.
Wat is wel een echt gemis vind is het ontbreken van een hoogteverstelling van de gordel. Als ik de zithouding goed heb ingesteld schuurt de gordel precies in mijn nek.
Simpele oplossing: een coltrui in de winter en een Gordelkussentje in de zomer.
Ook zouden er klachten zijn over vocht in de auto. Persoonlijk heb ik hier geen last van.
Alleen bij hevige regenval en een bezetting van drie personen met natte kleding was de airco echt noodzakelijk om de boel droog te houden. Klein gemis: een regelbare traploze intervaltijd op de ruitenwissers.
Wat opvalt is dat de spiegels ook onder vuile en natte omstandigheden keurig schoon blijven en volop zicht bieden, ook zonder spiegelverwarming. Nog een leuk en doordacht detail: Wanneer de ruitenwissers bij het rijden in de "continue wissen" (stand 1) staan schakelt de auto bij stilstand naar interval. Ideaal!
Een tegenvaller was het geluid van de luidsprekers. Ik heb nota bene het optionele Media-pakket in de auto met 6 speakers.
Het hoge- tonenbereik van de aparte tweeters in de A-stijl klinkt best aardig, maar de midden-laag sectie geeft een ronduit slecht, rommelig en vervormd geluidsbeeld.
Het is duidelijk dat hier hele goedkope kartonnen conussen zijn gemonteerd en er geen of slecht dempingsmateriaal in de deuren aanwezig is.
De eerste upgrade van mijn Skoda zal een eenvoudig en goed gefilterd Focal 2-weg systeem zijn, ondersteund met een zeer compacte actieve Pioneer Subwoofer onder de rechter voorstoel, betere bekabeling en betere dempingsmaterialen in de deuren. (zie latere updates)
Let wel: Ik wil beslist geen Boomcar!
Opmerkelijk genoeg vinden de meeste Mii/Up!/ Citigo- genieters het geluid van de speakers vaak erg goed, dus hier is sprake van een zeer smaakafhankelijk item.
Misschien ben ik wel gewoon verwend op dat gebied? Of veeleisend?
Ook de ontvangst van de radio valt me tegen.
Ik luister veel naar Radio 1, Radio 2 en BNR.
Het stereobeeld van deze krachtige zenders is ronduit slecht als je niet in directe nabijheid van Lopik bent.
Mijn garagist geeft aan dat dit met een antenne-signaalversterker waarschijnlijk te verhelpen valt.
Verder bevalt de bediening van de "Funky" radio en het Move & Fun systeem helemaal.
Het even wennen dat je vrij hard moet tikken tegen het scherm. maar het werkt prima.
Dat hele Move&Fun systeem van Navigon is geïntegreerd in het boordsysteem van de auto en bevat ook een hele mooie uitgebreide boordcomputer, een goed werkende Bluetooth- telefoonfunctie en een veelgebruikte mini-SD kaart muziekspeler.
Het is simpel om een telefoon te koppelen aan het systeem, soms duurt het wel even voordat dit daadwerkelijk gebeurd is.
Weggedrag / Besturing
Voorzien van splinternieuwe 165 mm smalle Michelin Alpin 4 winterbanden is er vrijwel geen gladde wintersporthelling die de Citigo niet aankan, zowel omhoog als omlaag. Gladde bochten worden eerst ingezet met een kleine portie onderstuur en vervolgens gaat de Skoda als op rails. In de "drukste spits ooit" onder verraderlijke en drukke omstandigheden verliep de rit Zeewolde - Eindhoven zonder noemenswaardige vertraging en angstige momenten.
Onder normale Nederlandse omstandigheden en bij gemiddeld gebruik zal de Citigo je nooit voor verassingen laten staan. Goedmoedig, voorspelbaar en veilig zijn hier het devies.
De besturing is voldoende licht bij lage snelheden en de rechtuitloop bij hogere snelheden geeft een rustig en veilig gevoel op de snelweg.
Het stuurgevoel is prettig en direct zonder meteen "sportief' nerveus te worden. Prima.
Onder de genoemde gladde omstandigheden is er ruim voldoende feedback via het stuur, vooropgesteld dat de handen op de 'kwart voor drie" positie staan.
Voorlopige conclusie na een maand en ruim 7000 kilometer:
De Skoda Citigo is in mijn ogen een geweldige auto met slechts kleine onvolkomenheden.
Voor mij is het "All the car you'll ever need" en zeker geschikt voor lange afstanden.
Verbluffend comfortabel, verrassend competent en heel veel Fun to Drive.
Aanbevolen opties: Move & Fun, Cruisecontrol, Stoelverwarming en Airconditioning.
Op diverse sites zien we veel mensen die spijt hebben van het feit dat ze bepaalde opties niet besteld hebben.
Mijn advies; spaar even door en ga voor de meest luxe versie.
Ik kan deze auto aan iedereen aanbevelen.
Omdat ik het komende jaar waarschijnlijk ruim 60.000 km ga rijden met deze auto, zullen er regelmatig updates op deze site verschijnen.
Update :
Ik zie dat ik "prestaties" slechts drie sterren had gegeven. Dat is niet helemaal eerlijk. Gerelateerd aan de motorinhoud en -configuratie verdient dit motortje zeker vier sterren.
Geruchten gaan overigens dat er een Citigo Sport met 1.0L Turbo en 81kW (110Pk) zou komen, maar niet voor de NL-markt. De spirituele opvolger voor de Golf 1 GTi is geboren!
Kilometers vreten
- 8.500 km
De Citigo is een geweldige kilometervreter.
Er zijn weken dat ik ruim 1700 km op de teller bij zet! In rust en comfort en dat verbaast nog steeds iedere dag.
Verbruik stabiel op 1:21. Vandaag op de weg naar Eindhoven dankzij de drukte een mooie stabiele 1:23 op de computer gezet bij een gem. snelheid van 84 km/u, en dat is best hoog!
Heel even gaf de Micro-SDcard audioplayer een storing aan, maar het wissen en opnieuw plaatsen van de bestanden loste het probleem op. Ik geef gewoon het kaartje de schuld.
Heerlijk om podcasts te luisteren, afgewisseld met live radio.
Nog nooit heb ik een auto gehad die zo snel écht mijn auto is geworden. Go Citigo Go !
geen nieuws, goed nieuws
- 11.000 km
Het gaat hard met het tellertje in de Citigo. Inmiddels de 11.000 kilometer voorbij en ik blijf bij mijn mening: dit is een toppertje!
Verbruik stabiel tussen 1 op 20 en 1 op 21. Iedereen die er mee rijdt of meerijdt is onder de indruk van de ruimte, de rust en het comfort.
Minder praktisch: de lichte bekleding van het middelste gedeelte van de stoelen van deze "Ambition" uitvoering. In de "Elegance' is de stoel geheel in zwarte stof uitgevoerd.
Hoewel ik mijzelf als een nette gebruiker zie (ik eet geen zakken chips leeg tijdens het rijden en draag zoveel mogelijk schone kleding, zorg bovendien dat de auto van binnen en buiten zoveel mogelijk schoon is) verschijnen er regelmatig wat vlekjes op de lichtgrijze bekleding. Gelukkig laat de stof zich eenvoudig reinigen. Eind maart volgt de eerste 15.000 km onderhoudsbeurt en daarbij worden de winterbanden vervangen door de standaard lichtmetalen velgen met zomerbanden.
Solid as a Rock
- 12.500 km
Afgelopen tijd heb vanwege mijn werk als rijvaardigheidsinstructeur weer heel wat kilometers in A-segment auto's rondgereden en ik schreef het al eerder: de lat ligt hoog, ook bij deze ukkies. Met name de Kia Picanto scoort heel goed. Maar tot dusver ben ik geen concurrent tegengekomen die het "solid as a Rock"- gevoel benadert zoals dat bij de Citigo het geval is. Als faktor in het rijplezier een niet te onderschatten element.
Watersnoodramp 2013
Op diverse fora verschijnen inmiddels alarmerende berichten over vochtproblemen bij opvallend veel gebruikers van met name de VW Up!. Ook enkele Citigo-rijders hebben er schijnbaar last van. In sommige gevallen is de oorzaak gevonden: een lasfout in het schutbord of een kitfout bij de voorruit.
Toch zie ik ook in de praktijk heel veel mensen het verwarming/ventilatiesysteem totaal verkeerd gebruiken. Mijn tips om vocht in de auto terug te dringen / voorkomen:
1: zet alleen de airco aan als dit echt nodig is dwz. bij zeer hoge temperaturen of wanneer er veel vocht in de auto is (vier inzittenden, nat weer, natte jassen)
(Een airco is een hele goede luchtdroger, zelfs in combinatie met de verwarming)
Gevolg: een gezonder klimaat in de auto en lager verbruik.
Zet de frisselucht-toevoer helemaal open en laat de blower op stand 1 of 2 draaien.
In de praktijk staan alle verwarmingsknoppen bij mij meestal precies recht omhoog.
2: Zet bij iedere rit waar de airco is gebruikt de airco ongeveer 5 kilometer voor einde rit UIT. Op deze wijze kan het systeem drogen en vormen zich veel minder/ geen schimmels en bacteriën zich in de auto. Zo kan je lichaam zich ook aanpassen aan de buitenomstandigheden.
3: wanneer de zon schijnt en de auto staat voor je deur: ramen / deuren open en lekker luchten. Dat doe je thuis hopelijk ook en bij de auto is het net zo nodig. Haal het liefst dan ook even de matten uit de auto en hang ze in de zon. Er zit vaak heel veel vocht onder/ in de matten.
Wanneer er dan nog vochtproblemen zijn ga dan naar je dealer. Dan is er echt iets mis!
Een meesterwerk
- 18.000 km
Inmiddels is het drie-pittertje lekker los gekomen en is het verbruik geleidelijk aan het dalen. Verder kan ik geen andere conclusie trekken dat deze motor een meesterwerkje is.
Deze trekt vanuit alle toerentallen voortreffelijk, is geweldig vergevingsgezind en zeer zuinig. Over levensduur kan ik natuurlijk niet veel zeggen na 18000 kilometer, maar over een paar jaar en 250.000 km hebben we het daar wel weer over...
Wil je sprintjes winnen? koop een VW Golf R.
Wat ruist daar.......?
- 20.000 km
De Citigo staat inmiddels op 20.000 kilometer en inmiddels zijn de zomerbanden al een paar weken ingereden. Wat vooral opvalt is dat de af-fabriek Continental banden duidelijk meer geluid produceren dan de Michelin Alpin winterbanden. Een verschijnsel dat ik al eerder constateerde bij andere auto's.
De lichtmetalen velgen heb ik met Plastidip gespoten en het matzwart van de wielen staat erg goed in combinatie met de donker getinte ramen en het zwarte schuif-kanteldak. Het is een stoer bakkie zo. Verder valt het op dat ik bij het tanken de officiële tankinhoud van 35 liter regelmatig ruimschoots overschrijd. het record staat op 42 liter! Daarmee heb je dan wel een respectabele actieradius van ruim 800 kilometer tot het waarschuwingslampje oplicht. Dan zit er dus nog 5 liter in de tank.... gaat lekker!
Grote beurt in zicht
- 25.000 km
Inmiddels is de Citigo de 25.000 grens gepasseerd, uiteraard totaal probleemloos.
Van alle opties die ik op de auto besteld heb begint nu het schuif-kanteldak wel bovenaan de favorietenlijst te komen. Bij warm weer en hoge snelheden lekker op een kiertje (zorgt ook voor voldoende afvoer van warmte bij zonneschijn) en binnen de bebouwde kom helemaal open. Aanrader!
Plussen en minnen
- 27.000 km
Het laatste halfjaar heb ik een respectabel aantal kilometers met de Citigo gereden en geleidelijk ga je ook zaken opmerken die verbetering kunnen gebruiken. Laat ik vooral heel duidelijk zijn: De Citigo/Mii/Up! zijn allemaal geweldige allrounders en de absolute maatstaf in dit segment. Je zou kunnen zeggen dat de puntjes die hier worden aangestipt als advies voor de eerste facelift gelden.
Bij regenachtig weer sijpelt er soms een straaltje water op de voorstoelen bij het instappen, dat is het gevolg van het ontbreken van een regengootje. Een constructietechnische oplossing heb ik niet zo gauw paraat. Nu even een doekje erover voor het instappen en klaar.
Wat mij betreft mag de tellerunit in het dashboard 2 cm lager geplaast zijn zodat deze bij alle stuurstanden beter zichtbaar is. Als je nu het stuur wat lager instelt dekt de stuurrand het bovenste deel van de tellers af.
Doordat de auto zo stil is valt op dat bandengeruis vooral van achteren komt, zeker wanneer de achterbank is omgeklapt. Een simpel isolatiematje aan de binnen- of buitenzijde zou veel schelen.
De binnenzijde van de kofferbak is zeer gevoelig voor beschadigingen. Bekleden dus. Lost ook het vorige "probleem" op.
Grootste klacht is het ontbreken van de gordelhoogteverstelling. VW/Skoda/Seat: regel dat!
Ook zou in de optielijst een axiale stuurverstelling moeten staan, zodat je minstens de keuze hebt.
Ik rij zelf altijd met dimlicht aan, maar verwacht wel een dimlicht-controlelampje in het Dashboard. Ook zou de mogelijkheid geboden moeten worden om de dimlichten automatisch in te schakelen na het starten van de motor. (Volvo doet dit al jaren)
Een iPod en/of USB-aansluiting in het dasboard zou een wenselijke optie zijn.
Zoals u ziet, geen grote problemen. In het dagelijks gebruik verbaas ik me iedere keer weer wat een fijne auto dit is en zelfs na het berijden van veel grotere/luxere auto's is het iedere keer weer een genot om in mijn eigen Citigo te stappen.
Geluiden (of het ontbreken ervan)
- 35.000 km
Het positieve totaalbeeld van de Citigo blijft recht overeind en ik verwacht dat het ook wel zo blijft! Zuinig, comfortabel, ruim genoeg en goed gebouwd: Mijn mening blijft overeind en de Citigo geeft nog iedere dag plezier.
Ik zei het al: wanneer je een auto zeer intensief gebruikt ben je uiteindelijk het ultieme proefkonijn en zo komen alle grote en kleine foutjes aan de oppervlakte.
Tot dusver kan ik stellen dat we te maken hebben met slechts kleine hikjes. Iedere auto -in welke prijsklasse dan ook- zal hier mee te maken hebben, zo ook deze Skoda.
Ik zal me beperken tot de Navigon-unit.
Het Audio- gedeelte met micro-SD kaart werkt zeker niet vlekkeloos. Af en toe (ongeveer één keer per twee maanden) loopt het systeem helemaal vast en moet de SD-kaart verwijderd worden en gereset.
Afgelopen maand bleek dat het geluidsvolume ineens enorm wegzakte. Ook hier: resetten loste het probleem op.
De Bluetooth- telefoonfunctie maakt regelmatig geen of een halve verbinding. Oplossing: hele Navigon resetten en telefoon opnieuw inlezen.
Als het werkt (gelukkig vaker wél dan niet) doet alles het prima.
De stemherkenning is opvallend genoeg op de navigatie veel beter dan op de telefoon.
Dit hele verhaal heeft wel erg veel Windows-trekjes en wie mij kent weet hoe ik daar over denk... :-)
Huiswerk voor Navigon!
Ik ga ook maar eens de laatste software- update plaatsen. Het zou VAG sieren als deze gratis beschikbaar komt voor gebruikers in de garantieperiode. Ik zal eens navragen.
Business As Usual
- 45.000 km
In het vorige verslag repte ik al over de probleempjes met de Navigon. Via de Navigon- site kan je een programma genaamd "Navigon Fresh" downloaden en daarmee het apparaat gratis op de laatste stand van zaken houden. De updates blijken zeer waardevol! De "Move&Fun" functioneert nu veel sneller, gevoeliger en duidelijker. Alleen het probleem met de iPhone4 is nog niet opgelost.
Ook de eerder genoemde luidsprekers zijn vervangen door een Mooi Focal-setje en de precisie van de weergave is heel veel beter geworden. Het bonkerige geluid is eruit en het stereobeeld is zoveel mooier! Aanrader voor Hifi-liefhebbers. Bij de 45000 km beurt geen enkel probleem aangetroffen en het slijtagebeeld van banden, blokken en schijven is veelbelovend. De kosten per kilometer zijn spectaculair laag te noemen. Even terugkijkend op 2013: gemiddeld 1:21,7 gemeten aan de pomp. Zeer tevereden!
Nog steeds onovertroffen
- 65.000 km
Het blijft een heerlijk ding, die Citigo.
De kosten zijn nog steeds zeer laag en de auto is uitermate betrouwbaar, comfortabel en prettig in gebruik.
Het is een genoegen om lange afstanden af te leggen, 1000 km per week is geen uitzondering.
Kleine dingen die aandacht behoeven:
Inmiddels is er ook een DAB+ unit in de auto gekomen en ben ik er steeds sterker van overtuigd dat de Radio "Funky" vervangen moet worden. De ontvangst- klachten blijven (stereobeeld slecht en signaaluitval. Gelukkig zit ik nog ruim binnen de garantie.
Verder blijft de bekleding een punt van aandacht. Regelmatig schoonmaken met het juiste middel blijft vereist. Tip: koop een uitvoering met zwarte bekleding.
Zou ik nog eens een Citigo kopen? Zeker wel, al is deze vraag totaal niet aan de orde want ik wil tot minstens 200.000 km doorrijden en ik vermoed dat mijn volgende auto een EV of FuelCell zal zijn.
Als de opvolger van de Up!/Citigo/Mii ook in dergelijke varianten te koop zal zijn sta ik vooraan!
Het moet niet gekker worden
- 72.000 km
De Groene Citigo blijft vrolijk haar kilometertjes maken en we gaan regelmatig ruim over de 1200 km per week heen. Met de zeer gunstige weersomstandigheden van de eerste weken van september is het gelukt om over de 1000 kilometer op één tank te gaan! Dankzij het vrijwel afwezig zijn van wind en een rustig verkeersbeeld onderweg van Zeewolde naar Schiedam en Helmond is het gelukt om het aan de pomp gemeten verbruik (niet op de boordcomputer, die gaf 1:27 aan) van -hou je vast- één liter voor zesentwintig kilometer en vierhonderd meter te scoren! Gemiddelde snelheid over deze tank 74 km/u. Beter gaat het niet worden vrees ik. Het word een beetje saai verhaal, maar deze gaat als een trein en voelt momenteel aan als dat hij net zo lang meegaat.
Op naar de 100.000 km!
- 96.000 km
Het is een tijdje stil geweest rond onze groene Citigo en dat is simpelweg omdat er geen bijzonderheden te vermelden zijn. Volkomen probleemloos halen we de kilometers binnen. De reden dat er weer een hoofdstuk toegevoegd wordt is het naderen van de "ton". Iets dat in het niet al te recente verleden wel zo'n beetje het eind van een autoleven inluidde en zeker bij kleine auto's een vrij opmerkelijke gebeurtenis was. Tegenwoordig is het een heel ander verhaal, en zeker in de Citigo. De auto voelt nog solide aan als op de eerste dag. Alles werkt en voelt nog als nieuw. Half maart zijn de origineel geleverde Continental-banden vervangen door Michelin EnergySavers dat heeft de auto alleen maar heel veel beter gemaakt! Afrolgeluiden zijn aanzienlijk minder en het comfort is er op vooruit gegaan. Nu blijkt dat een flink deel van het (voor sommigen) wat te stoterige karakter van de Greentech-versie voor rekening kwam van de oude banden. De auto klopt gewoon geheel met de Michelins. Ik heb sinds de aankoop alle kosten bijgehouden en na het passeren van de 100.000 zal ik een totale kostenopsomming geven zodat u allen zal zien hoe absurd voordelig deze auto te rijden is.
Mijlpaal!
- 100.000 km
Onze Citigo heeft de eerste echte mijlpaal te pakken. De 100.000 staan er op!
Totale kosten: Onderhoud, banden, afschrijving, verzekering en belasting: 6059,30 Euro. Brandstof: 7574,04 / 4608,3 liter. Totaal 13633 Euro over 100.000 kilometer. Dus voor pakweg 15 cent per kilometer. Nul storingen, nul problemen, geen schade en heel veel rijplezier.
Eerste echte reparatie
- 110.000 km
Bij de 105.000 km beurt-
(De Citigo krijgt trouw elke 15.000 km zijn onderhoud bij Garage Terpstra in Sexbierum)
-is er een beginnend probleem gevonden met de radiateur.
Op diverse plaatsen in de radiateur is lekkagegevaar vastgesteld en er is voorgesteld om de koeleenheid te vervangen. Ik vermoed dat het zeer ruime zoutgebruik op de weg in de eerste weken na ingebruikneming (in januari 2013) wat destructieve sporen heeft achtergelaten. Gelukkig is het vervangen ervan een fluitje van een cent, kost dus weinig aan arbeidsloon en de unit zelf komt op 70 Euro. Al met al niet iets om pijn in de buik van te krijgen. Verder valt er geen spektakel te melden. De Citigo doet nog steeds zijn werk naar behoren en ontwikkelt zich verder tot een betrouwbaar en aangenaam familielid. Nog even een opmerking over Terpstra in Sexbierum: Geweldige vaklieden en echte autogekken.
Bij dit bedrijf weet je zeker dat je auto in goede handen is en dat je eerlijk behandeld wordt. De moeite van een ritje Zeewolde - Sexbierum v.v. is het zeker waard.
Kersje op de cake
- 120.000 km
Bij de 120.000 beurt heb ik mijzelf en de Citigo een cadeautje gegeven. Een prachtig origineel lederen stuur. Het originele kunststof is niet slecht, maar dit lekker in de hand liggende hoepeltje is heel veel fijner. Maakt het interieur ook nét wat chiquer.
Over het rijden valt -zoals gewoonlijk- niets te melden. Betrouwbaar en voorspelbaar. 1:22,7 gemiddeld met volop rijgenot.
Beurt 175 Tkm
- 176.000 km
Bij de (door werkzaamheden enigszins uitgestelde) 175.000 km beurt zijn de remblokken en -schijven vervangen vóór voor het eerst vervangen. De nieuwe monteur van Terpstra kon het niet geloven. Verder waren de schokdempers achter aan de beurt, die maakten een wat "klokkend' geluid. Rondom nieuwe wisserbladen en een klein beurtje en de Citigo kan er weer een tijdje tegen. De hele auto ziet er nog tintelfris uit. Na 175.000 kilometer is er vrijwel geen steenslag te bespeuren, is de auto nog kras -en deukvrij. Stoelbekleding en -vulling en ook de vloermatten zien er nog fris uit. Op naar de 200.000 km!
Gewoon dóórgaan!
- 195.000 km
Bij kilometerstand 194.000 is er weer een grote beurt uitgevoerd met nieuwe distributieriem. Verder zoals gebruikelijk geen bijzonderheden. Inmiddels overweeg ik om bij de volgende beurt de vering en demping te laten aanpassen naar de "comfort" setting. De auto komt iets o.a. hoger op de pootjes te staan waardoor de veerwegen wat langer worden. De bedoeling is dat het veercomfort gelijk komt aan dat van de niet-Greentech uitvoeringen, wat aanzienlijk beter is dan nu. Van vermoeidheid of slijtage is zo te zien nog geen sprake. De Citigo ziet er nog bijzonder fris uit, binnen en buiten. Bij deze kilometerstand is er geen sprake meer van een redelijke inruilwaarde, dus ik blijf vrolijk doorpruttelen in deze fijne driepitter. De volgende wordt een EV, dus sparen maar!
Booooooring
- 205.000 km
Ja, daar zijn we weer, alleen is er weer zoals gewoonlijk weinig spektakel te melden. Rustig roffelt de driepitter zijn kilometers weg, geheel volgens het Nieuwe Rijden.(dat overigens al helemaal niet nieuw is en hier thuis noemen we het liever Het Slimme Rijden)
Tussen de beurten is gaat er niets stuk, slijt er niets opmerkelijks en glimt de Groene schicht nog als nieuw. Lang niet slecht voor een A-segmenter die 12000 Euro nieuw kostte. Eigenlijk ongelooflijk. De Michelin Alpin 4 Winterbanden waren bij 3mm profiel en na vier winters wat mij betreft op. Daarvoor in de plaats zijn Michelin CrossClimate banden gekomen. All-Season banden die in de eerste kilometers opvallen door de geringe geluidsproductie, het comfort en het fijne stuurgevoel. Ik hoop dat het binnenkort weer flink gaat sneeuwen, dan kan ik deze topper weer eens flink aan het werk zetten. Tot de volgende keer!
Afscheid!
- 210.000 km
Het afscheid. Omdat ik er bewust voor gekozen om over te stappen naar elektrisch rijden neem ik afscheid van mijn trouwe Suusje.
Ze is verkocht aan een oud- collega die er nog heel veel kilometers plezier mee gaat beleven. Het liefst zou ik de Skoda houden, maar dan zou ze alleen maar in de weg staan en teveel geld kosten. Voor iedereen die overweegt een Citigo te kopen? Het is een absolute aanrader. Zorg voor voldoende onderhoud en liefde en je hebt er een geweldige auto aan.
Het ga je goed, lieve trouwe Suus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Citigo 1.0 AUTOMAAT AIRO LM 105.000KM
- 2013
- 105.013 km

Skoda Citigo 1.0i Greentech Drive, Airco, Cruise!!!
- 2014
- 251.571 km

Skoda Citigo 1.0 Greentech Tour 5 Deurs | Org. NL | Navigatie | Airconditioning | Centrale Vergrendeling | Elektrische Ramen | Goed Onderhouden! |
- 2012
- 166.336 km
Lees ook
Deze occasions koop je voor €7.500: kleine, hoge auto van minimaal 7 jaar oud
Dubbeltest - Hyundai i10 vs. Skoda Citigo
Test: Skoda Citigo (2012)
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.