Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS (2013)

autoreview

Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS (2013)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen en eerste kilometers!

  • 174 km

Edit: Per ongeluk eerdere review gedelete...

Bij deze nu dus nogmaals.

Vandaag was het eindelijk zo ver, Auto was op 10-12-2012 al bij de dealer aangekomen maar toch nog gewacht tot 2013.

De auto is redelijk goed uitgerust (wat we op de vorige Megane hadden, hebben we nu ook grotendeels)

Het cup onderstel had ik nog wel graag willen hebben alleen zat er qua budget niet meer in. (en ik gebruik de Megane dagelijks voor me werk dus geen idee of het wel zo'n goed plan had geweest)

Hebben nu de volgende opties.

*)Lederen Recaro's
*)Xenon verlichting
*)Tomtom met Europa kaart
*)Pack essential
*)Arkamys radio
*)Electrisch inklapbare spiegels
*)Renault handsfree card
*)Privacy glas

De kleur heet Jaune Sirius, Het is een erg opvallende kleur die er vanuit elke hoek / lichtinval er toch weer anders uit ziet. De foto's doen er helaas niet echt eer aan.

Vandaag dan dus alvast even gereden met de auto.

Voorlopig nog iets te weinig gereden om er echt een oordeel over te geven. Ik laat dus de waardering op 3 sterren staan en zal dit als de kilometerstand op loopt aanpassen.

Vooralsnog het idee dat de auto meer dan genoeg vermogen heeft en nog best comfortabel is qua rijden.

Als er dan toch 1 punt van kritiek moet zijn; t.o.v onze "oude" Megane (modeljaar 2009/2010) is de telefoon bediening wat omslachtiger.

Ze hebben de functies aan de stuurkolom beperkt waardoor de telefoon functies naar de radio verplaatst zijn.

Ik zal ook de verbruiksmonitor bij houden om te zien wat de RS nu gemiddeld doet qua verbruik.

Verbruiksmonitor

  • 915 km

Bij deze een kleine update (zal mijn verdere bevindingen bij de 1000 km opgeven, ook met wat minpunten)

Ik hou ook een verbruiksmonitor bij (allicht leuk om te zien)

http://www.autoweek.nl/verbruik/8163/renault-megane-coupe-20-16v-turbo-265-rs-2013

Wat kilometers verder en een kleine update.

  • 1.495 km

En bij deze weer een update over de RS.

We zijn inmiddels 1495 kilometers verder en kan inmiddels ook weer wat meer over het rijden melden.

Qua comfort bevalt het me erg goed, Had verwacht dat alles een stuk stugger zou zijn als met mijn Megane Gt-Line maar dit valt allemaal erg mee.
De Recaro stoelen zitten (naar mijn mening) beter als de vorige stoelen, ook op langere ritten. Al is het maar net wat je zelf prettig vindt.

Qua geluid valt me wel het e.e.a zwaar tegen. Ik had in mijn vorige Megane ook de Arkamys upgrade genomen. Heb deze nu dus ook in de RS. (Bose kon niet i.v.m Recaro stoelen)
Nu was al bekend dat het geluid niet je van het is, Echter is het in de coupe variant (had hiervoor de station) nog slechter...
Geluid van de lage tonen was al niet zo sterk, Echter zijn de hoge tonen erg blikkerig. Hier moet ik dus nog maar eens iets voor verzinnen (allicht andere speakers / klein subwoofertje)
Heb ook een telefoon houder van Brodit gemonteerd en die zit muurvast en werkt erg prettig. Telefoon laad altijd op en staat ook altijd in verbinding met de radio om muziek af te spelen (podcasts / spotify / mp3's)

Tevens viel me op t.o.v de vorige Megane dat de telefoon bediening van het stuur naar de radio was verplaatst. Mijn inziens een enorme misser want het bedient een stuk minder. (ogen van de weg houden)

Qua rijden en verbruik valt het redelijk mee. Als er normaal mee gereden is doe je +/- 11 a 10 liter per 100 kilometer. (ik hoopte op 10 / 100 qua gemiddelde) als je wat meer door trekt dan is 12 liter per 100 kilometer reëler.
De RS staat nu ook op winterbanden en er is pas 1495 kilometer mee gereden dus het verbruik zal (hopelijk?) nog wat verbeteren.

Qua vermogen heb ik momenteel niks te klagen. Toch blijf ik wel benieuwd naar de bekende vermogens update die geleverd kunnen worden. Allicht hier nog eens naar kijken als er 4 a 5 duizend kilometer gereden zijn.

Over de 5000 kilometer heen.

  • 5.108 km

Bij deze wederom een update.

We zijn de 5000 kilometer inmiddels gepasseerd.

De auto heeft geen storingen of andere vreemde dingen gehad. Daar is dus weinig over te melden.

Wel is het verbruik wat hoger als ik had gehoopt. Ik vermoed dat dit door de kou van de laatste tijd is en dat de auto nog steeds op winterbanden staat.

Zodra deze op zomerbanden staat hoop ik dat het gemiddelde verbruik meer richting de 1 op 10 zal gaan.

Qua vermogen is het nog steeds een genot om in de auto te rijden. Je hebt altijd genoeg vermogen om goed in te halen, welke versnelling je ook in zit.

Ook heb ik inmiddels wat langere ritten achter de rug (700 + km op een dag)
De Recaro stoelen zitten ook met dat soort afstanden perfect en gaan (mij in ieder geval) totaal niet tegenstaan. Dit zou ik iedereen die deze auto aanschaft dan ook aanbevelen.

De auto zou nu ook gechipt kunnen worden, Zit er nog steeds aan te denken om dit te doen, Echter eerst even wachten tot de auto op zomerbanden staat.

Hopelijk op naar de 10000 kilometer zonder problemen / ergernissen.

Winterbanden er onder vandaan.

  • 7.447 km

Bij deze wederom een kleine update.

Qua rijden is alles nog bij het oude. Geen gekke dingen tegengekomen en de auto bevalt nog steeds erg goed.

Inmiddels ook het besluit genomen om de auto toch maar opnieuw te laten afstellen. (zal hier op terug komen zodra dit gebeurt is)

Auto vandaag naar de garage gebracht om de winterbanden om te laten wisselen. Hopelijk bevallen de standaard banden (Dunlop's) en zal het verbruik iets zakken.

Auto gechipt!

  • 8.351 km

Auto is vandaag toch langs Fastchip geweest voor een update.

Al met al duurde het toch een tijdje om de auto goed af te stellen.
Begreep dat indien er "betere" benzine in zou gaan (had v-power gedaan en BP ultimate raden ze aan) en er zou een hogere PK/NM winst geboekt worden.

Zou nu omgerekend aan de 294pk en 420nm moeten zitten (10% verlies aan de wielen?)

Moet zeggen dat ik de nummertjes niet zo bijster spannend vind.

Qua rijden (en dat is het belangrijkste) toch een berg meer vermogen waarneembaar. Vooral tussen de 2000 - 4000 toeren is er gewoon een stuk meer vermogen beschikbaar.

Zal als er wat meer gereden is weer een update geven.

De 10.000km gepasseerd

  • 10.100 km

Ben momenteel voor mijn werk in Spanje bezig en ben met de auto deze kant op gegaan.

Ook voor lange ritten is de auto prima comfortabel en is er echt overal meer dan genoeg vermogen.

Ik heb de cruisecontrol op 150 staan de hele rit. Dit omdat het heerlijk door rijdt op de tol wegen in Frankrijk / Spanje. Maar ook eens om te zien wat het verbruik is als je dit soort snelheden constant rijdt door de bergen heen.

Al met al valt me dit (als je naar de snelheid kijkt) niet tegen.

Verder nog steeds geen noemenswaardige dingen te melden. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen.

Ook erg leuk om zo vaak te horen bij het tankstation dat mensen het een leuke/mooie auto vinden.

Ook de Franse politie langs de weg gezien met hun Renault Megane RS!

Praktisch? best wel.

  • 10.327 km

Nog een kleine aanvulling op hierboven.

Men vraagt zich wel eens af of een auto als deze praktisch is.
Nou behoorlijk al zeg ik het zelf.
Ben momenteel samen met mijn vrouw en 2 kinderen (4 jaar , 1 jaar) voor mijn werk dus in Spanje.

Echter hebben we genoeg ruimte qua kofferbak ( inklap buggy / grote koffer / kleine koffer en wat kleinere tassen voor laptop etc)

Uiteraard is een 5 deurs praktischer. Maar voor een 3 deurs is de ruimte meer dan acceptabel.

Rit Spanje en weer terug.

  • 13.544 km

En inmiddels ruimschoots de 10.000 kilometer gepasseerd met de RS.

Nog steeds geen gekke dingen ondervonden. (Gelukkig!) en alles werkt nog steeds naar behoren.

Afgelopen 2 weken iets meer als 5.000 kilometer gereden en dit met volle bepakking en 2 kinderen.

Auto hield zich meer dan prima op deze trip. Lekker door rijden is geen probleem met deze auto. Ook in de bergen in Zuid Frankrijk en Spanje is het geen probleem om constant 140-150 te rijden (vorige auto viel wel eens terug qua snelheid)

Uiteraard is het verbruik wel behoorlijk omhoog geschoten de afgelopen tijd maar hier is dus een goede reden voor.

Comfort is ook meer dan goed te noemen met de Recaro stoelen.

Tot nu toe dus nog steeds meer dan tevreden met de RS.

Enig minpuntje dat te noemen valt is dat er per ongeluk een stoeprandje met de rechter velg is mee gepakt waardoor er een kras op de velg en een kleine hap uit de band is.
Even in de gaten houden of dit problemen op kan geven (wat de band betreft) Velg indien mogelijk bij de 20.000 km beurt laten bijwerken zo dat deze weer netjes is.

1e problemen helaas.

  • 17.738 km

We hadden al een aantal kleine punten die als irritant gezien kunnen worden. Echter zijn dit kleine dingen die bij de eerst volgende kilometer beurt verholpen/bekeken konden worden.

Toch even voor de volledigheid:

*) Navigatie systeem / Radio start soms spontaan opnieuw op uit zichzelf.

*) Navigatie systeem verliest soms een seconde of 2 verbinding

*) Remmen piepen (ook bij mijn vorige Megane gehad)


Maar het volgende probleem is dus wel dusdanig vervelend dat de auto a.s woensdag naar de dealer moet.

Sinds eergisteren werkt het navigatie systeem namelijk niet meer.
Deze start helaas niet meer op en blijft zichzelf steeds opnieuw opstarten (komt niet voorbij het opstart logo)

Kaartje er in/uit maakt geen verschil en ook zijn er geen updates beschikbaar voor mijn systeem (heb de meest recente versie)

We zullen zien hoe het e.e.a zal verlopen maar heb alle vertrouwen in een goede afhandeling.

Vandaag 14-05-13 de auto weer opgehaald.

Bleek het e.e.a niet helemaal in orde meer te zijn met het navigatie systeem. Renault heeft hiervoor een reset & update gedaan.

Tevens een nieuwe SD kaart gekregen (geen idee precies waarom?)

Maar goed, Belangrijkste is dat het probleem opgelost is.

Wederom keurig verzorgd door de dealer, gratis vervang wagen mee gehad (toch 780km mee gereden)

1e beurt gehad en al weer een poos verder.

  • 26.000 km

Het is al enige tijd stil rondom deze review.

Reden hier voor is min of meer omdat er weinig nieuws te melden is.

De auto heeft zijn eerste beurt gehad en hier is niks bijzonders naar voren gekomen.

Inmiddels de 26000km gepasseerd en de auto is nog steeds een genot om in te rijden.

De 30.000km voorbij!

  • 30.306 km

Bij deze weer een kleine update over de RS.

Inmiddels dus reeds de 30.000km voorbij en nog steeds meer dan te spreken over de auto.

Geen storingen of andere onverwachte dingen.

Wat me wel erg opvalt is dat als je een andere "RS" rijder onderweg tegen komt er altijd wel een glimlach/duim omhoog van af kan. En dat je altijd wel aangesproken word over de auto.

Erg leuk dus!

Flinke schade en weer terug!

  • 32.000 km

Helaas door eigen schuld mijn eerste echte schade gereden met de auto.

Tijdens mijn werk (haven terrein) tijdens het draaien niet goed opgelet en met 5 km over een ankerplaat gereden.

Resultaat was dat de auto aan de voorkant met de wielen in de lucht hing en er af getild moest worden.

Schade was behoorlijk, Begreep van de garage dat er voor totaal aan €4600,- schade was. (subframe / wielophanging / voorbumper / meerdere plastic onderdelen)

Auto heeft ruim 2 weken in de garage gestaan en heb toen als leen auto een Megane 1.5 dci edc mee gekregen (net als mijn vorige wagen)

Beviel nog steeds erg goed. Al was ik maar wat blij toen ik mijn eigen auto weer terug had!

Nu op naar de 40.000 kilometer en hopelijk schade vrij!

Nieuwe (zomer) banden

  • 33.000 km

Toen ik de auto in Januari van dit jaar had opgehaald was deze op winterbanden afgeleverd.

Heb hier tot +/- maart/april mee gereden en toen zijn de standaard zomerbanden er onder gegaan (Dunlops)

Inmiddels dus de 1e keer banden wisselen gehad. Moet zeggen dat het best hard gaat qua slijtage van de banden (niet verwonderlijk als je naar het vermogen kijkt)

Deze keer wederom de Dunlops er onder laten zetten.

Dit jaar sowieso nog een keer terug naar de garage voor de winterbanden wissel en de 40.000 beurt.

Total loss.

  • 35.000 km

Helaas is er vandaag iemand bij ons achterop gereden toen wij op een uitrit stonden te wachten.

Wonderwel zelf zonder kleerscheuren kunnen uitstappen maar de foto's spreken meer dan voor zich.

Auto is van achter geraakt en daar na over de kop gevlogen.

Erg jammer van de auto maar gelukkig zelf niks ernstigs.

We zijn er inmiddels ook uit wat de opvolger gaat worden.
A.s vrijdag deze ophalen zal wel een linkje naar de nieuwe review plaatsen

Einde review.

  • 35.000 km

Helaas einde review voor deze Megane RS.

Heb heel veel plezier gehad aan en met deze auto. Gelukkig voor ons was de auto meer dan capabel in de botsproef.

De volgende auto staat inmiddels voor de deur en we zullen de review daar van voortzetten op de volgende link:

http://www.autoweek.nl/autoreview/37222/bmw-520i-high-executive

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.