Mazda 6 SportBreak 6 SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 6 SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 41.740 km |
Eerste indruk
- 860 km
Afgelopen zaterdag mocht ik 'm dan eindelijk gaan ophalen bij de dealer, mijn gloednieuwe Mazda6 Sportbreak TS+ Leasepack 2.0 SkyActiv-G. Een hele mond vol en een waardige opvolger voor mijn trouwe Mazda 6 Sport 2.0 CiTD uit 2004 die inmiddels 272.000 nagenoeg probleemloze kilometers op de teller had. Niet al die kilometers waren van mij (gekocht in 2007), maar in die laatste 5,5 jaar was ik een aardige Mazda-fan geworden en zodra de eerste Takeri concept foto's uitlekten wist ik: die wil ik!
Dit voorjaar werd ik nog even in verleiding gebracht door de ook niet verkeerde CX-5, mede vanwege de 20% bijtelling, maar uiteindelijk toch gewacht op de nieuwe 6, in de hoop dat daar ook een 20%-uitvoering bij zou gaan zitten. Dat pakte goed uit, en nadat de dealer een bezoekje aan de officiële Nederlandse presentatie had geregeld waar ik 'm als een van de eersten kon zien, was ik eigenlijk al verkocht. Er viel alleen niets te kiezen qua uitvoering, slechts de kleur was een optie. Maar dat was geen enkel probleem, want elke optie op mijn verlanglijst zat er al op. (Al was er achteraf na aflevering nog veel mogelijk geweest.) Het werd de Meteor Grey, een sjieke maar zakelijk neutrale tint, donker genoeg om de chromen raamlijsten te laten uitkomen, en niet te donker waardoor je het subtiele "jaguar"-profiel van de zijkant niet meer ziet.
De proefrit was een formaliteit, ik had niet anders verwacht dan dat de auto goed zou rijden. Bijkomend voordeel van mijn snelle beslissing: als het goed is ben ik een van de eerste in Europa die in eentje rondrijdt. Je hebt er niks aan, maar het is toch leuk.
Eerste indruk: (over smaak valt te twisten, ik weet het) maar voor mij op één: wat is-ie mooi! Hij is bovendien heerlijk stil, de kwaliteit van het interieur is geweldig en je wordt flink verwend met opties. Het i-Stop systeem werkt goed, je moet er even aan wennen om 'm bij een verkeerslicht telkens in z'n vrij te zetten, maar al na een paar dagen merk ik dat het voor mij een sport wordt om bij elke gelegenheid waar dat veilig kan weer wat seconden te sprokkelen. Iets wat je op het infoscherm in de klokkenwinkel trouwens terug kunt zien. De auto start bovendien zo snel weer op, dat je het met wat goede wil ook als voorste in de rij kunt gebruiken.
De auto rijdt heerlijk, accelereert soepel en gaat uiterst vlak de bocht om. Je voelt daarbij goed aan het stuur wat de auto wil. Dit alles met behoud van alle comfort. Overstappend van een diesel moet ik nog een beetje wennen; ik rij 'm nog behoorlijk laag in z'n toeren maar voor een benzinemotor is-ie zelfs dan goed soepel. Terwijl er veel pit beschikbaar is als je doortrekt, al heb ik dat nog niet te vaak gedaan, in de eerste kilometers. Zuinig is-ie ook, zeker als je een beetje op de schakelindicator let. Op m'n eerste tank, een mix van veel korte ritten in de stad en een lange met veel snelweg, haalde-ie al bijna 1:15. Als de motor en ik zijn ingereden verwacht ik dat dat zelfs nog wat beter wordt. De fabrieksopgave gaan we niet halen, maar hopelijk kom ik er wel bij in de buurt.
Nadelen: nog niet ontdekt. Of het moet zijn dat ik wat meer opbergruimte in het voorportier zou willen hebben, iets van die orde.
Een uitgebreidere review volgt als ik wat meer kilometers heb gemaakt. Dan zal ik ook wat foto's plaatsen. Voor een beoordeling van de betrouwbaarheid is het nog wat vroeg: die sterren zijn dan ook met name gebaseerd op m'n vorige Mazda-ervaring.
Eerste maand
- 2.702 km
Ik heb na een maand eigenlijk nog weinig aan de eerste indruk toe te voegen. De auto bevalt nog steeds geweldig goed en ik ben er nog elke rit ontzettend blij mee. Ik vind 'm nog steeds mooi (dat slijt nog niet) vooral aan de voorzijde en en-profile, achter is hij ook mooi maar wat minder onderscheidend -- wat dat betreft was ik meer gecharmeerd van de sedan. Hij rijdt nog steeds heerlijk en blijkt vooral ook zeer praktisch. De auto past zich moeiteloos aan, je kunt er zowel ontspannen in cruisen als ook lekker doorrijden en een fijn stukje sturen. En je bent nog behoorlijk uniek, de afgelopen week pas ben ik voor het eerst een andere "in het wild" tegengekomen. Hij oogst bewonderende blikken.
Onderweg valt me nog steeds de rust aan boord op. Op kruissnelheid of bij rustig optrekken hoor je 'm niet en als je 'm een keer op z'n staart trapt (wat ik nu inmiddels wat vaker doe nu-ie een beetje is ingereden) blijft het beschaafd. Op een vlakke weg kun je 'm met een gerust hart al vanaf 60 km/u in de zesde versnelling zetten (in het begin geloof je de schakelindicator niet) en dan is ie zuinig en stil. Tegelijk is er in z'n zes genoeg pit over om op de snelweg bij het verlaten van een 100km/u-zone te accelereren naar 120 of 130 zonder dat ie adem te kort komt. Uiteraard: wil je echt vlot achter een vrachtauto vandaan gaan inhalen, dan kun je beter even terug naar 5 of zelfs 4 en dan heb je power genoeg. Schakelen is sowieso een genot met de Mazda-bak, maar dat wist ik al uit m'n vorige 6. Het i-Stop werkt in de praktijk prima, starten gaat zo snel dat je 'm vol vertrouwen voor een stoplicht (soms zelfs in de file) even in z'n vrij zet. Relaxt voor je linkerbeen ook, trouwens.
Wat ook bijzonder goed bevalt in de praktijk zijn de rijhulpen. De Lane Departure Warning is aanwezig, maar niet té, de dimmende binnenspiegel doet z'n werk ongemerkt goed en vooral de dodehoekwaarschuwing in de spiegels werkt fantastisch. Hoewel je in de spiegels alles op zich heel goed kunt zien, is het oranje lampje bv. een zeer goede indicator wanneer je na een inhaalmanoeuvre terug naar rechts kunt zonder te snijden. En hij signaleert prima ook objecten die in je spiegels soms wat minder opvallen, zoals motorrijders. Niet blind op vertrouwen, maar het helpt wel. De parkeersensoren zien ook alles en ik parkeer deze grote auto moeiteloos in de krapste vakjes.
Het onboardsysteem zoals navigatie en audio doet het uitstekend op alle mogelijke manieren: stuurbediening, touchscreen, de commander tussen de voorstoelen en zelfs de stembediening werkt verrassend goed: ik kan vrijwel foutloos contacten bellen en naar adressen navigeren en dat zonder inleerperiode.
Het meeste plezier heb ik in het dagelijks gebruik van de kleine dingetjes: de automatische verlichting, automatische ruitenwissers en contactloos starten. De afdekhoes van de kofferruimte die mee omhoog gaat met de achterklep zodat je makkelijk kan in- en uitladen. Alles is er op gericht je handelingen te besparen. De meesturende koplampen geven net dat beetje extra zicht. Zelfs kleinigheidjes als automatisch drie-keer-knipperen (wat m'n vorige Mazda nog niet had).
De stoelen zitten goed voor mijn gemiddelde lengte (184cm) en het is mooie kwaliteit stof, geen spijt dat ik geen leer heb genomen. Er zit bovendien wel leren afwerking aan de binnenkant van de portieren. Ook geen spijt dat ik niet voor de Bose audio ben gegaan, de standaard audioinstallatie van de TS+ uitvoering is bepaald niet 'standaard' en geeft meer dan goed geluid.
Ik kom nog steeds niet ver als ik nadelen moet noemen. Ik blijf bij weinig opbergruimte voorin voor kleine dingen, vooral in het portier, waar ik graag dingetjes als een garage-opener of een parkeerkaart zou bewaren maar dat is niet echt praktisch in de diepe flessenhouder; of het raakt verloren in het grote armleuningvak. De dodehoekwaarschuwing rechts geeft soms vals alarm als er iemand naast je zit terwijl je netjes knippert op de linker- van een dubbele rechtsafvoorsorteerstrook -- maar dat is wel begrijpelijk, en tegelijk een handige attentie om de bocht niet te krap te nemen. En ik vind het jammer dat de bluetooth carkit wel, maar het navigatiesysteem niet over de contactpersonen op m'n telefoon kan beschikken. "Bel Piet Jansen thuis" werkt daardoor wel, maar "Rij naar Piet Jansen" niet. "Rij naar Steeg-achter-de-kleine-kerkstraat driehonderdzesentachtig Lutjebroek" is dan weer geen probleem en zonder te hoeven spellen.
Tot slot blijf ik uiterst tevreden over het verbruik tot nog toe. Gemiddeld aan de goede kant van 1:15 voor een vlotte ongeblazen 2.0 benzine, terwijl ik op winterbanden rij, vorige week winterse omstandigheden, en ik inmiddels een wat minder rustige (in)rijstijl hanteer. Mijn oude diesel (soit, 8 jaar oud, maar toch) haalde maar net over 1:16! En dat met 20% bijtelling... wie nog op zoek is naar een benzine-auto in dit segment, grijp voor 31 december je kans, ik kan 'm alleen maar aanbevelen.
Bandenwissel
- 10.000 km
Vorige week voor het allereerst met mijn 6 terug bij de garage geweest... voor het wisselen naar zomerbanden. Ik had 'm bij aanschaf meteen met op winterbanden(+velgen) laten afleveren en zag 'm nu voor het eerst op z'n zomervelgen. Ook deze staan 'm goed.
Verder weinig te melden. Nog steeds erg tevreden over de auto, rijgedrag, comfort, verbruik en betrouwbaarheid. De dealer (meerdere merken) reageerde al met "bent u sinds november helemaal niet bij de werkplaats geweest dan? oh wacht nee, natuurlijk niet, het is een Mazda". :)
Het rammeltje dat ik op een gegeven moment dacht te horen bleek m'n zonnebril in het opbergvakje. De weinige lichte irritaties beperken zich tot de audio-installatie die weliswaar uitstekend klinkt, maar bij afspelen vanaf USB tussen twee ritten in niet altijd onthoudt bij welk nummer-ie gebleven was. Maar soms ook weer wel, nog geen systeem in ontdekt. (Stick tussendoor niet verwijderd.) Bijgevolg begint hij bij overschakelen van FM naar USB altijd bij het eerste nummer, dat ik daardoor inmiddels iets te vaak gehoord heb. ;)
Ik zie ze nog steeds niet veel, deze nieuwe 6. In krap vijf maanden tijd pas een keer of 8 een station en 2 keer een sedan "in het wild" gespot. Ach, blijven "we" een beetje exclusief -- er gaat daardoor vaak wel even een duimpje omhoog bij het zien van een andere nieuwe-6-rijder. Maar Mazda verdient meer kopers wat mij betreft. De CX-5 zie je gelukkig inmiddels al wat vaker.
Bij 20.000 moet-ie voor z'n eerste beurt, dan zal ik het verslag weer bijwerken. Oh ja, nu het beter weer wordt, binnenkort eindelijk die beloofde foto's eens gaan maken.
PS. Met i-Stop volgens de boordcomputer inmiddels al ruim 4 uur (!) brandstof uitgespaard.
Eerste jaar, eerste beurt
- 25.000 km
Ik heb 'm nu een jaar en heb nog weinig aan de vorige reviews toe te voegen. De 6 is inmiddels voor z'n eerste kleine beurt geweest (na iets meer dan 20.000km) en daarbij waren geen bijzonderheden. Alleen de gebruikelijke vloeistofwissels. De dealer meldde zelf dat er een garantie-actie van Mazda zat op de bluetoothmodule en dat ze deze kostenloos zouden vervangen. Ik moest er alleen een keertje voor terugkomen, want de bewuste module was nog niet binnen.
Dit enkele weken later gedaan, een klusje dat met een half uurtje was gepiept. Daarna moest ik alleen m'n telefoon opnieuw koppelen. Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil, ik heb het idee dat de gesprekskwaliteit iets is toegenomen (maar dat is subjectief en kan verbeelding zijn) en ik heb iets meer mogelijkheden om ook de audio middels spraak te bedienen, zoals het opzoeken van een mp3-playlist met spraakherkenning. Die functie echter nog nooit gebruikt.
Ik blijf erg tevreden over de auto. Hij wordt al iets minder zeldzaam op de weg (en dat verdient-ie wat mij betreft ook). 't Is nog beslist geen Renault Megane station, maar ik kom er nu toch regelmatig eentje tegen onderweg -- ook de sedan, dat blijft toch ook een mooi model om te zien.
Inmiddels liggen ook de winterwielen er weer onder, klaar voor de winter!
Accessoires toegevoegd
- 34.000 km
Onlangs bij de wissel van winter- naar zomerbanden, bij de dealer twee accessoires laten installeren.
Een is een module die de spiegels automatisch laat inklappen bij het afsluiten van de auto, en weer uitklappen na het starten van de motor. De spiegels waren altijd al elektrisch in- en uitklapbaar, maar curieus genoeg niet automatisch (wat veel andere auto's wel hebben).
Tweede is de achteruitrijcamera. Deze is standaard op de GT-M uitvoering, maar niet op de TS+ Leasepack die ik heb. Nu beschikt m'n Mazda over exact dezelfde camera-module als de GT-M, inclusief bv. de hulplijnen in beeld afhankelijk van de stuurstand. Nu was auto puur op spiegels en parkeersensor al helemaal niet moeilijk in te parkeren, maar de camera maakt lastige plekjes toch nog net iets beter bereikbaar.
Van beide tot nog toe geen spijt! Wel ietwat aan de prijzige kant, maar dat had ik wel over voor origineel merkmateriaal in plaats van iets van derden dat misschien net niet 100% bij de auto past.
Eerste grote beurt (40.000km)
- 41.740 km
Eerste "grote" beurt gehad (40.000km). Alles nog prima in orde. Beetje olie, banden nog in orde, ruitenwissers op eigen verzoek laten vervangen.
Een af en toe optredend piep/kraakje ergens achterin was natuurlijk net weg toen-ie naar de garage ging, dus monteur kon niets vinden. En het telkens vooraan opnieuw starten van de USB muziekspeler blijkt een bij Mazda bekend euvel waar ze nog geen oplossing voor hebben. Sommigen hebben er last van, andere niet, ze zijn er nog niet achter wat het is. Ik ga binnenkort zelf wel eens wat experimenteren.
Op naar de 60k.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.