Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Tour (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Tour |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 19.500 km |
De eerste kilometers
- 1.000 km
Na wekenlang het internet te hebben afgespeurd naar de beste auto voor mijn budget, heb ik in juli mijn eerste auto besteld: een Skoda Citigo in de Tour-uitvoering. Het is de 3-deurs uitvoering, in het candywhite met originele Skoda Apus velgen in het hoogglans zwart. Verder heb ik een mediapakket als optie genomen. De auto wordt door de 1.0 MPI-motor met 60pk voortbewogen.
De Tour is sowieso al een complete auto, gebaseerd op de Ambition. Zo heb ik in mijn auto het Move & Fun-navigatiesysteem, een CD-speler met (dankzij het mediapakket) 6 speakers, airco, elektrische ramen, hill-hold en het city safe drive-systeem. Ik zal overal nog even op terugkomen.
De uitrusting
Ik heb de auto gekocht zonder proefrit, want ik had op dat moment nog geen rijbewijs. Ik heb de auto gekocht op ervaringen op internet en een ritje op de bijrijdersstoel. Ik vond de auto goed afgewerkt en van binnen een stuk beter uitzien als de 107/C1/Aygo. Alle gebruikte materialen zijn naar mijn mening van een hoger niveau.
Ongeveer twee weken geleden kreeg ik mijn auto geleverd. De eerste kilometers die ik maakte waren erg goed bevallen. Voor mijn eigen auto heb vooral ervaring met een Mitsubishi ASX (rijles-auto) en de Volvo S60 van mijn ouders. Na gewend te zijn aan een grote auto is het even wennen, met alle voor- en nadelen die iedereen kent.
Ik ben niet iemand die let op economisch rijden: ik wil vlot door het verkeer rijden en te allen tijde meekomen met het verkeer. Dat gaat prima met de Citigo. Ik let wel op vlot doorschakelen. 50 rijdt je in de 5e versnelling. Daarvoor komt er een pijltje onder je snelheidsmeter te staan. Dat is écht voordeliger, als ik de verbruiksindicator op de boordcomputer mag geloven.
Die boordcomputer zie je op het schermpje van de Move & Fun. Voor ik hier verder over vertel: dit is eigenlijk een must-have uitbreiding. De Move & Fun is multifunctioneel: het is je navigatiesysteem, boordcomputer, carkit en mediaspeler in één.
De navigatie is goed en duidelijk. De geluiden lopen via de speakers van je auto: hij dempt de muziek even als dat nodig is. De kaarten lijken goed te kloppen en ik heb nog niet meegemaakt dat ik verkeerd gestuurd wordt. Een fijne toevoeging is dat je een snelheidswaarschuwing kunt instellen, bijvoorbeeld als je meer dan 10 km/u te snel rijdt. Dit is zelf in te stellen. Ideaal is dat deze waarschuwing altijd wordt gegeven, ook wanneer de navigatie niet in gebruik is.
De boordcomputer gebruik ik niet veel. Je kunt hierop zaken als verbruik, gemiddelde snelheid, reikwijdte op de tank etc. zien. Naar mijn mening geeft het systeem wat te veel informatie om nog echt duidelijk te zijn.
De carkit werkt via bluetooth en doet zijn werk goed. Beide kanten zijn prima verstaanbaar. Het kan soms wel even duren tot de verbinding tot stand gebracht wordt. De bluetooth op mijn telefoon (iPhone 4S) even uit- en aanzetten werkt dan.
Als je het mij vraagt, is de laatste functie van de Move & Fun nog de beste: de mediaspeler. Deze werkt via SD maar ook via bluetooth. Ik luister veel muziek in de auto en stream dit dus, van mijn iPhone draadloos over de speakers van de auto. Het is storingsvrij en de geluidskwaliteit is prima.
Het geluid in mijn Citigo is verbazingwekkend goed. De auto heeft 6 speakers en deze weten een helder geluid met een diepe bas te produceren. Vraag wel goed na bij de dealer hoeveel speakers je in jouw auto geleverd krijgt: hier is veel mee mis gegaan.
Mijn auto is uitgerust met het mediapakket. Dit zijn dus die speakers, en een 'multimediahouder'. Niemand kon mij vertellen wat dat inhield. Het blijkt niets meer te zijn dan een inzetstuk voor een bekerhouder, waar een iPod of smartphone in past. Geen lader, geen aansluitingen. Alleen een houder.
Een fijne optie in de auto is de airco. Hij is binnen een paar minuten warm of koud en voorkomt teveel vocht in de auto. Het is een handbediende airco, en dat is dus wel even wennen. Natuurlijk zijn de ramen van de auto elektrisch. Let wel op, want alleen de ramen aan de voorkant kunnen open. De achterramen zijn vast, bij de 3-deurs versie. Die elektrische ramen doen hun werk prima, maar er zijn twee kleine puntjes mee:
- Je moet de schakelaar vasthouden om de ruit te openen en te sluiten
- Er zit maar één schakelaar per deur. Als bestuurder is het dus lastig om het raam aan de passagierszijde te openen
Een Citigo in een deftige uitvoering, is van allerlei veiligheidssystemen voorzien. Het city safe drive, een actief remsysteem, is de meest gepromote. Het is een actief remsysteem dat een ongeluk bij lage snelheid tracht te voorkomen. In theorie erg leuk, maar het werkt echt maar tot 30 kilometer per uur.
Een hele fijne toevoeging is het hill hold systeem. De hellingproef voor beginners dus! Kán niet misgaan. Wanneer je de rem loslaat, houdt de auto 'm stil op de helling, je hebt tijd genoeg om weg te rijden. Een seconde of 5 heb je altijd wel. Het werkt goed en heeft mij nog niet in de steek gelaten.
Maar hoe rijdt het?
De motor in deze auto is de 44kW/60PK versie. De auto is in het stadsverkeer meer dan snel genoeg, op de snelweg moet je wat meer je best doen. Als je wilt inhalen, is het aan te raden om even terug te schakelen. Als je daar rekening mee houdt, kom je erg goed mee met het overige verkeer. Opvallend is wel het verschil in verbruik, tussen 120 (echte) kilometers per uur rijden, of 130. Bij de laatste verbruikt de Citigo al snel 6l/100 km, bij 120 plm. 5l/100 km.
Het gemiddelde verbruik ligt bij mij momenteel rond de 1 op 16. Ik moet echter wel toegeven dat ik van lekker doorrijden hou. Op de snelweg geeft de kilometerteller dan ook altijd de maximumsnelheid + 10 aan. Dan rijdt je 122 (of 132) en zo zoef je iedereen voorbij.
De auto is goed ingesteld op een sportieve rijstijl door het stevige onderstel. Je kunt lekker vlot een bochtje door. Al die snelheidswinst verlies je vervolgens als je een drempel tegenkomt, daar moet je rustig overheen om te voorkomen dat er een schrapend geluid van de bumper vandaan komt.
Hij hobbelt daarom ook wel op een minder goede weg. Zeker achterpassagiers willen hier nog wel eens over klagen.
De auto is wel lekker stil, voor een 3 cilinder. Vooral binnen in de auto, trouwens. Daarbuiten verraad hij zichzelf echt wel.
Het zicht in de auto is goed, daar heb ik niets op aan te merken. Juist door de lekker grote zijramen heb ik goed zicht!
De zitpositie in de auto is ook het vermelden waard. De stoel is goed in te stellen. Ik ben niet erg groot of erg klein (1,82m) maar ik zit perfect. Laatst reed een vriendin (1,65m) in mijn auto en ook zij kon de stoel goed ingesteld krijgen. De elektrische verstelbare buitenspiegels zijn intuïtief te verstellen en ook daar ben ik dus enthousiast over.
Een kleine klacht heb ik wel: die verrekte hoedenplank, moet je zelf omhoog zetten. En naar beneden doen. En daar gaat het mis: vergeet je dat, dan zie je he-le-maal niks uit je achterruit. Een enorme misser!
Om dit in perspectief te zetten: het is een can de weinige missers. Het is gewoon een lekker autootje!
Conclusie
Eigenlijk mag ik nog niet zo veel zeggen, na een kleine 1000 km. Op dit moment vind ik het een heerlijke, volwassen auto waar je aardig wat kilometers in kunt maken zonder dat je je gaat irriteren, zelfs op de lange stukken zit het nog goed. De positieve reacties die ik krijg op mijn auto strelen mijn ego ook wel: momenteel zijn er ongeveer 850 Citigo's geleverd en ik ben dus nog vrij uniek op de weg. Ik heb de auto gekocht om 3 tot 5 jaar mee te doen en ik hoop van harte, dat ik daarmee veel fijne kilometers kan maken. Ik hou jullie op de hoogte!
Niks te klagen
- 2.200 km
Ik heb de kilometerstand verdubbeld sinds mijn vorige update. Allereerst: gelukkig daalt het verbruik! Zonder al teveel moeite kan ik gemiddeld 1 op 20 rijden. Naar mijn idee ligt dat vooral aan de snelheid waarop je rijdt, boven de 120 is het autootje niet erg zuinig meer.
De boordcomputer in het Move & Fun systeem begin ik toch wel te waarderen. Ondanks de vele informatie die erop staat is het, vind ik, ideaal om je verbruik bij te houden. Op sommige ritjes is dat voor mij zelfs een ware sport.
Echt hard rijden gaat met een Citigo niet. De ESP en TC zijn niet uit te schakelen. Ik vind de ESP zelfs over-actief. Als ik stevig een bocht uit-accellereer, wil het lampje nog wel eens gaan branden. En je moet me geloven: dan doe ik niks heel erg geks.
Het pijnpuntje van de vorige keer, die verrekte hoedenplank, die stoort me niet meer zo. Het blijkt toch eerder een kwestie van even wennen te zijn. En dat is maar goed ook, want ik krijg het niet voor elkaar om 'm met touwtjes op te hangen. Mijn Skoda-dealer (Hegeman Nijmegen, waarover ik overigens zeer tevreden ben - dat in een andere review) zei er ook geen oplossingen voor te kennen. Ik kan er goed mee leven dus ik laat het zo!
Lange stukken rijden bevalt me ook erg goed in de auto. Na laatst een dikke 150 kilometer met een 107 gereden te hebben was voor mij duidelijk dat ik de goede keuze gemaakt heb.
Ik meld me weer als er meer te vertellen is!
Nog tevreden
- 3.400 km
Slechts een korte update ditmaal, want ik ben nog steeds zeer tevreden over de Citigo. Hij staat nu op 14" staal met doppen, en winterbandjes. De banden waar ik voor gekozen heb zijn ContiWinterContact TS800's. Door een fout van de garage is de auto meerdere keren uitgebalanceerd tot hij niet meer trilde.
In die tijd heb ik twee leenauto's meegehad. Beide een Citigo Elegance, een 75 pk handbak en een 60 pk automaat.
Mocht je twijfelen: de 60 pk is ruim voldoende voor de Citigo. Het verschil met de 75 pk is beperkt, zeker in real-life scenario's. Tijdens een sprintje is het verschil zelfs verwaarloosbaar - hou dat geld dus maar lekker in je zak en geef het uit aan iets anders.
De automaat rijdt lekker, vind ik. Even een uurtje wennen maar daarna is het heerlijk relaxed rijden. Hij schakelt vloeiender dan de DS5 waarin ik gereden heb. Een ander voordeel aan de automaat: het is geen Greentec. De Greentec-uitvoeringen hebben namelijk een verlaagd onderstel en deze heeft nogal de neiging om over een drempel te schrapen als je snelheid net te hoog ligt. Dat schrapen gebeurt met een plastic lip onder de voorbumper. Het is dus niet heel erg, maar wel irritant. Als het budget dat toelaat wil ik vering van Eibach laten plaatsen. Dat verlaagt de auto iets, maar belangrijker: de vering is wat progressiever en dit moet ervoor zorgen dat ik minder problemen heb met drempels. Het zal mij benieuwen.
Het valt me op, met het huidige winterweer, dat de airco écht aan moet om te voorkomen dat de ramen beslaan. Ik heb meerdere Up/Mii/Citigo-eigenaren gesproken en iedereen schijnt er last van te hebben. Dat doet in de winter het verbruik geen goed.
Afgelopen weekend heb ik wat VAG-COM aanpassingen aan mijn autootje laten uitvoeren. Dat zijn veranderingen in de computer die functies toevoegen. Nu geeft mijn navigatiesysteem het verbruik niet meer als liter/100km aan, maar km/liter. Een stuk fijner, vind ik. Verder is bochtenverlichting geactiveerd (ideaal), gaan de deuren boven de 15 km/u op slot en er weer vanaf als je de deur wilt openen of de sleutel verwijderd, en iets wat echt ideaal is: de spiegelverwarming schakelt nu met de achterruitverwarming. Dat moest voorheen met de schakelaar van het verstellen van de spiegels en ik vergat die dus vaak. Als je een auto als deze koopt: Google even naar iemand in je buurt met VAG-COM en kijk naar de opties, ik vind het een enorme meerwaarde. Zeker als je de kosten bekijkt: hooguit 30 euro!
Een andere aanpassing aan mijn auto is, dat ik de lampen heb vervangen. Mijn dagrijverlichting is nu van PIAA en een stuk feller, mijn dimlicht is Bosch Plus 90. Die laatste is vooral een aanrader, je zicht wordt duidelijk beter!
Zoals het er nu uit ziet, hou ik deze auto toch minimaal 5 jaar - hij rijdt heerlijk en ik krijg nog altijd complimenten onderweg. Dat zegt wat, voor een A-segmenter!
Korte update
- 5.600 km
Bij deze een korte update, voor het hele verhaal straks onleesbaar lang is. Nu ruim de 5000 km gepasseerd. Verbruik wordt steeds beter, retourtje Wijchen - Breda 1 op 21 kunnen realiseren zonder vervelend traag te zijn voor overig verkeer! De auto bevalt nog erg goed.
Wel heb ik gemerkt dat ik alleen maar lekker zit als mijn stoel perfect ingesteld in, laatst de auto uitgeleend maar daardoor een dag rugpijn gehad doordat de stoel verkeerd stond.
Verder heb ik de prestaties van het motortje wat teruggezet. Zo nu en dan rijd ik 200 km op een dag, en dan merk ik dat hij wel iets te kort komt op de snelweg. Maar, laten we eerlijk zijn - voor dit soort afstanden kun je je geld beter besteden.
Bottom line: voor dit budget vind ik het nog steeds een erg goede keuze!
Ziet er goed uit!
- 16.700 km
Dit is even een sprongetje in kilometers, maar door een stageplek in Breda heb ik een flinke tijd 1.000 km per week in mijn Skoda doorgebracht.
Even puntsgewijs:
- Verbruik 1 op 21, helemaal prima
- Stoelen zitten lekker
- De Citigo is nét snel genoeg, maar het houdt niet over
- Ik kom nooit andere Citigo's tegen. Gek, 't is een fijne auto
- De kleine beurt is glansrijk doorstaan, alleen een nieuwe achterruitenwisser
- Cruise-control mis ik enorm
- Wit is een rotkleur. Altijd vies
- De airco heeft moeite met temperaturen boven de 30 graden
Tot ziens, Citigo!
- 19.500 km
De Citigo is inmiddels iets meer dan een jaar oud. Na net geen 20.000 kilometer heb ik 'm ingeruild. Het was een erg fijne auto!
Tip voor iedereen die een nieuwe Citigo wilt bestellen: neem er cruise control bij. Die ga je echt missen.
Ik ga verder rijden in een Saab 9-3, eens kijken hoe dat bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Citigo 1.0 AUTOMAAT AIRO LM 105.000KM
- 2013
- 105.013 km

Skoda Citigo 1.0i Greentech Drive, Airco, Cruise!!!
- 2014
- 251.571 km

Skoda Citigo 1.0 Greentech Tour 5 Deurs | Org. NL | Navigatie | Airconditioning | Centrale Vergrendeling | Elektrische Ramen | Goed Onderhouden! |
- 2012
- 166.336 km