Ford Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Mijn tweede mondeo
- 13.000 km
Met veel plezier heb ik in de "oude" mondeo gereden en de keuze voor een nieuwe mondeo was vrij gemakkelijk. Gezien het budget en eisen verplichtingen bedrijf.
De gefacelifte mondeo is er behoorlijk op vooruit gegaan. Zoals je op de foto al kan zien. De oude naast de nieuwe wat een verschil.
Dit keer mocht ik niet kiezen voor een sterke motor en automaat en werd van mij verlangd om een auto te kiezen die niet meer dan 120 gramm co2 uitstoot. En daar baal ik behoorlijk van aangezien ik iedere dag van eindhoven naar amsterdam en terug rij. En dan wil het weleens voorkomen dat je in de file komt te staan, dan is een automaat eigenlijk een must-have. Echte alternatieven voor de mondeo waren er niet, behalve de bmw 320 automaat deze was echter ruim €10.000 duurder. Dus die viel af.
De eerste indrukken van de "nieuwe" mondeo zijn goed. Het uiterlijk is met sprongen vooruit gegaan en zeker in deze toch wel dikke versie. Het exterieur met de 17inch velgen de led verlichting de spoiler en de nieuwe neus maken de auto weer af. En weer wat moderner.
Het interieur heeft zo ook zijn wijzigingen gehad. Niet alle wijzigingen vind ik even geslaagd. Zo is het "alluminium" voortaan iets donkerder van kleur en dat vind ik persoonlijk wat minder. Ook sommige knoppen van de radio airco etc zijn wat minder fraai. Het oogt allemaal net wat goedkoper en dat vind ik dan toch zondig.
De verbeteringen zijn daarintegen ook merkbaar in de vorige was de middenconsole voorzien van zwarte pianolak en dat was mooi om te zien in de showroom maar in de praktijk een ramp. Het werd snel vies door vingerafdrukken en dergelijke en daarbij was het niet bepaald krasvast. Nu is dit in alluminium kleur gespoten plastic. Jammer dat dit echter niet van echt alluminium is, dat zou het geheel naar een veel hoger niveau tillen.
De rest van de gebruikte materialen zijn keurig, bijna alles is van zacht materiaal gemaakt wat dus erg prettig en zeker niet goedkoop aanvoelt.
Deze uitvoering heeft standaard stoelen met leer en alcantara en dat ziet er toch wel gelikt uit! Of het echt leer is laten we maar in het midden, waarschijlijk zal het overgrote deel kunstleer zijn. Tevens zijn de stoelen in deze uitvoering ook voorzien van verwarming en koeling. Toch wel lekker en in deze klasse zeer opmerkelijk. De koeling werkt op zich redelijk maar verwacht er geen wonderen van. De verwarming is daar in tegen fel! De hoogste stand is mij toch net even te. De stoelen zijn tevens elektrisch verstelbaar met memory functie en dat is ontzettend handig. De stoelen zitten goed en mijn draai heb ik snel kunnen vinden.
De prestaties van de 1.6tdci zijn voor nederlandse begrippen voldoende. Ben je echter de 2.0tdci gewend is het toch een forse stap terug. Als je een door rijder bent heb je af en toe toch wel het idee dat het wat sneller mag. De auto heeft ook best een fors turbo gat naar mijn idee. Dit zou eventueel ook kunnen komen omdat ik schakelui ben en mijn vorige een automaat was die zelf de juiste versnelling koos.
Stoplicht sprintjes kun je beter helemaal vergeten dat gaat hem echt niet worden. Maar na enige tijd in deze auto/motor combinatie te hebben gereden ben ik er wel tevreden over.
Een ervaring met een caravan van 1350kg beladen kan ik hier ook nog schrijven. En deze was ondanks dat ik had verwacht dat het niet zou gaan lukken erg goed. Ik heb geen moment het idee gehad dat deze combinatie te zwaar zou zijn voor de 1.6tdci. Af en toe een versnelling terug maar daar hield het dan ook bij op. Sterker nog deze motor deed het eigenlijk beter als de vorige. De vorige auto werd bij doorrijden met de caravan vaak wat warm en daar had deze geen last van ondanks de hoge buitentempraturen 30+. Ook de wegligging van deze met caravan was beter als de vorige veel stabieler en minder schokkerig.
Enkele opties die ik even wil toelichten,
Grootlicht assistent wat een uitvinding werkt perfect. In nederland heb je wat minder aan aangezien hier bijna alles verlicht is maar in het buitenland heeft dit systeem zich bewezen.
Voice control, leuke gadget in de praktijk gebruik je het echter zelde omdat alle knoppen binnen handbereik zijn. Het is echter wel een leuke functie als je buurman de auto voor het eerst komt bewonderen. Het is dus echt een leuke gadget voor de rest totaal overbodig.
Lane assist, leuke functie die ervoor zorgt dat wanneer van koers veranderd zonder dat je de richtingaanwijzers gebruikt een trilling in het stuur geeft. En dat gebeurd stiekem toch nog best vaak, dus je gaat er wat verzorgder van rijden.
De elektrische spiegels klappen naar beneden wanneer je de auto in de achteruitversnelling zet. Je kunt doormiddel van links of rechts kiezen welke spiegel of helemaal uitzetten. In de praktijk is dit systeem erg handig.
De navigatie vind ik echter minder. De stem is van een belgische vrouw en dat vind ik erg iritant. Tevens vind ik de navigatie onduidelijker als bijvoorbeeld tom tom.
Dit was het eigenlijk wel een beetje voor deze keer, bij de eerst volgende onderhoudsbeurt zal ik weer een update plaatsen.
De eerste onderhoudsbeurt
- 23.000 km
De mondeo heeft zojuist zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en dat viel tegen! Er is een olie lekkage vastgesteld, maar men weet nog niet precies waar het vandaan komt. De motor is nu van onder gereinigd en dan over een weekje terug komen om te kijken waar het precies vandaan komt. Daar schrok ik toch wel even van. Olie lekkage bij 23.000km. Zou toch niet mogen, en ben dit ook niet gewend van ford gezien mijn vorige mondeo.
Helemaal probleemloos zijn de afgelopen 23.000km helaas ook niet gegaan. De cruise control word af en toe onderbroken, hierop heeft de dealer de auto uitgelezen en niets kunnen constateren. Wel is het roetfilter opnieuw geregenereerd mischien is dat de oplossing voor het probleem? Maar zo technisch ben ik echter niet.
Verder bleek in de auto de c-stijl bekleding los te laten en deze heeft men weer keurig hersteld. Ook is er iets mis gegaan met een reflector in de deur deze kwam namelijk los. Daarnaast piept het koppelings pedaal bij het rustig oplaten komen van de koppeling. Dit was ik echter vergeten te melden dus hier maak ik volgende week nog melding over.
Ook begint de auto nu naar rechts te trekken en begin ik het cuppen van de achterbanden alweer te horen zucht.. Aanstaande vrijdag komen de winterbanden erop en dan meteen even een afspraak maken voor uitlijnen.
Nou ik geloof dat ik nu wel alle problemen heb gemeld op naar de positieve kanten van de geface lifte mondeo.
Wat stuurt hij toch nog steeds lekker scherp, met hoge snelheid door een bocht en dan kan je de mondeo zo precies sturen waar jij hem wil hebben. Nadeel hiervan is wel dat er altijd wel iemand voor je zit die niet "opschiet".
Auto is verder nog vrij van trillingen of ander gekraak zoals ik van mijn vorige ook gewend was. Dus de degelijkheid van het interieur afgezien de c stijl en reflector prima!
Ford heeft trouwens ook geweldig degelijk vloermatten in de mondeo geleverd. Super makkelijk schoon te krijgen en zien er steeds weer uit als nieuw.
Voor in de kofferbak heb ik laatst een soort van plastic mat gekocht bij de dealer en die bevalt goed! Deze is wat stroever zodat spullen niet meer zo makkelijk schuiven in de balzaal. Want wat heeft deze auto toch een ruimte! Ook is deze mat makkelijk uit de auto te pakken zodat je het zand en dergelijke er snel afkrijgt met een handveger in plaats van iedere keer de stofzuiger te pakken. Deze mat is echter wel redelijk prijzig.
Over de motor gesproken ik heb niet echt het gevoel dat deze anders is gaan lopen na deze 20.000km. Het blijft een beetje een rauw blokje dat rijd op de turbo. Deze auto moet je echt op de turbo rijden want zodra deze nog niet is opgespoeld, is er ook geen vermogen. Je kan dit het beste vergelijken met een oude automaat die bij gas geven ook even wat tijd neemt. Vervelend ja, storend en daarom niet voor deze auto kiezen nee.
Dan het verbruik, ondanks dat ik bijna alle groene blaadjes vol heb is het bedroevend. Een gemiddeld brandstof verbruik van 6,1 liter op 100km. Dat deed mijn vorige mondeo evengoed en deze had dan ook nog een automaat en meer vermogen. Dus als je deze auto prive koopt lekker voor meer vermogen gaan. Ik rijd eigenlijk alleen maar snelweg. En daarbij de meeste tijd op cruisecontrol.
Eind volgende week update over de olielekkage
Gekkenwerk!
- 50.000 km
De auto nu een half jaar in bezit en er nu alweer 50.000km mee gereden. Gekkenwerk! 50.000km in een half jaar. Ik lijk wel een taxi chauffeur, iedere dag van Eindhoven naar Amsterdam dan wil het wel.
De auto heeft me nog niet in de steek gelaten maar tevreden ben ik ook weer niet. De auto heeft een irritant geluid waar meer mondeos last van hebben. Het is een soort huilend geluid en dit kan men helaas niet vinden. Ford Nederland zou zich er nu mee bemoeien maar daar heb ik nog niks van gehoord. Echt veel prioriteit heeft het volgens ford dus niet en dat is toch jammer. Het geluid is een dergelijk irritant geluid dat ik zelfs mijn 5 sterren van comfort in 3 sterren heb verandert ofwel voldoende.
Dit is echter niet de enige reden, wat is die mondeo toch hard geveerd. Op de snelweg is het fijn maar in dorpjes met slecht wegdek klapperen je vullingen uit je mond. Kuilen gaten of zelfs richels worden zonder filtering kei hard door gegeven. Een comfort auto is het dus zeker niet.
Bochtenwerk is echter nog steeds fantastisch, wat kun je smijten met die grote auto. Rotondes daar vlieg je overheen.
De motor ik vind hem nog steeds traag en had graag meer vermogen gehad. Ik denk echter dat dit persoonlijk is en dat de auto voor de gemiddelde bestuurder prima is.
Verder niets te melden dus tot de volgende keer.
En we zijn weer 15.000km verder!
- 65.000 km
Nu 65.000 in deze luxe mondeo gereden, helaas nog steeds niet na tevredenheid. Had ik mijn oude mondi nog maar. Vermogen is gewoon te beperkt voor deze grote auto. Althans met mijn rijstijl. Daarnaast zijn de zeer irritante geluiden nog steeds niet naar boven gekomen bij de laatste onderhoudsbeurt.
Het huilende geluid vanuit de motor, is nog steeds aanwezig en de enige optie is om de radio maar wat harder te zetten. Sinds kort begint de auto ook weer te cuppen :D. Dus het is hier net een concert zaal met verschillende melodien. Een helikopter op de achterbank en een valse opera zangeres vanuit de motorruimte.
Bij laatste onderhoudsbeurt is het complete airco systeem nagekeken men kon niets vinden. Je rijd de volgende dag naar je werk en meteen begint het gejank weer. Vermoeden bestaat dat het de airco pomp is, omdat na de airco uit te schakelen het geluid verdwijnt.
Verder hikt de auto op cruise control, dit zou komen door het regenereren van het roetfilter wat onder de juiste omstandigheden regenereert en vind dit blijkbaar het best om dit te doen op de snelweg.
Ook valt de auto soms uit op de snelweg 1 a 2 seconden om vervolgens het gewoon weer te doen. En 3 x raden niets van te zien bij de dealer. Aan de ene kant begrijp ik hun ook wel, als hun het niet kunnen constateren is het er niet.
Maar ik heb zo een vermoeden als ik de forums mag geloven dat er meerdere mensen zijn met deze problemen en men al lang een oplossing kent alleen het gewoon vertikt om het te vervangen. Maar goed dat is mijn idee.
Zomerbanden liggen er nu weer onder en de winterbanden waren verkeerd afgesleten dus moest weer worden uitgelijnd. Auto stond dus verkeerd op zijn banden. Is nu weer opgelost dankzij de uitstekende service van dassen eindhoven.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt zolang ie rijdt rijdt ie he!
90000 KM
- 90.000 km
90.000 heb helaas net niet de 80.000 in 1 jaar tijd gehaald. Op 2.000 km na. Maar goed de auto, veranderingen betrekking tot geluiden het gejank is zo spontaan als het kwam weer weg gegaan.
Het hikken en tikken en uitvallen op cruise control is er helaas nog wel.
Tijdens de laatste onderhoudsbeurt een mondeo met 160PK mee gekregen. Een 1.6 benzine. Helemaal blij dat reed even fijn zeg! Merkbaar meer vermogen. Die 160pk is echt een fijne motor die hoort bij een mondeo. Een stoplicht sprinter nog steeds niet maar wel een lekker vlotte wagen.
Het volgende wat opviel was de wegligging die huur auto stond op kleinere velgen en had geen aangepast onderstel dat merkte je behoorlijk. Veel comfortabeler maar wel beduidend minder lekker in de bochten. Had niet verwacht dat er zo veel verschil in zou zitten.
Heb hier al eens over geschreven dat mijn mondeo erg hard geveerd zou zijn en dat blijkt dus ook gezien dit model. Ruilen kwa onderstel zou ik echter toch niet willen. Het iets verlaagde en stuggere onderstel misschien in combinatie met de 17inch in plaats van 16 of 15inch rijd toch fijner. Niet in de dorpjes met klinkerwegen maar wel in lange bochten of rotondes etc.
Kortom probleemloos nee niet helemaal, maar ach hij rijd nog en als je niet te kritisch bent is het een fijne auto onderweg.
Onderhoudsbeurt
- 104.000 km
Zoals jullie kunnen zien de 100.000 gepasseerd. Winterbanden zijn er weer onder gekomen. De oude banden waren gecupt. Was te verwachten en ga er ook geen moeite met uitlijnen en dergelijke meer aan doen. Het kost iedere keer tijd en het levert niets op.
De onderhoudsbeurt is dit keer iets anders verlopen, ze hebben de auto vanuit de lease maatschappij opgehaald en weer terug gebracht. Dit beviel me wel, auto is sneller terug als bij de dealer en niet geheel onbelangrijk de auto is gewassen terug gekomen! Kijk dat is tenminste nog eens servcie. Waarschijnlijk volgende keer hetzelfde.
Auto zelf heeft geen problemen, op het hikken op de cruise control na. Dit gaat er maar niet uit en leg me hier dan maar bij neer. Verder is het nog steeds een fijne auto waar je lekker wat kilometers in weg kan rijden.
Klein probleempje
- 112.000 km
Even een kleine update aangezien er iets kapot is aan de mondeo, het betreft de rechter buiten spiegel. Deze wil niet meer automatisch inklappen. Het word volgende week gemaakt.
Update
- 142.000 km
Even een kleine update, De auto heeft zijn 140.000km beurt weer gehad. En er waren geen nieuwe zaken aan het licht gekomen.
Tot de volgende update!
Afscheid
- 160.000 km
Auto gereden tot 160.000km, grote pluspunten van deze wagen was de wegligging de geweldige uitrusting wat van deze auto een wel heel dikke mondeo maakte. Grootste nadeel aan deze auto was het vermogen. Groen rijden kent zo zijn negatieve kanten, voor zo een grote auto vermogen te beperkt. Een ander groot nadeel was het cuppen van de achterbanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.