Renault Twingo 1.2 Expression (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 110.219 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste auto
- 110.380 km
22 en me rijbewijs gehaald maar goed zoek maar is een goedkoop en leuke auto om mee te beginnen en dat als automaat. Zo'n 4 bak zie ik niet zitten en volkswagen vind ik al niks Dus zo kwam er een Twingo uit 2001 voor de deur erbij.
Inmiddels al weer wat gereden en wat is dat raar van een splinternieuwe peugeot 107 naar een twingo uit 2001 en wat een verschil. Resultaat is toch duidelijk voor mij. De twingo wint.
Waarom de twingo, voordelen en nadelen?
- 110.380 km
Zo'n twingo is schattig, ik geef het toe. Word maar is boos op zo'n klein ding dat je lief aankijkt met zijn oogjes. Maar voor wie is zo'n twingo nou eigelijk geschikt ? Het volk zijn mening is algemeen. De vrouw.
Ben het toch zeker oneens tevens met hoe mensen vaak over renault denken. Het zijn probleem auto's zeker weten maar ze geven je ook veel terug maar dat verschilt per persoon.
Voor mij was de reden om een twingo te halen meerdere dingen.
-Hoge zit en dus overzichtelijk, vaak mijn rechter buitenspiegel niet nodig om van baan te verwisselen. Parkeren is dan ook een fluitje van een cent.
-Zuinig! 1/15 tot 1/18 Heerlijk gewoon.
-Ruime auto, echt ongelovelijk ruim.
-Pittig op lage snelheden
-5 bak automaat helpt enorm met besparen van brandstof (quickshift automaat)
Maar goed er waren ook nadelen
-De automaat is langzaam, tot 3 seconden vertraging soms
-boven 110kmph word hij luidruchtig en trilt meer, je merkt dat de comfort zakt in het rijden en neigt om dan toch maar bij 110 te blijven.
-Radio is leuk geplaatst maar heb je geen originele van renault dan is het display niet leesbaar meer.
-De quickshift automaat is wat verwarrend met kiezen tussen semi automaat of vol automaat. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.
-Bagage ruimte heb je amper!
-Starten met een handleiding. Rem indrukken, contact op ééna laaste zetten en wachten tot lampjes uitgaan (de meeste) en dan pas starten je hebt dan nooit de bekende start problemen van soms wel soms niet.
Twingo is een aparte auto, maar zeker een genot om te hebben maar neem de punten in act bij het kopen. Kinderen achterin plaatsen is geen pretje, met 4 man erin geen probleem maar waar gaat de bagage heen ?
Zoals elke auto heb je voor en nadelen maar als je veel bagage meeneemt of vaak met 4 man bent dan kijk je denk ik niet naar een twingo maar eerder naar een clio. Ondanks alles zal de Twingo zeker niet een slechte keuze zijn voor de meeste.
Het verhaal van mijn twingo.
- 110.380 km
Zal hier zoveel mogelijk bijhouden hoe het verloopt met de twingo.
-110.380
[Problemen]
-Achterklep sluit niet zoals het moet
-Achterklep gaat niet op slot
-Stoelen gaan niet naar voor om iemand in te laten stappen achterin
-Dimlicht lampje in dashboard is ermee opgehouden, tevens die van de deuren als die er al is ?
-Rechterspiegel is gebarsten
-Tankklepje is lam en sluit niet goed
[Onderhoud gedaan]
-Remolie bijgevuld
-Motorolie bijgevuld
-Koelvloeistof bijgevuld
-Ruiterwisser spul bijgevuld
-Raam knopjes in deur portier eruitgehad en schoongemaakt, rechter raam kan weer open eindelijk.
-Luchtuitlaat filter in acherbumper vast gezet, dit was los gekomen op één of andere manier.
-Als ik er zo'n 1000km mee gereden heb of onderhoud is gepleegt maar is verder schrijven. Tevens mijn excuses voor slechte Nederlands.
De eerste km's gemaakt
- 110.720 km
De Twingo rijd nog en kwam door een klein beurt zonder problemen... naja.. zonder.
Advies was..
-Nieuwe schokbrekers achter
-Nieuwe startmotor (deze ziet het niet meer zitten nadat ik mezelf lanceerde met 60kmph over een drempel, wat had ik te doen met me twingo zeg, maar was veel mooier dat audi achter met me mee rijd kwa snelheid en dus zijn bumper even vol over de straat schuurde. Twingo doet me weer even trots maken dat hij grond niet raakte daar.
-binnelampje gaat niet altijd aan
-Dashboard lampjes wederom kapot (Net nieuwe lampjes in, probleem zit dus ergens anders.)
-Accu is aan einde van zijn leven aan het komen
-Linker spiegelglas is losje en trilt tijdens rijden
-Rechter spiegel nog steeds kapot en moet vervangen worden nu deze echt niet bruikbaar meer is. Nog verder gebarsten.
-Rechterwieldop eraf, deze heeft wat stoep randje leren kennen in mijn buurt.
Maar er waren ook positieve dingen.
-hij rijd nog.
-Er zijn foto's beschikbaar op www.blackpaw.nl/auto/ van huidige staat
Boven 110kmp/h is dit een auto die gewoon niet fijn meer rijd, 100/110 glij je gewoon over het asfalt en dat is genieten.
De lampjes in deuren van automatische ramen zijn zo zwak dat je ze net zo goed niet kan hebben, tevens in de knopjes kan ik niet eens vinden waar het lampje zit. Erg vreemd systeem.
Achterkant van auto is lawaaierig als er niks in ligt, altijd je reservewiel en bank meenemen dus anders is rijden geen pleziertje in zo'n twingo en een noodstop maken zou ik absoluut niet durven dan. Want hij breekt heel snel uit dan.
Nog steeds erg tevreden met de auto en hij mag binnekort weer voor een beurt, ik wil toch wat problemen laten oplossen en een paar dingen laten herstellen/nakijken. Het vertrouwen in de auto begint te dalen omdat hij steeds minder comfortabel gaat rijden. Kan niet precies uitleggen wat het is maar je merkt dat auto zich niet meer gedraagd op de weg zoals hij dat deed en dat zorgt toch voor verlies van zekerheid tijdens het rijden. MAar ondanks alle kleine problemen die ik nu tegenkomen wat me wel teleurstelt is hij motorische gewoon prima en rijd nog goed, zoals ze zeggen.. Twingo mankeert alles aan maar blijft wel rijden.
Eerste 2000 zit erop
- 112.110 km
Ah blijft toch een heerlijke auto maar wat ben ik die quickshift zat. Dat je vol automaat en semi kan rijden is heel mooi maar wat is die vol automaat functie een beest. Het leeft een eigen leven en schakelt precies op die momenten dat jij dat niet wil.
Maar gelukkig kan ik inmiddels omgaan met de semi automaat en schakel ik liever zelf. Ben van 1 op 13 naar 1 op 15/18 gegaan gemiddeld. En zelfs 1 op 20 gehaald. Maar fijn rijden is het dan niet meer. Vroeg doorschakelen en lekker rustig aan. 15 = 2de, 25 = 3de, 40 = 4de, 50 = 5de versnelling en zo rij ik meestal en dat is natuurlijk slecht voor je motor dus af en toe even in de 2de even naar de 50 of 80 doortrekken houd de motor lekker fel. Daarmee kom ik dus op mijn 1-15 / 18 uit steeds en dat vind ik prima.
Inmiddels heel wat problemen gehad en het blijft toch waar, alles aan interieur van twingo laat het afweten. Vaak zijn het kleine dingetjes en kan je ze makkelijk oplossen. Zal niet teveel in details gaan en belangrijke punten noemen.
ABS lampje is gaan branden uit het niets, begon zo nu en dan en nu brand het dus altijd, terwijl er geen abs inzit zover ik weet.
Lampje dat riem niet om is brand ook altijd en dat vind ik niet zo vreemd, stoelen hebben na 11 jaar het echt gehad en dus komen er anderen in. Oplossing was even lampjes van abs en riem uit dashboard te halen.
Net een beurd gehad en wat een drama. Bezine filter, luchtfilter, olie filter, distributie riem en nog wat kleine dingen. Maar met 400 euro was alles gebeurd, auto was afgespoten, motor ook en zag er dus weer prachtig uit.
Ben tot op heden nog steeds tevreden met de twingo en de quickshift zolang ik hem in semi laat en zelf schakel. Toch als je een late avond hebt of niet zo lekker voelt ben je oh zo blij dat je hem op vol automaat kan zetten en dat je onbezorgd de weg op kan, je aandacht is dan immers bij de weg en niet bij andere dingen.
Nadeel dat ik wil toevoegen is dat als je de achterbank naar voren klapt dan moeten de voorstoelen aardig naar voren en voel ik me net een kabouter achter dat stuur. De verhouding van stuur afstand en pedalen is echt frans. Pedalen te dichtbij en stuur tever weg. Maar als je niet zo lang bent is dit een uitkomst.
Kamperen met de twingo is toch echt even lachen. Er mag een auto op het terein staan en iedereen ze tent mee, wat is het een genot dat ik me auto in kon stappen en banken languit. Je legt er twee dikke slaapzakken overheen en slapen doe je, is bijna net zo comfortabel als je bed... naja tot het gaat regenen en je met vijf mensen erin zit, maar hey ? Lampje aan, kaarten erbij en radio aan en je komt de nacht wel door.
Ondanks ik de Opel Tigra mooi blijf vinden blijf ik bij mijn Twingo.
Kosten:
Wegenbelasting = 61 euro per kwartaal (3 maanden)
Verzekering = 50,61 euro per maand. Ik ben een nieuw bestuurder dus 0 schade vrije jaren en ik heb pechhulp via mijn verzekering erbij (6 euro geloof ik) Gaat hier om allsecure.
Brandstof, tja hangt ervanaf hoe jij rijd, hoeveel maar ga er vanuit dat 1 - 15 minimaal is.
In verband met kinderen... och och. Twingo is niet heel kinder vriendelijk. De stoelen die bij mij aardig kapot zijn dus dit kan anders zijn. De hendel zit onderaan en dat is vervelend als je met een kleine in je hand staat. Tevens klapt de stoel naar voren maar de hele stoel gaat niet naar voren en dit moet je dus nog is doen voordat maxi-cosi erdoorheen kan en op achterbank kan. Achterin is er meer dan genoeg ruimte voor de kinderen, als je ervan uitgaat dat bank helemaal naar achteren staat, anders zit ik met me stoel tegen maxi cosi aan. Desondanks dat past een kleine kinderwagen er gewoon hoppa in en tassen er bovenop. Nadeel vind ik dat kinderen vaak riem los maken en dan ook los laten, hierdoor spannen deze en klap.. vol op het metaal van de zijkant of erger de ruit. Niet altijd even fijn.
Dit was het zo'n beetje voor nu, vragen mag je me altijd stellen. Even mailen naar fabricius@gmail.com.
Grote verandering
- 116.630 km
Wow wow wow! Ik rij niet veel zoals jullie zien. Maar er is zoveel gebeurd!
Angel eyes
Xenon
Windschermen
open luchtfilter
derde remlicht chrome
zwarte achterlichten
en nog veel meer.
Er is zoveel veranderd aan mijn twingo inmiddels dat het best angstig is om na te denken over het geld dat ik erin heb gestoken. Maar goed, het belangrijkste.
Afgelopen maanden heeft twingo mij verbaasd maar ook teleurgesteld. 4 auto's van mensen om mij heen stopte ermee. Splinter nieuwe auto overleefde de winter bij buren niet en dan is het s'nachts -20 op een dijk in volle wind en start mijn brak van een Twingo trouw. Wat een trots gevoel is dat terwijl iedereen om je heen zonder auto staat ineens.
De twingo loopt nog zalig maar ik heb moeite met het missende vermogen. Ze kan gewoon niet meekomen in het verkeer en ik heb het dan vooral over van stoplicht naar stoplicht. Dat optrekken naar 80 kan de twingo gewoon niet snel genoeg en verdwijnt de rest van het verkeer voor mijn neus tenzij ik flink wat toeren maak en dan nog is het om te huilen. Dit zal tevens met de automaat te maken hebben die mij soms ook in de steek laat. Ik trek tegenwoordig de twingo flink door in hogere toeren en bij 160 houd het dan ook op met de motor. Hoger komt ze niet. Gemiddeld verbruik is er niet. Als jij zuinig rijd en motor lui maakt dan is 1/22 makkelijk te doen bij veel snelweg. Veel korte stukjes zit je toch echt aan de 1/14-1/16.
Twingo is koude winter door gekomen zonder ook maar één probleem.
Wat ik echt moet vermelden is hoe erg ik verbaasd blijf staan bij hoe makkelijk een twingo zelf te onderhouden is en vooral dingen buiten motor om. Overal kan je makkelijk en snel bij. Erg jammer is wel dat er veel klik systeem is gebruikt wat gewoon geen 10 jaar mee kan. Klikjes eruit en schroef erdoorheen. Opgelost!
Met kinderen is twingo een groot plezier, ik voel me veilig op weg gaan vooral omdat kinderen geen deuren open kunnen doen of ramen. Het geeft mij ook weer zorgen indien auto te water zou raken. Ik vrees dat je kind eruit halen gewoon niet meer lukt op tijd. Kinderen rond 6-8 jaar die zelf auto in springen en gaan zitten zijn super met de Twingo. Maar als je ze zelf erin moeten zetten, tja.. wees klaar voor rugpijn. Het is gewoon geen pleziertje.
Onderhoud.. hmm niet dus wat anders. Lampjes vervangen is een kinderspelletje. Al is het -20. Her vervangen is zo gebeurd indien u reserve lampjes bij zich heeft. Zekeringen zitten links van stuur achter een opberg vakje. Kan je perfect bij maar zonder lamp heb je toch echt een probleem. Maar ja.. lang leven de mobiel!
Twingo is uitstekend voor mensen die zich wat onzeker voelen of kort zijn. Je kan makkelijker bij de pedalen dan bij het stuur. Echt Renault. Dat je digitaal display hebt is geweldig, hij zit dan wel in het midden maar je kijkt niet voledig weg om je snelheid te weten.
Spiegels zitten niet op de deur en omdat twingo vrij ruim is voorin zal iemand die voorover leunt niet direct jouw spiegel zicht blokeren, eerlijk gezegd. Je hebt die spiegel niet nodig. Je hebt zoveel overzicht in de twingo dat over je schouder kijken genoeg is om alles te zien.
Twingo is voor mensen die goedkope auto zoeken waar je toch veel mee kan echt super. Er past zoveel in en dat blijft verbazen. Lukt het toch niet dan is achterbank eruit halen vrij makkelijk. 2 bouten en je tilt hem er zo uit. Kind doet de was. Maar vaak is even opklappen tegen voorstoelen aan voldoende. Zit een mooie haak om te voorkomen dat hij terug valt.
Wind.. met storm in zeeland gereden over de dammen om zo maar te zeggen. Net als met bussen, vrachtwagens wil de wind nog wel is met een auto spelen, vooral deze kleintjes. Twingo heeft er ongelovelijk weinig last van. Dit zal waarschijnlijk komen doordat Twingo gewoon breed is en niet zo'n smale daewoo matiz die daar heel erg last van heeft.
Tanken, neem geen 98. Ik heb 98 gehad tweemaal en het rijd gewoon niet fijn. Er is een licht prestatie winst en al lijkt dit je fijn het is het niet waard. Misschien is het op de niet automaat beter maar de Quickshift remt totaal niet meer op de motor af door euro 98. Dit komt vooral omdat quickshift niet terug schakelt tot je op minimale toeren zit.
Nu terug kijkend op twingo ben ik er zeker van dat als ze me ooit verlaat dat er weer een twingo ter vervanging komt. Ik ben gek op het autotje en vooral door het overzichtelijke, hoge zit en dat twingo vrij hoog op zijn wielen staat voel ik me veilig in de auto. Ik geniet van het rijden en ondanks alle kleine problemen met de twingo laat ze me niet in de steek.
Advies aan iedereen die twingo koopt. Ja.. ze ziet eruit als een hippy en zo blij alsof ze stoned is. Maar éénmaal in bezit van een twingo zal ze je hart stelen. Na bijna een jaar ben ik trots en ongelovelijk blij dat ze voor de deur staat inplaats van mijn alternatieve keuzes. Opel Tigra, Peugeot 206, Suzuki Swift. Ik heb ze alle 3 nog gereden en al miss ik heel erg het extra vermogen. De twingo is en blijft beste keuze. Maar hierna wel de 16v versie voor net dat beetje extra power.
Twingo leeft nog.
- 120.000 km
Hoop gebeurd en mening van twingo toch wel weer wat veranderd.
Angel eyes met xenon geven een heel slecht licht beeld. Halogeen is er terug in gegaan totdat ik erachter kan komen waarom lichtbeeld fout is met xenon.
Hoop problemen gehad ook. Voorpoten vervangen, veren vervangen en een scheur in me schaal die we maar gelast hebben.
Rechter deur handsvat kapot.
Achterklep zit er eindelijk weer op met een paar schroeven.
Na hoop problemen toch achterslot gemaakt
Kleppen laten stellen en hele motorblok schoon laten branden. Overall zat olie, helaas was mijn gevoel dus kloppend. Ze heeft nooit onderhoud gehad dat ze had moeten krijgen in haar eerste 12 jaar.
Snelheids sensor vervangen.
Nieuwe achterlichten die mooi zwart zijn en helder. Jammer dat ik niet achter mezelf kan rijden want blijf ze mooi vinden. Derde remlicht vervangen voor een Chrome Led versie. Bestond geen zwarte helaas.
Ondanks al deze problemen en problemen die er nog aankomen zoals achterveren. Uitlijnen en wat anderen dingen ben ik er nog steeds erg over te spreken.
APK is overleeft met als enige opmerking dat mijn kenteken lampje soms uitvalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.