Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 150 (2012)

autoreview

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 150 (2012)

Signalement

UitvoeringLaguna Coupé 2.0 dCi 150
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding: (de snelle lezers kunnen dit overslaan)

  • 5.000 km

Na 4 jaar een Renault Espace (2.0 Dci 130 Expression) te hebben gereden, was het tijd om mijn trouwe vierwieler te vervangen. Als een echte Renault liefhebber (LEES: freak), had ik al langer een oogje op de Laguna coupé. Ik had er in september eens testrit mee gemaakt en ik was toen helemaal overtuigt. De eufemistisch gezegd tegenvallende inruilwaarde voor de Espace en de karige korting op de coupé maakte het financieel echter een slechte deal. De meeste dromen zijn bedrog… en de Laguna coupé zou eeuwig een droom blijven.

Op een dag kwam mijn droom echter toch uit. @ Marco Borsato:het kan dus WEL! Ik kan me deze dag nog goed herinneren… Het was op het (voor Nederlanders: de) autosalon. Specifiek; op de hoek van de Renault-stand in paleis 5. Hier stond een witte Laguna coupé Monaco GP te blinken in de spotlights. Het viel me meteen op dat ik niet de enige was die zo’n coupé wel zag zitten. Het werd ook meteen duidelijk dat Renault tijdens het (NL: de) salon veel vergevingsgezinder was dan in september. Dan nog maar eens naar de dealer gegaan. Dit maal kreeg ik wel een goede korting en een veel betere inruilwaarde voor de Espace (Renault gaf er € 2500,00 extra bovenop). Diezelfde avond hadden we de knoop doorgehakt en de volgende dag was de Laguna coupé Monaco GP besteld. Deze serie bestaat blijkbaar niet in Nederland, maar is in België het populairst, volgens de dealer althans. De standaarduitrusting bestaat o.a. uit:

•TomTom navigatie
•Lederen zetelbekleding met stoelverwarming
•Handvrije startkaart
•Xenonverlichting
•BOSE® Sound System (10 LS + 1 woofer + versterker)
•Elektrisch inklapbare buitenspiegels
•4Control chassis (vierwielsturing)
•Metaalkleur (wit of zwart)

Qua optiebeleid ziet Renault het helemaal anders dan zijn Duitse concurrenten. In tegenstelling tot de pagina’s lange optielijsten, kan er op deze serie welgeteld één optie besteld worden: een SD kaart Europa. Dat heb ik dan ook maar bijbesteld. Ook qua naamgeving zien de Duiters het net iets anders. Terwijl Renault de witte inzetstukken op het dashboard ‘Wit nacre’ noemt, noemt Mercedes ze ‘porselein wit’ (in de C-klasse coupé).

Eerste ervaringen - 5.000 km (ook dit kan inmiddels overgeslagen worden)

5.000 km Lijkt al veel op een korte periode, maar bij ons is het de gewoonte om een nieuwe auto de eerste dagen al uitgebreid te testen.

De Laguna is gewoon een fantastische auto! De auto ligt strak op de weg, mede door de vierwielsturing. De coupé geeft je echt het vertrouwen om eens wat sneller door de bocht te gaan. Ook moet je op een rotonde minder afremmen, wat ook het verbruik ten goede komt.

Qua prestaties scoort de Laguna goed genoeg. De 2.0 Dci is (tot nu toe) de kleinste motor in de coupé. “Klein”, dat moet wel met een korreltje zout genomen worden. Met 150 pk en 340Nm koppel kom je zeker niets tekort. Wanneer je eens goed het gaspedaal induwt, rijdt je de achter rijdende auto’s zo van je weg. Langs de andere kant kan je met de coupé ook gewoon eens lekker cruisen. Deze motor biedt dan ook een goed compromis tussen prestaties, rijplezier en verbruik.

Het verbruik valt op zijn beurt ook goed mee. De boordcomputer geeft nu een gemiddelde van 6.7 l/100 km aan. Het zou nog wel wat zuiniger kunnen mocht ik de schakelindicator wat meer gehoorzamen. Dat doe ik niet veel omdat je dan op 2000 toeren/minuut zou moeten opschakelen, dat maakt de coupé echter bijzonder traag. Daarvoor heb ik deze auto niet gekocht. Een ander, niet onbelangrijke factor is de co2-uitstoot. Deze bedraagt slechts 126 g/km wat ook de BIV (inschrijvingstaks) in Vlaanderen ten goede komt. In Vlaanderen wordt de BIV namelijk volledig bepaald op de co2-uitstoot in tegenstelling tot in Brussel en Wallonië. Zo betaal ik slechts €192,00 i.p.v. € 867,00 in Brussel en Wallonië. Wel een behoorlijk verschil!

Het is en blijft een comfortabele auto voor vier personen. Ondanks de coupélijnen is het wel degelijk aangenaam troeven op de achterbank. Deze wordt dan ook frequent gebruikt omdat de Laguna ook regelmatig dienst doet als gezinswagen.

Update 1

  • 11.500 km

Ondertussen heeft de Laguna coupé Série Limitée Monaco Grand Prix phase 2, een auto met een stevige naam, reeds 11.500 km op de teller. Dat na pakweg 4 maanden. Ik vond het dan ook tijd voor een uitgebreidere update en zo mijn ervaringen te delen met mijn medeleden op AW.

Het rijden

Natuurlijk begin ik eerst over de rijeigenschappen van de coupé, het rijden is toch één van de sterkste troeven van deze Fransoos. Zoals je reeds in mijn eerste ‘verslagje’ kon lezen, was ik echt vol lof over de vierwielsturing, of het anders (en chiquer :)) klinkende 4Control-systeem.Dat ben ik nog altijd! Het biedt echt een stevige dosis rijplezier in de bochten en het zorgt voor een goede en directe feedback tijdens het sturen. Bovendien verhoogt het dan ook nog eens de veiligheid door te corrigeren in moeilijke situaties. Dat laatste heb ik al een keer ondervonden toen ik met de coupé op een mooi sneeuwlaagje (op een bergpas in Zwitserland) aan het rijden was. Op een gegeven moment scheen de boordcomputer rood op met de melding dat het 4Control-chassis ingreep. Dat was een bizar aanvoelend moment omdat je de achterwielen zeer ijverig voelt bijsturen. Anderzijds vergemakkelijkt het systeem ook het manoeuvreren en parkeren omdat het voor een bijzonder kleine draaicirkel zorgt van pakweg een Clio. Mijn conclusie luidt dan ook dat ik werkelijk ‘mijn petje afzet’ voor de ingenieurs die dit systeem ontworpen hebben.

Een ander deel dat ook een belangrijke rol speelt in het rijplezier is de motor. In dit geval de 2.0Dci die gebouwd wordt in het Franse Cléon. Ik heb mijn steentje al bijgedragen in de redding van de Franse automobielsector. Het blok heeft een sportief karakter, maar het maakt van de Laguna geen ‘raceauto’. Als ik een ‘raceauto’ wou, zou ik me wel een Megane RS aangeschaft hebben, wat tevens een ‘bijouke’ is. Het belet me wel niet om een sportiever rijgedrag aan te nemen. Integendeel, bochten durf ik wel eens (LEES: meestal) goed nemen en op de autosnelweg is eens goed het rechtse pedaal induwen geen enkel probleem. Om ‘het witte monster’, dit is zijn bijnaam, daarna weeral te temmen omdat er weer een flitspaal ons staat op te wachten. Anderzijds hou ik er ook van om eens lekker te cruisen in het zonnetje op een zondagnamiddag. De Laguna biedt dan ook, zoals eerder gezegd, een goed compromis tussen prestaties, rijplezier en verbruik.

In het eerste deel van de review heb ik als ‘nadelen’ o.a. het ‘uitdagen’ geschreven. Dat is er nog altijd, maar daar doe ik niet aan mee (@Laguna Coupe V6; ik rijd namelijk in een 'voiture' en niet in een 'das Auto’). Ik kan er toch ook niet aandoen dat de leasbakjes zoals een BMW 316d (en die zijn er veel) of een Audi A4 me niet kunnen volgen als ik toevallig eens aan het gaspedaal kom.

En dan nu het laatste punt op de agenda (toch voor dit onderdeel), het verbruik. Dat is de dag van vandaag toch niet onbelangrijk omdat de fossiele brandstoffen niet goedkoop zijn (LEES: schandalig duur!) . Ik heb nu een gemiddelde van +- 6.5l wat behoorlijk goed is, ondanks mijn rijstijl.

Het interieur

Over het interieur heb ik het tot nu toe nog niet echt gehad. Tijd om daar verandering in te brengen! In mijn ogen ziet het er fraai uit. Persoonlijk vind ik het zelfs vergelijkbaar met dat van de BMW E90, of zelfs beter…

De gebruikte materialen zijn dan ook van een goede kwaliteit. Het bovenste deel van het dashboard is van een zacht aanvoelende kunststof, die tevens op de deuren en zijpanelen achteraan is aangebracht. Het onderste deel van het dashboard bestaat dan weer uit harde plastiek, al is dat wel goed gecamoufleerd door het motief van de kunststof hier ook op aan te brengen.

De met leder overtrokken stoelen zien er strak uit met de witte stiknaden en de markering ‘Monaco GP’ en zitten bovendien als echte fauteuils, zowel vooraan als achteraan. Achteraan zit je naar mijn mening trouwens beter dan in een Espace omdat de achterstoelen in de Espace veel korter zijn en je met je knieën veel hoger zit. Al is de instap naar achteren niet de gemakkelijkste opgave voor oudere mensen wat op zijn beurt dan weer een komisch beeld oplevert. :)

Het Bose Sound System biedt ook een echte meerwaarde. Qua geluidskwaliteit scoort het goedkopere geluidssysteem van Arkamsys evengoed, met dat enige verschil dat de lage tonen ook goed tot hun recht komen (We hebben een Laguna Grandtour in de familie die uitgerust is met de Arkamsys radio, vandaar de vergelijking). Over het resultaat heeft Renault dan ook niet gelogen, het voelt echt aan alsof je in een concertzaal zit. Ik heb de volumeknop ook een keer helemaal open gedraaid en ik heb tot nu toe niet meer de moed gehad om dat terug te doen!

De ergonomie van de bedieningselementen is oké. Soms spreekt het voor zich, denk dan aan de cruisecontrole, airco etc. Kleine opmerking trouwens; ik lees vaak kritiek in reviews en autobladen over de plaatsing van de aanknop van de cruisecontrole. Deze staat op de middenconsole en zou daar niet goed staan. Wel ik vind deze afkeuring onterecht. Je hebt die knop immers toch niet nodig want eens de cruisecontrole aanstaat, kun je die aan-en uitzetten via de bedieningsknoppen op het stuur. Overigens ben ik genoodzaakt om jullie mede te delen dat de airco van een hoogstaand niveau is. Je hoort hem bijna niet, zelfs niet in de “fast”-stand. Bovendien is de auto in geen tijd koel. Dat kan echter niet gezegd worden over de versnellingspook want die is in de zomer gloeiend heet en in de winter ijskoud.

Over de interface deel ik dezelfde mening, het vraagt wat gewenning. Eens je de menu’s van de TomTom en de radio kent is het geen probleem. De bediening van de TomTom staat op de middenconsole en toont heel mooi. Wel vind ik dat die stilaan aan vervanging toe is (Renault introduceerde het ten tijde van de vorige Laguna en Velsatis) omdat het naar mijn mening gewoon te veel aandacht vraagt tijdens het rijden. Renault zou het geweten hebben, want inmiddels is R-Link opkomst, de nieuwe interface die Renault zal introduceren in de nieuwe Clio, die overigens ook wel heel fraai oogt. Alvast mijn complimenten aan de chef!, Laurens van den Acker.

Qua moduleerbaarheid ben ik ook dik tevreden over de coupé. Oké, de kofferopening is wel niet van de grootste en ik vind de versterker nog altijd slecht geplaatst (rechts bovenaan de koffer) waardoor je bagageruimte verliest. Maar, dit neem je erbij als je deze auto koopt. Meer nog, ik zou de coupé nog wel veelzijdig willen noemen, naargelang mijn verwachtingen althans. Ik ben deze week toevallig naar een bekende Zweedse meubelmaker geweest en ik heb me daar op de parking dus niet belachelijk gemaakt. Toen de winkelkar leeg was zaten er twee personen ( ik en iemand achter mij op het linkse deel van de achterbank), een bureau, een bureaustoel, een kastje, twee schabben en enkele dvd-rekjes (LEES: heel veel) in de auto. Deze opsomming is op zich nogal nutteloos, maar ik wil jullie gewoon eens aantonen dat er wel degelijk wat in deze auto kan. Meer nog, er waren mensen die eerst spottend voorbij kwamen en dachten: “Wat komen die hier in hemelsnaam zoeken”, maar waarbij je hun blik zienderogen zag veranderen wanneer ze nader bij de coupé kwamen en in de koffer keken. Op zo’n momenten is de kapitein dan ook fier op zijn vloot! :) Deze ‘veelzijdigheid’ is grotendeels te danken aan het ‘Easy Break System’, dat de coupé heeft overgenomen van de andere Laguna modellen. De werking ervan is heel simpel; één rukje aan de hendeltjes in de koffer en de achterbank is neergeklapt.

Overigens heb ik het feit dat er slechts één bekerhouder vooraan is altijd als een nadeel beschouwd. Ik deel nu nog altijd dezelfde mening, maar ja een echt nadeel kan je dat nu ook weer niet noemen. Wel moet ik erbij zeggen dat deze ene bekerhouder bijzonder slim is geplaatst, namelijk voor een luchtrooster. Op deze manier heb je altijd een fris drankje, heerlijk tijdens het warme weer.

Het exterieur

Over het exterieur kan ik dan weer kort zijn. Ik denk dat de meeste mensen wel dezelfde mening delen, de Laguna coupé ziet er goed uit! Hij heeft overigens een soort van exclusiviteit omdat je er niet veel ziet bollen, daarom krijg ik er ook veel complimentjes over. Het gebeurt dan ook wel eens dat er iemand naar me toe komt gelopen om te vragen welke auto het juist is en om me vervolgens een complimentje te geven.

Conclusie

Dit is alweer het einde van mijn eerste update. Andere updates zullen zeker nog volgen, al denk ik wel dat er niet veel te melden zal zijn, ik heb namelijk vertrouwen in mijn Fransoos. Tijd om alles eens kort op een rij te zetten.

•Comfort: De zetels zitten als echte fauteuils en bieden een goede zijdelingse steun. Achteraan zit je ook als een koning op zijn troon. De instap naar achter is wel niet zo gemakkelijk, maar dat weet je als je een driedeurs koopt. Ook de airco is van een hoogstaand niveau dankzij zijn efficiënte en discrete werking, zeker in de “soft”-stand.

•Prestaties: De 2.0Dci maakt van de Laguna geen raceauto, maar heeft wel een sportief karakter. Ook het 4Control-chassis biedt een echte meerwaarde. De Laguna heeft dan ook geen schrik van bochten.

•Betrouwbaarheid: Tja betrouwbaarheid, kan je daar iets van zeggen na amper 11.500 km? Voorlopig heb ik nog geen problemen gehad en ik hoop dat dat zo blijft, maar ik heb vertrouwen in de coupé.

•Kosten: Over de kosten kan ik voorlopig ook nog niet veel zeggen.
Kortom: De Laguna coupé (dit is zijn korte naam)is een echte aanrader!

P.S. Ik heb wat andere foto's toegevoegd.Ook als er vragen zouden zijn, shoot!

Update 2

  • 28.000 km

Inmiddels heeft de Laguna zijn eerste verjaardagskaarsje mogen uitblazen, tevens heeft hij zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Tijd voor een update! Ik pik verder in waar ik vorige keer geëindigd ben.

Oktober ’12 :
De Laguna kreeg nieuwe schoenen die beter zijn voor de winterse omstandigheden, winterbanden dus. Het strooibeleid in België kennende leek me dit wel nodig. De ‘bandenboer’, zoals onze sympathieke Noorderburen dat zeggen, stelde mij Vredesteins voor. Deze zijn het ook geworden. Ik heb ze op de originele velgen laten plaatsen omdat deze kenmerkend zijn voor de serie ‘Monaco GP’. Ik had het eerst niet door, maar na een tijd merkte ik dat de auto een klein beetje naar recht deinst.

December ’12:
Tijdens het tanken wil mijn tankdop maar moeilijk openen. Een paar dagen later kom ik aan de auto en staat de tankklep open. Vreemd! Weer enkele dagen later wil ik tanken krijg ik de tankdop helemaal niet meer open. Diezelfde dag naar de dealer geweest. Ik mocht de Laguna de volgende ochtend binnenbrengen. De tankdop moest vervangen worden, maar dit zou wel wat tijd in beslag nemen. Zo gezegd zo gedaan, de auto ’s morgens binnengebracht en een vervangwagen gekregen, een Dacia Logan MCV. Ik voel wel iets voor het ‘no-nonsens’-karakter van de auto, maar ik verkies toch mijn Laguna. :) Rond de middag was de auto klaar, uiteraard verliep dit allemaal onder garantie. In de namiddag ben ik naar Keulen vertrokken en ben ik onderweg geflitst in Nederland op enkele kilometers voor Duitse grens… Het witte monster iets te vroeg uit zijn hok gelaten! Ook op de autosnelweg is er zo’n groot verschil tussen de Laguna en de Espace. 180 Km/h in Laguna voelt als 130 km/h in de Espace zonder te overdrijven. Ook de vierwielsturing geeft een andere dimensie aan het bochtenwerk. Telkens wanneer ik met een andere auto rijd is het even verschieten in de eerste bocht omdat de auto veel harder overhelt.

Augustus ‘12
Ik heb iets leuk ontdekt voor tijdens het auto wassen. Voor diegene met een Bose-soundsystem (of iets dergelijks). Stap 1: doe de deur open, maar heel belangrijk: blijf in de deurgopening staan. Stap 2: kies een externe audiobron Stap 3: draai de volumeknop helemaal open, ga zo snel mogelijk uit de auto en sluit de deur. Je kan nu de ‘Gangnam style dance’ doen tijdens het afwassen. Let op: struikel niet over de emmer of tuinslang!

April ’13:
De laatste week van maart werd de Monegask één jaar. Een goede week later kreeg hij zijn eerste onderhoudsbeurt op 28.000 km. Renault zegt op 30.000km, maar beter iets te vroeg dan te laat. Dit heeft een goed uur in beslag genomen. Ik heb van deze gelegenheid maar gebruik gemaakt om de nieuwe Clio en Clio Grandtour te ‘inspecteren’. Ik moet zeggen zo’n Clio Grandtour GT in ‘Bleu malte’ heeft wel iets… Na de speeltijd kreeg ik de factuur voorgeschoteld, deze bedroeg €247,10. € 247,00 (De tien cent mocht ik laten zitten) is niet weinig, denk ik, maar omdat de auto uitgerust is met een roetfilter is de speciale ‘roetfilter olie’ ook veel duurder. Wel, ik heb het even opgezocht en met een goede roetfilter zou de uitstoot van roet dalen tot 0,001 gr/km of minder. Alles voor onze gezondheid,niet? Ik had de dealer ook nog meegegeven dat de bestuurdersdeur rammelde. Dat bleek gewoon het witte inzetstuk op het deurpaneel te zijn dat een millemetertje verschoven was. De coupé is nu helemaal kraakvrij.

Dit was het zo een beetje, inmiddels heb ik mijn waarderingen wat aangepast, in het voordeel van de Laguna want het is gewoon een zalige auto waar ik veel plezier aan beleef. Deze auto heeft iets bijzonders en dat apprecieer ik in hem!

P.S. Ik heb er meer dan een jaar op moeten wachten, maar ik heb foto’s kunnen nemen van 2 Laguna coupés! Welke de mooiste is, laat ik aan jullie over.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.