Autoreviews  |  Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend (2011)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf23.000 km
Km-stand laatst46.000 km
Eerste review-invoer16-05-2012
Laatst gewijzigd25-05-2012
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster half ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: nee
Auteur
Vorige autoSaab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Business
(Gemiddelde lezerswaardering 45%)

Net niet............. (46.000 km)

Na vanaf de introductie ruim 6 jaar en bijna 400.000 in verschillende Saab 9-3 Sport Estate's op LPG te hebben gereden mocht ik helaas van de leasemaatschappij geen Saab meer bestellen afgelopen winter. Het verbaasde me niet, maar je weet nooit of je één van de laatste voorraad-auto's mag bestellen. Dit onder het motto; niet geschoten is altijd mis! En deze auto beviel me uitstekend, om bij de spreekwoorden te blijven; never change a winning team.......... Enfin, ik was me aan het orienteren toen de leasemaatschappij per direct m'n auto wilde hebben; 20.000 km door het contract heen rijden zat er deze keer niet in. Ik had nog geen besluit genomen, ben maanden met een Subaru Legacy op LPG bezig geweest, maar ook dat strande bij de leasemaatschappij. Overigens tot grote verwondering van de Subaru dealer en importeur. Eigenlijk op het moment dat ik een Prius-Estate zou gaan bestellen hoorde ik op de radio de BMW reclame voor de automaat-actie met de nieuwe drie. Dat wordt hem dus. Direct besteld, stond nog niet in de showroom, dus een beetje gegokt. Ook geen stationcar meer, zal ook wel wennen zijn. Maar het gaat nu om de tijd totdat de BMW komt op 24 mei. Vanaf eind januari rij ik al in een tijdelijke auto: Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend.

De eerste indruk
Was het toeval dat de tijdelijke auto een Mondeo is? Nee, zelfs een bewuste keuze! In 2003 al eens 3 maanden in een Mondeo gereden, en wat me bijgebleven is waren de goede stoelen. Aangezien ik een rugprobleem heb na een ongeval is een goede stoel een must. Ik heb ook een ASS-stoel die al een aantal auto's mee verhuisd is, maar overbouwen voor een paar maanden ging me net te ver; vandaar de Mondeo. En ik moet zeggen dat het na even zoeken ook goed zit. Het enige minpuntje is dat de stoelen vrij breed zijn voor mijn relatief smalle, atletische, lichaam. De zijdelingse steun is dus niet optimaal, en vanwege het, in de breedte, vlakke profiel is de ondersteuning ook niet zo perfect als in mijn ASS. Maar echter veel beter dan menige standaardstoel waar ik het maar een paar km op uithoud. Lastig met 55 á 60.000 km per jaar. Wat verder direct opviel was de enorme ruimte in de auto. Waar ik me in de Saab lekker één voelde met de auto, zit in de Ford alles net wat verder weg. Enorm wat een ruimte! Ook helemaal achterin past toch meer dan ik gewend was. Omdat ik graag alles bij me heb ligt er ook gewoon veel in de kofferbak. Maar dan is het wel jammer dat de vloer zeer glad is en ietsje afloopt naar achteren. Zonder je best te doen glijdt bijna alles naar achteren; elke keer weer een verrassing wat er tegen de klep leunt als je die open doet. Oftewel een beetje irritant. Nu liggen de gladde dozen achter elkaar klem tussen de achterbank en de klep; ook een oplossing.

Rijden
Ook de wegligging is zoals verwacht zeer goed, als op de spreekwoordelijke rails. Alleen voel je door de vrij straffe vering elk bobbeltje op de weg. Dat mag wel wat minder van mij, is uiteindelijk toch vermoeiend. Waar ik verder aan moet wennen is het smalle werkbereik van de 115 pk diese. Na jaren met 150 pk benzinemotor te hebben gereden is het zeker wennen aan een relatief zwakke diesel. Zowel de Saab als m'n prive Mazda trekken onder de 2000 toeren beter dan de Ford-diesel, en boven de 3500 toeren is de fut er ook al weer uit. Dat is dus vaak schakelen met de verder goede handbak. Alleen vraag je je weleens af waar de 6e versnelling goed voor is. Pas vanaf ongeveer 110 km/h is de 6e versnelling ook echt zuiniger. En ook onder de 2000 rpm is de loopcultuur niet echt wat wel geciviliseerd wordt genoemd. Trillen en brommen doet hij graag. Maar mijn referentie zijn dan ook 2 ltr urbo benzine-motoren. Wat dat betreft verlang ik weer naar een automaat. En m’n laatste diesel was de heerlijke Lancia Lybra SW 2,4JTD, toch van een ander caliber.

Uitrusting
De Mondeo in de uitvoering die ik nu rijdt is een zeer complete auto. Het kan natuurlijk altijd meer en luxer, maar voor de gemiddelde veelrijder zit er genoeg op:
• Navigatie met touch-screen
• Audio-installatie
• Bluetooth telefoon installatie
• Spraakbediening voor navigatie en audio
• Multifunctioneel stuurwiel
• Cruisecontrol
• Stoelverwarming
• Voorruitverwarming
• Regensensor
• Automatische verlichting, incl. LED-dagrijverlichting
• Mistlampen voor
• Automatische klimaatregeling met 2 zones
• Parkeersensoren voor en achter (PDC)
• Alu-velgen, met gelukkig niet al te platte banden
• Dakrails
• Gekoeld dashboardkastje (Top!)
• En wat ik nog vergeten ben………..
Al met al geen klagen dus. Gelukkig is het dashboard en en de middenconsole met antraciet-achtige panelen bekleed en niet in aluminium-look. Dat is mij toch te veel bling-bling, en deze kleurstelling is lekker rustig. Alleen is de alu-kleurige ring rond de linkerventilatieopening overdag altijd zichtbaar in de buitenspiegel. Was mooi als die ring ook gewoon zwart of anthraciet zou zijn geweest. De rode verlichting van de klokkenwinkel kun je over discussiëren; mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet. Gelukkig is het goed dimbaar, inclusief het navigatie-scherm, anders is het ’s nachts net een kerstboom van binnen.

Bediening
Als je bovenstaand leest vraag je je natuurlijk af waarom je nu 5 of 10.000 euro meer zou moeten uitgeven voor een “premium” merk. Dat vroeg ik mij idd in eerste intstantie ook af toen ik de Mondeo kreeg. Echter na een tijdje rijden kom je er achter dat het wel een complete auto is, maar dat het nog al eens aan de uitvoering schort. Een groot aantal zaken zijn eigenlijk gewoon niet uitontwikkeld. Scheelt veel kosten in de ontwikkelings- en ontwerpfase maar geeft toch behoorlijk wat ergernis voor de berijder. Of ben ik verwend? Om een aantal dingen te noemen waar ik me continue aan stoor:
• De bediening van de cruise-control is in meer auto’s niet ideaal. Het begint er bij de Mondeo al mee dat de 5 knoppen zowel links als rechts op het stuur zitten; aan één kant op het stuur of richtingaanwijzer is toch makkelijker. Ik gebruik de cruise-control heel veel, bijna als handgas, en dan is het wel irritant als je na elke keer dat de auto uitgezet is de cruise-control weer geactiveerd moet worden. Daarbij reageren de knoppen niet altijd als je ze indrukt; lastig als je bij het naderen van een voorganger van het gas af wil. Moet je toch plotseling remmen. Wel goed is dat je de cruise-control ook met een druk op de knop kan uitzetten; geen last van onnodig oplichtende remlichten. Ook is het ff wennen dat je niet net als in een automaat lekker lui bij 50-60 km/h de cruise-control kan aanzetten en het komt allemaal goed…….
• De PDC is wat mij betreft overbodig. Maar ik heb dan ook een beetje de franse slag; boem is ho. Ook met mijn privé-auto! Maar enfin, het zit er op, maar dan moet het wel knap werken. Op zich doet de PDC goed zijn werk, al is de veiligheidsmarge wel erg groot. Je kunt nog lachend een halve meter doorrijden als de PDC continue begint te piepen. Wat echter het meest storend is, is dat de PDC aan blijft staan als de versnellingsbak in neutraal staat. Na het parkeren blijft het kreng maar loeien ook als je de bak in neutraal hebt gezet en de koppeling los hebt. Als surrogaat-oplossing kan je de PDC handmatig uitzetten als je het gepiep zat bent…….
• De verlichting kan op twee standen; continue of automatisch. Handig, maar het zou nog handiger zijn als in de continue-stand de verlichting uitging als je de auto verlaat. De LED-dagrijverlichting staat stoer, maar net als bij bijvoorbeeld Audi en MB is het eigenlijk te fel en licht verblindend. Dat kan anders, zoals bijvoorbeeld BMW of Saab (voorheen).
• De auto is uitgevoerd met een start-stop-systeem. Ik vraag me alleen af waarvoor? Tot nu toe slaat de auto alleen af als je de bak in neutraal zet en de koppeling op laat komen. Dat gebeurt dus alleen maar als je lang voor een slagboom denkt te komen staan. En dan slaat ‘ie weer vlot aan omdat er teveel stroom wordt gebruikt. Als ik dan de 508’s van m’n collega’s zie, die slaan continu af, denk ik; zo hoort het.
• Het navigatiesyteem doet het goed, ook nauwkeuriger dan m’n eigen Mio die er ook in zit vanwege de ritadministratie. Het programmeren en de daaropvolgende ritberekening zijn wel wat tijdrovend. Ook geeft de navigatie geen snelheid weer, jammer want ik rijd altijd op het randje langs flitspalen, en ik heb het idee dat de snelheidsmeter toch iets overdrijft.
• Het audio-systeem is gewoon goed. Simpel te bedienen en een redelijk goed geluid, vooral voldoende geluid. Jammer dat het geluid onzuiver wordt als je het volume echt open zet. Het vreemde is dat je daar geen last van hebt met MP3’s. Doordat het MP3-formaat de scherpe randjes van de muziek afhaalt klinkt de installatie bij MP3’s veel zuiverder. Duidelijk geen HiFi-installatie, maar na flink fine-tunen wel acceptabel te krijgen.
• Het is wel handig dat er standaard een bluetooth telefoon-aansluiting op zit. Een telefoon-gesprek is zowel op de richtingaanwijzerstengel als op het touch-screen aan te nemen en te beëindigen. Nummers kiezen kan via het touch-screen en de voice-control. Zal wel ergens goed voor zijn, maar het is erg jammer dat de installatie optimaal met m’n Blackberry samenwerkt. De heerlijke stem-bediening van de Blackberry kan je niet met de auto-hardware activeren, gemiste kans. Komt bij meer auto’s voor, en dan is het wel lullig als je bluetooth op je auto hebt en je laat toch weer een Parrot inbouwen…..
• De voice-control ben ik maar mee gestopt. Er zullen vast mensen zijn die er mee overweg kunnen, maar ik niet. Voordat de navigatie geprogrammeerd is ben je bij wijze van spreken al op je bestemming. Idem dito voor de telefoon. Totaal overbodig dus.
• Dan is het touch-screen met zijn rijtje standaard-knoppen aan de zijnkanten een verademing. Dit werkt zoals een touch-screen hoort te werken; feilloos!
• De knoppenwinkel op het stuur leert snel en werkt vrij logisch. Soms jammer dat je voor simpele dingen als de dagteller op nul zetten meerdere stappen door moet.
• Hoort misschien niet onder dit kopje maar de auto is ook uitgerust met Ford’s veel geprezen electrische voorruitverwarming. Klinkt goed, maar valt mij in de praktijk tegen. Helaas heb je ere veel vaker last dan plezier van. Zelfs in de afgelopen strenge winter had ik het amper nodig. Maar ik erger me wel bijna iedere dag aan de draadjes in de voorruit. Tegen een donkere achtergrond zie je ze niet, in stedelijk gebied of met veel bomen langs de weg geen last van dus. Ik rijd alleen bijna dagelijks de Houtrib- of Afsluitdijk over en dan heb je een lichte achtergrondkleur, dus heb je een grijze waas over je ruit van de draadjes. Helemaal als het nog wat miezerig of erger mistig is, dan zie je elk draadje lopen. Bij een laagstaande zon wordt het licht zodanig verstrooid dat het net is alsof je vette aanslag op de ruit hebt. Alleen is deze er niet af te poetsen. Misschien heb ik last van een verkeerde focus als brildrager, maar van mij hoeft het niet.
• Middenarmsteun. De middenarmsteun is niet verstelbaar, maar zit precies op de goede plek. En is uitgerust met twee verschillende opbergvakken. Erg slim uitgevoerd en zeer praktisch. Waarom is niet over de hele auto zo goed nagedacht?
• De twee bekerhouders zitten wat mij betreft niet op de goede plek, en de vorm is ook niet ideaal. Heeft dus ook nog nooit een kop koffie in gestaan, wordt bij gebrek aan directbereikbare opbergplek dan ook gebruikt als bakje voor pennen etc......

Verbruik
Wat het verbruik betreft blijft het typisch; een groene auto maar het verbruik valt me niet helemaal mee. De boordcomputer staat nu op 6,3 l/100km, en dat lijkt nog wel iets te zakken. Hangt er alleen sterk vanaf welke kant ik op rij. Naar het zuiden betekend veel 100 km wegen (A9-A2) en dan loopt de Ford tegen de 1 op 20. Maar gaat de reis naar het oosten, de dijk over, dan is het alles 120 of 130 km/h en dan loopt het verbruik snel op. Waar m’n Saab een vrij constant verbruik had tussen de 110 en 150 km/h loopt het verbruik van de Mondeo snel op bij oplopende snelheid. Bij 120 km/h 1 op 16, bij 130 km/h 1 op 15 enz……… In Duitsland op de A31 zat ik sneller op de 1 op 10 dan met de LPG-Saab, en dat rijdt dan dus toch veel goedkoper als je stevig door trapt. Op lagere snelheden, zeg maar tot 100 km/h is het altijd zoeken naar de beste versnelling. De hoogste is niet per definitie de zuinigste! Dan is er nog een schakel-indicator. Kan een handig hulpmiddel zijn, maar is het in dit geval niet. Zoals al eerder gesteld is de loopcultuur niet echt optimaal, en de indicator gaat wel erg vroeg branden. Zeker in hogere versnellingen zak je dan in het oncomfortabele toerenbereik, en zit er ook nauwelijks trekkracht in. Gelukkig gaat de indicator niet branden als je stevig gas geeft, al zou het wel moeten. Maar het is geen auto om stoplicht-sprints mee te winnen, dus gewoon 200 toeren extra nemen, en het motortje snort tevreden.

Conclusie
Al met al is de Ford Mondeo in deze uitvoering een complete en scherpe aanbieding voor de leaserijder. Heb je alleen iets meer te besteden, dan kies ik dus toch voor een premium auto. Misschien dat ‘ie dan niet zo compleet of ruim gaat worden, maar je krijgt er wel een hoop plezier voor terug. Of beter; veel minder kleine ergenissen. De BMW 316dA die ik volgende week op ga halen voor de komende drie jaar zal wat dat betreft dan ook weer een verademing zijn. De Mondeo is het “net niet”. Oftewel zoals een oud duits gezegde zegt: “Er fuhr Ford und kam nie wieder”.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Andere autoreviews van dezelfde auteur

ActieAuto

Aanbieding Nieuwe Ford Mondeo First Edition Pack Luxe, comfort en nieuwe technologieën, ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep