Volvo V50 D2 DRIVe StartStop R-Design Pro Edition (2012)

autoreview

Volvo V50 D2 DRIVe Start/Stop R-Design Pro Edition (2012)

Signalement

UitvoeringV50 D2 DRIVe Start/Stop R-Design Pro Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst22.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn nieuwe V50

  • 4.000 km

Het keuzeproces

Ik rijd voor mij werk ongeveer zestig tot zeventigduizend kilometer per jaar. Mijn auto is daarom erg belangrijk, aangezien ik meer tijd achter het stuur zit, dan dat ik thuis op de bank kan zitten. Na tweeëneenhalf jaar zat mijn Prius weer aan zijn maximale aantal kilometers en was het tijd om een nieuwe auto uit te kiezen. Het leasebudget was ruimer dan de vorige keer, en ik wilde graag weer een echte auto waar je ‘verliefd’ op kunt worden. De Prius beviel prima wat betreft ruimte, comfort en ook van de automaat kon ik regelmatig genieten, maar er was nooit een echte klik met de auto.

In het selectieproces heb ik een aantal eisen gesteld voor de nieuwe auto: geweldige stoelen (heb wat last van mijn rug), climat control, ingebouwde navi / bluetooth, trekhaak, en bij voorkeur een stationwagon. Mits het budget het toeliet zou ook xenon verlichting en grotere lichtmetalen wielen (17 inch) op het lijstje komen te staan.

Met het leasebudget en deze eisen / wensen heb ik vele auto’s geprobeerd (Passat, Golf, Mondeo, Focus, Giulietta, DS4, A3, 1-serie etc.), maar vooral de stoelen waren vaak onder de maat, zeker vergeleken met de Volvo. Bij Volvo heb ik zowel een S60 als V50 uitgebreid geprobeerd, en uiteindelijk heb ik gekozen voor een volgehangen V50 in plaats van een bescheiden S60 (mede ook vanwege de beperkte kofferbak).

Het is uiteindelijk geworden:
Volvo V50 DRIVe Start/Stop Pro Edition R-design, met als opties Winterline (Adaptieve xenon en verwarmde voorstoelen) een trekhaak en zonneschermen voor de achterramen en kofferruimte.

De kleur is zwart metallic, ik wilde eigenlijk een lekker flitsend kleurtje maar bij de R-design heb je alleen wit of rood zonder metallic, en het leasebeleid schrijft voor dat metallic verplicht is. Voor de R-design kun je kiezen uit de metallic -’kleuren’ zilvergrijs, een andere tint zilvergrijs, donkergrijs, donkerblauw en zwart. Dus uiteindelijk gegaan voor het zwart, wat de auto goed staat maar misschien niet heel spannend is.

De auto

De V50 in R-design trim is normaal gesproken voorzien van wat spannende spoilers en bumpers met extra randjes om de auto wat sportiever te maken, 17 inch Cratus velgen en een mooi sportief interieur. Omdat mijn V50 een DRIVe is met de 1.6 115pk diesel vervallen de spoilers en sportievere bumpers. Het interieur is wel geheel R uitgevoerd. Ik zit dus op mooie stoelen met deels crème-kleurig leer en deels een speciaal soort stof, de auto is voorzien van een mooi sportstuur met een alu-inzet stuk, sportpedalen, sportpook en een titaniumkleurige afwerking op het dashboard. Al met al erg mooi!

De motor

De DRIVe beschikt over de inmiddels bekende Volvo D2 motor, die aangepast is voor extra zuinigheid. Het is een 1.6 liter Ford / PSA blok met 115 pk en een nette 270nm koppel tussen de 1750 en 2500 toeren. Met deze motor is de auto absoluut geen racewagen, maar hij komt perfect mee met het verkeer (hoewel de Prius sneller was). Doortrekken tot ver boven de 3000 toeren levert weinig extra snelheid op, maar de auto doet het wel zonder morren.

Het grote pluspunt is dat de motor ontzettend stil en soepel loopt, bij het optrekken hoor je lichtjes dat het een diesel is, maar bij constante snelheden hoor je het blok helemaal niet meer. De motor is gekoppeld aan een lekker soepel schakelende 6 versnellingsbak waarmee je de toeren lekker laag kunt houden. Bij 125 kilometer per uur draait de motor 2250 toeren en is hij niet hoorbaar. Wel schakel je je helemaal suf in het stadsverkeer. De schakelindicator is wat enthousiast en wil je erg vroeg laten overschakelen naar de volgende versnelling, wat geen succes is. Wel kun je bij normaal rijden rustig bij 2000- 2200 toeren overschakelen naar de volgende versnelling, waardoor je vanaf 75-80 km/h in de 6 kunt rijden. De auto pakt dan netjes vlot en soepel op en je komt prima mee in het verkeer. Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is ongeveer 1 op 18, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de auto rustig in heb gereden en dat ik ongeveer 80% van de tijd op de snelweg doorbreng met 125 op de cruise control.

De motor heeft echter 1 groot nadeel: bij het wegrijden in de 1e versnelling is de auto nukkig. Bij normaal wegrijden (1200-1400 toeren) zakt het toerental vaak ineens weg waardoor je een dipje in de acceleratie krijgt. Als je meer toeren maakt lijkt de auto zelf gas bij te geven waardoor je op een gegeven moment wegspuit, wat rustig en met beleid wegrijden moeilijker maakt. Het lijkt alsof er een digitale beperking / hulp op zit. Heel laag in de toeren (onder de 1100 toeren) moet je even met beleid gas geven om de gang er weer in te krijgen, bijvoorbeeld bij het nemen van drempels of bochten in een woonwijk.

Comfort / wegligging

De Prius was vrij comfortabel geveerd, soms zelfs een tintje week. De V50 is duidelijk sportiever afgeveerd. De DRIVe is voorzien van een 10mm verlaagd onderstel. Het onderstel is daarmee stevig, maar niet stoterig. Grotere hobbels zoals drempels worden redelijk soepel genomen, en kleine oneffenheden zijn voelbaar maar worden wel wat gefilterd. Op de snelweg komt het onderstel het meeste tot zijn recht, de auto is stabiel en heeft weinig last van zijwind.

Insturen doet de V50 heerlijk. De auto is lekker direct en maakt een sportiever ritje over een bochtige weg een feest. Ik vind de balans tussen rijeigenschappen en comfort prima.

Verder is de auto mooi stil. Zoals al bij de motor aangegeven maakt de diesel weinig geluid. De rest van de auto is ook comfortabel stil. Op de snelweg blijft het wind en bandengeruis netjes binnen de perken (ondanks de Sportcontact 2 banden).

Ruimte / interieur

De V50 staat niet bepaald bekend als een ruimtewonder. Voorin is de ruimte echter perfect, voldoende breedte, ruime stoelen en het stuur is lekker dicht naar je toe te trekken. Hierdoor heb je snel een fijne zit gevonden. De stoelen zijn voorzien van zacht crème-kleurig nappa leer met stoffen stukken en beiden voorzien van lendensteun- en hoogteverstelling, waardoor ook de passagier als een prins(es) zit.

Op de achterbank kom je er wat bekaaider af. De beemruimte is beperkt, zeker achter mij (1.88m). Als de bijrijder voor de stoel enigszins naar voren zet is het goed te doen. Hoofdruimte is prima.

De kofferbak is niet veel groter dan in de Prius, maar door de station-vorm wel makkelijker uit te breiden om grote zaken mee te nemen. De afwerking van de kofferbak verdiend trouwens een aparte vermelding. Het hoogpolige tapijt in de kofferruimte en de slimme details geven een luxe indruk!

Infotainment

De V50 is natuurlijk niet meer piep jong, dus dat zie je aan de navigatie en de radio. Toch zijn beide systemen optisch niet meer zo hip, maar ze werken er niet minder om. Het RTI systeem komt uit het dashboard omhoog en werkt met bediening aan de achterkant van het stuur. Het systeem is snel (kaarten staan op een intern geheugen), precies en netjes up-to-date. Daarnaast krijg je bij Volvo standaard de eerste twee kaartupdates opgestuurd, zodat je minimaal 2-3 jaar up-to-date kaartinformatie hebt (daar kunnen ze bij andere merken nog heel wat van leren).

Het audiosysteem in deze uitvoering is een High Performance systeem. Dat wil zeggen dat er een USB aansluiting aanwezig is, en dat de radio beschikt over een losse 4x40 watt versterker en 8 speakers. Dit zorgt voor een geweldig goed geluid. Het geluid is helder, heeft mooie strakke lage tonen, en het klinkt erg ruimtelijk. Radio-ontvangst en bedieningsgemak zijn prima.

De bluetoot carkit werkt ook prima. Geluidskwaliteit is goed en het systeem synchroniseert netjes al je contactpersonen. Het bellen van een contactpersoon uit het adresboek gaat goed, helaas is er geen voicedial (alleen door gebruik te maken van de voicedial in de telefoon, maar die is vaak van beroerde kwaliteit) en kun je geen voorkeuzenummers programmeren.

Overige gadgets

LED’s, licht, automatisch dimmende binnenspiegel en regensensor.

De V50 heeft tegenwoordig geen mistlampen meer, maar DRL LED’s in de voorbumper. Deze zijn bijzonder fel en zorgen voor een goede zichtbaarheid overdag. Bij schemer of regen schakelt de auto zelf over op dimlicht. Wel vind ik dat de auto te lang wacht met het inschakelen van de dimlichten bij schemer (je hebt dan ook geen achterlichten) en soms schakelt hij wat zenuwachtig bij een viaduct o.i.d. De regensensor doet zijn werk betrouwbaar. Van de automatisch dimmende binnenspiegel merk je niets, in positieve zin, dus ik hij werkt uitstekend op de momenten dat het nodig is. Ik heb nog geen neiging gehad om de spiegel zelf te dimmen.

Adaptieve Xenon

De adaptieve xenon is geweldig. Het licht van de xenon lampen is een verademing na het halogeen kaarslicht van de Prius. Het dimlicht is mooi helder van kleur en geeft veel zicht. Het groot licht doet denken aan de Brandaris, en is zeer indrukwekkend. De adaptieve sturing van de lampen is leuk om te zien en het werkt prima, maar het effect is het grootste bij scherpere bochten op lagere snelheden. Vrees wel dat de adaptieve functie soms verblindt, zeker in scherpere bochten.

Al met al ben ik bijzonder blij met mijn Volvo. Ik stap elke morgen met veel plezier in en zie de komende 180.000 kilometers met vertrouwen tegenmoet. Ik zal mijn review, net zoals die van de Prius, periodiek bijwerken om jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.

Eerste onderhoud

  • 22.500 km

Inmiddels al behoorlijk wat ervaring op kunnen doen met de V50, onder andere een rondreis door Italië gemaakt. De auto bevalt uitstekend, het is een heerlijke reiswagen. Zelfs op de lange afstanden die we op vakantie maakten bleken de stoelen perfect te zitten. Totaal geen last van mijn (kritische en kwetsbare) rug gehad.

In de bergen deed het kleine dieseltje het uitstekend. De auto heeft ruim voldoende vermogen om lekker mee te komen en kan in de 6e versnelling elke autobaan-helling aan. Wel heb je wat extra aandacht nodig bij het hellingtrekken omdat de auto onder de 1500 toeren niet zo veel vermogen heeft.

Bij 22k is de auto voor het eerste onderhoud geweest. Had enkele kleine problemen, namelijk een lichte trilling in de auto bij rijden en remmen, kraakje in de middenarmsteun en soms hield de motor in na het starten. De garage heeft deze punten allemaal aangepakt. Voor de trilling zijn de achterremschijven en blokken vervangen omdat één van de schijven een te grote slingering vertoonde.

Naast het 'hardware-matige' werk heeft de motor ook een nieuwe update gekregen. Die heeft zeer grote invloed op het karakter van de motor bij het wegrijden. Voorheen pakte de auto zeer lastig op bij het wegrijden, waardoor hij moeilijk soepel van de plaats te krijgen was. Na de update is de motor veel rustiger. Er moet nu wat meer gas gegeven worden om weg te komen, maar dit gaat allemaal veel soepeler. Echt een verbetering, want het oude gedrag was storend!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.