Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 4WD TS+ Lease Pack (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 37.500 km |
aanloop
- 880 km
Na de nodige Toyota's (laatstelijk 2x RAV4) op zoek naar een opvolger. Bij Toyota twee voor mij twee belangrijke zaken niet verkrijgbaar: nl Xenon en een 'normale' automaat. Getriggerd door de reclame campagne van Mazda een mailtje naar de dealer, met als gevolg bezichting van de préproductie CX-5 op 14 december in Zeist.
Aanvankelijk werd er gezegd dat mijn keuze (AWD en automaat) pas in aigustus geleverd kon gaan worden. Naderhand bleek dat mee te vallen, half maart was mogelijk. En... inderdaad zwart op wit dat bij tegenvallende proefrit of een Njet van de directie thuis (die dus niks had gezien behalve een plaatje)ik er zonder probleem van af kon. Dus op 22 december 2011 de bestelling geplaatst. Na een proefrit op 17 februari definief besloten : we gaan het doen!
In het echt:
Afgeleverd op 17 maart was de kleur (Zeal red)hééél anders dan op het plaatje maar wel mooi, afhankelijk van het (zon)licht van donker naar lichter rood maar steeds wel een beetje chique. Jammer was dat de optionele dagrijverlichting (€ 685)nog niet werkte (en nog steeds niet, leverdatum 19.4.12!!!)aangezien er een tekort aan aansluitkabeltjes bleek te zijn. In mijn simpelheid denk ik dan een setje lampen daar hoort altijd een kabelsetje bij, maar bij Mazda kennelijk niet. De instructies voor het Tomtom navigatiesysteem zijn om het zacht uit te drukken voor verbetering vatbaar. onparlementair gezegd 'zwaar onder de maat', goed dat ik al een draagbare Tomtom had en de 'basics' wel wist. De mogelijkheden om 1000 en één instellingen aan te passen zijn geweldig, maar je bent zomaar de draad even kwijt.
De veiligheidvoorzieningen zijn indrukwekkend, maar de 'Lane departue warning' heb ik al na twee kilometer uitgezet, voor mij te irritant. 'Zeker bij wegwerkzaamheden waarbij rijstroken zijn versmald.Daar staat tegenover dat ik erg enhousiast ben over de RVM, lampjes in je spiegels en als je dan toch nog wilt wisselen van rijbaan terwijl er iets half naast je rijdt een pieptoon, hulde!. Alleen.... ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik het systeem opnieuw moest activeren, niet duidelijk is of dat aan de auto ligt of dat ik met mijn knieën de knop aanraak bij in- of uitstappen.
Rijden en verbruik
Ik heb niet erg veel ervaring met het rijden met een automaat maar dit bevalt me erg goed. Dat ik om de haverklap veel) sneller rijd dan bedoeld zal wel te maken hebben met mijn onervarenheid met automaten. Immers je bent het gevoel tussen motorgeluid(versnelling) en snelheid met name in 50 en 70 km zones een beetje kwijt. Ook moet je even leren om met je rechtervoet niet klakkeloos volgas te geven, de automaat schakelt dan razendsnel een paar versnellingen terug met ongewenste hoge toerentallen ten gevolge. Het handmatig ( sequentieel) schakelen werkt perfest, maar waarom zou je. Ik verwonderde me over het niet in werking treden van de Istop functie, daar waar ik meende dat dit toch echt zou moeten gebeuren. Wat bleek: ik had het systeem niet aanstaan en mede door de talloze instellingsmogelijkheden was dat niet een twee drie duidelijk. Nu staat het goed ingesteld en werkt voortreffelijk en heel erg snel. Alleen even opletten dat je de rem voldoende ingetrapt houdt bij stilstand, anders stopt de motor niet, dan wel start hij opnieuw als je de rem een beetje loslaat. Reuze handig bij stilstaan op een helling, niks achteruitrollen, beetje rem los, motor start alweer en gas geven en daar gaat ie. Practisch probleem: de auto kan niet weten of je voor een stoplicht staat of dat je parkeert. Dus gaat de I stop in werking en kan je het contact niet helemaal afzetten. Oplosssing: rem ietsje laten opkomen, motor start onmiddelijk en dan gewoon in 'P' de stopknop indrukken, een kind kan de was doen maar het kostte mij een paar dagen om het door te krijgen. Het verbruik is duidelijk erg afhankelijk van de rijstijl, boven de 120 km pu neemt het behoorlijk toe, tot nog toe(pas 880 km)is het verbruik 1 op 12, en dat is gezien mijn verwachting (van officiële verbruikscijfers trek ik bijvoorbaar een kwart af) netjes. Wegligging is uitstekend ook bij harde zijwind.
Tegenvallers
Ja die zijn er ook , de draaicircel is nou niet geweldig, daar moet je dertege rekening mee houden bij het in-uitparkeren. En de opbergmogelijkheden zijn ronduit waardeloos. Je kunt in de deurvakken nog geen raamwisser fatsoenlijk opbergen, Alleen het dashboard vak is voldoende groot . Wordt vervold.
tussen beoordeling
- 1.900 km
Na een kleine 2.000 km even een tussen verslag(je). De CX-5 bevalt me nog steeds erg goed, ook bij stevige zijwinden geen rare koerswijzigingen. Het verbruik ligt nog steeds op ongeveer 1 op 12 en dat had ik iets beter verwacht, zeker met een wat behoudende rijstijl. Als ik de potentie van de auto echt benutten ga dan vrees ik dat 1 op 10 dichterbij zal liggen als ik dat dan al haal. Natuurlijk draagt de automaat bij aan het hoge(re) gebruik, maar op de cruise control op de snelweg ( en zeker bij wind tegen) zie je dat de verbruiksmeter aangeeft dat het bepaald geen zuinigheidswonder is. Wat me wel opvalt is dat relatief veel korte (stads)ritten geen echte toename van het verbruik geven. De i-stop doet dan zijn werk denk ik. Je verbaast je als je naar de teller kijkt hoe lang je kennelijk stilstaat. Het weer starten na een i-stop gaat razendsnel, alleen je voet wel een beetje stevig op de rem houden( bij een automaat) anders start de motor eerder dan nodig.Voorts heb ik nog steeds last van het regelmatig uitschakelen van de RVM. Vast staat dat het niet mijn knieën zijn die de knop aanraken want ook al rijdend gebeurt het soms. Dealer heeft de computer uitgelezen en daar bleek iets uit van 'communicatie storing', benieuwd hoe Mazda dit (software)probleempje oplost. Dat het automatisch sluiten van de ramen stopt als je de deur opendoet vind ik wel een schoonheidfoutje dat deed mijn RAV4 beter. Wanneer je achteruit tegen een stoep aan parkeert moet je erg uitkijken dat je het hoofd niet stoot aan de geopende achterklep. Die gaat al niet erg ver omhoog en dat merk je dan dubbelop. De mogelijkheden om een juiste rij/zithouding te vinden zijn in mijn beleving erg goed, dank zij goede verstelmogelijkheden van het stuur. Ik wees in mijn eerste verslagje al op de gebrekkige opbergmogelijkheden en dat irriteerd me eigenlijk nog steeds. De (optionele) leddagrijverlichting is eindelijk aangesloten en dat staat de auto goed vind ik. Dat de draaicircel niet optimaal klein is merk ik nog steeds bij het inparkeren, t went wel maar blijft attentie vragen. De standaard parkeersesoren werken uitstekend en geven goed aan welke ruimte je nog hebt De automaat doet zijn werk zoals verwacht, t kan heel snel maar je eigen voet bepaald het tempo van het opschakelen. De regensensor werkt beter dan ik had verwacht, lekker makkelijk en niet te vroeg of te laat. Wordt vervolgd
problem solved
- 2.900 km
In de vorige review meldde ik dat er nog steeds problemen waren met de RVM. De RVM was gedurende de eerste 2000 km zeker 20 keer uitgevallen. Dit geschiedde soms al bioj de start maar ook wel eens 'zomaar' gedurende de rit en het maakte niet uit of de rit 300 km was of 12 km. Intussen heeft de dealer (Terpstra Groningen) met behulp van een electronisch 'toverdoosje' het probleem waarschijnlijk opgelost. Dit kastje heeft de hele zaak gereset (duurt iets meer dan 10 minuten) en sindsdien, twee weken en 500 km verder geen uitval meer. Het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 12 en 1 op 12,5. lange ritten op meest 80 en 100 km wegen leveren wel cijfers op van 1 op 14 maar zodar de autosnelweg in beeld komt is 1 op 12 (zelfs rijden beneden het maximum) het hoogst haalbare. Beter dan mijn RAV4 (1:11)maar een zuinigheidswonder? Niet echt dus.
'lekkere auto'
- 5.000 km
Vandaag een niet voorgeschreven maar door de dealer geadviseerde (5.000 km) gratis inspectie aan de CX-5 laten uitvoeren. Na het openen van de motorkap sprak de monteur: u heeft kennelijk een lekkere auto. Wat bleek? iets ( een marter?) had een forse hap genomen van het isolatie materiaal van de motorkap. Zeker tien bij tien cm was verdwenen op een plukje na dat op de afdekplaat van de motor lag. Dat het een lekkere auto was had ik al eerder begrepen, onze hond lag heerlijk stilletjes op de achterbank (dachten wij) maar intussen werd door meneer (hij heet Dalton, hoe toepasselijk) de linker veiligheidsgordel achterin half doorgeknaagd. Kosten dezes :ca € 300,-- (inclusief montage). En verder? nou niks nieuws, voortreffelijke auto, fijne automaat die soms even moet zoeken naar juiste versnelling bij acceleren ( ligt ook aan mijn 'gasvoet' denk ik), verbruik nog steeds ca 1 op 12,5, wind mee of wind tegen maakt zomaar een liter per 100 km uit op de cruise control bij 120 km per uur. Hoge snelheden( 165 kmh op de Autobahn bij onze oosterburen) brengen de auto niet van de wijs ook niet bij stevige zijwind. Natuurlijk voel je dat in het stuur maar één hand aan t stuur is voldoende om met een gerust hart je weg te vervolgen. RVM systeem blijft zonder uitval na de reset dus dat was een voltreffer. In/en uitparkeren (met name bij krappe parkeer mogelijkheden) blijft iets lastiger dan bij mijn vorige auto vanwege de iets grotere draacircel.
update(tje)
- 11.800 km
Na bijna 12.000 even een tussenverslagje, dat geen verassingen bevat. De auto bevalt nog steeds erg goed, geen electronische problemen of achterkleppen die niet goed sluiten etc, alles werkt zoals het moet. Sommige gebruikers klagen over de regensensor, ik heb daar geen klachten over, al had de sensor 1 keer op een droge dag ineens de hik, hij ging wissen terwijl de ruit kurkdroog was, kennelijk een incident want naderhand gebeurde dat niet meer. Inmddels LM velgen aangeschaft voor de winterbanden die er sinds een week onder zitten. Deze heb ik niet bij de dealer gekocht want het prijsverschil (500 euro!!) was me wat te gortig. Verbruik is nog steeds zo ongeveer 1 op 12-12,5, zolang ik me een beetje inhoud met de rechtervoet, boven de 110 km/h loopt dat verbruik ernstig op, zeker met tegenwind,ook als je de cruisecontroll gebruikt. Ik zet bij vorst de wisser niet op automatisch, als de ruit bevroren is en je start loop je vlgs mij de kans dat de wissermotor verbrant. Laat de winter maar komen
't gaat goed
- 20.200 km
Zo de eerste 20.000 km zitten er op en de auto bevalt nog steeds . Alleen valt het me op dat de cruise control zo af en toe niet in de 'standby stand' blijft, wel tijdens het rijden , maar zo af en toe moet ik nadat de auto is gestart opnieuw op 'on'drukken. De dealer kon me ook niet uitleggen waarom de ene keer wel en meestal niet opnieuw op 'on'moet worden gedrukt. Het verbruik blijft nog steeds binnen de perken met zo ongeveer 1 op 12 zolang ik maar niet al te veel 120 kmu overschrijd.
Jammer is wel dat de rugleuning van de bijrijdersstoel niet echt plat kan, dat beperkt de lengte van voorwerken(bv van de bouwmarkt) die je mee kan nemen nogal. De automaat beval nog steeds uitstekend, al heeft het even geduurd voordat ik die goed kon 'bespelen'en niet twee versnellingen terugging ipv de bedoelde één (en dus een hoop geloei). De i-stop teller staat inmiddels op bijna 10 uur, zo zie je hoelang je stilstaat zonder dat echt te merken.
slotconclusie
- 37.500 km
De CX5 is inmiddels ruim drie jaar 'oud' en dus, zoals bij mij gebruikelijk, is het tijd voor weer eens wat anders.
Maar eerst de slot conclusie: de CX5 is een prima auto, niet echt skyactive zuinig, maar t kan er mee door (8,1 l/100km. Maar als je echt een beetje doorrijdt dan loopt dat verbruik (te) hard op ook bij forse tegenwind!
Voorts blijven de te kleine opbergvakjes iriteren en blijft de draaicircel aan te forse kant.
De I-stop is een prima systeem, zolang het werkt, want bij mij had het systeem soms zomaar een paar weken vakantie, ook bij temperaturen van + 9 graden. Maar al met al is de functie gedurende de 37.500km toch ongeveer 18 uur in werking geweest. De kosten van de kleine en de grote beurten vond ik tamelijk fors.
Maar al met al zou ik als ik een rapportcijfer moest geven toch wel een 8+ willen uitdelen. Reden genoeg om een nieuwe CX5 skylease GT (weer met automaat maar zonder AWD, die zit alleen nog op de GTM) aan te schaffen,
Binnenkort zal ik een eerste review over deze auto schrijven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 TS+ 2WD Navi PDC Cruise LED stoelverwarming
- 2014
- 191.353 km

Mazda CX-5 2.0 GT-M 4WD , Automaat, Trekhaak, Leder, Bose, Navi, Clima, Cruise, Camera, LMV 19 Inch, RVM, LKA
- 2014
- 107.634 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M 4WD 192 pk automaat | Full options | Leder | Xenon | Trekhaak | 1.800 kg trekgewicht | Lane assist | Camera etc.
- 2015
- 121.317 km