Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 265 RS Trophy (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé 2.0 16V T 265 RS Trophy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 90 km |
KM-stand laatst | 7.780 km |
De eerste kilometers
- 577 km
Ik ben nu sinds een week in het bezit van de Megane RS Trophy. Op deze site kan je al veel informatie vinden over de Megane RS. De review van mijn vorige staat op: http://www.autoweek.nl/autoreview/28542/renault-megane-coupe-20-16v-t-250-rs .
Die kleur!
Wat is er nu zo veel verschillend aan de eerste RS versie en deze? De kleur! Jaune Sirius, een metalic parelmoerkleur geel die het Nederlandse wagenpark opfleurt!
Dat was ook het eerste wat me opviel toen ik uit Gorinchem terugreed naar huis: wat zijn Nederlanders ontzettend behoudend in hun kleurkeuze! Donker, grijs, zwart, donkerblauw en maar heel enkel eindelijk een paars, fel groen, rood autootje..
Enfin: deze Trophy heeft de kleur meegekregen die ik al eerder op mijn vorige RS wenste, maar die wordt alleen bij speciale versies opgebracht (zoals de vorige Megane RS en Clio). Maar alleen in Dieppe werd tot nu toe deze kleur handmatig opgespoten. Volgens ingewijden kunnen de robots (in Palencia) dit binnenkort ook. Afwachten dus wat de nieuwe RS (die in april 2012 komt) als kleuropties heeft!
Nog meer verschil?
Motor
Wat is er anders bij deze RS, de Trophy? Onder andere: meer power (265pk en 360Nm) door gewijzigde luchttoevoer, meer turbodruk (en aangepast motormanagement). De eerste indrukken geven een snellere reactie op het gaspedaal. Geen turbogat!
Banden
Bij mijn vorige RS merkte ik dat de Dunlop banden het vermogen soms niet op de weg konden brengen. De Trophy hebben ze nu bredere Bridgestone Potenza RE050A banden gegeven (en speciale 19 inch velgen).
Interieur
Verder is de Trophy binnen versiert met gele veiligheidsriemen. De stoffen bekleding van de Recaro's heeft een mooi dessin zwart/geel.
Exterieur
Op de carosserie blinken wat Trophy stickers op F1 spoiler en deuren op de parelmoeren Jaune Sirius. En straks als de winterbanden zijn gewisseld: mooie 19 inch RS velgen (zwart met rode bies).
Ik heb op aanraden van Reanult Sport Dealer Gorinchem een Waxoyl coating laten aanbrengen. Het is nu even 'afspoelen' met water en het vuil is foetsie!
29 februari 2012:Ik ben er nu wel achter dat het inderdaad makkelijker is om het vuil van de auto af te borstelen. Alleen afspoelen is in de winter een illusie. Immers de temperaturen zijn een stuk lager. Dat maakt toch dat het vuil meer aanhect dan bij hogere temperaturen. Neemt niet weg dat het vuil makkelijker is te verwijderen.
Binnenkort meer over de verschillen in beleving en rijeigenschappen! Ook de aankomende tunig (stage 1 bij Fastchip) komt dan aan bod.
Bij dit gewijzigde review verbeterde foto's gezet.
Lekker stukje rijden..;) ...even een update!
- 1.850 km
Ben nu al wat kilometers onderweg.. In Nederland, maar ook regelmatig even over de grens. Even een update: wat is anders, wat is beter als de vorige RS die binnenkort wordt opgevolgd door de RS 2012?
Banden
Op dit moment heb ik de winterbanden er nog onder zitten. Ben zeer tevreden over de Michelin banden. Dit jaar weinig sneeuw, ijs en dus gladheid ondervonden. Maar de banden voelen gewoon goed aan in het sturen, accelaratie en remmen. Heb nog geen ervaring met de Bridgestone Potenza RE050A banden, maar dat komt over twee weken. Verwachting is dat ze het vermogen van de RS beter verwerken.
Motor
De brul geeft al aan dat de Trophy geen mietje is. Niet alleen het uiterlijk geeft aan dat het een sportwagen is. De motor en dus de cylinders hebben nu wat tijd gehad om zich soepel door het motorblok te slijpen. Vooral de tussentijdse sprints zijn een genot en soms heb ik het idee dat ik de snelheidslimieten te veel tart. De motor voelt nu al soepel genoeg om tuning toe te passen. Tuning?
Waarom tuning? Heb ervaring met de vorige RS. De Trophy is standaard al een update van de huidige RS. De nieuwe RS zal zeker de eigenschappen meekrijgen van de Trophy. En daarmee ook te mogelijkheid om de RS nog even wat meer power (lees pk's en vooral koppel) mee te geven. Dus na de bandenwissel nog even naar Fastchip om de Trophy een klein kuurtje te geven.
Exterieur
Wordt de Trophy (met Jaune Sirius, metallic geel en zwart dak) opgemerkt? Oeps.. Je gaat niet onopgemerkt door het verkeer. Dus tegemoetkomende heren en dames moeten dezelfde dag nog naar de fysio om hun nek weer recht te zetten. Reacties als ik parkeer? "Wat een mooie auto"... "Hoeveel pk?" Voel me soms alsof ik in een 'Gouden Koets' rij... wel met 265 paarden dan heh...
Interieur
Veel blijft hetzelfde: een gele toerenteller, maar vergeet vooral de monitor niet waarmee je zelf de instellingen van de reactie van de motor/pedaal kan instellen. Meer als een DNA van Alfa of een sportknopje dat je indrukt. Vijf instellingen van je pedaal en ook een limiet waarbij je een signaal krijgt om over te schakelen. Je kan nog veel andere zaken via de monitor instellen en bekijken. Vooral belangrijke zaken als de olietemperatuur, maar ook inlaattemperatuur, turbodruk, het aantal pk's, monitoring van de sprint van 0-100km/u, etc.
De Recaro's zijn van stof, maar hebben een design geel/zwart. Je zit heerlijk ingeklemd met deze stoelen. De veiligheidsgordels zijn fel geel. Is wat uitgesprokener dan de leren uitvoering en zwarte standaard gordels.
De audio zou Arkamys 3D zijn (volgens de opgave van de importeur), maar ze zijn standaard uitgevoerd met zes speakers in plaats van acht. Ze leveren echter vrijwel dezelfde kwaliteit als de Arkamys. OK dus.
In de volgende review wat meer of die tuning echt iets wijzigt aan die beleving. Want daar rij je dus zo'n getergde felgele Trophy voor!
Monsterlijk mooi!
- 7.780 km
Henk Dijkstra heeft de Trophy al een tijdje geleden (16 maart) getuned.
Ik heb het idee dat ik dat op 16 maart en ongeveer 2000 km toch iets te vroeg was met het tunen. De motor is dan wel al redelijk ingereden, maar nog niet echt los. Ik kreeg in ieder geval wel het advies mee de Trophy eens flink in de toeren te jagen.
Met 258 PK en een koppel van 371 NM aan de wielen kom je omgerekend dan op ongeveer op een 300 PK en 426 NM koppel aan de krukas.
Heb niet alleen de data op de chip laten aanpassen, maar er daarna ook een Miltek uitlaat onder laten zetten. Kost wat, maar de beleving is nu pas optimaal. Door het ontbreken van de middendemper kan de motor beter ademhalen en reageert vlotter op het pedaal. Het geluid is er rauwer (sportiever) op geworden. Het zal ook een paar PK meer hebben opgeleverd.
Ik heb sindsdien (maart) de Trophy goed op de Duitse wegen kunnen testen. Ik kan alleen maar zeggen dat de wijzigingen aan de auto hem flink beter hebben gemaakt.
Overigens was het advies van Henk ook om de RS met Ron98 of hoger af te tanken. Bij de tuning zat er Shell V-power in (Ron97). Dat zorgde voor een lagere performance van de motor tijdens de tuning. Bij BP kom je in Nederland nog aan een goede kwaliteit Ron98. In Duitsland kom je bij de meeste benzinepompen ook Ron101/Ron102 tegen (Aral/BP, maar ook bij Shell!). De motor loopt dan helemaal goed rond..;).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.