Renault Mégane C-C 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane C-C 1.6 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 126.400 km |
Het nieuwe jaar
- 122.000 km
Ik heb al het e.e.a. geschreven over mijn 'spaardiesel', de Seat Ibiza, maar de Renault heb ik al iets langer en die bevalt erg goed.
Toen ik op zoek was naar een mooie en handige cabrio in 2009, was Renault niet mijn eerste keuze. Omdat bij het zoeken wel bleek dat dit de mooiste in zijn soort was (tegen een ook nog eens acceptabele prijs) is het toch de Megane geworden.
Ik blijf het een erg mooie auto vinden en hij rijdt ook heerlijk. Alles zit erop en eraan en dat maakt hem extra aantrekkelijk.
Het grote voordeel is dat je met het dak erop een enorme ruime kofferbak hebt. Dit is al erg handig gebleken met vakanties: met het dak dicht naar je appartement in een zonnige omgeving, bagage in je appartement, dak open en genieten maar.
We hebben op deze manier al vele zeer prettige en open kilometers kunnen genieten.
Helaas heb ik al wel enige 'dingetjes' aan de auto gehad. Overigens niet van technische aard! In de garantie was er nog sprake van een brandend lampje van de airbag (breuk in kabel) en een defecte mistlamp. Verder op technisch vlak een keer 'probleem' gehad met piepende snaar. De laatste onderhousbeurt (nwe ditributie, dus ook waterpomp, nieuwe accu en paar kleine dingen) was wel prijzig: eur 1.600,-. Maarja hierna is hij weer 'als nieuw'.
De 'dingetjes' die ik bedoel hebben betrekking op de gevoeligheid van het plaatwerk (en de 'horken' die bij mij in de buurt wonen). Helaas al twee keer kleine deukjes moeten laten wegwerken en ook een keer meer toegebrachte schade (uitdeuken en ook spuiten).
Omdat ik hem graag in mooie staat wilde/wil houden, dit ook elke keer maar ook laten doen. Hij is dan ook gelukkig nog in topstaat (ondanks dat hij uit 2004 is). Gelukkig ga ik dit jaar verhuizen naar een wqoning met parkeren op eigen terrein, dus hopelijk geen nieuwe schades van dit soort.
Het is misschien nog wel de bedoeling om, na de verhuizing, eens te kijken naar een wat nieuwere cabrio. Dit zal wel weer een 4 zitter moeten zijn i.v.m. de kids. Op het verlanglijstje staan: nieuwe Renault Megane, VW Eos, Volvo C70, BMW 3, BMW 1 (is ondanks soft top erg mooi) en Audi A5 (ook soft top). De Audi A3 en nieuwe Golf vallen af omdat ik deze 'bij de kont' niet mooi vind. De Peugeot 308 en Ford Focus zijn simpelweg lelijk door de vreemde kont (ondanks dat ik best Ford liefhebber ben).
foto update
- 122.000 km
hierbij een foto
deze zomer weer genieten van de Megane
- 123.000 km
De zomer gaat er weer aankomen. Omdat er nog genoeg werk is aan het nieuwe huis en met name de enorme tuin, blijft de Megane gewoon nog.
Helaas had ik eerder wat problemen om te starten, hij had immers al weer maanden stil gestaan, maar uiteindelijk liep hij weer.
Na enige ritjes kwam ik thuis en begon de auto slecht te lopen, wiebelen en schokken.
Uiteraard balen en dacht aan mogelijk ernstige problemen. Gelukkig kwam ik er via internet al snel achter: een kapotte penbobine waardoor de motor op drie cilinders liep.
Afspraak gemaakt bij de dealer (Autohaagzeeuw) waar ik gelijk terecht kon bij de 'minute' service. Diagnose: twee kopotte penbobines? Kosten eur 192,-. Toch wel kosten, maar viel nog mee. Hiermee zouden er nu drie van de vier vernieuwd zijn. Mijn vraag: kan het kwaad? Nee hoor, zou geen probleem moeten zijn.
Iedereen begrijpt het al: nog binnen 10 kilometer weer dezelfde problemen. Uiteraard gelijk weer terug en wat blijkt: ook de laatste penbobine is kapot! De kosten voor de arbeid kunnen ze wel achterwege laten. Toch weer eur 79,- voor alleen de penbobine.
Helaas is het lastig om het geheel na te gaan, maar toch voelt het niet goed.
Nu het positieve: hij rijdt weer heerlijk en na een goede wasbeurt ziet hij er weer top uit. Gelukkig staat hij nu bij het nieuwe huis ook onder de carport op eigen terrein en zullen de kleine schades die ik in het verleden ooit had (en had laten maken) tot het verleden behoren.
Laat de zomer nu maar komen!
in de aanbieding
- 125.500 km
Deze zomer met de andere auto (i.v.m. 5 zitplaatsen) naar Zuid Frankrijk op vakantie gegaan.
Helaas niet met de CC, want de omgeving en het weer was er perfect voor.
Wel gelukkig nog deze zomer nog enkele km kunnen maken in Nederland. Helaas ging voorgaand weekend in Valkenburg het raammechanisme van de rechterportier kapot.
Weer eur 412,0, maarja, dan is hij wel weer op en top.
Toch besloten nu de Megane CC te gaan verkopen om iets nieuwers aan te schaffen. Wel met enig pijn in hte hart, want hij ziet er nog zo goed uit en rijdt nog heerlijk.
Deze week maar op marktplaats en autotrader zetten. Eur 7.750,- lijkt me een redelijke vraagprijs.
nu echt te koop
- 125.500 km
Toch met enig pijn in mijn hart de auto te koop gezet op autotrader en marktplaats. Inderdaad de eur 7.750,- maar aangehouden (vind het zelf nog wat laag, maarja).
Hopelijk vindt hij een goede nieuwe 'baas' die er nog veel plezier van kan beleven.
inruilen
- 126.400 km
Het is zover. De Megane zal volgende week worden ingeruild.
Hiermee komt er een eind aan een goede en fijne tijd met de cabrio.
We hopen dat hij een goed nieuw 'baasje' krijgt die er net zo veel plezier van beleeft als wij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.