Autoreviews  |  Mercedes-Benz C 180 CDI Estate (2011)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen7, sequentiŽle automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf16 km
Km-stand laatst150.250 km
Eerste review-invoer28-10-2011
Laatst gewijzigd04-07-2014
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
 
Vorige autoVolkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Sportline
(Gemiddelde lezerswaardering 60%)

Levering (56 km)

Vandaag om 1400 uur was het zo ver. Ik kon mijn bestelde Mercedes C180 CDI Estate Automaat BusinessClass125! ophalen.

Het betreft:
Mercedes Benz C180CDI Estate Classic 7GTronic, Business Class 125!
Naast de pakketopties van het Business Class pakket, heb ik de volgende aanvullende opties bijbesteld.
- Grote brandstof tank (66l ipv 59l)
- Zonnerollo's in achterporieren
- Multicontourstoelen
- Donker glas vanaf de B-stijl
- Parameterstuurbekrachtiging

De auto stond klaar in de afleverruimte. Alhoewel ik hem eerder deze week al heb gezien, direct bij aflevering, was hij gepoetst en wel fantastisch om in de showroom te zien.

De adviseur van Wensink heeft de auto uitvoerig uitgelegd, met de opmerking dat het toch een overdaad aan informatie is. Eea moet je na de basis instructie gewoon even rustig zelf onderzoeken.

Het Comand Online systeem is werkelijk fenomenaal.
Er komt een subliem geluid uit en de mogelijkheden zijn eindeloos. Hij speelt natuurlijk FM radio, maar ook DVD's, USB, SD, Aux en zelfs steam audio over bluetooth. Het betreft een Comand Online systeem , dus ook internet is mogelijk. Alleen heeft mijn werkgever vermoedelijk de firewall aan staan, want internet was vanmiddag via mijn Blackberry niet mogelijk. Aanmelden en vervolgens bellen via Bluetooth natuurlijk wel.

De eerste kilometers stellen niet teleur. De zit is perfect, niet in de minste plaats door de multicontourstoelen en de auto is bovendien wonderbaarlijk stil. De automaat schakelt boterzacht, al denk ik dat het met een ingereden auto nog soepeler zal gaan.

Het Comand Systeem omvat naast de audio ook navigatie en de boordcomputer en hulpsystemen. Standaard is bijvoorbeeld de snelheidsaanduiding van de weg waarop je rijdt. Hij laat je zien als je harder rijdt dan toegestaan. Subtiel en behulpzaam. Verder zijn er legio informatie systemen die geheel grafisch in je klokkenwinkel wordt gedisplayed. Werkelijk prachtig en makkelijk te bedienen.

Over het rijden kan ik verder nog niet zo veel zeggen, dan alleen dat ik met een vette grijns achter het stuur zit.

Wordt vervolgt.

De eerste week (1.596 km)

De eerste week zit er bijna op. Morgen nog een dagje, maar dan ben ik thuis.

Ik heb veel kilometers gemaakt. Zwolle-Zoetermeer en terug; Zwolle-Den Haag en terug, Zwolle-Soesterberg en terug. Allemaal heerlijke kilometers.

Vooral nu het bij Hoevelaken (Vanaf Nijkerk tot Den Dolder) drama is qua file, wordt mijn keus voor de automaat dubbel en dwars bevestigd. Hierbij dan ook een welgemeend advies aan collega automobilisten: overweeg een automaat. Even concessie doen aan dan maar geen 17 inch of hoger, en je rijd in een automaat. (Als je leased tenminste).

Zoals in de eerdere review al aangegeven, biedt het Comand systeem tal van mogelijkheden. In de afgelopen week heb ik het hele systeem al goed leren kennen en werkt het feilloos. Nu is feitelijk het moment van finetunen aangekomen. Adresboek van de Navigatie, stemmen en meer van dat soort dingen. Ook de goede stoelinstelling (MultiContour) vinden is ook een leuke klus.

Qua ruimte heb ik in vergelijking met de Passat natuurlijk wel een forse stap terug gedaan. Op zicht heb ik hier nu geen last van, alleen zal dit tegen vakantietijd (ski/voorjaar/zomer) wel even slikken worden. Maar who cares voor die paar weken per maand?

Ik hebn og wel even een groot vraagteken bij de 'follow me home' functie. Volgens de dealer zit dit erop, ik kan eea ook instellen via het Combi-Instrument en de instellingen van de auto, maar echt vertraagd de verlichting (buiten) uit laten gaan zoals bij mijn Passat dit kon, heb ik nog niet voor elkaar gekregen. Zal er nog eens dieper induiken.

De reacties van collega's zijn trouwens wisselend. Men vindt hem in het echt een mooie auto, nadat ze zonder hem te zien al gauw vol zijn van de vooroordelen. Veelal is men min of meer verbaast over het leasebedrag en het feit dat een C klasse Business Class Estate Automaat bereikbaarder is dan men denkt.

Dat zijn dus de typische vooroordelen, naast 'Taxi' en 'Bouwvakker', die ik afgelopen week ook al mocht ontvangen. Ik ben er allemaal blij mee, want van alleen maar A4's, Passats, 508SW en S60's op de parkeerplaats, wordt natuurlijk niemand vrolijk. Ik wist natuurlijk van te voren dat ik hier reacties op zou krijgen, te meer zeer weinig directe collega's een dergelijke auto op de wishlist hebben staan, laat staan de keus kunnen maken om deze te leasen.

Wordt vervolgt en vergeet niet:
'Sterren' stralen overal!

Vervolg (3.200 km)

Mijn keus wordt nog steeds vele malen bevestigd. De rust waarmee deze auto me van A naar B brengt is werkelijk fenomenaal. Niet alleen de automaat draagt hieraan bij, maar het kraak- en pieploze interieur, de fantastische ergonomie en eveneens het gebruiksgemak van alle electronica. Tot slot hierover is ook de Parametrische stuurbekrachting een feest om mee te rijden. Het is overigens algemeen bekend dat winterbanden wat meer afrolgeluid hebben. Dat klopt ook in mijn geval en doet de stilte van de auto zelf behoorlijk te kort. Ik zal daarom blij zijn als de winter voorbij is, en ik mijn gewone zomerschoeisel er onder krijg.

Op de site van de leasemaatschappij zag ik een 'vreemde' optie staan, die geleverd zou zijn op mijn auto. Dit is dus de Parametrische Stuurbekrachtiging. Dit is niet een optie die ik feitelijk had besteld, maar is tijdens het leveringsproces als 'verplicht' gesteld door de importeur in combinatie met een andere optie. Zowel de dealer als de leasemaatschappij hebben dit n€tjes opgelost. Met deze optie stuurt deze auto dus echt fantastisch! Licht op lage snelheden, zwaarder op hogere snelheden en de balans hierin is door de heren ingenieurs goed gevonden.

In de vorige review had ik wat commentaar op de verlichting. Zo merk ik weinig van de follow me home functie enz. Het blijkt dat dit alleen werkt als je de lichtautomaat gebruikt. Hiermee gaat dus overdag de dagrijverlichting branden, en gedimd grootlicht als de schemer invalt. Dit geldt ook voor de interieur verlichting (Dashboard). Met name dit laatste vind ik irritant. Ik mis wat gezelligheid overdag, vandaar dat ik er voor kies om ook overdag gewoon de verlichting te voeren, waardoor ik ook de dashboard verlichting aan heb. Wat mensen hier ook van vinden, het maakt me niets uit.

Dan het verbruik. Je merkt aan alles dat de ingenieurs hun best doen om zo'n auto te homologeren met nette verbruikscijfers. In de praktijk is 1 op 25 prima haalbaar, als je gemiddeld tussen de 80 en 100/120 rijdt. Zodra je hier echt structureel overheen gaat (zoals ik, cruisecontrol op 140KMH) dan stijgt het verbruik aanzienlijk, maar dan nog steeds tot een respectabele 1:14.

Zoals ik al begon in dit hoofdstuk, deze auto is helemaal gericht op comfort. Al hoewel hij echt niet traag is, gebeurd alles in een zekere mate van rust. (goede automaat, mooi koppelverloop, goede isolatie enz).

Voor écht overtuigende prestaties zou ik kopers de C200 CDI (136PK) of C220CDI (170PK) aanraden. Je merkt tijdens het rijden dat de motor is geknepen, of beter gezegd dat er meer potentie in zit, die niet wordt gebruikt. Of ik hem nog laat chippen (Ziptuning) of een box plaats (RaceChip), dat weet ik nog niet. Eigenlijk heb ik het niet echt nodig.

Wordt vervolgt.

Foutje, sorry.. Schade. (6.983 km)

De titel zegt het al. Helaas woensdagavond iets te laat geremd en (zacht) op een voorganger gereden.

De Benz is gelukkig niet zwaar gehavend. Alleen de kentekenplaathouder is aan gort. Verder zag ik vanmorgen dat ik de rechterkant (bijrijderzijde) van de grill weer op zijn plek moest zetten. Voor de rest niet, ook Parktronic geeft geen foutmelding.

Wel balen, maar goed dan hebben we dat maar weer gehad met de nieuwe auto. Woensdag even naar de dealer voor inspectie en een nieuwe kentekenplaathouder en voila. Geen spuitwerk enzovoorts. Pff. Moet er niet aan denken om een leenauto (Insignia, Laguna, Astra, enz) te krijgen alleen omdat de Benz bij de schadeherstel staat.
Verder staat de teller al weer op bijna 7000 KM. Het zijn allemaal lekkere kilometers geweest. Ik wil nooit meer een handbak. Wat een verademing. Ook is het plezier van het Comand Systeem zeer groot. Wat een gemak en duidelijkheid. En dan te denken dat als ik de auto eerder had besteld, dat ik met het Becker (icm APS20 radio) systeem toebedeeld zou zijn, immers die zat eerst in het Business Class Pakket. Prima dus. Qua verbruik doe ik ongeveer 950/1000 KM op 1 tank, wat neerkomt op gemiddeld 1:15. Bij normale snel(120)- of autoweg(80) kilometers is het verbruik veel beter en gaat dan met gemak naar 1:20.

Vervolg (8.515 km)

Er ziten weer 1500 km op. In de vorige review meldde ik een kleine botsing. De Mercedes is deze week in de werkplaats geweest. Er is een nieuwe kentekenplaathouder gemonteerd. Ook is de grille opnieuw goed vastgezet. Los van de kentekenplaathouder is er géén schade. En daar ben ik blij mee. Overigens netjes en snel geholpen bij Wensink Zwolle.

Qua rijden merk je echt dat de auto nu 'los' begint te komen. Bij koude start wil de CDI wel wat rouw zijn, maar zodra de auto warm is, dan is er rust en souplesse.

Ik merk overigens echt duidelijk dat de E stand van de automaat echt gericht is op zuinigheid en comfort. Er moet zo snel mogelijk omhoog geschakeld worden (omdat het kan). Dit creeert enorm veel rust en comfort aan boord. Overigens denk ik dat de C220CDI en C250CDI hier nog beter in scoren, omdat door het hogere vermogen/koppel, de motor langer in staat is de hoogste versnelling(7) vast te houden. De C180CDI wil nog wel eens terugschakelen bij inhalen en soms is dat niet nodig. De S(sport) stand zegt eigenlijk al genoeg. De bak schakelt later. De auto leent zich voor beide standen, al vind ik de E stand beter passen.

Qua features en snufjes mis ik niets. Feitelijk zit alles erop en aan, behalve de zelfdimmende binnenspiegel. Dit compleet zijn is voor Mercedes begrippen nog wel eens anders geweest! Ik wil niet ophouden over het Comand systeem. Iedereen die deze auto koopt zonder dit systeem, doet zichzelf enorm tekort. In combinatie met het Business Class125! Pakket à €1995 is het ook nog eens een koopje in vergelijk tot de standaard prijs in de optielijst.

Het verbruik is op zich prima, maar de beloofde fabriekscijfers haal je in de praktijk gewoon niet. Gemiddeld zit ik nu op 1:15 en dat is gebaseerd op gemiddeld gebruik in de stad en op de snelweg. Het verbruik op de snelweg is wel indrukwekkend, 4/5 liter per 100KM is makkelijk te halen bij een kruissnelheid van 120KMH. Maar ja, dit haal je alleen als er geen overig verkeer is en je niet hoeft remmen/optrekken enz. Ik kijk uit naar een autovakantie naar bijvoorbeeld Italie, hoe het verbruik zit op de lange ritten. Zit er meer dan 1000KM op een tank in in de praktijk?
Ben ookk benieuwd naar verbruikscijfers van andere rijders van deze C klasse.

Wordt (vast wel) vervolgt.

Ingereden? (12.500 km)

Het is bijna 4 weken geleden dat ik voor het laatst mijn review bijwerkte. Inmiddels al weer fors wat kilometers er bij gereden. Er wordt wel eens gezegd dat moderne auto's niet ingereden hoeven te worden, maar met 10.000+ kilometers merk je toch dat alles soepeler begint te worden.

Het verbuik daalt zichtbaar en met een gemiddeld ritje van huis naar werk en werk naar huis (200KM) draait de Benz 7.1 liter op 100KM. Voor 2 weken terug zat ik (veel snelweg) op 5.1 liter op 100KM. Briljant!
Verder leert de automaat voortdurend van zijn berijder. Schakelmomenten worden voorspelbaar, alles gaat boterzacht en mooi soepel.

Aanvankelijk had ik het opbergpakket er bij willen bestellen. Alleen vond ik de optie van de multicontourstoelen de betere keus. Hiervoor moest het opbergpakket wijken, want dit was niet combineerbaar. Helaas zit er af fabriek geen brillenkoker in, terwijl ik hier in mijn vorige auto Passat B6 graag gebruik van maakte. Nu is de brillenkoker wel onderdeel van het opbergpakket, dus de accessoire is bestelbaar. En dat heb ik gedaan. De dealer heeft kleinnood besteld en met enkele weken was het binnen. Deze brillenkoker komt op de plaats van de handgreep (boven) aan de bestuurderszijde en zit strak vast, maar is met het verwijderen van 1 nokje toch eenvoudig te verwijdere en te vervangen voor de koker. Geen losse bril meer (beetje zonde van mijn Oakley) rondslingerend in het opbergvak.

Ik twijfel er nog aan om de auto te laten tunen. Qua vermogen komt de auto absoluut niets te kort, maar denk/verwacht dat met wat meer koppel de automaat op cruissnelheid minder hoeft terug te schakelen bij inhaalbewegingen. Met fluwelen voet lukt het wel, maar toch.

Wellicht zijn er berijders van een C200CDI/CC220CDI icm de 7Gtronic met hun ervaringen hierin? Klinkt misschien als verwend, ik weet het niet.

Verder ben ik nog steeds dik tevreden, met of zonder tuning aspiraties. Het is een comfortabele sjees, van alle gemakken voorzien. Ik kan met veel plezier mijn ritjes doen en stap vrijwel altijd uitgerust en ontspannen uit.

Vervolg (19.750 km)

Omdat het al weer even geleden is dat ik mijn review bij heb gewerkt, bij deze weer een update.

Ik kan iedereen deze auto aanraden. Elke keer is het weer een feest om hem mee te nemen. De klasse, de rust, de betrouwbaarheid en het gemak waarmee je deze auto rijdt. Nu zult u denken, gemak? Jep. Deze auto valt de berijder niet lastig met autorijden! Het is gewoon starten, bak in de D van drive (Daarna even Eco uit) en gaan. Cruisen doet deze Benz in alle rust. Even lekker van A naar B met 140/150 op de cruise? Geen probleem en met pak hem beet 2200 toeren ook geen enkele drukte.

Vorige maand richting Winterberg geweest. Gewoon 180 'LinkerSpur' en gaan. Dat brengt me wel op een klein puntje van kritiek, waar ik zelf natuurlijk voor verantwoordelijk ben. Ik heb het al meer gezegd, je voelt aan alles de potentie van motor en bak. De C180 CDI haalt hier by far (120PK) te weinig uit en dat merk je! Een ritje naar de tuner zit er daarom op termijn wel in, al het is het alleen maar om deze auto te bevrijden'

Begrijp me niet verkeerd. Het is absoluut geen armoede om mee te rijden. Het is rust, comfort en kwaliteit, maar je voelt gewoon dat je er meer uit kan halen. Gewoon doen dus.

Verder geen bijzonderheden. Verbruik natuurlijk niet conform verwachting, want met name op niet snelwegen loopt het verbruik gewoon op. Pak je een lekker stuk snelweg, zonder veel remmen enz, dan haal je met gemak 5L/100KM en soms zelfs beter! Het is overigens wel een sport om zuinig te rijden, hij kan het namelijk met gemak.

Koelvloeistof bijvullen? WTF?! (19.750 km)

WTF? Sinds enkele dagen geeft het Combi Display aan dat ik Koelvloeistof moet bijvullen. Aangezien deze in het geel oplichtte (in plaats van rood) heb ik er niet acuut iets aan gedaan. Vanmorgen toch even naar de garage geweest. Goed dat er op zaterdag ook gewoon monteurs lopen.

"Kennelijk is er een koppelstuk vanaf het tankje naar de motor defect. Het lekt minimaal, de sensor is alleen heel nauwkeurig/gevoelig." Aldus mijnheer monteur. Hij vermelde tevens dat dit wel wat werk met zich meebrengt in termen van reparatieinspanning. Het zal wel.

Ben wel wat teleurgesteld, want dit mag natuurlijk niet voorkomen met een auto van 3 maanden oud met nog geen 20d kilometer. Dit euvel staat voor wat mij betreft dan ook nog los van het feit dat het om een Mercedes gaat.

Het zal netjes worden gerepareerd, daar heb ik alle vertrouwen in en het moet raar lopen als dit geen gevalletje garantie is. Wordt vervolgt.

1e beurt (25.900 km)

Ik breng de Mercedes vandaag weg voor de 1e beurt
@ regulier onderhoud
@ winterbanden naar zomerbanden
@ reparatie koelsysteem (zie eerdere reviews)

Verder -natuurlijk- geen enkel probleem te melden over deze Benz.
Wellicht na vanmiddag ook niet :-)

Korte update: inderdaad geen aanvullende bijzonderheden.
Auto rijdt (en reed) als een zonnetje.

Tot de volgende review.
Ps binnenkort zal ik ook nog wel wat foto's plaatsen.

En gewoon lekker verder (31.200 km)

Er wordt veel gereden met de Mercedes. Inmiddels zitten we al weer over de 31d kilometer. En dat in krap 5/6 maanden.

Zoals in de laatste review gemeld, heeft de auto recent zijn Assyst A beurt gehad (25000). Er is op dit moment niets, maar dan ook niets op deze auto aan te merken.
Voor lange ritten draai ik mijn hand niet meer om. Het is zo relaxed, zo comfortabel!
Mijn gevoel is dat je gewoon maand na maand, kilometer na kilometer weg rijdt, en je dan ineens beseft dat er 4 jaar en 200.000km voorbij zijn. (en je nog steeds het gevoel ebt in een nieuwe auto te rijden).

Helemaal geen opmerkingen? Tuurlijk wel.
Beetje meer investeren: C220CDI of C250CDI nemen. In verhouding tot mijn vorige Auto (Passat Variant) is de auto kleiner. Nu mijn dochter groter wordt, zie je de achterkant van de stoelen snel vies worden, immers veel ruimte is er niet voor de achterpassagiers. Het is voldoende, maar niet veel. Voor de rest. Niets meer aan doen. Ik zou er zo weer een namen.

Wordt vervolgt.

Zonder problemen (36.200 km)

Omdat het al weer even geleden is, bij deze een update over mijn ervaringen met mijn Mercedes Benz C180CDI Estate Business Class 125! Automaat.

Om kort te gaan, deze auto bevestigt mijn keus en dat elke dag weer.
Inmiddels staat de teller op 36d kilometer. Op basis van deze trent, loopt het jaarkilometrage richting 65 duizend per jaar. Een record en dat zal wel niet voor niets zijn.

De Merc maakt zijn ritjes met gemak en doet dit telkens weer in alle rust en comfort. Ook raak ik niet uitgenoten van de 7G Tronic. Wat deed ik de afgelopen auto's eigenlijk met een handbak?? Dit draagt bij aan plezier. Ik vind overigens dat elke Mercedes met een automaat verkocht moet worden. Dit past gewoon bij de auto.

Over die automaat nog even wat aanvulling. De laatste tijd heb ik wat geexperimenteerd met de S stand van de automaat. De 7G Tronic heeft 2 standen. E is economy, S is sport. Zoals voor zich spreekt, zorgt de E stand voor besparing. Dit doet hij door snel op te schakelen naar een hoge versnelling. Een tussensprint of inhalen resulteert snel in 2 of 3 versnellingen terug (immers het is een 7 bak). Ook reageert de bak in E minder alert op het gaspedaal. In S is het een ander verhaal. Er komt meer dynamiek in de auto, pakt gretig op en schakelen doet hij wat later. Uiteraard benut de bak de 7 gangen wel, maar niet met als doel te besparen.

Ik ben er nog niet uit wat ik het prettigste vind. Eigenlijk past de E stand veel beter bij de auto in zijn totaal: de bestuurder rustig en comfortabel van A naar B brengen. Wat S doet met het verbruik heb niet bekeken, zal wel minder gunstig uitpakken, althans dat is mijn verwachting.

Verder nog wat bespiegelingen? Tja, het blijft onder collega's een veelbesproken onderwerp: Hij rijdt in een Mercedes. Daar waar het wagenpark vol staat van de Passats, 3-Series, A4-en enz, zijn de C klasses dun bezaaid. Wat veel langskomt is dat mensen vinden dat je niet met een Mercedes bij een relatie aan kan komen. Allemaal b#llshit natuurlijk, want een 3-serie of A4 is allemaal zelfde segment, veelal duurder en dat zou algemeen geaccepteerd zijn?

Ik stoor me er niet aan en weet bijna zeker als deze mensen een proefrit in mijn Mercedes zouden maken, ze echt aangenaam verrast zullen zijn.
Zeg het voort, maar houdt het uniek!

Vakantie (39.200 km)

Ondanks vakantie (21 dagen, vliegen) toch weer even een review.
De auto heeft goed 3 weken op P3 gestaan, dus niet mee gereden. Desondanks sinds de laatste review al weer genoeg mee gereden.

Nog 10.000 KM en dan moet mijn Mercedes al weer voor zijn 2e beurt, de Assyst B. Wat deze beurt inhoudt, weet ik niet, maar zal vrij vertaald wel een grote beurt zijn.

Feitelijk zijn de ervaringen onverminderd goed. Het is een plezier om in te rijden. Of het nu om lange of korte ritten gaat. Ook kijk ik nog steeds tevreden terug op de gekozen optie. Ik kan iedereen in elk geval het fenomenale Comand Systeem aanbevelen. Het werkt goed, snel, zeer gebruiksvriendelijk. (Alleen spraakbegeleiding moet standaard uitgezet kunnen worden). Mocht de volgende auto weer een Ster worden, dan zet dit Comand systeem voor wat mij betreft te norm. Daarnaast zou ik dan ook kiezen voor het Harman Kardon systeem (ruim €1000), maar zal zijn geld in decibellen waard zijn.

Even terug naar het rijden. Ik adviseer iedereen, zeker ook leaserijders, ga uitgebreid proefrijden. Mercedes heeft een naam, een vooroordeel dat naar mijn mening niet terecht is. Daarnaast weet ik dat de (lease)prijs scherp is, zodat je de auto netto onderaan de streep niet meer kost dan een 3-serie of A4 (Sterker nog, op basis van gelijke uitrustig was mijn Mercedes goedkoper dan deze 2).

Tot slot. Waarschijnlijk krijgt mijn Ster nog wel wat vakantie KM toebedeeld met een klein tripje Toscane. ik verheug me er nu al op!!!!

Bijna 2e beurt (47.766 km)

Een paar duizend kilometer en een paar maanden verder, vind ik het weer tijd voor een update. Er is genoeg gebeurd.

Enkele weken geleden ben ik van achteren (zacht) aangereden, terwijl voor een (voorrangs)fietspad stond te wachten. Omdat tegenwoordig zo'n beetje alles aan een moderne auto gelakt/gespoten is, is er bij een dergelijke aanrijding bij a altijd wel schade. Zo ook bij mij dus. De Mercedes is vorige week naar Schadeherstel geweest en hij is weer netjes gerepareerd. Helaas zag ik gisteren dat er ook iemand zo vriendelijk is geweest zijn 'sporen' achter te laten op het linker achter spatbord. Het is niet heel ernstig, maar wel balen. Genoeg over de schade.

Volgende week moet de Mercedes voor de Assyst Plus B beurt, oftwel 50.000 kilometer. Hoewel de auto er nog niet helemaal aan toe is, kies ik er voor om het eerder te doen in verband met de naderende vakantierit naar Toscane. Omdat er dan toch voldoende kilometers gemaakt worden is dit prima te rechtvaardigen. Daarnaast natuurlijk prettig om met een net-geservicede auto op pad te gaan.

Wat deze beurt inhoudt weet ik niet precies, maar zal een grote beurt zijn. Ook heb ik gevraagd om het Comand Systeem te updated qua kaartmateriaal. Of er een nieuwere versie is, weet ik niet.

Verder rijdt de auto nog steeds zoals ik al eerder beschreef: geweldig. Het is geen strepentrekker maar deze auto doet alles gewoon in een heerlijke rust. Helemaal geen pit? Natuurlijk wel! Trekkracht genoeg, souplesse genoeg, snelheid genoeg (200+), maar de hele configuratie is niet gericht op snelheid.

Ik denk alleen dat schijn bedriegt voor de bestuurder (ondergetekende), want bekeuringen nemen bovengemiddelde vormen aan. (#jammer).

Wordt vervolgt met Autobahn/AutoStrada nieuws :-)

Korte update (48.750 km)

Vandaag Assyst B beurt (50000KM) gehad.

Geen bijzonderheden gemeld aan de auto. Naast de standaard werkzaamheden, behorende bij een Assyst B beurt, is het Comand Online Navigatiesysteem geupdate met de nieuwste kaarten.

Verder 'plakten' de rubbers van de motorkap, waardoor deze niet of moeizaam open ging. Niet erg, wel lastig. Zowel de veren als de rubbers zijn opnieuw ingevet en het moet goed zijn.

Wat mag je verder verwachten na 50.000 km met een Mercedes? Niets dus, en dat klopt ook. Op naar de volgende 50.000.

Wensink Zwolle heeft trouwens een bijzonder leuke auto als vervangend vervoer: Een Smart Electric. 100% electrisch. Mijn dochter van 4 vond hem 'vet-cool'. De jeugd van tegenwoordig.... Heeft de toekomst.

Update (54.950 km)

In de vorige update berichtte ik over de aankomende vakantie richting Italie, Toscane. De Mercedes Benz C klasse heeft vlak hiervoor een Assyst B beurt gehad. Zodoende konden we met goed vertrouwen op pad. Natuurlijk had dit ook prima gekund zonder beurt, maar goed.

Om kort te gaan, dit is natuurlijk dé ideale reis auto. In vergelijking tot de VW Passat is de bagage ruimte natuurlijk een stuk minder, maar er is geen tas niet meegegaan. Waar een wil is, is een weg dus. In de afdekrollo van de kofferbak zit ook een vangnet, dat je in de bevestigingsogen aan de hemel/zijstijlen kunt bevestigen. Hierbij kun je dus ook veilig omhoog stapelen, al is er dan geen sprake meer van enig zicht naar achteren. Ik heb in het midden 1 kijkgat open gelaten, om achteropkomend verkeer (met name Autobahn) niet te dissen. (Want als je denkt dat je met 200KPH hard rijdt, dan rijdt er altijd iemand (veel) harder dan 200KPH. Ongelovelijk.

Niet dat het de sport was, maar ik was wel benieuwd naar het verbruik op de lange stukken. Onderweg zijn we beperkt gestopt en hadden niet noemens waardig last van file. Helaas wel vergeten de boordcomputer te resetten. Dus de terugweg als maatstaf genomen. Met als kanttekening dat we om 21.00 uur vertrokken (lees rustig op de weg) en we 2x stopten voor rijderswissel/tanken) reed deze Mercedes Benz C klasse Estate 7G Tronic 6L/100KM bij een gemiddelde snelheid van 118KM/h. Dit is zondermeer keurig te noemen.

Verder moet ik nogmaals het sublieme Comand Onlin systeem even onder de aandacht brengen. De POI database is meer dan volledig, de wegen prima up to date en ook file (In DL zelfs TMC PRO) meldingen worden prima aangegeven. Ik zeg: bestel je Benz niet zonder. (Alternatief Becker is voor wat mij betreft gelijkwaardig qua navi). Wat natuurlijk nog steeds helemaal top is, is de USB aansluiting voor MP3 muziek files. Ik heb er een stick van 16GB in, en hier staan nu ca. 4200 nummers op. Never a dull moment, laten we maar zeggen. Het goede nieuws is, dat dit gewoon standaard is op de Audio 20 radio bij Mercedes. Hoe zo is Mercedes optieloos en duur?

De plek waar de auto stond op de camping ging me wel aan het hart. De camping was gesitueerd in een naaldbos en daarbij kun je wel raden hoe de auto er na 7 dagen uitzag. Helemaal onder de naalden en de naaldbomen hars-achtige-shit. Niet normaal af te spoelen. Bij terugkomst 'smorgens dus direct maar even naar de wasstraat.

Bij het van binnen schoonmaken nog wel even een vervelend voorvalletje. Ik pleegde de binnenkant van de ruiten schoon te maken met een goedje dat ik nog had staan. Een of andere superreiniger. Voor de ruit op zich prima, maar een dag later bleek dat er kennelijk nevel van de sproeier op de pianolak sierdelen terecht is gekomen. Dit resulteert in kleine matte vlekjes die je er met poetsen niet of nauwelijks uitkrijgt.
De poetser van Wensink wil er graag naar kijken, anders kost me dat € 200 piek voor een nieuw plakaatje. Dat zou echt zonde zijn!

Dit alles laat ik overigens doen gelijk met de winterbanden wissel, want daar begint het langzamerhand al wel tijd voor te worden.

Overigens was is recent nog even bij de MB dealer. Er zijn nu super interessante aanbiedingen. Feitelijk komt de Premium Edition er op neer dat je bij het Business Plus pakket de Elegance of Avantgarde uitvoering er gratis bij krijgt (normaal meerprijs € 995 icm Business Plus pakket). Verder zou er een C220 CDI Estate (6versn) in de 20% bijtelling aankomen. Wel in die combinatie (handbak is dan ff jammer) wordt dit vast een interessant aanbod.

Begrijp me goed, ik ben niet aan het werven. Maar zoals al eerder gezegd ligt een Mercedes (C klasse) niet altijd voor iedereen voor de hand vanwege het vooroordeel duur of 'ouwelullenbak'. Met deze aanbiedingen zou ik die mening nog eens heroverwegen.

Wordt (zeker) vervolgt...

Update (73.400 km)

Omdat het al weer een aanzienlijke tijd geleden is, hierbij een update. De teller staat inmiddels op bijna 75.000 kilometer en dat betekent dat hij binnenkort 'op moet' voor zijn derde beurt. In dit geval een Assyst A beurt, zoals dit bij Mercedes Benz heet.

In de afgelopen periode is er eigenlijk niets bijzonders te vermelden. Dit is een geweldige auto en na een was- en stofzuigbeurt is ie weer als nieuw. Nu moet ik er bijzeggen dat ik niet rook en dat ik wekelijks de auto uitzuig en was.

Waar ik met het plannen van de onderhoudsbeurt wel melding van heb gemaakt is dat ik de automaat wat vind schokken de laatste tijd. Hierbij geeft dealer aan dat dit kan komen door de koudere temperatuur. Maar aangezien ik deze auto nu voor de 2e winter rijd, herken ik dit niet. Volgens het boekje moet de automaatbakolie om de 60.000KM ververst worden. Ook kan er 'gespeeld' worden met de software als is dit laatste niet altijd een garantie voor success. Hoe dan ook, ze moeten er maar even naar kijken.

Vaste lezers weten dat ik in het begin een probleem met het koelvloeistofpeil heb gehad. Voor dit probleem is nu een officiele modificatie verkrijgbaar die wordt uitgevoerd zodra de auto zich meldt bij de garage. De status is niet alarmerend of potentieel schadelijk voor de auto of diens bestuurder, vandaar dat dit low profile wordt gedaan en zonder terugroep actie. Dit euvel doet voor wat mij betreft niets af aan de betrouwbaarheid en het imago van de auto.

Nog steeds kan ik hem iedereen aanraden.
Neem nu nogmaals weer het Comand Online systeem. Navigatie: helemaal top. Radio: Altijd goede ontvangst. MultiMedia: Prima. USB stick laden en klaar. Carkit: Werkt altijd en met elke telefoon. Recent veel van telefoon gewisseld, van Blackberry tot Nokia Lumia 920 naar nu een iPhone 5. Hij kent ze allemaal en het geluid is ALTIJD goed en zonder hinderlijke echo of iets van die orde. Dat is bij collega's wel anders. Er zijn er zelfs bij die af-fabriek een carkit hebben, en ze daarnaast een Parrot moesten inbouwen. Shame!

Ook nu weer is de dealer prima te noemen. Vervangend vervoer (Electrische Smart) is geen probleem en ik weet ook nu weer zeker dat ik de auto netjes gewassen en gezogen weer in ontvangst kan nemen.

Verder geen bijzonderheden.
Tot de volgende update. Zal ergens rond de 100.000KM zijn. Autoweek klokje rond eens bellen??

Update (104.680 km)

Het is al weer een geruime tijd geleden, dat ik een update heb gegeven over mijn Mercedes Benz C-klasse C180 CDI Estate 7G Tronic Business Clas 125.

Hierbij zijn we volgens mij al weer zo'n 30.000 kilometer verder. De hoogste tijd dus.

Het rijplezier in deze Mercedes duurt onverminderd voort. Het is en blijf een genot om in deze auto te mogen rijden. Geen piepje, geen kraakje. Het is of hij zo van de band in Sindelfingen komt rollen.

Helemaal geen kritiek? Jawel. De automaat. Waar het aan ligt (aan mij of de auto) ik weet het niet, maar hij schakelt anders. Daarom heb ik dit aangegeven bij de garage bij de laatste onderhoudsbeurt. Hiertoe hebben ze zowel de software van de Motor als ook de software van de automaat geupdate. Kennelijk doen ze dit alleen op verzoek, of als er een klacht is. Anders zat het wel bij het normale onderhoud in, toch?

Men waarschuwde mij al, dat de automaat eigenlijk met koude motor (lees bakolie) opnieuw ingeleerd moest worden, hiervoor moest hij nog even terug.

Ik moet zeggen, is het een stuk beter geworden. Hij rijdt weer als nieuw en het schakelen is zoals je mag verwachten. Waarom dit nu allemaal nodig was, kan ik niet verklaren.

Ook heb ik in de afgelopen 30.000 kilometer een andere modificatie aan mijn Benz toegevoegd: een racechip. Niet dat de auto niet mee kan komen ofzo, maar hij mist met de standaard 120PK en 300NM net dat beetje meer. Hierdoor moet de automaat sneller terugschakelen, wat onrust meebrengt. Ik heb er al eerder over geschreven.

Nu dus de stap genomen om een racechip te plaatsen. De installatie is eenvoudig te doen en het effect is meteen meetbaar. Wat een verschil. Merkbaar meer vermogen en souplesse, met behoud van dezelfde rijstijl zakt het verbruik ook nog eens licht.

We zijn dus over de 100.000 kilometer heen en dat betekend grofweg dat de auto voor wat mijn 'eigendom' op de helft zit. Contractueel loopt de auto tot september volgend jaar, dus met dik een jaar (ik denk zelf wat langer) gaat ie eruit.

Voor wat mij betreft veel te vroeg want zo'n Benz is met 100.000 KM pas net ingereden.

Maar als het er dan toch van moet komen, dan kijk ik reikhalzend uit naar de nieuwe Mercedes C-klasse (W205 of S205), waarbij ik hoop dat er tegen die tijd een passend versie voor mij bij zit.

Wordt vervolgt.

Update, na lange tijd (141.900 km)

Ik realiseerde me onlangs dat ik de laatste tijd geen review meer heb geschreven op deze site.

Inmiddels heb ik bijna 142 duizend kilometer gereden.
In de tussentijd is er meer dan genoeg gebeurd.

Vorige maand is er ingebroken in mijn auto en terwijl hij voor de deur stond is de complete Mercedes Comand vakkundig verwijderd, evenals de airbag in het stuur. Je weet niet wat je tegenkomt, terwijl het aan de andere kant zeer bijzonder is te zien hoe vakkundig dit gedaan is. Er was zelfs geen braakspoor.

Omdat dit een autoreview is en geen forum, zal ik er niet dieper op in gaan. Wel wil ik vermelden dat de totale schade 3900 euro ex btw bedroeg. Om herhaling moeilijker te maken, is er op verzoek een alarm ingebouwd. Ik hoop dat het afschrikt en niet afgaat.

Ik ben nog steeds te spreken over deze goede en betrouwbare auto. Het is moeilijk over te brengen, maar wat maak je makkelijk je kilometers achter het stuur van deze Mercedes. Kraak en rammelvrij, soepel en echt, een Benz wordt smeuiiger met meer kilometers.

Op dit moment kan ik niets noemen wat me stoort, ergerd of tegen staat.

150 duizend (150.250 km)

Afgelopen week was de Mercedes toe aan zijn 150 duizend kilometer beurt. Bij MB noemen ze dit een grote beurt, oftewel 'Assyst B' beurt.

Naast de gangbare zaken heb ik verzocht of ze de safety QR codes willen toevoegen, daarover straks meer, en of ze willen kijken naar de gasveren van de kofferdeksel. Deze functioneerden niet meer als nieuw.

De gasveren waren inderdaad versleten en hiervoor zijn nieuwe exemplaren geplaatst. De Safety QR codes is iets nieuws van MB. Alle nieuwe auto's worden hier al mee uitgerust. Wanneer je de QR codes scant (meestal hulpdiensten bij ongelukken) dan komt de online safety chart naar voren van het voertuig. Hier staat precies waar de sterke en zwakke delen van de auto zitten; waar en hoeveel airbags, locatie van electrische apparaten en accu's enz enz. Dit is ter bevordering van bergingswerkzaamheden en rescue, als ook voor de veiligheid van hulpverleners zelf.

Prachtig dat MB dat ook beschikbaar maakt voor rijdende auto's, en niet alleen voor nieuwe. Dit bewijst voor mij maar weer hoe serieus MB veiligheid neemt en dat dit niet alleen met de mond wordt beleid.

Tijdens de beurt kreeg ik een vervangende C klasse combi mee. Dit was de C180 automaat avantgarde. Een benzine dus. Hij had nog maar 4000 kilometer gelopen. Een heerlijke auto, maar toch weer anders als de mijne.

Op dit moment ben ik nog altijd zeer tevreden over deze auto. Het tijdloze design, zijn betrouwbaarheid en het vertrouwde maken dat ik hier nog wel een poos in zou kunnen rijden.

Cosmetisch zou de auto nog wel even aandacht kunnen hebben. De velgen zijn niet top meer (stoeprand-encounters) en er zijn behoorlijk van chips van de lak van de motor kap af door steenslag, wat op zich wel jammer is. De enige remedie is volgens mij overspuiten of plaatselijk met een lakstiftje aan de slag gaan.

Hoe dan ook, dit zal niet aan mij besteed zijn. De auto rijdt langzaam naar het einde van zijn leasecontract, wat op papier in November zou moeten zijn. Tegen die tijd staat de teller op 175/180- duizend. Voor wat mij betreft haalt hij dat op zijn gemak en prijs ik de persoon die zich na mij eigenaar mag noemen. Hij zal hier een prima ingereden en nette Mercedes aan krijgen, die met gemak nog 2x 180.000 er bij zou kunnen rijden.

Wat de volgende auto wordt, weet ik nog niet. De nieuwe C-klasse is prachtig, maar moet bekennen dat Mercedes er wel een behoorlijke prijs voor vraagt. Omdat er genoeg te koop is in dit segment (3-serie, v60, straks nieuwe A4) ben ik er nog niet uit. Gelukkig hoeft dit ook nog niet.

Tot de volgende keer.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep