Mini Clubman Cooper S Chili (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clubman Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 9.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
KOOP GEEN MINI!
Mijn Mini Cooper S Clubman (van de R56-reeks) was aanvankelijk een heerlijk rijdende, pittige auto. Maar al snel staken de bekende Mini-problemen de kop op. En dook de Mini-dealer weg.
Met slechts 45.000km op de teller zijn o.a. de complete koppeling, de kettingspanners en de bobines inmiddels vervangen. Maar niet bij de de Mini-dealer. Die stopt alles het liefst in de doofpot. Een opsomming.
1. Ratelende geluiden. Op internet kun je veel verhalen vinden over hard ratelende geluiden bij de koude start. Mijn Mini ad dat ook. Ik ben ermee bij de dealer geweest, maar de monteur hoorde niets vreemds (yeah right). Enkele weken later werden deze ratelende geluiden steeds heviger. Dat was niet alleen bij de koude start (nagenoeg iedere keer) maar ook tijdens het rijden. De motor draaid niet mooi 'rond'. Ik voelde dat zelfs in mijn
gaspedaal (een continue vibratie onder mijn voetzool). Ik ben direct weer
naar dealer gegaan. Ik heb gevraagd of ze uberhaupt wisten van de bekende
problemen zoals met klepstoters en kettingspanners. Men zei van niet. Na
aandringen van mijn kant gaven ze toch toe dat ze het wel eens gehoord
hadden... Ik vroeg daarop of ze dit DUS bekende productprobleem onder coulance konden herstellen, maar dat bleek uitgesloten. Mini ontwijkt
iedere verantwoordelijkheid.
2. De koppeling. Als je met mijn Mini een tussenacceleratie inzette (zoals
bij een inhaalmanoeuvre), dan schoot het toerental wel omhoog, maar de
auto kwam niet vooruit. De koppeling leek wel compleet versleten, en dat
bij deze kilometerstand. Ik ben met deze klacht 2x bij de Mini-dealer geweest. Beide keren was ik de auto tenminste 1 gehele dag kwijt, werd deze “opengemaakt” en kreeg ik een dikke rekening. Beide keren kon men echter geen afwijkingen vaststellen, verhelpen kon men het evenmin. Na protest van mijn kant zijn de rekening gecrediteerd. Overigens liep de auto na het 2e bezoek minder goed, vooral ratelde hij nog harder. Later bleek bij de oliewissel NIET de voorgeschreven olie te zijn gebruikt.
Al met al had ik een Mini met een motor die zeer onregelmatig liep en met
een slecht werkende koppeling. Feitelijk was de auto niet meer normaal te
berijden. Let wel, de auto was 3 jaar oud en had 45.000km gereden!!!
Hierop heb ik de auto ten einde raad naar een lokale Vakgarage gebracht. Daar heeft men zich zeer gemotiveerd en klantgericht op dit project gestort. En men is erin geslaagd beide problemen compleet op te lossen. Dat bleek overigens een doorzettersklus van jewelste. Want:
1. De kettingspanners, -geleiders en de distributieketting moesten
compleet vervangen worden. De kettingen hingen te slap, waren beschadigd
en zelfs versprongen waardoor de motor uit balans liep. Als ik nog iets
langer door had gereden, was mijn motor compleet vastgelopen zeiden ze. Diverse
Mini-specialisten in het land (niet-dealers uiteraard) kenden de probleem. Maar de Mini-dealer niet.
2. De koppeling bleek compleet versleten. Ik heb de oude koppeling meegekregen en zelfs een leek kan het zien. Deze garage had zoiets nog nooit gezien. Via-via vond men uit dat Mini voor alle modellen eenzelfde (lichte) koppeling gebruikt, dus van een Mini One met 70 pk tot aan de Cooper S met 175pk. En dat gaat dus snel kapot als je met een Cooper S een beetje doorrijdt. Nu snap ik waarom de dealer niets kon (wilde) vinden. Genoemde heeft de koppeling nu vervangen door een koppeling van de Cooper Works, die veel sterker is. Waarvan het Mini-magazijn overigens het bestaan niet eens kende.
3. De dealer bleek bij de oliewissel niet de voorgeschreven olie te hebben gebruikt, en deze had te weinig smerende eigenschappen. Deze is vervangen door de juiste Castrol 5W40 olie. Ook daardoor loopt de motor mooier.
Het heeft twee lange weken geduurd voor ik mijn auto terughad. Het monteurswerk was daarvan slechts ruim 1 dag. De rest van de tijd ging verloren aan schandalig wegduikende, ondeskundige en tegenwerkende
medewerkers van de Mini-organisatie. Zo kon mijn garagehouder slechts met een
slimme omweg aan het noodzakelijke speciale gereedschap komen. En zo werd
ik als consument de dupe van mensen die geen enkele verantwoordelijkheid
voor hun producten nemen.
De motor van mijn Mini loopt inmiddels weer als een zonnetje en klinkt
heerlijk. Maar ik was wel ruim € 2400 kwijt. Ik ben er woest over.
Conclusies:
1. De Mini Cooper S (R56-reeks) is een slecht product.
2. De Mini-dealer laat haar klanten compleet in de kou staan.
3. Consumenten moeten hiervoor gewaarschuwd worden. KOOP GEEN MINI.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.